Het 5.0 liter V10 blok uit de BMW M5 en M6 met 507 pk en 520 Nm koppel werd al drie keer op rij verkozen tot de Motor van het Jaar, maar toch blijft het volgens sommigen een beetje behelpen. Tuner Dinan bijvoorbeeld neemt geen genoegen met 507 pk en boorde het 5,0 liter blok uit tot 5,7 liter, waardoor het vermogen tot 628 pk toeneemt en het maximale koppel een waarde van 653 Nm bereikt.
Trek voor de upgrade wel je knip open, want de upgrade kost zo’n 40.000 dollar, maar daarvoor krijg je volgens Dinan dezelfde topkwaliteit die je van BMW gewend bent. De Amerikaanse tuner heeft inmiddels 29 jaar ervaring in het tunen van BMW’s en garandeert dat de upgrade niet ten koste gaat van de duurzaamheid. Er wordt een garantie van 4 jaar of 80.000 kilometer afgegeven.
Waar ik dan vooral benieuwd naar ben is hoe dit zich uiteindelijk vertaalt naar de prestaties, maar daarover doet Dinan helaas geen uitspraken. Zou de acceleratie naar 100 km/u die standaard 4.7 seconden duurt nu onder de 4 seconden duiken?
For those seeking the ultimate high performance driving experience, Dinan has once again redefined M5 and M6 performance with a bored and stroked 5.7 liter version of BMW’s V-10 engine. The engine produces over 600 horsepower along with stump-pulling torque that exceeds 400 lb-ft from just 3000 rpm right to the rev-limit at 8100 rpm. As incredible as BMW’s V-10 is in stock form, just imagine the acceleration that results from an additional 141 horsepower and 128 lb-ft torque @ 5800 rpm! Equally impressive is the fact that all of this performance is available without sacrificing BMW-like drivability or the peace of mind that comes from matching new car warranty coverage for up to 4 years or 50,000 miles.
Dinan’s 29 years of BMW tuning and racing experience ensure that the engines will not only perform but also provide years of trouble free driving excitement. Much of the technology that has made Dinan’s Grand-Am Daytona Prototype engines both competitive and reliable has carried over to the 5.7 Liter V-10 engine program for the street, ensuring that the engines produce incredible power along with race-proven durability. Each engine is dyno-tested prior to shipment, verifying power output in the same rigorous manner employed for the Daytona Prototype racing engines.
The engine is supplied as an assembled long-block, fully prepared to directly replace the stock engine without modification. High Flow Intake/Air Mass Meter Assemblies are required in order to supply the larger engine with adequate airflow for maximum power gains. Maximum performance is achieved when the engine is equipped with the High Flow Throttle Bodies, Free Flow Mufflers and racing middle exhaust, producing an incredible 628 hp @ 7400 rpm and 482 lb-ft torque @ 6200 rpm. For those seeking ultimate performance from their M5 or M6, without sacrificing civility, reliability or warranty coverage, the Dinan 5.7 Liter V-10 is the definitive solution.
(bron: dinancars)
Citrofiel evil twin zegt
De laatste tijd is het hier allemaal M5 wat de klok slaat. ;)
JeffreyG zegt
Ik zou deze best wel eens willen horen. Ik denk dat je namelijk een veel zwaardere roffel hebt.
Adriaan zegt
prijzig..
maar wel super, zo blijft de motor zoals die moet zijn, atmosferisch!!!
sjaak zegt
40k voor een engine upgrade? wat een afzetters. Voor een complete v12 van Lamborghini ben je 100k kwijt en hun willen dat je bijna de helft daarvan betaald voor een beetje uitboren :’)
RenJie zegt
blijf het maar zinloos vinden hoor.. zo veel pk’s in een gezinswagen(M5).. Wat heb je er nou aan?? Het gevoel zal niet heel veel verschillen voor 40k gok ik zo… En die pk’s komen ook niet elke keer uit op 628 pk, net alsof je elke keer het gas zoveer intrapt tot het toerenaantal totdat je die 628pk of 653Nm krijgt. Zinloos gewoon en pure arrogantie
Mustang zegt
Dat er nog bij de rijtest van de vorige stond dat ze hem niet optimaal vonden kan misschien hierdoor verbeterd worden;)
Bram zegt
Foutje in de vertaling: 4jaar garantie of 80 000km ( 1 mile = 1,6km).
