Móet haast wel goddelijk rijden.
Dus je overweegt de aanschaf van een rappe 911 of een Lotus Exige om nu en dan een trackday mee te pikken? Wacht nog even met het zetten van je handtekening, want dit apparaat is mogelijk nog gaver. Het is een Griiip G1. Zegt je waarschijnlijk niks, maar het is genoeg om te weten dat de G1 wordt aangedreven door de 1.000 cc V4 uit een Aprilia RSV4.
Het blok levert iets meer dan 200 pk’s en is voor zover we hebben kunnen achterhalen standaard. Met volle tank en alle andere vloeistoffen aan boord weegt de Griiip G1 slechts 390 kilogram. Reken maar dat dat vooruit én de hoek om wil als een malle.
De G1 doet mee aan de behoorlijk rappe Formula X-klasse, waarin de auto meteen z’n debuutrace winnend afsloot. Je kunt er in Italië eentje kopen voor slechts 52.900 euro. Valt best mee, toch? Jammer alleen dat ‘ie niet straatlegaal is.
Dank aan @mrhyde voor het tippen!
basvspr zegt
Wel jammer dat het blok van een RSV4 nogal eens last van ziektes heeft. Echter, als ie gaat dan gáát ie ?
Robert zegt
@basvspr: ik denk dat dit inherent is aan de (haast belachelijke) hoeveelheid pk’s die er uit die 1000cc worden geperst. Dat vraagt gewoon op gezette tijden om een blokrevisie.
Silverarrow zegt
@RRRobert: Mwah dat betwijfel ik. Dacht jij dat eigenaren van RSV Mille’s/Panigales/R1’s/ZX10R’s/etc. zitten te wachten op een revisie om de <50k km?
fernie zegt
@silverarrow: als je continue raced dan wel ja! De gemiddelde Rossi op de Nederlandse snelweg rijdt niet continue hoog in de toeren en volgas zoals circuitrijders dat doen. Denken ze misschien maar dat is een ander verhaal:).
Silverarrow zegt
@fernie: Het zal je denk ik verbazen hoeveel van die motoren zuiver als circuitspeeltjes gebruikt worden. Trackdays zijn niet alleen voorbehouden aan auto’s…
Robert zegt
@silverarrow: ik zal je nog sterker vertellen, een maat van me had ooit een Aprilia RS250 race replica. Hij deed wat je met zo’n machine moest doen: veel en flink op z’n staart trappen. Na goed 15.000 km (nee, geen nulletje vergeten) was hij al toe aan een blokrevisie!
apriliarsv zegt
@RRRobert: dat is heel gebruikelijk voor een tweetakt
Silverarrow zegt
@apriliarsv: Lol, precies.
2wheeler zegt
@RRRobert: 15k km is bijzonder netjes voor een tweetakt die is afgeragd hoor…
thefmanl zegt
@RRRobert: valt wel mee want het is verdeeld over 4 cilinders zou een ander verhaal zijn als het op 2 of 3 cilinders was
apriliarsv zegt
@basvspr: dat was alleen het introductiemodel
rufctr01 zegt
@apriliarsv: inderdaad, de latere zijn nagenoeg probleemloos
jaspervdwinden zegt
Zou hij ook zo klinken als een RSV?
luittinke zegt
@jaspervdwinden: Nee, helaas. Maar het V4 geluid is ook zeker niet verkeerd
https://youtu.be/zUArm27q56A
phdg zegt
@luittinke: Oooo Toch wel!!
https://youtu.be/mXew2GS2bA0
suheyl zegt
@phdg: euh nee… de RSV, een dikke twin, klinkt veel beter dan de RSV4. Net zoals de VTR veel bruter klinkt dan de VFR, en net zoals de Panigale veel beter zal blijven klinken dan de opvolger met V4
timt zegt
@suheyl: Ehh jongens? AUTOblog?
suheyl zegt
@timt: euh, blok van een motor van hangt in deze auto….
valluik zegt
Best betaalbaar! Kun je nog eens wat verkeerd doen, relatief betaalbaar
lincoln zegt
Phhhfff .. man ..
10 11 12 duizend toeren maakt zo een ding ..
Met een knalpotje van aluminiumfolie .
