Volgend jaar gaan de bijtellingstarieven flink omhoog en daardoor worden leaseauto’s een stuk duurder. Dat heb je nu al tientallen keren gelezen, maar wat scheelt het echt? Uitgedrukt in een leuke tweede auto bijvoorbeeld, of in een vakantie… Reken je mee?
Je wil een stationwagen in het C-segment, 14 procent bijtelling én een benzine? Dan kun je simpelweg niet om de Toyota Auris Hybrid heen, dat is namelijk de enige die aan alle eisen voldoet. Dit jaar rij je de ruime Auris Touring Sports (TS) nog met de lage bijtelling van 14 procent, stap je volgend jaar in, dan stijg je naar 21 procent bijtelling. Maar wat betekenen die zeven extra procentjes nu in euro’s? Meer dan je denkt!
Het rekenvoorbeeld
We gaan onszelf eens flink verwennen met een lekker luxe Auris TS in Lease Pro-uitvoering (er is ook een nog dikkere Lease Executive-uitvoering trouwens). Deze heeft een catalogusprijs van 30.750 euro. Dat betekent dat je jaarlijks 4.305 euro bij je inkomen moet optellen. Gaan we uit van een belastingschijf van 42 procent, dan komt dat neer op 1.808 euro die je jaarlijks kwijt bent aan bijtelling.
Dan hetzelfde rekensommetje, maar op basis van 21 procent bijtelling. De bijtelling bedraagt dan 6.457,50 euro, wat bij de eerder genoemde belastingschijf van 42 procent uitkomt op 2.712,15 euro netto bijtelling per jaar. Op jaarbasis scheelt het je dus al ruim 900 euro.
Nu rij je met je leaseauto maximaal vijf jaar tegen het oorspronkelijk geldende bijtellingstarief, maar laten we er in dit geval van uitgaan dat je al na vier jaar aan je kilometers zit en je de Auris Hybrid bij de leasemaatschappij moet inleveren. Je hebt in het geval van 14 procent bijtelling dan in totaal 7.232 euro netto aan bijtelling betaald. Bij een bijtellingstarief van 21 procent is dit 10.868,60 euro. Dat komt neer op een verschil van maar liefst 3.636,60 euro. En met dat geld kun je leuke dingen doen…
Wat te doen met 3.600 euro?
Wat dacht je bijvoorbeeld van 90 bezoekjes met twee volwassenen en twee kinderen aan het Louwman Museum? Of een stedentrip naar New York met zijn tweeën? Maar waar je als autoliefhebber natuurlijk écht vrolijk van wordt, is een leuke tweede auto voor in het weekend. We doen enkele suggesties:
Een fraaie Toyota Celica Convertible uit 1993…
…een schattige Saab 96 V4 uit 1968…
…of een Rover P5 Saloon met smeuïge 3.5 V8.
En dat is niet alles
Goed, het punt zal duidelijk zijn: je houdt geld over voor leuke dingen als je nog dit jaar in een Auris Hybrid gaat rijden. Serieus geld, waarvoor je leuke dingen kunt doen of kopen. En dan zijn we nog voorbij gegaan aan het feit dat je er gewoon heel fijn bij rijdt in zo’n onlangs gefacelifte stationwagen met 530-1658 liter bagageruimte, een heel pakket aan veiligheidsvoorzieningen (Safety Sense) en toch maar een uitstoot van 79 (hatchback) of 82 (TS) gram CO2 per kilometer. Gewoon doen dus, die Auris, en wel dit jaar nog.
Meer weten? Check dan toyota.nl!
stfu zegt
Dit ‘artikel’ verklaart die laatste paar hybride tests :)
smoothoperator zegt
@stfu: whaha ja. Aan de andere kant heb zelf een auris ts lease pro in royal blue (is de kleur van de afbeelding) en moet zeggen dat het echt super comfi en zuinig is. Ben een echte autofan maar met een leaseauto heb je gewoon weinig keua om wat leuks te rijden (snelle coupe, oudere bentley/jag ed) maar de toyo verbaasd me nog steeds iedere dag :)
smoothoperator zegt
@smoothoperator: owja… Ik word niet gesponsord ofzo! Heb in behoorlijk was auto’s gereden waaronder de gte en nieuwe cooper. Gte viel af omdat het een vw is doelend op de walgelijke behandeling van klanten en matige rij eigenschappen. Klap op de vuurpijl was verbruik van max 1 op 17. Met meer dan 50dkm pj is dit een issue. De cooper ja.. Werd gek van die led kerstboom en knijtertje harde onderstel. :) opties zijn bij de andere merken gwn duur!
max038 zegt
Sorry, maar wat mij betreft vragen jullie om een paar euro van iedereen die een account hewft in plaats van zo’n advertentie. Ik snap dat jullie ook ewn kostenvergoeding nodig hebben, maar ik heb liever dat jullie ‘neutraal’ zijn.
