Amerikaanse merken kunnen doorgaans geen potten breken in Nederland. Gelukkig is deze Seres 3 een EV, want dat verandert de zaak.
In het verleden was het een zeldzaamheid als we een nieuw automerk in ons land mochten verwelkomen. De opmars van de EV heeft er echter voor gezorgd dat de kaarten opnieuw geschud worden. Dit biedt kansen voor nieuwkomers. Daarom dient zich nu weer een nieuw EV-merk aan in ons land, in navolging van onder meer Aiways, MG 2.0 en – iets langer geleden – Tesla.
Eberhard
We zullen het kersverse automerk even aan je voorstellen. Het merk heet Seres en is in 2016 opgericht in Californië. Het merk heette toen nog SF Motors. Nog datzelfde jaar werden de gelederen versterkt door Martin Eberhard. Dat is interessant omdat hij de medeoprichter was van – jawel – Tesla. Net als bij Tesla is hij echter weer weg voor het merk echt tot bloei kan komen.
Chinees
Seres lijkt dus op het eerste gezicht een Amerikaans merk te zijn, maar dat is toch niet helemaal waar. Het merk was namelijk van begin af aan onderdeel van de Chinese Chongqing Sokon Industry Group. Hun eerste auto heeft dan ook volop Chinees DNA. Wel staat het hoofdkantoor nog steeds in Californië en hebben ze ook een fabriek in de Indiana opgekocht. Die diende voorheen een heel ander doel: daar werden ooit namelijk Hummers in elkaar geschroefd.
Europa
Europees is Seres in ieder geval niet, maar dat is wel de markt waar ze nu hun pijlen opgericht hebben. Het merk komt namelijk naar ons continent en Nederland behoort tot de eerste landen waar ze hun nieuwe model gaan introduceren. Dat hebben we toch maar weer mooi getroffen.
Seres 3
Dat nieuwe model is de Seres 3, een compacte cross-over. Precies waar de Nederlandse kopers om staan te springen dus. Qua afmetingen moet je denken aan een auto van het formaat Kia e-Niro. De Seres 3 wordt aangedreven door een 163 pk sterke elektromotor, die gekoppeld is aan een 52,5 kWh-accupakket. De actieradius komt volgens de NEDC-metingen uit op 405 km. Heel vlot is de auto voor EV-begrippen niet: 0-100 km/u doet de cross-over in 8,9 seconden. De actieradius is echter belangrijker en die lijkt in orde te zijn.
Nederland
Nederlanders die warm lopen voor zo’n Seres 3 hoeven niet lang te wachten. Het merk komt namelijk nog deze maand naar Nederland. Green Mobility Group Europe neemt de rol van importeur op zich en de Seres 3 zal bij negen dealers te verkrijgen zijn. De prijs is helaas nog niet bekend, maar die zal ongetwijfeld binnenkort gecommuniceerd worden. Gezien de Chinese roots van het merk rekenen we op een schappelijke prijs.
Johanneke zegt
Ik wil niet beweren dat iedere auto een bijzonder design moet hebben, maar dit is dan wel weer bijzonder 13 in een dozijn. Dus toch bijzonder.
lekkerlinksrijden zegt
NEDC is 405, dus 200 in de praktijk?
clubvan180 zegt
@lekkerlinksrijden: Die kassa aflevering met genaaide Nissan Leaf rijders heb ik vandaag ook zitten kijken.
lekkerlinksrijden zegt
@clubvan180: heb ik niet gezien, maar wel over gehoord
rikr4 zegt
Ik zag vanochtend een trailer vol voor mij onbekende auto’s in Helmond rijden, dat waren deze dus!
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ik heb nog nooit zoveel gegaapt bij het lezen van ’n artikel en bekijken van foto’s op AB. Next!
mashell zegt
Als je jezelf als Chinees merk Amerikaans voor wilt doen waarom kopieer je dan het dashboard van een Audi Q2?
danmar zegt
Voor de loze knopjes hebben ze ook naar Audi gekeken ;-)
raoufff zegt
Zelfs vanaf de persfoto komt de radioactieve straling je al tegemoet vanaf het navigatieschermpje, dat beloofd wat.
itiswhatitis zegt
Eey die draaiknop voor de automaat zat ook in m’n jaguar van 2010…
goodvibrations zegt
Geen Chinese meuk AUB.. Tenzij ze alles hier produceren ?. Of vergelijkbare belasting moeten betalen als Europese merken die niet in China produceren…
larini zegt
Dit is toch gewoon die Chinese elektrische MG met een ander frontje?
Esprit_de_Flandre zegt
Hmm, foto’s zijn niet veelbelovend. Een naam als Seres. Een K-vormig logo vooraan, dat ik al eens gezien heb, maar weet het merk niet meer. Hetzelfde logo staat achteraan in spiegelbeeld, slechte fotosoep dus. En een Dongfeng logo op het stuur. Zucht.
Wss is het zelfs niet zo’n slecht product – voor z’n prijs – maar Chinezen hebben toch echt moeite om hun marketing professioneel aan te pakken. Het Californische HQ is dus echt enkel maar voor de show, want een Amerikaanse PR zou zo’n fouten niet maken…
machielvdd zegt
Wat de foto’s betreft: die heb ik zelf bij elkaar moeten sprokkelen. Op de Nederlandse website staat namelijk alleen de foto die je boven het artikel ziet en op de internationale website staan helemaal geen foto’s van dit specifieke model.
Esprit_de_Flandre zegt
@machielvdd: Waarmee dus bevestigd is dat de PR op de kl°ten trekt. Ongelooflijk…
rikr4 zegt
@Esprit_de_Flandre: dat gebruikt Kia ook soms, daar dacht ik ook aan toen ik ze zag
pjoes zegt
Machielvdd: Hoe minder foto’s hoe beter, in dit geval??
v10m5 zegt
Laat die boot maar zinken! Wat een triest apparaat
SvenskaAeroplanAB zegt
Ziet eruit als een budget versie van die budget MG…
Edge zegt
Het oogt niet spannend, het oogt niet vernieuwend en het staat hoog op de poten. Het kan niet anders dan dat er straks zes van die dingen bij elke bejaardenflat op de parkeerplaats staan. Meestal saai grijs, maar een enkeling die nog wat avontuur in zijn of haar leven zoekt bestelt hem in het blauw van de persfoto’s of misschien een rode tint als die leverbaar is.
tge2 zegt
De autohater beleeft gloriedagen. Het ene batterij aangedreven containergedrocht volgt de andere op.
Dutchdriftking zegt
Hij zal heel goedkoop moeten zijn. Anders kan hij geen potten breken.