-edit: got it! thanks-
RenesisHP zegt
Het is een leuk vermogen om je collega M5 rijders het leven goed zuur te maken.
Robin zegt
@Citrofiel evil twin
Mooi he!
VonStroke zegt
@Sjaak; Dit is een engineupgrade van kwaliteit en dat is denk ik een normale prijs voor dergelijke kwaliteit. Je gelooft toch echt niet dat pk’s geen drol kosten? Kwaliteit heeft zijn prijs.
Ejay zegt
Hey dat is leuk; die andere veel geroemde V10 heeft 5.7L en 612 pk. Zou BMW dan een beter blok bouwen dan Porsche? Maar dit is wel grappig, keertje geen turbo gehoer oid, maar gewoon ouderwets.
@ RenJie, arrogant in welke zin? Zinloos kun je over discussiëren, maar arrogant snap ik even niet.
Alwood zegt
@sjaak
lijkt me dat ze hier meer een blok volledig nieuw opbouwen… Niet voor niets word de motor verstuurd en moet die het standaardblok vervangen(!) 100k is daarbij erg veel meer en niet veel sneller.
Ik ben ook wel heel erg benieuwd hoe een volledig Dinan uitgevoerde M5 klinkt. Lijkt me een compleet andere auto worden met een upgrade als deze. Veel meer supercar dan een standaard M5. Je doet de upgrade alleen pas echt eer aan als je ook 200-500kg massa weet te besparen.
VDA Racing zegt
ik vindt dit gewoon prachtig dikke V10 mooi atmosferisch gebleven ,en die prijs tja,is veel maar voor wat hoort wat.Een vriend van mijn vader heeft een originele M5 (zonder begrenzer) en dat is echt al een raket denk daar dan nog is 111pk bij MIJN god!!! mijn oude M3 (e36) lijkt wel een traktor in vergelijking met die M5.trouwens niemand geintreseerd in de m3 (belgishe nummerplaat)
Cliff zegt
@Joeri: Als je zulke onzin wilt uitkramen dan doe je dat maar ergens anders, klein gefrustreerd mannetje!
Citrofiel evil twin zegt
@Robin;
Nee geef mij maar een Audi RS6. ;)
KognOg zegt
en dan dit blokje in de nieuwste M3. Mooehaahaa. Suicide…
RenJie zegt
@Ejay
kijk mij eens gaan in mijn getunede gezinswagen… ik bedoel wat heb je er nou ik godsnaam aan??
@Cliff
ben ik nou blind of is er geen Joeri die gereageerd heeft?
Adarsh zegt
Dit is goed
Joost zegt
Onder de 4 seconden duiken lijkt me sterk, aangezien die g-power bmw’s dat met 730 pk dat ook niet kunnen!
Robin zegt
@Citrofiel evil twin
Ik vind de M5 wat meer karakter hebben, wel gewoon standaard. Dus dan win je het van mij bij het stoplicht… gun ik je.
Stephan zegt
Lijkt mij een beetje veel koppel. Zelfs Ferrari haalt niet zoveel Nm/liter
BasaBas zegt
@ RenJie
Dus als dit blok in een M6 ligt is er geen probleem, maar omdat de M5 een ‘gezinsauto’ is vindt jij het niet kunnen??
Bij dit soort dingen is het juist: omdat het kán
Waarom legt BMW 507pk in een station?….omdat het kan en omdat er vraag naar is, hetzelfde geldt voor dit soort upgrades
Je zei zelf al, je zal niet snel het maximale vermogen gebruiken, maar je zal wel bij elk toerental over meer koppel en dus meer vermogen beschikken. Niet alleen het piekvermogen, maar de gehele vermogenskromme ligt hoger. De auto is dus waarschijnlijk op elk moment sneller, dat heb je eraan
Robin zegt
@Basabas
Ja want das wel nodig bij een een auto met 500! pk. Tel 40 duizend bij de nieuwprijs op en ik rij echt niet meer hetzelfde merk als de gemiddelde vertegenwoordig hoor!
