Een nieuwe dag, nieuw Gumball-nieuws. We waren gebleven bij de actie van de Duitse politie om iedereen die aan de rally deelnam inclusief hun aanhang te fuiken. Na een aantal uren werden de Gumballers weer losgelaten, en kregen ze een escorte naar het vliegveld. De rallyers die bij België de grens over waren gegaan en bij Sankt Vith waren onderschept mochten geen meter meer rijden en moesten transport vinden voor hun auto’s. Dit leverde een beetje trieste plaatjes op, zoals de bovenstaande Rolls-Royce Phantom Mansory van Team “Rolls Royce Austria”.
Ook de Veyron van Team Stanford ontsnapte niet.
Uiteindelijk is iedereen op het passagiersvliegtuig naar Turkije gestapt, waar ze te horen kregen dat de Duitse autoriteiten de Antonovs met hun auto’s niet naar Turkije lieten vliegen. Het laatste nieuws is dat de auto’s en de deelnemers naar Athene zijn gevlogen, waar de rally voortgezet zal worden. Dikke sof voor de Turken die zich hadden verheugd op alle supercars die ze te zien zouden krijgen…
In de woorden van Alex Roy:
After a police escort early this morning, the Gumballers finally made it to Hahn Airport, just west of Frankfurt. Team Polizei’s goal of driving straight to Istanbul was subsequently abandoned after the German Police forbade Herr Roy and Master Piloten Ross from leaving the Hahn checkpoint. Team Polizei therefore joined fellow Gumballers for the plane ride to Istanbul where once they had arrived, received some discomforting news. The planes carrying the cars to Istanbul from Hahn were not allowed to fly to Turkey; instead they were diverted to Athens. As of last report from Team Polizei, Gumball staff has announced that Gumballers will be flown to Athens and the rally will continue from there.
Ondertussen is er media-aandacht genoeg. Zojuist komt het bericht binnen (bedankt Schuls!) dat Justitie snel een verbod wil op autorally’s. Gezien de gebeurtenissen van de afgelopen dagen lijkt het me dan ook vrij zeker dat dit de laatste keer is geweest dat wij de exoten van de Gumball hebben mogen bewonderen, want het ligt voor de hand dat de rally vanaf volgend jaar voorgoed zal uitwijken naar plaatsen waar de autoriteiten de Gumball3000 iets vriendelijker gezind zijn.
UPDATE 11.00: Het is al begonnen: de Gumball3000 zal niet meer door Duitsland rijden. Logisch natuurlijk, want je kan er donder op zeggen dat de Duitse politie ook dan alles stil zal leggen. Een alternatieve route wordt later bekend gemaakt (bedankt Joost).
Op het moment hebben de Gumballers even vrije tijd in Istanboel, morgen trekt de karavaan verder vanaf Athene.
Meer media-coverage:
– Nieuws van onze zuiderburen (France, Belgium, what’s the difference :) )
– Obersturmbahnführer Spee (waar is je lintje?) mag ook een duit in het zakje doen op RTL nieuws.
– Hier een item van het Duitse nieuws.
– Met deze Gumball-tank waren ze wel door de blokkades heengekomen.
– Het persbericht van de Duitse politie.
– Tot slot een artikel in het “Handelsblatt“.
Veel meer filmpjes en foto’s zijn te vinden (en nog steeds te uploaden) op autojunk.nl!
Met dank aan GTSpirit en Gumball144 voor de nodige pics en info.
ZOEF zegt
Fuiken?
Sir zal fnuiken bedoelen denk ik.
Robin zegt
Mjah, raar allemaal… die ene hele dag
ZOEF zegt
(France, Belgium, what’s the difference )
Sir zoekt echt ruzie hé :-( :-(
Wouter zegt
Hopeloos, die Gumball gaat nu uit als een nachtkaars met al die autoriteiten, jammer maar waar !
smoke zegt
@ZOEF
Hehe, nee hoor. Kijk nou gewoon maar naar het filmpje, dan begrijp je wat ik bedoel :) .
Bram zegt
Ok, de gumball is decadent en politiek incorrect, maar dat er dit jaar zo hard opgetreden wordt is niet meer normaal. Alles evolueert in die richting, het is een voorbeeld van hoe alles er binnen enkele jaren zal uitzien. Alles zal bij wet geregeld worden, geen enkele vrijheid meer. Allemaal de zelfde lijn moeten bewandelen en niet meer verschillend kunnen zijn zonder als crimineel aanzien te worden. We zouden bijna heimwee krijgen naar de good old sixties.
