Afgaande op de foto heb je waarschijnlijk geen idee wat het precies is, maar deze ‘Velodyne Lidar Puck’ zou ons weleens een eindje op weg kunnen helpen naar betaalbare zelfrijdende auto’s.
Velodyne Acoustic, een bedrijf dat voornamelijk geluidssystemen bouwt en gevestigd is in Silicon Valley, is verantwoordelijk voor de camera die je bovenop Google’s autonome auto vindt. Juist deze camera maakt de techniek voor autonome auto’s een prijzig grapje, maar Velodyne komt nu met een goedkoper alternatief in de vorm van de Lidar Puck.
De roterende sensoren waar tot dusver gebruik van werd gemaakt, hebben een prijskaartje van tussen de 30.000 en 85.000 dollar. De Lidar Puck gaat echter minder dan 8.000 dollar kosten, wat het hele concept van autonome auto’s natuurlijk een flink stuk bereikbaarder en realistischer maakt. Niet alleen door de prijs, maar ook omdat de Puck makkelijk in of op een auto geplaatst kan worden. Per slot van rekening wil er natuurlijk niemand voor lul rijden met zo’n raar hightech zwaailicht bovenop z’n leasebak.
Die lagere prijs heeft vooral te maken met de simpelere techniek waar de Puck gebruik van maakt. Zo zouden de ‘grote’ varianten hun omgeving scannen met behulp van 64 of 32 laserstralen, maar de nieuwe benjamin in de familie maakt voor deze taak slechts gebruik van 16 lasers. Volgens de fabrikant heeft dit overigens geen nadelige gevolgen voor de nauwkeurigheid van het apparaat, al zijn de gemaakte beelden natuurlijk wel minder scherp dan bij de duurdere varianten.
Overigens is de Lidar Puck niet de eerste kleine device die het mogelijk maakt om auto’s zelfstandig rond te laten karren. Zo zagen we eerder dit jaar nog een systeem van Cruise Automotive, dat ook aanzienlijk goedkoper was dan de systemen waar tot dusver gebruik van werd gemaakt. Wel biedt de Cruise RP1 de mogelijkheid om een auto daadwerkelijk autonoom te laten rijden, omdat de bediening van pedalen en stuur ook worden overgenomen. De Puck daarentegen, is vooralsnog alleen bedoeld om de de omgeving te scannen. (via: Automotive News)
jeroen13 zegt
De foto i.c.m. de naam doet me denken aan een anti-rimpel creme voor 65+ :’)
Corrado16v zegt
@jeroen13: ”Velodyne, because you’re worth it”
gtwillem zegt
Helpt het ook tegen jeugdpuistjes?
Sracerr zegt
Nog even en we hoeven niet eens meer geboren te worden; alles wordt je uit handen genomen en automatisch voor je gedaan, huh?
norge zegt
@Sracerr: Zolang kindjes maken maar in het echie blijft gebeuren..
timowouters zegt
Als er nu al koplampen worden gestolen, vraag ik me af hoe ze een klein kastje van €8000(!!!) willen gaan beschermen tegen het boeventuig.
endofline zegt
@timowouters: 8000 euro voor iets dat nu als one of gemaakt wordt wil in automotive zoiets zeggen als 80 euro als je er een miljoen van maakt.
Zelf heb ik nog voor een automotive toeleverancier gewerkt en tussen start en massaproductie kon de prijs met ruim een factor 50-100 dalen. Om een auto echt zelfstandig te maken heb je natuurlijk nog meer nodig (stuurmotor, automatische remmen, extra computers en nog meer sensoren) maar ook die dingen zullen eens in massa te bouwen geen duizenden meer kosten.
timowouters zegt
@endofline: dat zo’n onderdeel voor de fabrikant 80 euro kost verandert er niets aan.
Een koplamp kost de fabrikant misschien 100 euro. Toch verkopen ze die voor €1000 (porsche). Dus voor t boevengilde maakt het geen verschil. Ze kunnen die kastjes voor goud geld gaan verkopen.
stamp zegt
@timowouters: jawel.
Als de productiekosten van een complete standaard Porsche koplamp meer dan 15 euro zou bedragen, zou het mij verbazen.
De ‘waarde’ van zo’n Lidar voor het boevengilde is op dit moment ‘0,niks’ terwijl zo’n Porsche lamp toch snel 250eu op de zwarte markt doet.
stamp zegt
@timowouters: een koplamp is makkelijk te verpatsen.
Een lidar op dit moment nog niet. Tegen de tijd dat die dingen echt interessant worden, doordat ze véél vaker worden ingezet, zakt de kostprijs vanzelf naar ‘niet-on-overkomelijk’ mocht zo’n unit defect raken, gestolen of anderzins vervangen dienen te worden.
Mind you: De eerste Xenon lampen waren ook stervensduur,.. en inmiddels nog steeds niet goedkoop. Voor een Renault Laguna uit 2005 betekend het nog niet dat ie total-loss is, enkel doordat er een Xenonpitje defect raakt.
michiel_termors zegt
“Per slot van rekening wil er natuurlijk niemand voor lul rijden met zo’n raar hightech zwaailicht bovenop z’n leasebak.” Hmm…waarom is de Prius dan zo populair?