Die verdraaide motorrijders met hun ‘herriemachines’, ja er is hulp uit onverwachte hoek voor klagende dijkbewoners. Een nieuwe BMW en een nieuwe Zero
Daar zit je dan in het weekend met je hele schoonfamilie op je Hartman tuinset met een vers kopje senseo, bij je huisje onderaan een pittoresk dijkje. Blijkt dat jouw huis dit weekend weer aan een ANWB ‘motor-tanktasroute’ ligt. De horror! Maar goed, deze overlast is echt en bestaat niet alleen in de hoofden van beroepsklagers. Motorfietsen maken geluid en er zijn motorfietsen die erg veel geluid maken, zelfs in standaard uitvoering.
Nu is terugdringen van geluid niet de belangrijkste drijfveer bij het ontwikkelen van elektrische motorfietsen en motorscooters. Maar het is een mooie bijvangst.
Deze week werden er twee nieuwe elektrische modellen voorgesteld. BMW Motorrad komt met de BMW CE 04. Beide modellen zijn niet perse geschikt om mee naar de Alpen te rijden. Dus naast stads- en woonwerkgebruik kom je waarschijnlijk niet verder dan de dichtstbijzijnde dijkweg.
Zero FXE: vanaf € 13.880,-
Zero is een toonaangevende speler op de markt van elektrische motorfietsen. De fabrikant is gevestigd in Californië. Echte Silicon Valley jongens natuurlijk. Wij reden eerder al met de Zero SR/F en die namen we ook mee tijdens onze elektrische motortest destijds samen met Maxxmoto.
Nu brengen ze de nieuwe Zero FXE, een model dat voortborduurt op de bestaande FX en DS range. De modellen waar Staatsbosbeheer mee over de heide crosst zullen we maar zeggen. De FXE is qua uiterlijk een Supermotard, off-road looks met straatbanden dus.
Specificaties Zero FXE:
- accucapaciteit: 7,2 kWh
- opgegeven actieradius bij stadsgebruik: 161 km
- topsnelheid: 137 km/u
- standaard oplaadtijd tot 95%: 9,2 uur
- Oplaadtijd met Rapid Charger tot 95%: 3,6 uur
- Gewicht: 135 kg
- Maximum koppel: 106 Nm
- Maximaal vermogen: 11 kW / 34 kW @ 4.300 tpm
- Geschikt voor rijbewijs A1 of A2 (verschillende versies)
- prijs: € 13.880,-
De beperkte actieradius van de Zero FXE maakt dat het merk de motor zelf het predikaat ‘urban’ meegeeft. Voor in en om de stad dus. Maar een dijkweggetje zal vast wel lukken. En als hij leeg is zoek je toch gewoon een leuke B&B langs die dijk met een stopcontact..
BMW CE 04: vanaf € 12.650,-
BMW had al een elektrische motorscooter, maar die ging al een jaar of 6 mee. Hoog tijd dus om kleur te bekennen. Met een afscheid of een opvolger. In het huidige tijdsbeeld was afscheid nemen geen optie, dus kwam er natuurlijk een opvolger. Waar de eerste elektrische motorscooter, de C- Evolution, meer het uiterlijk had van een snelwegtourer, gooit BMW het met de CE 04 ook vol op ‘urban’.
De range van die eerste motorscooter was namelijk ook lang niet voldoende om met een gerust hart een retourtrip in de Randstad te maken. Retour Rotterdam-Amsterdam over de snelweg ging zeker niet lukken.
BMW heeft daarvan geleerd en geeft nu met het ontwerp maar ook in opgegeven actieradius een duidelijke disclaimer met het ontwerp: dit is geen vervoersmiddel voor dagelijks grote afstanden woonwerkverkeer. Je vindt geen groot windscherm. De zithouding is ook meer ‘custom’ dan super ergonomisch. Hoe het geheel rijdt in de stad zullen we vast binnenkort kunnen gaan ervaren.
De eerste aanblik van de BMW CE 04 laat in ieder geval wel zien dat de Duitsers zich er niet perse gemakkelijk van af hebben gemaakt. Er staat echt een motorscooter met een onderscheidend ontwerp. Net als de ZERO FXE komt de BMW CE 04 in 2 rijbewijsuitvoeringen. In A1 en in A2 uitvoering.
Wat opvalt aan de styling van de BMW is dat hij erg lang toont. Kijken we naar de wielbasis van 1675mm dan blijkt dat ook echt zo te zijn. Voor de motorscooterrijders, dit is een fors langere wielbasis dan een Yamaha T-Max (1.575mm), ook al niet de meest dynamische motorscooter. Dus hoe dit gaat sturen in de stad, daar zijn we wel benieuwd naar!