Ok het is cru voorgesteld maar toch graag jullie reacties.
lincoln zegt
toch wel bijzonder dat deze lui als helden worden gezien ….. misschien moet spee zich eens afvragen …. waarom dat zo is..
Bram zegt
inderdaad lincoln, waarom is de gumball zo populair. is het niet omdat iedereen er van droomt om ook nog eens rebels te kunnen zijn, ook nog een keer niet het saaie leventje te volgen maar eens wat regels aan de laars te lappen?
lincoln zegt
@bram … in de volksmond heet dat communisme ….. en bange mensen noemen het veiligheid… en bange mensen zijn eng.
Alwood zegt
@lincoln… spee weet dat helemaal niet net zoals hij niet weet waarom al die autos bestickerd zijn en hij niet weet dat het een rally is. Het is gewoon een wereldvreemde domme L*L.
En het is een beetje apart dat ze dat verbod op rallys willen gaan zetten… het doel van deze rallys is over het algemeen toeren met een bepaald thema auto’s. Dan zouden ook klassiekerrallys verboden worden? Erg simpel van Justitie als je het mij vraagt. Beetje Nazi-ish ook weer “Aller grosse gruppen von auto’s sind verboten!”
Alwood zegt
en met de huidige lijn van politiek knalt het systeem wel keihard richting wat bram beschrijft idd… en idd het domme bange volk wat het allemaal niet doorheeft is inmiddels toch het grootst dus voor de politiek wel zo makkelijk.
nicky zegt
slaat toch nergens op
als ze boetes geven voor snelheidsovertredingen geven aan die gumball deelnemers is dat ok
dat is hun eigen fout
maar je ga ze toch niet op transport zetten
wat voor reden hebben ze er eigenlijk voor?
lincoln zegt
raar toch…. dat het werk van een politicus is : hou je volk bang met terreur alarm of weer alarm en dan nog pretenderen dat ze daar iets tegen kunnen doen …. dat was toch altijd het werk van de kerk???
lincoln zegt
on-topic…. gumballers oppakken is natuurlijk wel weer een sterk staaltje symbool politiek…
bramwillemse zegt
geef ze dan een escorte ofzo! Dan kun je het ook binnen de perken, maar wel leuk houden. JAmmer hoor hoe ze dit nu weer moeten aanpakken. De rijken met de dikke auto’s verdienen toch óók eens in de zoveel tijd een verzetje (+ heel veel aandacht).
Echt heel jammer dat dit zo gedwarsboomt moet worden..
@lincoln: communisme? daar heeft (andere) bram het niet over
Vw zegt
Echt weer zo’n wouten actie
en laat die autos toch gewoon meegaan :):D
Nouja zover mijn meening :P
mert zegt
politie is van af nu mijn ergste vijand laat die auto’s tog die komen niet elke dag
sjoerd zegt
Dan maak je nu toch gewoon even een andere route? Dan kan je teminste een beetje ongestoord verder rijden
Willem vd Velde zegt
De Gumball is natuurlijk prachtig mooi, ik zit me er ook al weken van tevoren op te verheugen, maar dat ze gepakt worden is gewoon terrecht, ze overtreden de regels van het land waar ze doorheen rijden, en dit weten ze van tevoren, hoort er bij, en ik vind het er niet minder mooi door worden.
Natuurlijk is de politie iets allerter geweest wat dit evenement betreft, ze weten ook hoe Gumballers rijden.
Anyway, Gumball rules!!!
Paginl zegt
En terecht!
Racen doe je op een afgesloten wegdeel (circuit of rally parkoers).
Julian zegt
@bram,
het hele idee van gumball is dat het illegaal is! daarom maakt de organisatie er absoluut geen werk van om ook maar iets legaal te regelen. dat haalt de hele lol eraf.
RubenBaeten zegt
GTSpirit.com meldt ook het volgende:
Team 17 and 103 made it to the [Frankfurt Airport] checkpoint without any fines or delays by taking some B-roads, respect guys! There are not many who managed to do that.
