Wat kost dat eigenlijk, zo’n kekke en rappe crossover?
Gisteren konden jullie de mooie woorden van @CasperH en beelden van @MartijnGizmo tot jullie nemen in de rijtest van de Volkswagen T-Roc R. De prijs van de compacte stadsrakker op anabolen was toen nog niet precies duidelijk.
Dat is het nu wel! De Volkswagen T-Roc R kost namelijk 54.515 euro. Voor een auto van ongeveer vier en een kwart meter is dat best veel geld, zou je aanvankelijk denken. Maar je krijgt er serieuze hardware voor terug.
Je krijgt de sterkere 2.0 TSI uit de Golf R in het vooronder, goed voor 300 pk en 400 Nm. Een automaat en vierwielaandrijving zijn ook helemaal standaard. Nu kun je je afvragen: waarom in zo’n crossover? Welnu, stel dat jij de discussie met je eega (die een crossover wil) niet helemaal wint. Wil je dan een een T-Roc R of T-Roc 1.5 TSI? Precies.
Zoals Casper al wist te melden is het High Performance uitlaatsysteem van Akropovic behoorlijk prijzig, voor 3.471 euro extra schroeven ze ‘m er voor je op in de fabriek. Op zich zit het met de standaarduitrusting redelijk snor. De kekke bodykit, grote 18″ velgen en sportstoelen krijg je er uiteraard standaard bij. Lane assist en climate control eveneens, alhoewel dat niet uitzonderlijk is op dit prijsniveau. Wat wel uitzonderlijk lijkt te zijn, is het vermogen, want 300 pk in deze klasse is behoorlijk wat. Sterker nog, er is niet heel veel aanbod. Daarom shoppen we even bij de Volkswagen Group. Wat koop je ongeveer voor het geld van een T-Roc R?
Audi SQ2
€ 64.710
De grootste concurrent van de Volkswagen T-Roc R is natuurlijk zijn bloedeigen neef. De Audi SQ2 staat op hetzelfde onderstel en heeft de zelfde motor, transmissie en aandrijving. De Audi versie moet het hebben van luxe en prestige. Dat lukt niet helemaal. Sommige interieurdelen zijn gewoonweg te plastiekerig voor dit geld, met name de deurpanelen passen niet in een Q2, laat staan een SQ2. Sterker nog, bij de T-Roc is dit beter voor elkaar! Ook is er niets wat de SQ2 wél kan en de T-Roc R níet. Als Audi slim is, geven ze ‘m standaard 10% meer vermogen om een groter verschil te creëren tussen de VW en Audi, want de SQ2 nu namelijk 64.710 euro en het is heel erg lastig om te zien waar dat geld naartoe is gegaan. Ook stuurde de T-Roc marginaal beter dan de SQ2 en voelde de VW minder steriel aan. Dus altijd voor de T-Roc R gaan, eigenlijk.
Seat Leon ST Cupra 4
€ 49.945
Als het puur om de hardware gaat, is de Seat Leon de beste optie. Natuurlijk, de auto begint op leeftijd te geraken, maar met de hardware is vooralsnog niets mis, zeker niet voor het geld. Sterker nog, de Leon ST Cupra 300 met vierwielaandrijving kost minder dan 50 mille! Qua hardware ga je er iets op vooruit ten opzichte van de T-Roc R en de SQ2, want de Leon staat op een groter variant van het MWB-platform. Dat merk je ook aan het interieur, want dat is aanzienlijk ruimer. Zeg maar tegen je echtgenoot dat deze keuze nóg verstandiger is en dat ‘ie van chiptuning zuiniger wordt, heb je meteen om en nabij de 380 pk!
Cupra Ateca
€ 60.300
Als je een sportieve crossover wil, waarom niet kijken naar een merk dat enkel en alleen sportieve crossovers maakt? Nu maakt Cupra op dit moment slechts één model, maar de Cupra Ateca is wel een alternatief als je twijfelt tussen een SQ2 of T-Roc R. Je hebt namelijk wederom dezelfde aanrijflijn: een EA888 2.0 liter viercilinder met 300 pk en 400 Nm, die via een zeventraps DSG en haldex koppeling zijn krachten verdeeld over vier wielen. De Cupra is wat duurder dan de Volkswagen, maar een stuk goedkoper dan de SQ2. Je hebt meer auto, want de Ateca is groter van formaat. Je moet alleen wel even wennen aan die tribal in de grille.