Citrofiel evil twin zegt
@Robin;
Als er een Lamborghini motor in een A6 ligt moet ik niet lang nadenken. ;)
Ejay zegt
@ Renjie, BasaBas verwoord het goed. Waarom zijn er überhaupt gezinsauto’s met met meer dan 100 pk? Die voldoen toch allemaal. Zo’n A4 2.0TDI is toch verschrikkelijk overdreven snel met zijn 140 pk? En als we dan toch zo bezig zijn, waarom zijn er überhaupt auto’s in het algemeen met meer dan 100 pk? Je mag toch maar 120 en op de autobahn is 250-300 wel even leuk, maar over het algemeen gaat de cruise control toch op de 160 en dan heb je aan om en nabij de 100 pk ook wel genoeg.
Cliff zegt
@RenJie: Klopt, maar volgens mij is zijn reactie verwijderd want die was echt beneden mijn niveau.
Ivo zegt
@ Citrofiel evil twin:
Volgens mij zit er een Audi blok in de Lambo en niet andersom… En dat vind ik geen compliment voor Lambo aangezien zij imo beter motoren kunnen bouwen.
Maar het geeft niet dat jij de RS6 mooier vindt. Alleen bouwt BMW de betere rijdersauto en de betere motoren. Check 1: rondetijden op welk circuit dan ook. Check 2: 5.0 V10 Engine of the year 3x (er volgen er nog een paar…) op rij en de E46 3.2 zes-in-lijn 6x op rij…
Rick dos zegt
Kijk! Dat willen we zien! Snellere auto’s! Hoe sneller de auto des te eerder ben je op de plaats van bestemming! Des te eerder kun je je krijsende kinderen de auto uitgooien! :)
Ik zou het er in ieder geval niet voor over hebben.
RenJie zegt
@Ejay
100pk is altijd minder dan die overdreven six times over 600+ pk. Ik geef alleen alleen waarom het zó ver moet gaan. Ik snap jullie reacties wel, maar gewoon over het algemeen.. waarom??? En die vergelijking met gezinswagens, bijvoorbeeld een M5, wie koopt nou zo’n ding om elke dag vol in de rode toeren te zitten?? Daarvoor is zo’n ding niet, neem het voorbeeld aan een bescheiden diesel. Dus mijn punt is dat waarom een M5 moet bestaan als er toch niet vaak veel meer uitgehaald wordt dan bijv een 535d.
RenJie zegt
@BasaBas
“De auto is dus waarschijnlijk op elk moment sneller, dat heb je eraan”
en wanneer doet men dat? Stoplichtsprintjes? Bochtenwerk met 20km/u sneller?
RenesisHP zegt
@Rick dos.
En als je onderweg van het gekrijs af wil, neem je toch gewoon een paar echt snelle bochten inclusief hard en laat remmen en met overstuur uitaccelereren. Wel een paar kotszakjes meenemen dan.
Citrofiel evil twin zegt
@Ivo;
De S6 heeft wel degelelijk een V10 uit de Lamborghini Gallardo tussen de voorwielen zitten met 435pk.
http://www.autowereld.be/
Als je op de site bent klik je op digitaal testboek en blader je tot je bij Audi komt.
Citrofiel zegt
Garantie voor tuning! Dat is nog eens mooi. Dat zouden ze ook moeten geven aan de sjonnies in hun getunede/gepimpte/gestylede Golfjes -> Lelijk = geld terug. Zou een boel lelijke Golfjes schelen. ;)
Maar dat is natuurlijk een heel andere klasse. Die vind ik niets. Dit vind ik top!
The Devil Tuner zegt
@ Stephan
ferrari’s zijn korteslag motoren… (korte slag = meer toeren+vermogen)
dit is waarschijnlijk een langeslag motor… (lange slag = meer koppel)
waarom denk je dat al die (vaak) amerikanen zoveel koppel hebben???
dat zijn (bijna) allemaal langeslag motoren…
RND zegt
ik ben het helemaal eens met The Devil Tuner
en als je toch een snelle sedan wil kunnen niet paar pk’s er toch welbij
Stephan zegt
@ The Devil Tuner,
Zelfs amerikanen halen geen 100 Nm/liter uit een atmosferische motor. Of ze nou een lange of een korte slag hebben. Aantal Nm/liter is een uitstekende maatstaf voor motoren in tegenstelling tot pk/liter. Maximale is ongeveer 110 Nm/liter en dat halen alleen merken als Ferrari en Porsche etc.