Echt wel gaaf. Dat zijn dus de Phantom Boys, en de Range Rover die z’n bumperlipje openhaalde (3’28”) in Amsterdam.
lincoln zegt
@julian…. zo snel mogelijk van A naar B is legaal…. maar voor de sponsers is illegaal wel een beter imago…
chrizzzie zegt
Ik denk dat de Antanov´s geen toestemming kregen om in Instanbul te landen. Vanuit dat oogpunt is het wel slim van de Turkse autoriteiten want wat is een makkelijkere manier om de rally op jou grondgebied te voorkomen als dit?
lincoln zegt
misschien kunnen ze er een olympische sport van maken ???? dan is ineens alles mogelijk .. plus een dikke subsidie….
smoke zegt
@nicky
In Duitsland wordt de Gumball3000 beschouwd als een illegale race –> “Die Veranstaltung wird als „illegales Rennen“ eingestuft und ist somit verboten.”
Dit betekent: 420 euro aftikken in afwachting van een definitieve boete voor 52 deelnemers die op de parkeerplaats zijn aangehouden.
Ejay zegt
Ongelovelijk. Geen autorally meer in NL. Zal klassiekerrally blij mee zijn of al. Straks ook geen puzzelritten meer. Alles moet in NL met regeltjes. Ik word er gek van.
Bram zegt
Dat gumballers tegengehouden worden heb ik geen probleem mee. Het is idd part of the game, maar waarom alles stilleggen. Laat deze jongens een zware boete betallen, ze kunnen het gemakkelijk betalen en sommigen doen het zelfs graag. gebruik dat geld dan om te investeren in een goed doel of de heraanleg van een zwart punt, of betere rijopleiding voor jongeren( en dan bedoel ik wel wagenbeheersing, en niet het geld uit de zakken slaan met zinloze rijlessen)
Tim (de Hummergek) zegt
Waarom moet vooral Spee, maar soms ook zijn metgezellen weer roet in het eten gooien. Aanhouden omdat de politieagenten de auto’s even van dichtbij willen zien, oke, maar auto’s in beslag nemen? Kom op zeg!
Groet Tim
PS. Volgens mij is dit een beetje het verkeerde artikel voor mijn bericht…
Daemon zegt
weet iemand of de quote challenge [of is ’t nu alleen de “challenge” genoemd?] nog door gaat?
Joost zegt
Gumball komt ook dit jaar niet meer door Duitsland de route wordt veranderd!!!
http://www.gumball3000.com/features/news/change-in-route
Armada zegt
Als rally’s ook verboden worden verzinnen ze wel weer een andere naam. De Gumball3000 drive ofzo. Wel heeel jammer. Misschien volgende keer in het geheim organiseren.
Alex zegt
haha koosje wil snel een verbod op autorally’s…en aangezien hij waarschijnlijk niet snapt wat de gumball is en het verschil niet ziet met een WRC rally gaat hij gewoon alles verboden maken..daar zal de FIA ook wel blij mee zijn dan :S
floryn zegt
schiet ook niet op hier in dit overgereguleerde europa
PigPen zegt
Dat wordt Afrika of middenoosten, denk ik… want Europa wordt niets meer :(
Willem vd Velde zegt
@Armada, moet niet geheim, dan kunnen we ze niet meer aanmoedigen tot overmoedig rijgedrag!! ;-) Nu kunnen we ze nog es opzoeken, wel jammer dat er binnen europa misschien niet meer gereden kan worden :-(
bramwillemse zegt
@Julian: Bijvoorbeeld in Marokko in 2005 – toegegeven: ze hebben daar wat minder auto’s en wat meer ruimte – daar zag de koning er persoonlijk op toe dat de gumballers vrij baan hadden en ze werden begeleid door een politieescorte. Dat is natuurlijk weer een ander uiterste, maar dat houd het wel leuk. Iets dergelijks zouden ze hier ook best kunnen doen, maarja tuurlijk doen we dat niet meer.
Wat laten we hier nog wél toe?!
dekster zegt
Wat ik me nu afvraag, mag de politie nu zomaar die gumballers “aan de grond houden”?
Een verbod op autorally’s is echt wel zinloos, wat ga je dan moeten aanvangen met al die oldtimer fanaten?
wimbers zegt
Los van het feit dat de gumball 3000 in het nederlandse verkeer echt niet kan (sluit dan een deel van de a2/a4 whatever af en laat ze brullen);
Nederland is vreselijk aan het worden.
