Je kunt het ook anders bekijken. Diplomaten in ons land betalen de helft van de verkeersboetes wél. En dat doen ze vrijwillig!
Het is al jaren een dingetje. Diplomaten die de verkeersregels aan hun laars lappen en daar niet voor beboet kunnen worden. Ze genieten namelijk internationale immuniteit en hoeven zich in principe dus niet aan de regels te houden.
En dat laatste deden veel diplomaten dan ook niet, zeker op de weg. In 2019 werden meer dan 28.000 verkeersovertredingen geconstateerd, die allemaal niet beboet konden worden.
Een enorme afname van overtredingen
Vandaag kwam naar buiten dat de diplomaten in ons land zich ineens veel beter aan de verkeersregels zijn gaan houden. In plaats van die 28.000 overtredingen in 2019, werden er vorig jaar ‘slechts’ een kleine 8000 overtredingen geteld. Voor de snelle rekenaars, dat is een afname van ruim 71,5%.
Dat komt overigens niet alleen door het morele plichtsbesef van de diplomaten, nee, de corona speelde ook een rol. Er werd namelijk veel minder gereden, dus waren er ook minder gelegenheden om je te misdragen in het verkeer. Maar toch, een afname van 71,5% is gewoon hartstikke goed.
Diplomaten betalen verkeersboetes vrijwillig
Omdat je diplomaten dus niet kunt verplichten om hun boetes te betalen, wordt tegenwoordig een brief gestuurd met de vriendelijke vraag om geld over te maken. Het bedrag waar om wordt gevraagd staat gelijk aan de prijs die een boete normaal zou kosten.
En het zal je wellicht verbazen, maar ongeveer de helft van de betrapte diplomaten maakt het geld ook echt over. In totaal is er vorig jaar zo’n 300.000 euro aan vrijwillig betaalde boetes op de rekening van Wobke bijgeschreven.
Op het matje bij tante Sigrid
De helft van de diplomaten betaalt zijn of haar boetes dus keurig en op vrijwillige basis. Maar dat betekent dat de helft dat niet doet. En in die helft zit ook een groepje, dat zich werkelijk niks aantrekt van de regels en enorm veel verkeersovertredingen begaat.
De ambassades waar deze ‘verkeershufters’ werken, krijgen een uitnodiging om eens te komen praten op het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dan mogen ze komen uitleggen waarom ze -excusez le mot- zoveel schijt hebben aan onze verkeersregels.
In totaal zijn er tussen maart vorig jaar en april van dit jaar 13 van die gesprekjes geweest. Of dat met vertegenwoordigers uit 13 landen was, of dat bepaalde landen vaker mochten komen, is niet bekend.
Fotocredit: Foutparkerende diplomaat door Generalmotors op Autojunk
mashell zegt
Dat moet toch de droom voor elke ambassadeur zijn om voor zoiets toelichting te komen geven op het ministerie van buitenlandse zaken? Zelfs als je niet de ambassadeur van Rusland bent moet het geweldig zijn om in een Russisch accent te zeggen “Because we can, miss Kaag, because we can…”. Dat maakt al die jaren diplomatenschool en dat eindeloze papierwerk goed.
st33fie zegt
@mashell: de mensen die bij Kaag moeten komen, komen allemaal uit Nederland. De wandaden worden stuk voor stuk aan het betreffende land doorgespeeld. Het is wel aan het betreffende land om er dan iets mee te doen. Je moet verantwoorden tegenover je eigen land.
faalhaas zegt
Ik zou ook niet betalen.
MarcoM zegt
En als ze het al betalen, dan declareren ze het bij hun eigen ministerie.
sportabgasanlage zegt
Blijft bijzonder, diplomatieke onschendbaarheid voor het overtreden van de wetten van het land waar je te gast bent.
nootdorp015 zegt
Je zou maar een feestje thuis geven en al die chauffeurs komen hun ‘werkgever’ afzetten. Als er 50 chauffeurs een geschikte parkeerplek moeten vinden in een straal van 1km.. Dat gaat hem niet worden dan. Dus makkelijk de stoep op en de 1 volgt de andere. Of je moet binnen een uur in Amsterdam zijn maar de navigatie geeft aan dat het 1,5 uur duurt. Wat doe je dan? Zo kan ik blijven doorgaan
nootdorp015 zegt
@nootdorp015: Buiten alles om, op de snelweg tussen 6 en 19.00 is het 100. Van jong tot oud niemand houd zich eraan! Is het zo moeilijk dan als er staat 100 om 100 te rijden?? Niemand houd zich aan de regels of het ‘104’ is of 140.
