Het is weer tijd voor een dilemma op dinsdag. Deze keer is de vraag of je wel of geen winterbanden onder je auto schroeft.
Het is er weer de tijd voor, snert, de kachel aan, winterjas over je lijf en natuurlijk ook de winterbandendiscussie. Want over weinig dingen wordt meer gediscussieerd dan over winterbanden. Of het moet Zwarte Piet zijn, maar daar branden we ons niet aan hier.
Winterbanden dus. Ja of nee? Hebben we die dingen wel nodig hier. NEEN, roept de verstokte tegenstander, want de winters hier zijn om te janken en de drie dagen dat het wel sneeuwt pakken ze wel de trein…
JAAAA, roept de verstokte voorstander op zijn beurt. Winterbanden bewijzen hun nut al vanaf 7 graden en zorgen voor een betere grip in moeilijke omstandigheden. Je bent een halve moordenaar als je geen winterbanden monteert, zegt hij.
Winterbanden, ja of nee?
Ondergetekende is -net als in heel veel andere discussies- een beetje een laffe zak. Iemand zonder een echte mening. Hij hoort de argumenten van de voorstander en daarna die van de tegenstander. Of andersom. Om daarna schouderophalend verder te gaan met zijn eigen leven.
Kortom, het boeit me niet zo veel. Ik heb een paar jaar winterbanden gemonteerd en dat was toevallig tijdens de winters van 2009-2010 en die twee erna. En laten dat nou net de winters zijn waarin ons land geteisterd werd door veel sneeuw en kou.
En het dagelijks vervoer was een BMW E91 330D, dus die winterbanden waren toen geen overbodige luxe. Want met sneeuw sta je op je zomerbanden echt stil in een krachtige achterwielaandrijver. Zeker als je op vroege tijdstippen de weg op moet en er nog niet geveegd is.
De jaren erna had ik ze niet en ik heb welgeteld 1 momentje gehad dat ik wenste dat ik ze wel had. Bij een regenererende BMW i3 in een bocht terwijl het sneeuwde. Dat werkt als een handrem in een bocht. Maar verder nooit.
En nu heb ik sinds gisteren ook weer winterbanden onder mijn Tesla zitten. Omdat ze bij het setje velgen kwamen dat ik onder de auto heb laten leggen. Nog bedankt daarvoor, ze staan geweldig, doch dit terzijde! Ik had ook de zomerbanden prima gewild, maar nu ze er toch onder liggen voelt het wel veilig. En ik ben er dus blij mee. En ik zeg daarom: Winterbanden: Ja!
Maar wat zeg jij? Laat het weten, hieronder in de comments!
pietertje123 zegt
nee. die ene dag dat er echt prut en sneeuw ligt blijf ik wel even thuis. En nadat het geveegd/aangestampt is rij ik er doodleuk gecontroleerd glijdend overheen naar de schoongemaakte weg.
lekkaah zegt
Ik denk niet dat iedereen zomaar op moment kan beslissen om dan maar thuis te blijven
pleiades zegt
All seasons zijn tegenwoordig zodanig goed dat je geen winterbanden meer nodig hebt… Al helemaal niet in Nederland.
mashell zegt
Dat all seasons (bijna) net zo goed zijn op sneeuw in de winter als winterbanden wil ik wel geloven maar zijn ze ook net zo goed als zomerbanden in de zomer, op zaken als verbruik, geluid, stabiliteit, waterafvoer?
basman147 zegt
Heb onder mijn Guilietta lang geleden de Premacys vervangen door Michelin AllSeasons. Verbruik is ietsjes hoger, geluid lijkt iets beter, net als grip in de zomer, en de grip op nat en in de winter is niet te vergelijken. Daarnaast geen geneuzel met bandenwissel 2 keer per jaar.
Als je alleen in Nederland blijft zijn winterbanden overbodig
mashell zegt
Grip op nat niet vergelijken, hoezo niet? Wat ik bedoel zijn zaken als remafstand en snelheid waarbij aquaplaning optreedt, zomerbanden voeren meer water af en daar ga je dus minder snel aquaplaning mee krijgen, winterbanden hebben een meer open profiel om sneeuw vast te grijpen en dus minder contact met het wegdek en dus een langere remweg. Waar worden bij de all-seasons de compromissen gemaakt? Voor ons als lage landers hopelijk bij de sneeuw eigenschappen maar als de compromissen van de all-seasons bij de zomer eigenschappen zijn dan ben je daarmee slechter af dan met heel het jaar winterbanden en bij sneeuw gewoon vrijnemen en sneeuwpoppen maken.
soup zegt
Dat zijn ze absoluut niet. Zomerbanden zijn beter in de zomer. Winterbanden in de winter. Het is marginaal, en 98% van de mensen komt met all-seasons prima weg, zeker in dit land.