Paniekzaaien en angst heerst is het devies in den haag. Het ooit zo tolerante nederland is deze eigenschap al compleet kwijt. ze horen een keer iets over racende auto’s en media-aandacht en hop, het eerste kamervoorstel is er al uit.
beperk je eerst eens tot de essentie, een land regeren, economische en sociale voorspoed creeren, integratieproblemen aanpakken etc. Voorpaginanieuws van het verkeer maken hoort daar niet bij in mijn optiek.
smoke zegt
@wimbers
Nee, maar het is wel veel makkelijker scoren. Minimale moeite, maximale aandacht. Als ik mocht kiezen tussen makkelijk scoren en een uitgebalanceerde sociaal-economische politiek op poten zetten (die we in essentie trouwens wel hebben imo) zou ik ook voor ’t eerste gaan!
chrizzzie zegt
Ik zie ze volgend haar wel eens een ritje maken in het Midden-Oosten. Daar zit veel geld, zijn de wegen best wel redelijk, en krijgen ze ook vast wel toestemming. Is alleen de vraag of ze aan de traditie willen vasthouden om in Londen te starten en te finishen. Daarnaast raad ik de deelnemers aan om gebruik te maken van de Airco.
luc zegt
triest
dekster zegt
Ze gaan toch naar het midden oosten dit jaar?
Paul zegt
Dit is zoals het hoort..
http://www.youtube.com/watch?v=bbbtK90LZ9E
Italy rules !!
CCX zegt
Ik lees net dat het niet de eerste keer was met Koos Spee, http://www.petrolhead.nl/2007/05/post_10.php
RA999 zegt
@Daemon
da quote-challenge gaat niet meer door omdat een deelnemer z’n ferrari iets te hard tegen een boom parkeerde en er nier meer levend uit kwam.
trouwens dit is niet de eerste keer dat spee deze dingen doet, hij deed precies ’t zelfde met de quote challenge in, ik dacht, 2005. toen hadden ze nog de phantom van meneer hessing ingenomen.
RA999 zegt
oeps sorry CCX ik had nog niet ge-f5’t
smoke zegt
@Chrizzie
Het lijkt me het meest waarschijnlijk dat ze ergens in de Arabische wereld gaan racen, er komen erg veel deelnemers vandaan (hoewel ze meestal in Londen wonen dan) maar er is daar niet zoveel variatie qua landschap. In Oost-Europa legt de regering ze in ieder geval geen strobreed in de weg, maar daar zijn de wegen slecht en is het ook wat gevaarlijker.
Wat de airco betreft….Er rijden wel veel SLR’s mee, en je weet wat daarmee gebeurt als je de airco over de kling jaagt :) .
Klassiekerrally zegt
Ejay schrijft,
Ongelovelijk. Geen autorally meer in NL. Zal klassiekerrally blij mee zijn of al. Straks ook geen puzzelritten meer. Alles moet in NL met regeltjes. Ik word er gek van.
Nee, ben ik helemaal niet blij mee. Gelukkig is de klassiekerrally geen snelheidsrit, maar een puzzelrit. Alleen klinkt dat laatste zo suf ;)
Kijk ik ben helemaal niet tegen te hard rijden, maar het moet geen gevaar opleveren voor andere weggebruikers. Als dat wel het geval is, moet er tegen opgetreden worden. Helaas slaan ze hier weer gelijk door en gaan met (volslagen overbodige) maatregelen dreigen.
Gevolg: de goeden hebben onder de kwaden te lijden. Dus ik ben geen fan van de doorsnee Gumballer…
Solstice zegt
Het probleem is volgens mij dat de meeste gumballers over meer geld en branie dan IQ beschikken. Waarom niet gewoon relaxed van hoofdstad naar hoofdstad gereden, beetje genieten van de aandacht die je infantiel bestickerde auto trekt, ’s nachts feestje bouwen, ’s ochtends uitslapen en rielekst op naar de volgende bestemming? Kennelijk is dat voor een groot deel van de deelnemers toch niet voldoende bevredigend,,,
SugarFree zegt
Volgens mij bedoelt dhr. Spee dat rally’s met een snelheidsonderdeel moeten worden verboden. Niet de puzzelritten e.d.
Dát zou idd belachelijk zijn.
dieter zegt
Ik ben speciaal vanuit Belgie naar Amsterdam gereden(3uur) omdat ik er dan zeker van was om de bugatti te zien. Niet dus.