Dutchdriftking zegt
@max038: Dat kan al hoor. Je kan AB sponsoren en dan een jaar lang reclame vrij kijken.
autoblogger zegt
@dutchdriftking: true indeed: http://www.autoblog.nl/autoblog-abonnementen
xiran zegt
@max038: er staat netjes advertentie voor. De info is ook correct. Ik zie het probleem niet.
Bij papieren autobladen twijfel ik er wel aan.
Ikke_ferrari zegt
@xiran: Bij mij staat er nergens advertentie… weggehaald of zie ik dat niet?
boxergt zegt
@Ikke_ferrari: Adv.
parker zegt
Haha, Toyota is echt desperate, niemand die dit hok nog bestelt nu er zoveel betere alternatieven zijn in de 7- en 14% bijtellingsklasse…
–edit: tekst aangepast, hou het netjes aub–
xiran zegt
@parker: ik vind het wel wat. Kan veel in en is betaalbaar. Het is geen Ferrari maar dat zoek ik ook niet als werkauto.
parker zegt
@xiran: huur dan!
xiran zegt
@parker: ik koop alleen.
galant zegt
@parker: en ze vergeten voor het gemak dat Toyota na 1 januari 2016 de auto na jarenlang cashen met behulp van alle lease onzin even €5.000 goedkoper maakt om hem toch aantrekkelijk te maken.
Dan komt het verschil nog maar op ((€25,750*0,21)*0,42)-€1808=€463 per jaar.
De Prius plugin werd immers ook grofweg 10.000,- goedkoper toen die van 0 naar 7 procent ging. Wederom is het duidelijk: de particuliere koper betaalt de prijs voor het goedkope lease rijden.
parker zegt
@galant: de particuliere koper zou sowieso gek zijn als ie een plugin of hybride koopt, ongeacht de prijs.
desjonnies zegt
Die Rover P5B voor 3600 Euries, ik zal je de sleutel van de loods geven als jij me ff je bankrekeningnummer geeft…………………………..
Een echte LHD zonder las of polyesterwerk koop je echt niet voor dat geld !
Je koopt er zelfs geen echte SD1 voor !
roberto zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
xiran zegt
@roberto: niet met procenten rekenen.
carspottertje zegt
En een volvo v40 R-design? Ook 30k, 14% bijtelling en een stoerder voorkomen…
parker zegt
@carspottertje: en geen hybride gepruts, geen turboloos benzineblokje uit het jaar nul en geen huilende cvt..
bergmm zegt
@parker: zelfs als prive auto waar veel kilometers mee gemaakt worden is mijn keuze voor deze aandrijflijn gegaan.
En ja, ik ben ook auto liefhebber en kan op vele manieren genieten van deze techniek. Smaken verschillen gelukkig.
Mooie bijkomstigheid is dat je prive ook bijna gegarandeerd bent van een probleemloze auto die in gebruik net zo duur is als een moderne diesel waar meer dure componenten echt vaker kapot gaan…
Oja… dit artikel ging over lease…
Dutchdriftking zegt
Dus voor nog geen €1000,- per jaar, ga je in een auto rijden die je eigenlijk helemaal niet fijn vind….. Rare jongens die leaserijders!
Natuurlijk zijn er voorbeelden met veel grotere kortingen, dat snap ik ook echt wel, maar voor een voordeel dat zo klein is, zou ik als leaserijder die over het algemeen veel km`s maken, kiezen voor het comfort van een motor met een beetje pit.
2wheeler zegt
Verhelderend artikel, grappig geschreven en als ik het niet wilde lezen had ik er niet op geklikt. Daarnaast kon ik keurig bovenaan al zien dat het een advertorial betreft en ik heb het dus ook als zodanig gelezen.
Ik rook een beetje azijn.
tweetyv6 zegt
-edit: schelden doe je maar ergens anders-
henkhupelschoten zegt
Koop een Peugeot 308 SW -edit-
xiran zegt
@henkhupelschoten: lachend reed ik langs de stilstaande Peugeot. De eigenaar was verhit aan het bellen. Over garantie, compensatie en gemiste afspraken.
xiran zegt
@xiran: ondanks dat ik mijn peugeot 205 gti hoog heb zitten. Is het nooit een betrouwbare auto geweest. Het karakter doet je alle problemen vergeten.
knipperlichtje zegt
@henkhupelschoten: roerend mee eens, ik wil geen CVT. Maar als je weinig kilometers maakt is een benzinehybride ook een goede keus.
norge zegt
Echte mannen kopen gewoon..
mout zegt
Goed verhaal. Niks mis mee om zo een advertorial te brengen.
Dit is informatie, en nog redelijk correct en relevant ook.
