Zo’n BMW iX kan aardig angstaanjagend overkomen in je achteruitkijkspiegel, maar deze BMW iX politieauto laat je dubbel schrikken.
Ook met autodesign is het gevaarlijk om gelijk een oordeel klaar te hebben liggen, alles went immers. BMW lijkt dat tot een kunst verheven te hebben. De initiële schok laat je denken dat Adrian van Hooydonk aan het betere spul zit. Des te meer je het design op je laat inwerken, des te meer het gaat werken.
BMW iX
De BMW iX zit echter nog een beetje in de fase ‘initiële schok’. Nog steeds elke keer dat je de vier overblijfselen van de Angel Eyes en die gigantische grille in je binnenspiegel ziet, is het even raar opkijken. Je schrikt er nog even van, zou je bijna zeggen. In Zwitserland is het daarom vanaf nu dubbel schrikken wanneer je de 5-0 achter je aan krijgt. Het politiekorps van het neutrale land heeft sinds kort een BMW iX als politieauto tot hun beschikking.
BMW iX politieauto
Zwitserland durft het aan om boeven te gaan vangen met een BMW iX politieauto. Tenminste, het wordt een soort allrounder. Het gaat om de iX xDrive50 met tot 630 km rijbereik. Volgens BMW meer dan voldoende om het korps een dienst te verlenen. Met 523 pk, 630 Nm en een acceleratie van 4,6 seconden naar de 100, kan het nog een opgave worden om de iX eruit te rijden. Al is in Zwitserland natuurlijk een snelle auto zo gekocht. Of gejat, je hebt het toch over de politie.
Politiespullen
Uiteraard is de BMW iX politieauto uitgedost in een politiekloffie. In Zwitserland betekent dat fluor-oranje strepen op de zij- en voorkant op een witte auto, wat ons trouwens een beetje doet denken aan de Nederlandse politie-Porsches van voorheen. Bovenop prijkt een grote LED-balk met in het midden een LED-bord voor teksten. U kent het wel: Stop! Politie!, of Volg mij! of zelfs dat er een ongeval is gebeurd. BMW heeft het iDrive-scherm zo geüpdatet dat politieagenten meer functies tot hun beschikking hebben en hun apparatuur goed samenwerkt met de auto. Ook zit het politie-communicatiesysteem Polycom ingebouwd, zodat agenten handsfree kunnen communiceren met bijvoorbeeld de centrale.
De Zwitserse politie kan de BMW iX politieauto vanaf nu in gebruik stellen. Hoe veel exemplaren er komen, is niet bekend. Wel is bekend dat Zwitserland al bijna 70 jaar BMW’s gebruikt, dus de BMW iX is een logische volgende stap.
mjpamsterdam zegt
Waarom ? Lijkt me de juiste vraag hier.
AudiRS zegt
Spuuglelijk. BMW is nog steeds totaal de weg kwijt. Priemijum…
rollingstoned zegt
Christus te paard…
lekkerlinksrijden zegt
Eigenlijk zijn alleen de 3 en 5 serie het aangluren waard op dit moment, al het andere is ontworpen door visueel gehandicapten
Brol zegt
Z4 vind ik anders ook heel lekker.
tortuga zegt
Heeft dat ding 630km rijbereik?? Btw wat een teleurstelling als je die koffer open doet! Denk je yes lekker breed groot, doe je het open en merk je dat een Giulia zelfs beter doet…
sportevo zegt
Die kofferruimte is inderdaad een aanfluiting. Het ziet er ook uit alsof je een kastje opent.
Brol zegt
Waarom moeten wij zo’n dure wagens betalen voor de politie ?
Het kan toch met heel wat minder en even efficiënt ?
mashell zegt
De eerste keer dat ik de iX op een foto zag was het “dat kunnen ze niet menen” nu is het “hé een BMW met een 2022 design”. Het extravagante went wat mij betreft snel en laat een conservatief model als een X5 er ouderwets uitzien.
Diesel Rocks zegt
De X5 is ouderwets ja. Dat was toen ook een lelijk hok, en is dat nog steeds. Sowieso zijn die SUV’s niet om aan te zien. BMW weet het nog wat erger te maken. Het lijkt wel of ze willen voorkomen dat ze veel van deze wagens moeten produceren. Zo’n bus heb je toch alleen nodig als je 85+ jaar bent, en niet meer soepel je knieën kunt buigen zonder 3 minuten te moeten kreunen. Dan heb je wat aan een auto met een hoge instap. Wat je dan met meer dan 200 pk moet is mij een raadsel. Hoog bejaarden kunnen toch niet meer zo snel informatie verwerken.
V300amg zegt
De jeugd gaat een bijzonder autowereld tegemoet, ben blij dat ik alles nog van vroeger heb meegemaakt, dat was pas auto rijden, maar ja de jeugd weet straks niet meer beter. Ik kan wel janken dat er geen V12 straks meer is, dus onze oldtimers in ere houden zo lang het kan!!!
chrisvis zegt
Tja en boven de 200 per uur rijden de criminelen er gewoon van weg…
Richmond zegt
Gezien de hoogte van de boetes denk ik dat er in Zwitserland niet zoveel te hard gereden wordt.
mashell zegt
Als er iets is wat criminelen niet boeit dan is het wel wetten en regels…
Maar het maakt niet uit, een achtervolging doet de politie niet alleen, die zetten meerdere voertuigen en desnoods helicopters en wegblokkades in.
arta zegt
Niet de meest logische keuze lijkt mij. Duur, niet heel efficiënt en niet de snelste lader.
Daarbij had de ombouwer wel kunnen kiezen voor een meer aerodynamische dakset.
Die iX is en blijft een rare auto. Groot van buiten, maar niet ruim van binnen. Specifiek als EV ontwikkeld, maar nergens grensverleggend…. Gemiste kansen. Daar waar de i3 echt een goede EV was (en is) omdat die relatief licht was, goed in elkaar zit en prima prestaties levert is voor het segment, mist de iX op meerdere vlakken.
mashell zegt
Actieradius is in verhouding tot de grootte van de batterij bij de iX voor een SUV in de 5 meter klasse toch best wel goed.
koeberg zegt
Eerlijk is eerlijk, het is een prestatie van BMW, Fiat verslaan met een auto die nóg lelijker is dan de Multipla.
Diesel Rocks zegt
Bij een highspeed achtervolging lig je als crimineel met elke dikke diesel binnen een half uur in een deuk van het lachen. Daarvoor zijn EV’s niet gemaakt. Het verbruik is dan schrikbarend hoog en de accu en motor raken in no-time oververhit waardoor het vermogen drastisch wordt terug geschroefd. Bij de test van een i4 M50 bleek dat deze na enkele minuten flink stampen het vermogen al limiteerde tot minder dan 200 pk, hij is 544 pk origineel. Dan zit je als duurzame politieagent feitelijk te vloeken in een 2500 kilo zware volkswagen polo.