Als ik 40 van de 120 wagens gezien heb zal het veel zijn.
2 x slr
1 x ford gt40 (mijn favoriet)
Een paar x M5 en M6
continental gt
enkele AMG’s
enkele ferrari’s en lambo’s (waarvoor ik niet speciaal naar amsterdam rij want dat kom je toch vrij vaak tegen.
Conclusie het was teleurstellend.
Mede door het feit dat daar een hoop dronken Nederlanders op het midden van de baan bleven staan en waardoor de gumballers hun wagens niet konden laten accelereren (zelfs geen 5 meter).
Op de koop toe werden er glazen flesjes stukgesmeten op de weg waar al die pareltjes moesten passeren.
Eerlijk gezegd als ik zo een wagen had zou ik er nog niet aan denken om langs die bende uitgelaten zuipers te passeren.
De organisatie had de situatie dan ook niet onder controle.
De reden waarom zo weinig auto’s kwamen opdagen ligt dus niet enkel bij de politie.
Echt dom om dit evenement samen met koninginnenacht te organiseren!!!
Gelukkig is een dagje amsterdam ook wel eens de moeite.
Autdoor zegt
We reden in januari mee met de Arctic Challenge naar de poolcirkel en terug in 7 dagen. In die tijd ca 7.500 km te hard gereden met een zwaar bestickerde auto. Het viel me op met hoe weinig problemen we de rit hebben kunnen volbrengen. Een keer een half uur staande gehouden bij de grens met Estland en een keer bij Lillehammer. De eerste keer omdat we een niet officiele kentekenplaat op de vorbumper hadden zitten en de tweede keer vanwege een onrustig verkeersbeeld…. De conclusie is volgens mij dat er minder publiciteit vooraf gegeven moet worden en des te meer achteraf. Op die manier voorkom je verkeersfuiken en te alerte politie.
dieter zegt
Waar is mijn post?
SugarFree zegt
@ Bram 9.22u
Op zich ben ik het met je eens dat er teveel wordt vastgelegd in wetten en regelgeving. Er zijn genoeg belachelijke voorbeelden te noemen.
Maar: op dit punt is door Balkenende cs. veel werk gedaan en wordt nog veel werk gedaan; veel overbodige regels (formulieren invullen voor elk wissewasje e.d.) worden of zijn geschrapt.
Maar je punt in deze kwestie (van Gumball) begrijp ik weer niet helemaal. De Gumball is opgezet om eens lekker illegaal bezig te zijn in je patserige auto’s. Met zo’n doelstelling is het helemaal niet gek als de wetshandhavers op het puntje van de stoel gaan zitten. En als het nou alleen het overtreden van de wet zou zijn, terwijl niemand er last van zou hebben…
Nee, het is natuurlijk gewoon gevaarlijk, zeker door het competitie-element. Overigens heb ik er natuurlijk niks op tegen een stel van die waanzinnige auto’s langs me heen te zien rijden.
Enneh, met communisme heeft dit allemaal niets te maken. Communisme is geen overdreven regelgeving, communisme betekent dat alle consumptiemiddelen en produktiemiddelen van iedereen zijn, en dus geen vrijheid van produktie of bezit.
Bram zegt
@ sugarfree
Dat gumballers beboet worden heb ik geen probleem mee ( zie reactie 10u26) wel heb ik een probleem met het feit dat ze de ganse boel lam leggen. auto’s zomaar het recht tot rijden verbieden zonder dat ze te snel rijden is volgens mij ook niet 100% legaal. niet alle deelnemers van de gumball zijn immers rasechte snelheidsovertreders.
Wat het teveel aan wetten en regels betreft kan ik niet oordelen voor Nederland ik ben een belg en weet dat er vorig jaar in België elke DAG 300 nieuwe wetten van toepassing waren.
smoke zegt
@dieter
in je brievenbus? (sorry droog)
Hij was in het spamfilter verzeild geraakt, gebeurt af en toe eens…
SugarFree zegt
@ Bram
Het is justitie in NL er inderdaad om te doen de race zoveel mogelijk te frustreren. Het doel heiligt de middelen, kennelijk. Maar als het stilleggen van een race onwettig is, moet dat inderdaad worden aangetoond.