Het verschil met dagelijks in de sneeuw rijden is gewoon fors en dat wordt elk jaar weer door de bekende testen bevestigd.
In de zomer idem, maar dit merk je alleen als je aan het jakkeren bent of bij een noodstop (remafstand)
lekkaah zegt
Enige juiste antwoord.
pleiades zegt
https://www.tyrereviews.com/Article/2023-24-Tyre-Reviews-All-Season-Tyre-Test.htm
Fors? Een verschil van ongeveer 2% bij snow handling tov een winterband.
Flutterbear zegt
Hier van de zomer lekker doorgereden op de winterbanden, na de winter gaat er all season onder. Rij toch maar 5k per jaar.
mashell zegt
Ben geen fan van winterbanden maar moet wel eens naar Zuid Duitsland dus zitten ze er al een paar weken weer onder.
volvov7025t zegt
Ik weet dat het hier niet populair is, maar ik vind het toch handig om all season banden onder de familie suv te hebben liggen. Daar ga ik toch niet mee hoeken dus dat het zomers niet de maximale grip geeft is geen ramp en met sneeuw en 4×4 kom je ‘s-winters niets tekort. Met veel regen werken ze altijd goed. En je hoeft niet te wisselen/op te slaan enz.
lpgbarrel zegt
Alleen als je ook gaat wintersporten of voor andere activiteiten in de bergen wilt zijn. Als uw koets alleen in Nederland rijdt zou ik het niet doen. Die twee dagen natte sneeuw per jaar..
HZW zegt
Al die mensen die nee zeggen hebben werkelijk geen moer verstand van banden en al helemaal niet het nut van winter banden.
Winter banden hebben geen moer van doen met sneeuw, want dan hadden ze die wel sneeuw banden genoemd.
Het zijn winterbanden omdat de rubbersamenstelling in de winter flexibel blijft, waar het rubber van zomerbanden keihard wordt en meer van de helft aan grip verliest bij koud weer onder de 7º celsius.
Dat ze winterbanden een grof profiel hebben gegeven om regenwater en sneeuw af te voeren en grip te behouden is een bijkomend voordeel.
Ik ben een groot voorstander dat verzekering maatschappijen andere regels gaan hanteren als je in de winter op zomerbanden een aanrijding veroorzaakt.
tmon zegt
Grotendeels waar, behalve dat de all-season band t op nog net wat beter doet op de punten die je aanhaalt. Enkel in de dikke sneeuw is een winterband ook echt beter.
Dat zijn max 3 dagen in NL. De overige dagen van de 5 natte en koude maanden is de all-saeson beter.
saxoke zegt
En van die 3 dagen sneeuw, rij je maximaal 5 km per dag erin omdat er nog wat drets op de weg ligt.
mashell zegt
Zucht. Die 7 graden is iets uit de jaren 80 of zo. Inmiddels is de rubbersamenstelling (compound voor de F1 fans) van zomerbanden zo verbeterd dat de temperatuur waarbij zomerbanden te inflexibel worden heel ver onder nul ligt. En ja, winterbanden zijn sneeuwbanden, het profiel is gemaakt om sneeuw vast te grijpen omdat alleen sneeuw op sneeuw grip heeft. Vanwege je achterhaalde en niet ter zake kundige claims moet jij bij de eerste sneeuwbui voor straf een sneeuwpop maken.
V8Vantage zegt
Precies dit!
Ze werken ook goed op modder;-)
dawwg zegt
U handelt in autobanden ofzo ? Want dat 7 graden verhaal is echt grote onzin anno 2023. Wat voor type banden je ook hebt; fatsoenlijk profiel is het allerbelangrijkste …
Dutchdriftking zegt
@nicolasr: Je hebt schitterende wielen gekozen, alleen al daarom, een goed idee! On topic:
Met een gemiddelde Nederlandse winter heb je ze eens in de drie jaar écht nodig. Kan je de spits mijden of de auto een dagje laten staan tijdens die ene sneeuwbui? Dan ga je het wel overleven zonder. Wel is het zo dat winterbanden vaak bij lagere temperaturen (alles onder de 7 graden en dat is het best vaak `s morgens vroeg in januari) net wat beter presteren dan zomerbanden.