Rick dos zegt
@mx5-owner
Ik heb een vrouw……dan weet je het wel denk ik…. ;)
Nick zegt
@Ivo: Lamborghini maakte altijd barslechte motoren.
In termen van prestatie kon hij meekomen met Ferrari motoren vanwege het koppel waar de motor voor ontwikkelt was, maar dit was het dan ook.
Gelukkig heeft men het standpunt gehouden om een betere koppelcurve te hebben dan een hoog toerengebied.
Het is/was algemeen bekend dat de keerringen vaak lekte, het was dan ook vrij normaal dat er een plasje versnellingbakolie of SAE 50 onder de wagen lag.
Wat men niet weet is dat de synchronizators ook rampzalig waren, en de koppeling te klein voor de motor en brede banden.
SimonMc zegt
@sjaak: vergeet niet dat dit handwerk is, en geen bandwerk…
Werkuren kosten nu eenmaal veel geld, en aan de prestatie’s te zien wil ik er zelf voor wedden dat deze motor “fijn” getuned is, met andere woorden alles is perfect afgewerkt enz…Vandaar dat dit een pak geld kost.
Juppe zegt
@The Devil Tuner,
Dat zijn wel een stel rare aannames die je daar doet. Ten eerste is de slag niet van invloed op het koppel (Bij een lange slag, heb je bij gelijkblijvend aantal cc’s minder zuigeroppervlak -> minder kracht op drijfstang. Dit heft de kleinere ‘hefboom’ op).
En hoe kom je erbij dat dit V10 blok een lange slag heeft?
Boring * slag:
Standaard M5: 92 mm * 75 mm
Dinan getuned: 93 mm * 83 mm
Beide zijn dus korte slag motoren.
Juppe zegt
Oeps, bedoel natuurlijk : Dit heft de grotere ‘hefboom’ op.
YK zegt
Is er ook een video van al dit lekkers? Mss een dynorun?
The Devil Tuner zegt
@ stephan + juppe
*krabt achter zijn oor*
zie WAARSCHIJNLIJK in mn eerste reactie
RenesisHP zegt
@Rick dos.
Ben blij dat mijn vriendin er net zo over denkt(tot groot genoegen van de bandenboer).
Juppe zegt
@The Devil Tuner,
Oke, note taken ;)
Maar ‘waarschijnlijk’ is toch niet waarschijlijk voor een hoogtoerige V10. Zie het stukje koppel/slag maar als informatief :)
w0o0dy zegt
pdf met de gegevens van de standaard V10 en de Dinan 5.7 online gezet…. die kun je downloaden via http://www.w0o0dy.com/Dinanv10graphs.pdf
Stephan zegt
Hmm wel echt bizar veel koppel dan uit die atmosferische motor. Ferrari haalt maximaal 110 Nm/liter uit hun blokken en Dinan zou dan ff 114 Nm/liter halen. Ik vraag me af of het wel op dezelfde manier gemeten is. Ik kan me haast niet voorstellen dat Ferrari hier onder doet voor een tuner.
FabianVTR16V zegt
Hoop wel dat ze ook de SMG bak aanpassen hieraan !!
Want zelfs met de 507pk heeft hij soms moeite.
En natuurlijk ook het i-Drive systeem (M-modus heeft dan dus 628pk ipv 507pk)
Dan kunnen ze mooi de standaard modus gelijk op 507pk zetten ;)
Ivo zegt
@ Citrofiel:
Je spreekt jezelf tegen. Nu zeg je dat de Audi een Lambo blok heeft. Terwijl je een aantal posts terug nog beweerde dat de Lambo een Audi blok heeft… Niet om arrogant te zijn, maar je hoeft me niet te vertellen wat voor blok er in wat voor auto zit…
motjo zegt
Jullie zijn gek (voor de grap) Dit is gewoon goed
w0o0dy zegt
@stephan en motjo: zolang als het heel blijft…. ik denk dat ze een kansberekening hebben losgelaten op die motor en zo bij 80.000 km zijn uitgekomen…. grote kans dat de bestuurder zich en zijn auto voor die tijd om een boom vouwt (da’s in zoveer goed dat Dinan dan geen garantie hoeft te verlenen) of dat er iets anders aan de auto uit elkaar klapt (zoals het differentieel of de versnellingsbak) en ook dan is het niet voor rekening van Dinan…..
