Terwijl we de laatste tijd om de oren worden geslagen getunede Audi RS6’en die piekvermogens van meer dan 700 pk genereren, wordt het tijd voor de tuners van andere merken om hun tanden te laten zien. De E60 BMW M5 was er al met 730 pk, en nu lijkt de nieuwe M3 eveneens een forse krachtkuur te krijgen.
Tuner Dinan, die we al kenden van de 335i (hier in vergelijking met een standaard M3), is van plan om een M5/M6-blok in de M3 te lepelen.
En dit is niet een standaard motorblok. Nee, door de motor een langere slag te geven is de inhoud van 5.0 naar 5.7 liter gegroeid, en het aantal pk’s van 507 naar 637.
Uiteraard moeten er wel de nodige aanpassingen worden gedaan om de gewichtsverdeling niet te zeer van de kaart te brengen, maar we denken dat dit Dinan wel gaat lukken.
Overigens duurt het nog wel een paar maandjes tot de krachtpatser er is, maar misschien is het leuk om hem tegen die tijd eens naast de Hartge H50 te zetten. (bron: Modified Luxury and Exotics, via autoblog.com)
Jordey zegt
Waarom moeten al die tuners in hemelsnaam die V10 gebruiken? Oké het is een lekker blok. Maar de V8 met een dikke Supercharger en motormanagement tuning ken denk ik ook boven de 600 pk leveren. Keep it simple;)
xaray zegt
is er geen alpina of schnitzer editie ?
(volgde de m3 niet zozeer)
Stephan zegt
Echt, wanneer is het genoeg?
AMG Powerrr zegt
Oeii, alweer de eerste (denk ik). Een op het oog een normale M3 met de kracht van een Lamborghini Murcielago LP640. Zal iig beter op de weg te houden zijn
AMG Powerrr zegt
haha, de derde.
CSL zegt
Ik had dit verhaal zo’n twee maanden geleden al naar Autoblog gestuurd.
Wel erg leuk natuurlijk.
Die conversie kun je ook op je eigen M5 uitvoeren. Het is eigenlijk heel simple bestel die onderdelen gewoon bij Dinan en laat het door BMW of een goeie garage monteren. Overigens die 637pk is altijd nog op Ron91 benzine.
Hier zou je hem gewoon op Super 98 of hogere octaan kunnen afstellen. 670pk zou dan makkelijk moeten lukken.
CSL zegt
Hier nog een video van vorige jaar:
http://nl.youtube.com/watch?v=2uzOxo_Lk_c
lincoln zegt
peekaas zijn zoooo passé ..
RDS zegt
Wow dat is toch zeker 3 pk meer dan een G-Power M3 compressor evo3
http://www.g-power.com/934.html?&L=1&carid=6000
G-Power doet overgens ook een engine transplant
http://www.g-power.com/934.htmlL=1&carid=6000&artgr=6001#Produkt_Start
Duss……..
RenJie zegt
@xaray
– Alpina heeft geen getunede M3 dacht ik, alleen een B3 Bi-Turbo
– AC Schnitzer heeft de ACS3, meer styling dan tuning
– AC heeft ook nog een V10 met LPG dacht ik
– Hamann heeft de Thunder, V10 bakbeest met 560 PK en 574 Nm
– verder is er bij Hamann een M3 met vooral optische tuning beschikbaar
– Hartge heeft de H50
– Lumma zal vast wel ook iets hebben
tot zover de main tuners denk ik =)
Citrofiel zegt
Het is weliswaar over the top, maar als je het doet, doe het dan goed! Dat hebben ze goed begrepen daar…
bnc zegt
@Jordey: Redelijk simpel, DINAN heeft er hun werk van gemaakt (lees = veel geld in dit project geïnvesteerd) en wil er op alle mogelijke manieren van profiteren. Zoals CSL al zei lepelen ze deze motor ook in de M5 en M6. Als je bv beslist om dit blok te gebruiken moet je eigen V10 inleveren en DINAN steekt er dan een volledig nieuwe motor in. Ze passen hem niet aan ofzo…
Alle onderdelen laten ze maken door dezelfde leveranciers die BMW gebruikt en je krijgt er 2 jaar garantie op geloof ik.
Dit is gn ‘simpele’ tuning a la HAMANN.
dirk zegt
rs6 is alleen chippen. ik kan ook een veyron motor in een seat gooien en de styd aangaan met de rs6
Tommy zegt
Nice!!! V10 in een middenklasser is altijd leuk. Zal wel een duur karretje worden ben ik bang. Maar ook schnell!!
Iceman zegt
Hartge heeft al een paar 3-series met V10.
Ice.
guzmann zegt
@Jordey (1e post): Omdat ze waarschijnlijk geen gebruik willen maken van drukvulling en het basisconcept van deze geweldige toerenmotor willen behouden.
IlCuoreSportivo zegt
Hoe lelijk ziet hij er toch weer uit op de eerste foto.
Elegantie en finesse zijn toch ver zoek bij bmw.
Hoeveel pk’s ze er ook in gooien, ik wil m niet.
Bouncing Bullet zegt
Bij Hamann gebruiken ze wel een standaard 3 coupé die ze de bodykit van een m3 meegeven. Bij dinan gaan ze een volwaardige m3 te lijf?
Félix zegt
naar mijn mening de mooiste coupé die nu te koop is. Al zou ik geen 637pk willen, doe mij maar gewoon een 335d.
Bouncing Bullet zegt
*edit: voor de thunder
hans zegt
Boeiend,elke dag bmw op je bord. Kom eens met wat interessanters.
Herke zegt
Het lijkt mij veel leuker om de hoogtoerige v8 uit de m3 te pakken en die onder handen nemen.
Remus zegt
volgensmij ben je racing dynamics vergeten
ze zijn nog niet met de nieuw m3 bezig geweest maar als je kijkt 648pk uit het m5 v10 blok
en een 135i met 525pk is dat ook geen tuner die je moet onderschatten
Gokhan zegt
Waarom moeten mensen telkens meer. 8cilinders is toch genoeg en ik denk niet dat zulke autos veel verkocht worden de bezine is al heel duur.