Begin maar met sparen.
Sommige dingen zijn nu eenmaal zo. Calvé maakt de lekkerste pindakaas met stukjes noot, Coca Cola is altijd beter dan de imitatiemerken en de Mercedes S-Klasse is de maatstaf op het gebied van luxe limo’s. Nu hebben concurrenten BMW en Audi prima alternatieven in de folder staan, maar de S-Klasse is toch The Real Deal. Daarom is het nog altijd een torenhoge favoriet voor de betere dictator, president of ieder ander minder democratisch gekozen wereldleider.
Maar aangezien de concurrentie niet stil zit (de 7-Serie is vorig jaar vernieuwd en er komt een nieuwe A8 aan) zag Mercedes-Benz zich genoodzaakt de S-Klasse een kleine facelift te geven. Zoals @MauritsH al aangaf zijn de cosmetische veranderingen vrij minimaal, ook bij de AMG’s. Iets andere koplampen, bumpers, wielen en kleuren: dat werk. Niet echt heel baanbrekend, maar gezien het feit dat de S-klasse nog altijd het beste verkoopt in zijn klasse, ziet Mercedes zich niet genoodzaakt veel te tornen aan het uiterlijk.
De grote veranderingen zijn te bemerken onderhuids. De S-klasse krijgt nu de tech die bijvoorbeeld al in de E-Klasse leverbaar was. Maar de grootste veranderingen betreft de motoren. Er is een nieuwe diesel en een zes-in-lijn met 286 pk of 340 pk. De 500 wordt opgevolgd door de S560 (die ook als Maybach te krijgen is), wat zou impliceren dat de motor gegroeid is. Niets is minder waar: de vorige S500 had een 4.7, de nieuwe S560 heeft een 4.0. Dit blok ligt (in aangepaste vorm) ook in de AMG S63, die voorheen nog een 5.5 V8 onder de kap had liggen. Gezien de specs van die V8 kun je gaan afvragen wat die stokoude V12 uit de S65 nog toevoegt, op badge-prestige na dan.
S350d 4Matic | S400d 4Matic | S560 4Matic | AMG S63 4Matic Lang + | |
---|---|---|---|---|
Motortype: | 6-in-lijn | 6-in-lijn | V8 | V8 |
Cilinderinhoud: | 2.925 cc | 2.925 cc | 3.982 cc | 3.982 cc |
Max. vermogen: | 286 pk | 340 pk | 469 pk | 612 pk |
Max. koppel: | 600 Nm | 700 Nm | 700 Nm | 900 Nm |
Prijs SWB: | € 114.793 | € 121.811 | € 150.881 | - |
Prijs LWB: | € 119.754 | € 124.715 | € 153.906 | € 206.469 |
Prijs Maybach: | - | - | € 187.539 | - |
Voorlopig geldt de facelift alleen voor de limousines. De S-Klasse Coupé en Cabriolet zullen waarschijnlijk iets later een refresh krijgen. De nieuwe S-Klasse staat vanaf juli bij de dealers.
hartman zegt
http://nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/board_entry.php?id=134861&page=1&category=0&order=last_answer&descasc=DESC
gwnbmw zegt
@hartman: danku!
't Peugje zegt
Werkelijk waanzinnige auto.. Op ieder vlak. Ik heb dit liever dan een Rolls of Bentley.
gove zegt
@straatzakelijk: ik ook, heb altijd al taxichauffeur willen worden
't Peugje zegt
@gove: De hele dag chinezen belazeren in Amsterdam. Dat werk geeft veel voldoening denk ik ja.
gove zegt
@straatzakelijk: wel bedreigen en een grote bek geven als ze niet betalen hé
jeroen92 zegt
@gove: haters gonna hate
viezefreddyw zegt
Ik vind hem er eigenlijk niet mooier op geworden. Maar misschien is het even wennen.
Wat ik wel jammer vind is dat de S500 een andere benaming krijgt. S500 is er al sinds jaren en S560 bekt lang niet zo lekker. Dan maar een S600 hoor.
2505 zegt
@viezefreddyw: blijkt maar weer een goeie marketingstrategie getuige jouw reactie
hartman zegt
@viezefreddyw: 560 is juist een historische benaming. Uit de jaren 80 de 560 SEL en 560 SEC.
viezefreddyw zegt
@hartman: Klopt ja, wist ik. Maar ik persoonlijk vind S560 niet lekker klinken. Maar 560 SEC dan weer wel.. Ligt aan mij denk ik.
hartman zegt
@viezefreddyw: Nee hoor, ligt niet aan jou. S 560 klinkt niet. Maar ik denk dat veel eigenaren van een S 500 hun auto ‘mijn 500’ noemen. En dan klinkt ‘mijn 560’ weer wel. In China komt trouwens de S 680. Hoe vind je die klinken?
viezefreddyw zegt
@hartman: Klinkt vreselijk. Is eerder wat voor een getunede versie van Brabus.
hartman zegt
@viezefreddyw: SL 700 heeft op zijn beurt dan wel weer iets.
http://germancarsforsaleblog.com/1993-mercedes-benz-sl700-renntech/
jpoers zegt
@viezefreddyw: maar je moet 680 dan ook op zijn chinees uitspreken dat bekt die een stuk lekkerder. Tsjaptjopbabipangang.
lekbak zegt
@hartman: en daarvoor was er weer een 500. Erna ook trouwens. En daarnaa ook. En daarna ook. Ben ik al bij het heden want anders is er daarna nog een 500.