Denk dat je het na 5 minuten spuugzat bent en een carrière als psychopatische seriemoordenaar gaat beginnen ..
drf76 zegt
En nog een keer hetzelfde bedrag uitgeven om mijn lijf in die cockpit te krijgen…. Pffff.
Dizono zegt
Tja, voor minder dan de helft koop je ook een voertuig met een Aprilia V4, die ruim 200 pk levert, maar dan op minder dan 200 kilo en met het correcte aantal wielen om échte lol te hebben.
kenner zegt
@dizono: precies ! Amen.
mzonneveld zegt
@dizono: Correcte aantal wielen? We zitten op Autoblog hoor!
Dizono zegt
@mzonneveld: ahh, maken ze tegenwoordig misplaatste reacties geel? Dan ben ik (op het moment van schrijven inderdaad de enige die het niet snapt ..
edjehaze zegt
@dizono: hahahha, nice.
basbasbas zegt
@dizono: rustig, rustig;)
2wheeler zegt
@dizono: spijkers en koppen!
woudloper zegt
@dizono: ik ben misschien een beetje biased, maar een standaard Ariel atom 3.5R weegt 560kg en heeft 370pk. Met een betrouwbaar Honda blok en semi slicks is dat ook niet moeilijk om superbikes op circuit achter te laten.
veppiale zegt
@woudloper: een betrouwbaar Honda blok ?
xiran zegt
@veppiale: met dat vermogen ook onbetrouwbaar.
ablogjunk zegt
@veppiale: ook wel pleonasme…
nasty zegt
@veppiale: u woont onder een steen of komt pas kijken in de autowereld.
De benzinemotoren behoren tot de meest betrouwbare ter wereld. Bij de diesel hebben ze in het begin wat probleempjes gehad (2008-) maar i-dtec is tegenwoordig ook erg betrouwbaar
veppiale zegt
@nasty: geen één van de twee… ik kijk gewoon de F1 en rij wekelijks met de motor op circuit en wekelijks sneuvelen er CBR blokjes.
ablogjunk zegt
@veppiale: Het gaat hier niet om de betrouwbaarheid van een fietsblok icm circuitgebruik. Het gaat hier om de motoren die in de atom worden gebruikt (K20).
rob5nismo zegt
Een ultiem.stukje speelgoed
JanJansen zegt
Vraag me dan af waar je meer plezier van hebt voor die prijs: een straatlegale 2-zitter als een Caterham 620R met 310pk en 500kg of dit.
2wheeler zegt
@janjansen: de caterham, 100%!
zelfbenoemdingenieur zegt
@janjansen: De fiets waar dit motorblok vandaan komt.
allesmetturbo zegt
Super gaaf trackdayspeeltje
dampu020 zegt
Griiip maar toch gleden ze over de iiiiiiiiiiiiiii
redneckdarian zegt
Wanneer kunnen we de rijtest verwachten?
tborre zegt
Dan kies ik toch nog steeds voor men formule vee… die gaat ook als een malle en dat voor een fractie van de prijs…
JanJansen zegt
@tborre: dat is inderdaad een fantastische raceklasse. Heb je jouw auto ook zelf gebouwd?
Dan ken je vast ook dit YouTube kanaal:
https://youtu.be/G8IQ0uezoAg
Zo niet, dan is het mooi voor deze regenachtige dag.
tborre zegt
@janjansen: het prototype van de hvb formule vee (Nederlandse vee waar oa ben pon mee heeft gereden…). Super speelgoed dat nog eens goed rijden….
JanJansen zegt
@tborre: heb even gegoocheld,
Is dit jouw bolide?
http://www.hvbracingcars.com/formule_vee
Erg mooie historie!
tborre zegt
@janjansen: http://www.hvbracingcars.com/hvb_fv__1
Dat is mijn speeltje …(of toch 1 van ;))
alcantara zegt
Aub een rijtest graag met Wouter in zijn witte Aprilia jack.
maxie zegt
Een rsv4 weegt maar 200 kilo en zal dus sneller optrekken
shadowbroker zegt
@maxie: die auto heeft 2 banden meer. Dus veel meer grip en heeft veel meer downforce. Optrekken kan ie sneler doen, maar het remmen en sturen doet de auto sneller