Jochempie zegt
Ik vind dat een redelijke prijs voor zo’n hoog hok met 300 pk, zeker met een VAG label. Een Peugeot 3008 Hybrid4 met gelijk vermogen is ietsje duurder nog, en die zal ook véél harder afschrijven. En ik heb een EA888 toch hoger in het vaandel staan dan die 1.6 van PSA.
berlinetta zegt
@jochempie: Met opties zit je zo over de 60k. Ik vind dat toch erg veel geld voor een opgehoogde Polo met pep in de neus. En de concurrenten kosten ook zoveel, maar die zijn ook allemaal te duur. Conclusie: ik vind alles te duur of ik heb te weinig geld.
kevin82 zegt
@berlinetta: het is een opgehoogde golf en geen polo fst is namelijk de T Cross. Golf R is niet veel goedkoper dus niet gel
kevin82 zegt
@kevin82: het is een opgehoogde golf en geen polo dat is namelijk de T-Cross. Golf R is niet veel goedkoper dus niet gek in deze.
berlinetta zegt
@kevin82: Ohja Golf dan. Ook goed, maar dat rechtvaardigt de prijs alsnog niet vind ik.
willeme zegt
@berlinetta: T-Roc R is zelfs goedkoper dan de Golf R … ;-)z
civicfk3 zegt
@kevin82: de t-roc heeft het interieur van een polo, is binnenin ook krapper dan een golf, ik zou toch echt voor een golf R gaan
terazino zegt
@kevin82: Het is absoluut geen opgehoogde Golf. Qua afwerking en materiaalkeuze binnenin komt hij niet in de buurt van de Golf. Qua ruimte achterin ook niet.
cappie zegt
@berlinetta: Gewoon 2dehands auto kopen een auto van 5 tot 10 jaar met een leuke motor er in km.st tot een ton of wat meer.
mwti zegt
@berlinetta: als ze er 10 K afhalen kun je het nog steeds niet betalen dus zorg dat je nooit iets te duur vindt maar zorg dat je het kunt betalen. Aan de bak dus met je carrière.
toyotafortuner zegt
Flink duur! Doe dan maar die Leon Cupra in t rood of blauw
rpm81 zegt
Jaja en dan krijg je de optielijst nog onder je neus geschoven. Als je het vermelden van 18 inch wielen en climate control het vernoemen waard vindt, zal het voor de rest nogal een kaal hok zijn…Er zal wel weer zeker 10 mille bij moeten om de uitrusting écht op niveau te krijgen zoals je verwacht in dit deze klasse.
poes zegt
Wat een prijzengeld toch tegenwoordig…
gilettelubbers zegt
@poes: dit dacht ik dus ook, niet normaal meer..
ericd zegt
Ik denk dat de T-Roc met de 190 pk 2L motor en R-Line uitmonstering meer zin heeft. Hoeveel mot die kosten?
lekkerlinksrijden zegt
@ericd: ook te veel
Hubert zegt
@ericd:
Maar dan rij je dus met een T-Roc met R stickertjes erop.
Klinkt mij vrij sneu in de ogen.
vaakbenjetebang zegt
@hubert: Een T-roc in niet-sneue specificatie bestellen lijkt me nog een beste uitdaging.
hdboef zegt
De nieuwe jcw countryman lijkt mij ook een sterke concurrent
iphonistvongates zegt
€55k! Dat is een 3de divisie auto voor een ere-divisie prijs. Hfl. 120.102,20……. voor een Volkjeswagen.
donjunior zegt
@iphonistvongates: Gast… omrekenen naar guldens.. dat kan ECHT niet meer..
Gulli zegt
@donjunior: waarom niet? is pas 17,5 jaar geleden dat dat werd ingevoerd! En die inflatie zal ook niet zo’n vaart hebben gelopen in de tussentijd denk ik :P
iphonistvongates zegt
@donjunior: Dude….het woord gast gebruiken om de beeldspraak GAST te benadrukken kan echt niet/wel/soms. Ik reken niets om, daar heb ik een A.I. voor die kosteloos in mijn iDevices woont. Ik ben niet de persoon die iemands ontwikkeling in de weg wil zitten. Mocht Sarah Conner’s Judgement Day ooit uitkomen dan wil ik graag aan de goede/True kant van de A.I. staan.
fastforward zegt
Flink goedkoper dan de Golf R of heb ik het mis?
civicfk3 zegt
@fastforward: de t-toc heeft ook het interieur van een polo dus dan is het allemaal iets goedkoper idd
bernoulli zegt
Kut BPM.
camber24 zegt
In de BE configurator vanaf 43.480 EUR. Goeiemorgen, wat een prijsverschil weer.
Jantje_555 zegt
@camber24: klopt, in Belgie is deze “full-option” boven de 50 000 maar vermoedelijk met dealerkorting dan weer terug net onder de 50k.
Maar shop je op de 2e hands markt met een budget van 50 000 euro heb je wel heeeeel wat meer keuze
Dutchdriftking zegt
Mijn keuze is natuurlijk de Leon. Was de Golf R overigens niet meer dan 60k? Dan is de T-roc weer flink goedkoper.
creative zegt
Ik snap dit Compromis-segment echt niet. Doe mij maar Óf een X5 óf een golf R. Een gebruikte aub..
jeroenwz zegt
Ben ik de enige die de wielen vind misstaan onder die wielkasten? Ziet er zo versjonnied uit… Zowel voor als achter is het geen porum. Maar ja, vanaf slechts 54.000 euro, dus wat mag je dan verwachten?