BMW CE 04 Specs
- Leverbaar voor rijbewijscategorie A1 en A2
- Vermogen in A1, 11kW in A2, 15kW
- maximaal koppel: 62Nm
- topsnelheid: 120 km/u
- verbruik: 7,7 kwh / 100km
- batterijcapaciteit: A1, 8,5 kwh en A2 6,2 kwh (softwarematig aangebracht verschil)
- opgegeven actieradius: A1, 100km en voor de A2, 130km
- aandrijving: via een riem die je kunt zien (dus niet beschermd tegen vuil)
- wielbasis: 1675 mm
Zoals gewoonlijk bij BMW zijn er verschillende optiepakketten mogelijk die de prijs flink op kunnen stuwen. Deze kom je allemaal tegen in de BMW Motorrad configurator die voor de BMW CE 04 al live staat.
De prijzen van de BMW zijn direct bekend gemaakt. De nieuwe BMW CE 04 heeft een consumentenadviesprijs vanaf €12.650,-. Er is ook een privatelease tarief. Dit bedraagt voor de BMW CE 04 €199,- per maand op basis van 48 maanden en 5.000 km per jaar. De precieze leverdatum van de eerste CE 04’s is nog niet bekend gemaakt. De ZERO FXE zou per direct leverbaar moeten zijn.
Dus als het aan de dijkbewoners ligt, dan is het al lang goed zolang je maar niet met je Panigale of Harley over de dijk rijdt. Die zullen geen voorkeur hebben. Op papier lijkt de Zero FXE de meer wendbare en dus sportieve optie. Hoe makkelijk de BMW zich laat sturen met zijn lange wielbasis, daar komen we vast binnenkort nog wel een keer achter!
foto’s: ZERO, BMW-Motorrad
vingers zegt
Als dijkbewoner zijnde, zou het al heel veel schelen als er gehandhaaft zou worden op hoeveel decibel een motor produceert. Van veel tourmotorrijders heb je echt niet veel last van maar het zijn die lui met sportuitlaten en die vol gas door de bochten trekken die echt veel overlast veroorzaken.
db86 zegt
@vingers: gewoon de db killer in je uitlaat laten zitten. Zelf een Z900 met af-fabriek akra, maakt mij wel genoeg geluid. Maar laat mij lekker dat apparaat een keer in z’n 2e of 3e versnelling vol doorhalen. Ik klaag toch ook niet over de fabriekslucht waar ik naast ben gaan wonen, of de vliegtuigen over mijn huis.
michaelras zegt
‘af-fabriek’ wat jij noemt is vaak gewoon een salesactie van de lokale importeur. Niet perse de demper waarmee de typegoedkeuring is binnen gehengeld…
petroldrinker zegt
@vingers: of als je er zo een “last” van hebt (wat onzin is natuurlijk) dan kan je nog beter gewoon verhuizen, dan kunnen ander plezier blijven houden int rijdem, en jij als zuurpruim met wonen…
por100 zegt
Ik mis het emoji met tongetje en knipoog aan het einde van jouw opmerking …
vind dat als een bepaald gebruik dusdanig toeneemt er ook mag worden gehandhaaft op de regels (wat @vingers enkel opmerkt). Lijkt mij een redelijke eis, hoewel je daarmee de ‘luidruchtige’ harley-rijder niet kan pakken. Die mogen legaal vaak boven de 100 db produceren …
fanboy zegt
@petroldrinker: Hoezo kun je geen last van motoren hebben en is het “natuurlijk onzin”?
Ik ben hier ook wel eens wakker geworden van idioten die hem om een uurtje of half 12 snachts even vol open trekken, en dan ligt de weg niet eens naast mijn huis.
Verderop zijn de toerweggetjes, hele mooie routes maar ik zou er toch niet willen wonen vanwege al die overlast. Gewoon ieder weekend zit je in de motorgeluiden.
boomhauwer zegt
@petroldrinker: ik ben motorrijder en ik vind zelf dat er nu wel eens een einde mag komen aan het vele geluid. Idem voor auto’s met die idiote pops&bangs.
pomoek zegt
Wat is dat rare oranje plaatje voorop die BMW?
michaelras zegt
dat is een windscherm, maar laten we het maar een wind deflector noemen. hooguit ;-)
tinnemans zegt
Ik denk dat het antwoord hierboven beter is, maar ik denk dat het een VESA aansluiting is om een TV aan op te hangen.