Dutchdriftking zegt
@nootdorp015: ja dat is heel moeilijk.
nootdorp015 zegt
@dutchdriftking: lekker sarcastisch. En dan maar andere uitleggen dat ze maar aan de regels moeten houden als letterlijk niemand het doet
Dutchdriftking zegt
@nootdorp015: Het is niet sarcastisch, ik doel hierin niet op diplomaten maar op weggebruikers in het algemeen en in het bijzonder mijzelf. Houden aan de maximum snelheid is een enorme uitdaging, zeker nu die zo laag is. Op lange ritten hoef ik echt niet heel hard, maar 130km/h op de cruise is een mooie snelheid. Tijdens korte ritten soms even lekker doorhalen hoort er gewoon bij.
nootdorp015 zegt
@dutchdriftking: Ik rij dagelijks meer dan 200km. Zodra het mag ‘120’ doe ik het ook maar wat levert het me op? Meer verbruik en uiteindelijk geen tijdswinst. Ik zal eerlijk zijn 100 is geen snelheid maar het is niet anders. Vooral mensen die op een gegeven moment een beetje op de gas gaan en achteraf niet eens 100 meer rijden, snap jij dat dan? Je moet gewoon relaxed zijn als je achter de stuur plaats neemt. Niet zo onrustig en dan gas dan weer niet. En ohja de vrachtwagenchauffeurs die elkaar gaan inhalen. Poeh poeh dat schiet erg op. Als je bewust voor een baan gaat, dan komen er andere dingen bij kijken. Ben je onrustig doe lekker wat anders en laat iemand die geduld is bijvoorbeeld het uitvoeren.
frederik zegt
De coverfoto laat zien dat er tenminste één diplomaat met smaak bestaat.
bakboord1 zegt
Wansmaak is ook een smaak!?
markgt3 zegt
@frederik: inderdaad een liefhebber die diplomaat…
The Alpina fan boy zegt
@frederik: Dat moet wel een behoorlijk armlastig land zijn met zo’n ouwe 996.
nootdorp015 zegt
@640grancoupe: Er is 1 land die wel smaak heeft. G63 2020, Porsche gt iets, S600 2020 etc. Er is zelfs 1 die in een S-klasse/Maybach zich laat vervoeren. En zo kan ik blijven doorgaan.
Meestal zijn het standaard auto’s maar bepaalde landen gaat toch wel voor wat exclusiever. Maarja geen bpm/btw bij aanschaf, tanken kost maar minder als de helft per liter etc
frederik zegt
@640grancoupe: Dat heet dus smaak, niet per se de nieuwste 911 hoeven, maar kiezen voor de eerste GT3 RS. Die overigens ook vast een ton of meer waard is…
The Alpina fan boy zegt
@frederik: Zonder BTW en BPM blijft er bar weinig van over. Pauperporsche.
frederik zegt
@640grancoupe: Man dit is een originele GT3 RS, ongeveer de coolste watergekoelde 911 die er is. Ik weet het niet meer hoor, ga jij maar lekker in je beemer met stoelventilatie en geluidswerend glas zitten.
Turbo S zegt
@frederik: hoe kom je erbij dat dit een RS is? Volgens mij is het een gewone GT3.
frederik zegt
@mercedesbenze350cdi: Openingen tussen bumper en kofferklep.
frederik zegt
@mercedesbenze350cdi: Je hebt gelijk, RS is alleen met facelift koplampen. Dan kan het ook een Carrera met aftermarket bumper zijn. :)
henkp1 zegt
Diplomaten moeten zich weldegelijk aan de wet en regels houden, het kan alleen niet gesanctioneerd worden, tenzij in extreme gevallen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Diplomatieke_onschendbaarheid
nootdorp015 zegt
@henkp1: Wie zegt dat het de diplomaten zijn en niet de chauffeurs die er werken? Iedere ambassade heeft 2 a 3 chauffeurs die de hele dag rijden. Die zijn hier geboren en weten hoe alles werkt qua verkeersregels etc. Alleen verplaats je ff in een chauffeur. Jij moet ervoor zorgen dat je op tijd arriveert. Bij een feestje zo dichtbij mogelijk geparkeerd want zodra de ‘baas’ buiten staat moet jij er binnen 30sec staan etc
henkp1 zegt
Simpel, als het geen diplomaten zijn, kunnen ze gewoon vervolgd worden.
nootdorp015 zegt
@henkp1: Jep straf de chauffeurs maar die enkel hun werk uitvoeren. Ik denk dat jij totaal geen idee hebt hoe het werkt in de ambassade wereld. Om dan te zeggen dan moeten ze maar ander werk gaan zoeken, zo werkt dat niet.