En of er in België elke dag 300 nieuwe wetten van toepassing werden… dat klinkt mij als wel heel erg veel in de oren hoor…
Wel weet ik dat jullie (België) een speciale staatssecretaris van vereenvoudiging hebben, dhr. Van Quickenborne. Hij (en z’n team uiteraard) hebben in twee jaar de administratieve lasten met een kwart omlaag gebracht en 170 wetten vereenvoudigd of afgeschaft. Zie trouwens kafka.be
bartholomeo zegt
bij de volgende editie moeten ze gewoon de eindbestemming en de vertrekdatum/uur geheim houden tot het allerlaatste moment
SugarFree zegt
in de 2e alinea, 2e zin, bedoel ik ‘staatssecretaris van vereenvoudiging van regeldruk oid’
Bram zegt
@ sugarfree
wij hebben idd een staatssecretaris voor administratieve vereenvoudiging, alleen is tot op heden weinig zichtbaar resultaat gebleken. Wat betreft die nieuwe wetten waren er vorig jaar 180 000 nieuwe wetten en regels in het staatsblad verschenen. natuurlijk is dit op een breed toepassingsgebied maar van administratieve vereenvoudiging is heus geen sprake
evo zegt
Iedereen heeft haar of zijn mening klaarliggen wat betreft de Gumball. Moet het nu wel of niet deels getolereerd worden door de pliesie. Ik vind het zeker begrijpelijk dat de pliesie geen uitzondering maakt voor deze race. Alles is en lijkt natuurlijk hartstikke leuk TOT DAT er de nodige doden te betreuren vallen. Dat dit gaat happenen is evident, en is alleen maar een kwestie van tijd. Het is al een paar keer zeer close geweest, vooral bij de gumballrally door Amerika waren veel heftige crashes. Ik ben benieuwd hoe Maximillion (oid) Cooper zal gaan reageren indien er echt 1 of meer dodelijke ongelukken plaatsvinden. De QuoteChallenge is er iig niet meer vanwege de dood van 1 (of 2?) Italiaan in z’n 360CS…
Fej zegt
@ Bram
Dus er worden elke dag meer dan 500 nieuwe wetten goedgekeurd? Lijkt me een beetje veel of niet?
evo zegt
Zondagavond kwam overigens een rode GT40 met 200+ voorbij op de A13. Heftig hoor!
Ben overigens zelf overigens echt wel een liefhebber van de Gumball 3000. Maar regels en wetten dienen niet aangepast te worden voor een evenement als de Gumball.
Fej zegt
@evo
de Quote Challenge bestaat wel nog, alleen de sponsor(quote) is opgestapt. Nu is het gewoon de Challenge
Bram zegt
@ fej, omvat alles: wetten, regels, decreten, enz hou er ook rekening mee dat we in belgie met 3 regeringen zitten, 3 gewesten,…
SugarFree zegt
@ Bram
Waarom zegt dhr. Van Quickenborne dan dat de administratieve lastendruk in twee jaar tijd met een kwart is gedaald? Ach, ik weet ook wel: cijfertjes ontstaan vooral door gegoochel, maar helemaal onwaar kan het toch ook niet zijn? En er is toch controle op het werk van een speciale staatssecretaris?
RA999 zegt
toen het checkpoint in amsterdan al werd opgeruimd reed er ook nog een witte ford gt rond in amsterdam, die was waarschijnlijk te laat en/of de de weg kwijt.
@Fej
is er dit jaar nog een Challenge dan? ik had er in ieder geval nog niets over gehoord
vedepe zegt
Ik begrijp het geloof ik niet helemaal. Wat doen die Gumball’ers fout in Duitsland? Ze jakkeren toch op wegen in Duitsland waar geen max snelheid van toepassing is?
chrizzzie zegt
@ Evo: Ik kan me iets herrinere dat een paar jaar geleden een deelnemer tegen een andere auto is gereden waarvan de tegenligger is overleden. Ik kan me zoiets vaag herrinere maar weet niet of het waar is. Dit heeft in iedergeval er ook niet voor gezorgd dat de rally is afgeschaft.
