Tenminste, als je eerst een ongeluk krijgt.
Moderne auto’s zitten volgeladen met sensoren, chips en computers die het leven van de bestuurder zo aangenaam en veilig mogelijk moeten maken. Daardoor weten de meeste nieuwe auto’s auto bijvoorbeeld wanneer de lampen aan moeten en wanneer je over de snelweg zwalkt. Niet dat technologie perfect werkt, in mist en bij rotondes wil de mens nog eens teveel op deze moderne technieken leunen. Nu is er echter een bedrijf dat zegt je leven te kunnen redden door al die sensoren. Al moet je daarvoor wel eerst een ongeluk krijgen.
Het zit zo: elke keer dat een auto een ongeluk krijgt, ‘weet’ de auto veel meer over een ongeluk dan mensen kunnen weten. Een auto kan immers precies meten hoe snel de auto ging toen deze crashte, aan welke kant van de auto de botsing precies was en of de airbags afgingen. Het Israëlische bedrijf MDGo wil die informatie nu koppelen aan kunstmatige intelligentie, om zo te kunnen inschatten wat voor soort verwondingen de inzittenden hebben.
Neem een blauwe plek op een buik die vaak wordt veroorzaakt door veiligheidsgordels. Volgens het bedrijf kunnen ‘zelfs goede’ traumadokters aan zo’n blauwe plek niet zien of iemand interne bloedingen heeft. Het systeem van MDGo kan dat beter – zeggen de makers – omdat zij hun gegevens baseren op die kunstmatige intelligentie, autosensoren en data van eerdere auto-ongelukken. Zij claimen dat hun systeem in 88 procent van de gevallen op het juiste spoor zit. En door een misdiagnose te voorkomen, wordt de overlevingskans van een slachtoffer ‘al snel’ twee keer zo groot, zegt het bedrijf.
Er zijn andere voordelen, zeggen ze. Doordat het systeem kan voorspellen wanneer er bijvoorbeeld een operatie nodig is, kan het ziekenhuis daar eerder voorbereidingen voor treffen. Ook kan het systeem aan de hand van gps-gegevens bepalen of er een traumahelikopter nodig is. Dit kan cruciale seconden schelen, zo denkt het bedrijf.
Er zijn echter wel wat problemen. Hoewel de medische alarmcentrale van Israël gebruikmaakt van het systeem, doet Nederland dat nog niet. ‘Beperkende regels’ op het gebied van persoonsgegevens en privacy zouden dat bemoeilijken. Ook moeten auto’s worden uitgerust met een kastje om de data te kunnen uitlezen. Wel beginnen ze in de VS ‘binnenkort’ met een proefproject en ondersteunt Hyundai het project. Het zou dus straks zomaar kunnen dat je auto al weet dat je bijna dood bent, voor er ook maar één dokter naar je heeft gekeken. (Via het AD)
Met dank aan Flyer Bunch voor de tip!
faalhaas zegt
Alsjeblieft niet.
autopetje zegt
@faalhaas: lekker handig lijkt mij indien het goed werkt en we weten inmiddels dat A.I. Discriminerend werkt. Volgens de sensoren kun je zomaar dood zijn en sturen ze een lijkwagen terwijl je naast de auto een schadeformulier aan het invullen bent.
lekbak zegt
Altijd handig voor de Mossad, een beetje extra data om in rond te neuzen…
stalensnuitje zegt
Ik zie niet waarom hier persoonsgegevens of privacygevoelige data voor nodig zijn. De auto slaat data van het ongeval op en vergelijkt dat met het centrale systeem. Dat systeem geeft aan welke zaken er bij dit specifieke ongeval opgetreden kunnen hebben. Extra input voor de zorgverleners, zonder persoonsinfo.
gregorius zegt
@stalensnuitje: Er zal ook info nodig zijn van over het soort mens wat zo’n auto zou besturen… want dit is natuurlijk de eerste stap.
Dat ene bedrijf dat straks al deze info heeft over auto en bestuurder is goud waard voor de grote verzekeraars in deze wereld.
OF dit bedrijf toevallig naar een 3e speler toe kan sturen dan met 85% zekerheid de bestuurder beenletsel heeft; dat zal verder een rotzorg zijn, want dat is weinig waard.
Dutchdriftking zegt
Kortom, over 10 jaar stuurt bij een ongeluk de auto niet alleen de hulpdiensten naar je toe, maar geeft ook vast door wat het (mogelijke) letsel van de inzittenden is. moet je natuurlijk wel je gordel om doen, en moet je stoelsensor je gewicht goed registreren.
mashell zegt
@dutchdriftking: ik hoop eigenlijk dat autonoom rijden over 10 jaar zo ver is dat we van het concept “autoongeluk”af zijn.
Dutchdriftking zegt
@mashell: Wanneer daadwerkelijk iedere auto autonoom is, de systemen goed en betrouwbaar werken zal dit snel gaan. Je zal alleen lang nog oude voertuigen op de weg houden natuurlijk.
nietcreatief zegt
@mashell: als àlles autonoom is en de wegen zo zijn ingericht dat alles wat niet een autonoom voertuig is niet op het asfalt kan komen. Dan nog wordt het niet 0. Klapbanden, computers met hun haar in de war, whatever.. er blijven variabelen en er zal altijd wel een keer wat misgaan. De hele smartphone crash brigade ben je dan wel van af, wat al enorm zal schelen op het aantal ongevallen.
autopetje zegt
Owja ik snap m al. De boeven…. zo kunnen ze natuurlijk zien of en welke organen er nog heel zijn en zo kunnen ze deze op voorhand verkopen. Best handig die Israëliërs.