De kleine Japanse crossover gaat nu in iets minder omstreden vorm de straten onveilig maken. Maar wat kost het?
De uitgaande Nissan Juke heeft het maar zwaar. Van zijn uiterlijk moet hij het niet hebben, met zijn piepkleine ‘spleetogen’ boven gigantische ronde koplampen aan de voorkant, een vreemde daklijn aan de achterkant en dat alles in de verpakking van één van de meest omstreden autotypes: de kleine crossover. Zo omstreden als de verpakking was, zo saai en degelijk was de inhoud. Op een goede manier, begrijp ons niet verkeerd. Een reeks reguliere Nissan-motoren in een nette en goedkope, zelfs vrij ruime crossover. Zo zie je maar weer, lelijk is subjectief en negatieve aandacht is ook aandacht. Nissan is daarom zelf ook erg te spreken over de meer dan 1 miljoen Jukes die ze hebben verkocht. Kan de opvolger dit succes voortzetten?
Want het uiterlijk, dat is nu wel duidelijk. Sterker nog, al is de nieuwe duidelijk een Juke, het is nu niks meer dan een frisse verschijning in een overbevolkt segment. Ook is het een segment waar de prijs de auto kan maken of kraken. Dus voor de dag ermee, hoeveel knaken moet je tevoorschijn toveren om een Juke onder de carport te zetten?
De nieuwe Juke is er vanaf 23.990 euro. In eerste instantie kun je alleen kiezen voor de Visia met DIG-T 117-motor. Dat is een éénliter driecilinder met, jawel, 117 pk. Standaard gekoppeld aan een zesbak waarmee je zelf moet roeren, optioneel is de nieuwe zeventraps DCT. Dat is best een flinke stap voor een auto in ‘Micra-segment’. Voor 27.990 euro kun je overigens kiezen voor de Premiere Edition, die is slechts tijdelijk leverbaar ter ere van de lancering van de nieuwe Juke. Een kunstje wat meerdere merken uithalen vandaag de dag.
Ter overzicht pakken we even een paar concurrenten van de Juke erbij:
Nissan Juke DIG-T 117 – 23.990 euro
Toyota C-HR 1.2T – 25.895 euro
Kia Stonic 1.0 T-GDI – 21.995 euro
Hyundai Kona 1.0 T-GDI – 20.495 euro
Honda HR-V i-VTEC 115 – 28.900 euro
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI – 22.620 euro
lompey zegt
Je moet wel een echte liefhebber zijn om dit te kopen
emping zegt
@lompey: euh nee niet echt
emping zegt
Zitten in de miljoen stuks ook de ESQ’s inbegrepen?
mustang750supersnake zegt
mooie wagen hoor ,…als k t had…..
emping zegt
Een knaak is 2.5 gulden en 23.990 knaken is geen 23.990 Euro….
Generatie verschilletje..,
Loek zegt
@emping: aangezien een gulden net wel/net niet 2,5 keer een euro is, zit de letterlijke guldenprijs van de Juke ongeveer op 23.000 knaken. Dus ik durf deze naar mezelf toe te trekken ;)
On a more serious note, ja, knaken gebruiken we al een tijdje niet meer, dus ik heb even de prijs in knalharde euromunten erbij gezet.
vonklausenburg zegt
@720s: Ik ben benieuwd naar de prijs in shekels.
Loek zegt
@vonklausenburg: 93.666 stuks.
mustang750supersnake zegt
alleen jammer van die saaie achterkant..had meer in gezeten….
johnhert zegt
@mustang750supersnake: Juist doordat ze zó hard hun best doen een bijzonder gelijnde auto te maken maakt het zo’n saai hok.
drsjeroen zegt
Blijft een aparte verschijning. Mocht ik er voor in de markt zijn, dan zou ik de Toyota nemen …
…. of wachten op de Tonale
reactief zegt
@drsjeroen: wachten zal je moeten dan ja.. …. heel lang!
cossiekiller zegt
Ik neem dan wel de fiets. Toch bedankt voor de info.
lekkerlinksrijden zegt
Het is wat anders dan het standaard crossover gedoe in dit segment. Ik kan m wel waarderen, zie dit liever dan een Aroma of T-cross oid.
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: Aroma= Arona
chriscross zegt
Ik kan zo’n eigen smoelwerk wel waarderen maar ik verwacht niet dat deze vaak te zien zal zijn in het straatbeeld… De markt is helaas al redelijk verzadigd met auto’s waarmee je zorgeloos over stoepranden kan rijden en extra hoofdruimte hebt zodat je de koffers op je hoofd kan leggen
luchtgekoeld zegt
Ik heb nu de “oude” Juke en zodra die eruit kan wordt t de nieuwe?.