Autofreak zegt
Jeetje mina (ik ben eerst even af gaan koelen ;) ), dit is echt belachelijk alleen omdat een paar ideooten vinden dat er hard moet worden opgetreden tegen hard rijders moeten rally’s verboden worden?? :@ Waarom pakken ze dan mensen op die zich keurig aan de snelheid houden? Weet er trouwens iemand of er ook mensen zijn aangehouden die reden op stukken zonder snelheidslimiet? Kijk die porsche die over de vluchtstrook met 200km/h inhaalt mag je idd wel van de weg halen maar de rest slaat op strond. Wat is de rede dat ze hun auto’s niet worden doorgevlogen?
RRPhantom zegt
plesie:
Ga boeven vangen!
Gumball 3000 zijn boeven het zijn te rijke mensen die lol willen trappen en jullie willen pesten! HAHAHA
SugarFree zegt
De reden dat deze mensen van de weg worden gehaald (ook in Duitsland waar op sommige wegen geen max geldt) is dat ze in georganiseerd verband rijden, mét een wedstrijdelement. En dat is verboden, ook in Duitsland.
Natuurlijk blijft het stoer, die brute bakken met dito geluid, maar ja, totdat er een (dodelijk) slachtoffer valt natuurlijk.
lincoln zegt
@Sugarfree .. hallo .. alles is leuk tot er een dodelijk slachtoffer valt.
Rick dos zegt
“Justitie snel een verbod wil op autorally’s.”
Oh GOD! En hier kan ik nou niet tegen. hè. Typisch Nederlands (is dat wel zo? I don´t know. Maar het bekt wel lekker. ;) )
Soms denk ik dat ze in Den Haag nooit de kreet “regeren is vooruit kijken” hebben gehoord. Nee, wat doen de lieve meisjes in Den Haag? Die slaan elke dag de krant open of kijken wat er op de voorpagina staat en beginnen dan van alles te roepen “schande” ” verbieden”! Jongens en meisjes in Den Haag, A´dam (hell, heel de wereld) wist al van te voren dat deze hele circus er aankwam. Waarom toentertijd niet wat geroepen?
Het begint steeds meer op Idols te lijken daar in Den Haag. Zelfs de spots om te stemmen hebben ze met Idols verwoven. Jesus freaking Christ guys! We willen geen huppeltrutjes in Den Haag! We willen èchte leiders! Wake the f*ck up!
ZO! Nu eerst een Bavaria! ;)
Frank zegt
GEWELDIG!!! Heel dat gumball circus is gewoonweg top. Ze moeten het natuurlijk niet té gek maken, maar met een klein beetje racen is niks mis.
Nu heb ik inmiddels al vernomen dat de hele optocht op de terugweg naar Londen ook weer door Nederland komt. Dit zal zijn op zondag 6 mei. Weet iemand misschien waar ze Nederland binnen zullen komen en welke routes ze rijden? Wil namelijk ook wel even gaan kijken vanaf een viaductje of zo. ( Vind een vluchtstrook toch even net iets te gevaarlijk. Rijden ze je niet voor je klep, krijg je wel een bekeuring!)
En voor de zeikers onder ons:
Millieu? Laten ze eerst maar eens het drukke vliegverkeer en de indusrieële vervuilers aanpakken.
Rechts inhalen? Dat is dus een teken dat anderen te lang links rijden!
Geluidoverlast? Die ene keer dat ze door Nederland rijden?! Die zeikers die daarover klagen, moeten dan ook vanaf nu geen (verjaardag)feestjes meer vieren waarbij ze hun gelal en gebral en harde muziek nu waarschijnlijk even vergeten.
En voor alle andere miereneukers…. Verbeter de wereld en begin bij jezelf!
Kevski-Style zegt
Mensen, het is wel degelijk legaal om hiertegen op te treden. hiervoor hoeven geen wetten goedgekeurd te worden want die bestaan al. het exacte wetsartikel moet ik jullie even verschuldigd blijven, maar het komt neer op het volgende:
Een rally is niks anders dan een rit op openbare wegen (al dan niet afgezet) waaraan een tijdelement is toegevoegd. Dit kan een regelmatigheidsrit zijn, maar ook een race wie er het eerste is. Een puzzelrit is in feite ook een rally. Deze is echter wel een uitzondering, samen met de regelmatigheidsrit. Op het moment dat er meer dan 25 deelnemers meedoen is het noodzakelijk dat de politie van het evenment op de hoogte gesteld wordt en dat er vergunningen aangevraagd worden. Dit is ook bij toerritten het geval waar massaal achter elkaar aangereden wordt en natuurlijk ook bij een tijdrit zoals hier, waar je zo snel mogelijk op bestemming moet komen. Voor een puzzelrit daarentegen, net zoals een regelmatigheidsrit, gelden andere regels. Hierbij is het wel wenselijk de politie in te lichten, maar is het niet verplicht. Dit komt weer doordat verkeersdeelnemers geen tijdsdruk hebben, en individueel rijden.