Dus reken maar op 60 (km ;) nee x1000 natuurlijk) tot 70.000 km zonder ellende met zo’n blok
w0o0dy zegt
zoverre ipv zoveer, sorry had nog geen koffie, maar ik beloof beterschap
Citrofiel evil twin zegt
@Ivo;
Ik zei dus duidelijk en kijk in mijn vorige comment(s).
Comment 1.Als er een Lamborghini motor in een A6 ligt moet ik niet lang nadenken. ;)
Comment 2. De S6 heeft wel degelelijk een V10 uit de Lamborghini Gallardo tussen de voorwielen zitten met 435pk.
http://www.autowereld.be/
Als je op de site bent klik je op digitaal testboek en blader je tot je bij Audi komt.
Ik denk niet dat ik mijzelf tegenspreek.
Citrofiel evil twin zegt
PS: Dit zei jij IVO.
“Volgens mij zit er een Audi blok in de Lambo en niet andersom… En dat vind ik geen compliment voor Lambo aangezien zij imo beter motoren kunnen bouwen”
Windhoos zegt
Alleen is die V10 in de S6 wel weer dusdanig aangepast dat het eigenlijk totaal niet met mekaar vergelijkbaar is. ;-)
FabianVTR16V zegt
Alleen het onderblok is hetzelfde (dus alleen de basis)
Voor de rest hebben ze niks met elkaar vandoen !!
VonStroke zegt
Klopt wat FabianVTR16V zegt, jullie hebben dus beiden gelijk. Wat er ook moge van zijn ik vind Lamborghini zn persoonlijkheid verloren hebben. Nu er terug genoeg geld in het laatje stroomt moeten ze bij Lamborghini toch hun eigen motor terug kunnen ontwikkelen denk ik.
Kevski Style zegt
Al met al is de motor dus amper opgeboord, maar zit het hem in een veel langere slag.
Al met alblijft het erg veel geld voor een krukas, drijfstangen en zuigers. Heel erg veel. Als je weet wat je doet en je zou dit zelf maken kan je voor 5000 euro helemaalklaar zijn.Moet je het nog wel monteren natuurlijk.Maar ja, laten we eerlijk wezen: een motorblok is en blijft niks anders dan een groot stuk metaal met wat bouten en moeren eraan….
w0o0dy zegt
@kevski: hoe zit het met de maximum snelheid van de zuigers? Hoe veel toeren kan deze draaien voor het mis gaat?
Kevski Style zegt
@ Wooody:
Beetje late reactie: Hangt een beetje van de specs af, maar grofweg kun je zeggen dat voor de goed gesmeed drijfwerk dat deze waarde ligt op 25m/sec gemiddelde snelheid. Let vooral op het het woord gemiddelde, want waarden komen vaak boven de 40m/sec als topsnelheid. Een langere slag heeft tot gevolg dat max toerental lager wordt. daardoor neemt het topvermogen ook amper toe, maar het koppel juist wel. Want vermogen is koppel x toeren….
Juppe zegt
@Kevski Style,
Waarom zou het koppel toenemen met de slag? Deze motor heeft wel meer cc’s, en daardoor meer koppel en daardoor vermogen. Maar in principe zou door de langere slag het vermogen af moeten nemen doordat het top toerental lager wordt (grotere inhoud ff niet meegenomen).
Toch? (Of bedoel je dat het koppel wel hoger moet zijn, omdat het toerental lager is en vermogen groter?)
Kevski Style zegt
@ Juppe:
Koppel wordt groter door de langere slag, dus meer momentum. Ook door de grotere cilinderinhoud zal dit gebeuren. Dat laatste zal ook voor meer vermogen zorgen. Immers: meer cilinderinhoud is meer lucht, is meer vermogen. Maar vanwege de langere slag kan je minder toeren draaien. Zou dat hetzelfde zijn geweest als met de originele setup dan zou het vermogen hoger zijn geweest.
Kortom: Topvermogen is bij een lager toerental, topkoppel kan goed op hetzelfde toerental zijn….
Bassie zegt
Tjonge jonge …, ik zie alleen maar gelul over de motoren hier …, reed laatst een paar uur met een 2007 M5 touring en vind de power heerlijk, maar het is meer dan dat! flikker de touring een bocht in en het is feest :) …, head up display op ’t raam, superdik :)
Prachtige solide power wagen :)