Geen schreeuwerige roll-over banner, of knipperende ellende.
Ik zat van de week met een tablet in een vergadering (vrijwilligers – gaat geen grof geld in om), en sloot een email-bijlage. Begint er luidruchtig een reclamefilmpje af te spelen. Brrrrrrr…
Als je dit gelezen hebt, mag je helemaal zelf verzinnen of het je overtuigt. Of dat hetzelfde misschien met een ander merk en type ook werkt. Of dat je liever van een leasebak afziet, en van de bijtelling plus km-vergoeding zelf een gebruikte auto wilt rijden. Maar ook als daar je voorkeur ligt, is dit nog altijd relevant.
gregorius zegt
Vraag me oprecht af of Toyota door deze advertentie ook maar 1 zo’n ding meer verkoopt.
Maar goed; het is geld voor Autoblog; prima.
kobus1967 zegt
Ik zou een zo duur mogelijke plugin hybride leasen dat scheelt het meeste, ook al kun je hem niet betalen.
escortje zegt
Lekker hybride rijden voor de baas (en nooit laden) en dan in het weekend lekker uitstoten met je klassieker! Duurzaaaaammmm!!!!
henkhupelschoten zegt
@escortje: Nog leuker, je kunt er niet mee laden…
gtwillem zegt
Prima auto, prima advertorial. Hoort er ook bij.
supersuus22 zegt
Je kunt het ook niet doen,, eens kijken hoeveel je dan bespaard ;)
henkhupelschoten zegt
@supersuus22: kijk eens aan, vrouwelijk schoon op autoblog, is ook vaak een blauwe maandag, helaas geloof ik internet niet meer…
supersuus22 zegt
@henkhupelschoten: Ik lees hier regelmatig mee hoor ;) en jazeker ik ben toch echt een dame ;)
E34M5Touring zegt
Maar dat bespaarde geld ben je dan weer kwijt aan treurnisbestrijding. Ik zou er in ieder geval geen 4j naar kunnen kijken. Niet zonder professionele begeleiding. Wat een niks auto vind ik dit. En er rijdt in ieder geval 1 totale idioot met zo’n ding. Reed ik namelijk vorige week achter. 110km/h op een lege linkerbaan (22:00 ofzo)met een I-Pad op het stuur… Toen auto nr7 er rechts langs ging schrok ie uit z’n Hello Kitty pleasure Island app en ging ie weer verder met autorijden…..
parker zegt
@E34M5Touring: hihihihi, smullen dit!
redbeams zegt
@E34M5Touring: En dit moest je natuurlijk weer delen hier zodat je een harde plasser kon krijgen ;)
E34M5Touring zegt
@redbeams: Oh sorry. Was je wat anders aan het spelen. ;)
mgmgb zegt
En ik maar denken dat je ergens duidelijk moet vermelden dat iets een gesponsord artikel is? Hoe dan ook, wat heb je aan een 2e auto als je ook een leuke 1e auto kan hebben. En nee, een Auris is niet leuk. Prima als je geen autofan bent hoor, maar meer dan dat is het niet.
davelepeef zegt
@mgmgb: pearl pearl pearl…
tweetyv6 zegt
De zin: ‘Hier wil je toch niet dood in gevonden worden. Stronthok!’ is geen schelden, zoals de moderator meent, maar is een subjectieve bevinding, ook wel bekend als mening. Schelden gaat anders, kan ik wel een voorbeeld van geven indien gewenst.
Bang voor jullie sponsoren?
Veel lelijker dan dit kun je toch bijna niet krijgen. Een duffemensenzondagmetdekindertjesnaardekerkbak.
henkhupelschoten zegt
@tweetyv6: Autoblog censuur
xiran zegt
@henkhupelschoten: als jullie beide sponsoren of iets meer advertenties aan klikken hoeft dit niet. Stelletje azijn zeikerds.
tweetyv6 zegt
@xiran: Azijnzeikerds. Één woord. ;-)
Maar serieus; ik ga wat op advertenties klikken waar ik geen interesse in heb alleen om AB in de lucht te houden? Dacht het niet, Piet.
Dan betaal ik nog liever €25,- per maand voor een lelijke-auto-vrij AB.
henkhupelschoten zegt
@xiran: Nogmaals, ik drink geen Heineken…
xiran zegt
@henkhupelschoten: kijk die vergelijking snap ik ;). Ik laat het groene goud ook links liggen.
parker zegt
@tweetyv6: ja, ik hield me ook nog heel erg in met “lelijk hok” omdat ik weet dat hier een verdienmodel achter zit voor ab, de schoorsteen bij ab ook moet roken en omdat ik ze de inkomsten gun.. Maar evengoed is lelijk hok terugbewerkt tot alleen het woord “hok”.. Nou ja, prima, kan ik ook wel mee leven.