MarcoM zegt
@pomoek: bromfiets plaatje
baardmijt zegt
@pomoek: Misschien is het een snorfiets?
AbdelJabbar zegt
To early for semi jokes?
ar156sw zegt
Ik heb met motoren hetzelfde als met honden: hartstikke leuk, alleen jammer dat zoveel eigenaren dat niet zijn en dan maar vinden dat de rest van de wereld maar rekening met ze moet houden.
Dat een motorfiets wat meer herrie maakt dan de gemiddelde auto snap ik, prima. Fabrikanten zouden zich iets meer op normaal volume kunnen focussen nog, maar vooruit.
Maar dat je op je toch al overdreven veel herrie producerende motor dan nog eens een extra herrie makende uitlaat hangt… dan ben je echt simpel. (overigens geld hetzelfde natuurlijk voor auto’s met belachelijke brulpijpen…)
En on-topic: die BWM heeft wel een gewaagd uiterlijk, kan ik wel waarderen. Beiden zijn denk ik voor woon-werkverkeer op zich wel geschikt, zeker als je op het werk kan bijladen, maar recreatief heb je er natuurlijk niet zo veel aan verder.
pomoek zegt
@ar156sw: goeie analogie, die ga ik van je lenen!
db86 zegt
Beetje zelfde problemen als de electrische auto’s aan het begin hadden. 3,5 uur laden om 100 km te kunnen rijden. Dat is écht een drama tijdens een dagje motorrijden hoor. Deze motoren hebben natuurlijk een ander doel, maar anders dan alleen woon-werk verkeer (met een snellader op het werk), zie ik het nut hier niet van hoor.
por100 zegt
Nou elektrisch motorrijden is best leuk moet ik zeggen. 10 jaar geleden al vermaakt op een zero met zon lekker aan/uit karakter (destijds reed ik zelf op een 1100 twin ducati). Doordat de motor zo stil is kan je heel incognito de hooligan uithangen, wat niet meteen het doel is, maar wat wel een extra vrijheidsgevoel geeft: “ik ga hier ff snel het stoepje, perkje en trambaan over” Niemand die mij in Amsterdam nakeek. Niet dat ik dat dan ook vaker deed, maar het besef dat je zoiets kan zonder noemenswaardig de boel op stelten te zetten geeft een extra vrijheidsgevoel.
Met de motor rijdt je niet gauw langer dan 100km en zo’n topsnelheid van 137 is op een bepaalde manier ook een zelfbeschermingsmaatregel. Maar goed zou zelf nu toch liever voor een zwart/grijze ktm 690 smc r gaan met een extra muffler op de originele uitlaat: vooruit bij 9000rpm mag er een snerpje uitkomen voor die ene keer dat ik hem doorhaal.
boomhauwer zegt
@por100: ik rij wel langere ritten recreatief dan 100km. Rond de 300/400km gemiddeld en allemaal binnenwegen. Kost je een dag maar het is zo leuk. Ev-motoren zijn imo interessant als je goedkoop en snel een woonwerk vervoermiddel zoekt.
Dutchdriftking zegt
Tja het gaat niet verkopen, ik kan daar een heel betoog over houden, maar Ryan kan dat veel beter: https://www.youtube.com/watch?v=O2zlYpy6QCM
pomoek zegt
@dutchdriftking: leuk, ken hem nog niet, maar hij heeft er een abonnee bij!
Dutchdriftking zegt
@pomoek: Hij is echt geniaal. Jammer dat hij maar één filmpje per maand upload.
fransananas zegt
De Verge is dan wel veel gaver
degrotemuis zegt
Heel even blij, rapid charge? Da’s >22kW, dus eindelijk wat concurrentie voor Energica met hun CCS optie. Helaas gooit Zero wat termen door elkaar en laadt het ding in 10 uur thuis aan het stopcontact op en in 3,6 uur aan de standaard AC laadpaal. Jammer! Nu nog prima tevreden met de benzinestokers, maar de drang naar ‘uitstootvrij’ blijft vast niet alleen bij auto’s en vrachtwagens. Dus ik zie graag meer concurrentie, zodat we als het zover is ook fietsen hebben die gemakkelijk 1000-1500km op een dag kunnen doen zonder het gewicht van een auto door de benodigde accu’s.
luchtgekoeld zegt
Woon langs de Mergellandroute en rijd al meer dan 40 jaar motor maar ook ik erger me aan de figuren die zonodig extra herrie willen maken😡😡😡
auto62 zegt
Gewoon lekker met een grasmaaier over de dijk