Kortom: de 500 is er al heel lang en er is eenmaal een uitstapje gemaakt naar de 560.
bitd zegt
@viezefreddyw: je moet hem uitspreken als bij het darten:
In het Engels: Sfivehundredandsixtyyyyyyy!!!!!
trustmeiamanengineer zegt
Die typeaanduiding 560 gaat toch nergens meer over? Net zo veel pk en koppel als de 400d… Mercedes gaat lekker mee met de cijferinflatie die door BMW is ingezet. Over een paar jaar is de marketing afdeling wel door de cijfers heen, of gaan ze dan rustig over naar de 4 cijfers…
Verders wel gewoon weer een hele puike wagen natuurlijk. Alleen het uiterlijk kan met niet bekoren. Drukke lijnen en het interieur van een bordeel. Maar zal de meeste kopers dus wel aanspreken.
radeox zegt
@trustmeiamanengineer:
469.
345kw, staat verkeerd in ’t artikel.
bertorelli zegt
@trustmeiamanengineer:
Klopt inderdaad voor geen meter.
Vroeger was alles beter
Een 280 had een 2,8 liter motor en een 500 had een 5 liter motor. Lekker simpel.
caferacer zegt
@bertorelli: en een 280SE met een… 4.5 liter! En een 450SEL met een… 6.9 liter!
lincoln zegt
@caferacer:
Clever mate .. +1 ..
lekbak zegt
@caferacer: nee. Daar zetten ze netjes de afwijking achter. Het was een 450 SEL 6.9.
lincoln zegt
@lekbak:
En auttommatticc op de volle breedte van de achterkant ..
marvin1608 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pomoek zegt
Who! dat interieur is echt porno voor lederkussentjes fetisjisten! Ik word er duizelig van…
mout zegt
Laufkultur. Dat voegt de V12 toe aan de geblazen V8.
En daarvan best een boel. Wie graag grote getallen bestelt of grommende, gorgelende motorgeluiden beluistert, kiest voor een AMG V8. Wie liever niet weet hoe hard het gaat, maar comfort en rust waardeert, kiest de V12.
Maar dat weten jullie natuurlijk sinds het filmpje over de S600L van William.
jaso013 zegt
Doet u mijn maar een bimmer uit de 7 serie aub.
poursuivant zegt
Een S is in mijn beleving een (relatief) chique Mercedes. Dus velgen die een goede blik op de klauwen geven hoeven van mij niet en mogen vervangen worden voor iets meer verhullende exemplaren. En die blauwe interieurverlichting zal vast van kleur kunnen veranderen maar laat dat ajb op de kermis.
s2khonda zegt
Hmm vind de prefacelift mooier. De nieuwe koplampen zien er niet zo bescheiden uit als de prefacelift. Maakt hem zelfs een beetje fout.
888natan zegt
Wat een zetels… poah
henkp1 zegt
Tussen kunst en kitsch!
Knap gedaan MB, net nog aan de goede kant.
Geweldig apparaat natuurlijk, maar man man man, wat een geld.
ruud1954 zegt
Aan zo’n auto moet je niet aankomen. Geen tuning of whatsoever. Gewoon kopen en rijden.
Degenen die hier aan laten sleutelen maken het voor degenen die dat niet doen lastiger om er een aan te schaffen. De een wil in stilte genieten; de ander doet er alles aan op te vallen. En dat matcht niet.
flatsix010 zegt
Doe mij maar een panamera.
henkp1 zegt
@flatsix010: ‘doe maar een panamera’, koop um lekker zelluf!
zyanox zegt
Dat is wel veel voor een C zeg!
E34M5Touring zegt
Gaan jullie die nieuwe diesel nog testen binnenkort? Ben wel benieuwd moet ik zeggen. Ook al is t geen V8, toch weer een lekkere Merc dieselbeul!
't Peugje zegt
@e34m5touring: Ben je niet meer benieuwd naar de quad turbo diesel van BMW?
kempenaer zegt
@straatzakelijk:
Nee, eigenlijk niet. Mercedes is toch interessanter.
kempenaer zegt
Fantastisch dat de L6 diesel weer terug is! Goed nieuws van das Haus!
st33fie zegt
Die bumper is wel een beetje autostyle ….