De Nederlandse politie heeft vermoedelijk alleen op snelheid bekeurd, maar had net zoals in duitsland ook elke auto die ze aantroffen staande kunnen houden. Het was dan niet gegaan om een verkeersovertreding, maar om een misdrijf. In Duitsland zal dit ongetwijfeld dan ook gebeurt zijn. In het ergste geval kan de organisatie dan ook aangeklaagd worden. Eerlijk gezegd verwacht ik dat wel eigenlijk….
Kevski-Style zegt
Overigens bekijk ik het zelf met gemengde gevoelens. Aan de ene kant lijkt het me zo ongelofelijk mooi om er zelf aan mee te kunnen doen. Aan de andere kant zie ik ook wat die malloten uithalen, waarvan sommige dingen echt levensgevaarlijk zijn. het blijft bij mij een beetje een tweestrijd….
Windhoos zegt
Die Veyron!!! Gave bak :D
Citrofiel zegt
Tsja, enerszijds denk ik: Verschrikkelijk gaaf! Zou ik willen zien, zou willen meedoen! Maar anderszijds ís het ook wel gevaarlijk, om tussen nietsvermoedende bestuurders door te slalommen met 200 km/h… :| Ik weet het niet…
SugarFree zegt
@ Lincoln,
Da’s natuurlijk een dooddoener (eh, foute woordspeling in dit geval :) )
Het gaat er natuurlijk om hoe groot je de kans maakt dat er een dodelijk ongeval gebeurt.
Fierljeppen is wat dat betreft een stuk veiliger dan een reuzeslalom met 200+/uur met doorgaans matige autobestuurders als slalomvlaggetjes :)
Echte RACER zegt
@decadente Gumballers.
Ik ben iemand die zelf erg van auto´s houd en ook graag wel eens wat te hard. Maar wat die Gumballers presteren vind ik buitensporig. Daar mag wat mij betreft heel hard tegen opgetreden worden. Het gaat hier namelijk over een groep patsters die alleen maar gezien willen worden en niks geven om hun prachtige auto´s. Enkele het laten zien hoe rijk ze zijn en alle regels aan hun laars lappen.
Ze denken dat ze met hun geld zelfs het rechtssysteem kunnen manipuleren. En wat te denken van de veiligheid van de andere weggebruikers. Een fiat panda heeft niet de veiligheid van een ferrari. Dus wie denk je dat een ongeluk zal overleven als het tot een botsing tussen beiden komt.
Bovendien zou ik me schamen als ik met mijn Veyron van om en nabij de 2 mln aan het scheuren ben door landen waar het gemiddeld maandloon niet hoger is als een volle tank voor die auto´s. En dan de politie daar minachtend behandelen omdat ze voor een paar tientjes om te kopen zijn. Grote vent ben je dan.
Om het kort te houden. Het is gewoon een ego boost voor een stel patsers. Ga lekker op het circuit racen, dan doe je niemand kwaad en zal je er met je veyron mooi voor aap staan als een of ander jochie die wel kan racen je passeert in een auto die 20 keer zo goedkoop is. (bochtig circuit wel te verstaan)
SugarFree zegt
@ Echte racer
Mooi betoog! Kan ik me grotendeels in vinden.
Alleen: met een huurclio in een ver, ver land kost een tank benzine nog steeds meer dan het maandloon van een local, en daar doe je waarschijnlijk niet moeilijk over… ;) Dus dat argument vind ik niet steekhoudend.
Verder helemaal oke!
Bandit zegt
Wat een stelletje afgunstige moraalridders hier zeg, gadverdamme! Krijg een leven; Het is al zo kort!
Frank zegt
Ik bespeur hier denk ik ook een boel jaloezie, al zullen ze dat natuurlijk NOOIT toegeven!!!
Als ik het geld had voor zo’n kar deed ik ook mee, zeker weten.
jakob zegt
@frank: het is inderdaad wel een unieke ervaring, als je goed geboerd hebt :)