Yanks willen nog wel eens wat weinig subtiel zijn in hun tuning, maar de BMW-jongens van Dinan (en Switzer) zijn daar een aardige uitzondering op. Hun S3-tuning van de F10 550i staat garant voor 550 pk en 796 Nm in je non-M V8.
Je vraagt je wellicht af: waarom dan niet meteen een M5? Het zou kunnen dat de klant liever voor het comfort van een ‘normale’ BMW gaat, en bovendien is dit pakket zowel met als zonder XDrive verkrijgbaar. Ideaal voor de AWD-fanboys dus.
In het tuningspakket zitten onder andere “negative camber front control arms, low compliance rear control arms and Dinan-tuned lowering springs with increased spring rates to decrease body roll”. Daarnaast zijn de dempers multi-instelbaar, waardoor je hem dus zo hard of zacht als je wilt kunt maken.
Als optie levert Dinan gesmede lichtgewicht wielen, een limited-slip diff, en hoogwaardige Brembo remzuigers en -klauwen. De overige make-up die je op de foto’s ziet komen gewoon uit BMW’s M-Performancelijn. Sprintcijfers hebben we niet, maar Dinan belooft een Vmax van meer dan 320 km/u. Woei.
De upgrades komen trouwens vlak nadat de 5 Serie is gefacelift, en de 550i 450 in plaats van 407 pk kreeg. Maar bij Dinan krijg je er nog eens 100 extra paardjes overheen. En vergeet die bijna 800 Nm aan koppel niet, dat zijn dieselwaarden.
Video’s zijn er ook: van een Dinan 550i die het tegen een standaardexemplaar opneemt, en van de 550i S3 op de rollenbank.
forzaferrari zegt
Dikke auto, veel pk en hele dikke velgen! Doe mij maar eentje!
michal zegt
Ik had wel een groter verschil verwacht. Op een gegeven moment lijkt de afstand gelijk te blijven
E550 zegt
De BMW 550i is schaarser dan een M5 in NL. Ziet er mooi en beschaafd uit.
camber24 zegt
@e550: Zou ook een dergelijk getunede 550i overwegen ipv M5, als ik het geld er voor had. Prijs staat niet in het artikel genoemd, maar als deze ook nog eens goedkoper is.. En klinkt misschien nog lekkerder ook..
E550 zegt
@camber24: ik dacht altijd dat 550 was voor mensen die wel power willen maar niet al te veel willen opvallen. Een tweede hands exemplaar is een ander verhaal. In Amerika heb je veel 550’s en zijn daarom een stuk goedkoper dan een M5.
kapiteinaudi zegt
Heel mooi ding, nu alleen nog BMW M-velgen en af is ie! Zo is ie misschien zelfs nog mooier dan de M5.
jrmpower24 zegt
heerlijk zo’n 550i maar ik niet zo weg van dit pakket. Een M-pakket op de 5-serie is sowieso erg mooi. De M5 F10 is sowieso een van mijn favoriete wagens.. dit zou me dan ook niet aan het twijfelen maken.
berlinetta zegt
Ik ben benieuwd wat de prestaties in combinatie met xDrive zijn.
mierenneuker zegt
Omdat je deze in Touring uitvoering kan krijgen en de M5 niet.
drivingpleasure zegt
Heel dik!
schellekens006 zegt
Pakken jullie deze dan maar. Pak ik wel de M5 met een chipje…
bozewolf zegt
Zit toch eigenlijk bar weinig verschil meer tussen die auto’s…praktisch precies zelfde motor.
loekie125 zegt
Heb met een m5 meegereden en 1 keer zelf in een 550i gereden. Toch een wereld van verschil qua acceleratie hoor. Zit dan standaard ook 150 pk verschil in. Koppel weet ik niet
mikehks zegt
@loekie125: bij de E60 zit 100 pk verschil en bij de F10 zit er 110 pk verschil
loekie125 zegt
@mikehks: Dacht 407 om 560pk hoor…..
mikehks zegt
@loekie125: de E60 heeft bij de 550i 407 pk. De F10 heeft bij de 550i 450 pk
9000cse zegt
Even vloeken in de kerk: Geen M5 en ook geen Dinan. Mocht ik kiezen, dan werd het een M550d xDrive. Maar dan zo aangepast, dat hij niet van een normale 5-serie te onderscheiden zou zijn (behalve msschien de uitlaat, dat weet ik niet).
v8biturbo zegt
geef een kind van 7 ratel 15 en hij kan het ook