Wanneer je in de zomer op heel sportief rubber rijdt (Michelin Pilot sport of iets dergelijks) dan ligt de grens zelfs al bij een graad of 12, zeker op natwegdek. Die banden werken pas lekker als ze warm zijn, en in Nederlands herfstweer is dit (vooral tijdens de spits) nogal een uitdaging. En dan heb je natuurlijk nog de gekkies (hallo @willeme) die geloven in vier seizoenenbanden. Hierover heb ik uit mijn eigen beperkte ervaring maar één oordeel : alle seizoenen nét niet. Ga je met de auto op wintersport? dan heb je uiteraard geen keuze en zal je aan de winterbanden moeten. vergeet dan ook de sneeuwkettingen niet.
Hoe doe ik het zelf? Ik rij op iets sportiever rubber, en ben als de dood dat ik met mijn mooie zomervelgen in de sneeuw tegen een stoepje glij. Hierom mooie zomerwielen, en een iets minder mooi wintersetje. Qua banden nog een goed advies, kijk voor Uniroyal, het merk met de paraplu. Dit is een goed subtop merk welke ontstaan is uit samenwerking is van Continental en Michelin (ja ik geloofde het ook niet) en dit merk is gespecialiseerd in nat wegdek. Winterbanden welke extra goed zijn op nat wegdek vind ik persoonlijk erg goed passen bij de Nederlandse winter, en ze bevallen mij dan ook uitstekend.
Een laatste reden om te wisselen is de afwisseling qua looks.
Ik wou altijd de TI wielen onder mijn 159, en heb die dan ook. Echter ben ik door @willeme zijn 159 een beetje gek gemaakt en wou ik ook Prodrive wielen. Nu heb ik kort geleden een setje Prodrive op de kop getikt en laten opknappen. Vanaf het voorjaar rij ik dus in de zomer op Prodrive, en in de winter op TI velgen. Beiden 19 inch dus stoeprandjes in de sneeuw blijven eng, en sneeuwkettingen kan ik vergeten. Maar rij ik er zomer en winter deftig bij.
Johanneke zegt
Ja. Want het is veiliger. En tijdens de winter van 2020-2021 lag hier wat, 10-15cm sneeuw ofzo? Ik kon de wijk niet uit komen in de auto zonder winterbanden. Wel met die met winterbanden. Verschil in grip was best wel bijzonder om mee te maken.
Plus, kom van je dikke reet, ga even lekker die bandjes eronder timmeren op een zonnige zaterdagmorgen. Klusje van 45 minuten. Niet piepen, wees een vent, gewoon even lekker doen.
wimof zegt
Kiezen is verliezen, net hetzelfde liedje in ancient times: mijnheer (tegen mij verkoper van VW-Audi) moet ik die airbag nu bijbestellen ja of neen?
Welja want wanneer de dag komt dat je het niet meer moet afvragen
ghengiskhan zegt
Hier in NL hoeft het van mij niet maar regelmatig op en neer naar Italië, dus door Duitsland en Zwitserland, ik ontkom er niet aan. Ze liggen er dus al weer onder.
tmon zegt
Nope, geen winterbanden meer voor mij.
Ik ga niet op wintersport.
Buiten de dikke sneeuw is een all-season op alle fronten beter.
En in de zomer vaak nauwlijks slechter dan n zomerband.
Goed genoeg voor t jaar rond.
https://www.tyrereviews.com/
lekkerlinksrijden zegt
Binnenkort gaan we bbq-en met de kerst, dus geen sneeuwbanden nodig in Nederland.
juels zegt
Ik barbecue het hele jaar rond, dus dat is geen excuus :,-)
Zomer- en winterbanden geeft mij wel vertrouwen. Heeft de vrouw net wat meer grip, zeker met een achterwiel aangedreven auto.
En het is ook enorm fijn als je als eerste in de straat de weg op gaat.
Ik heb het ook meegemaakt dat ik met overjarige zomerbanden niet meer grip had en maar maximaal 30km/h kon halen op een 80km/h weg. Ik haat treintje rijden, en toen was ik degene die vooraan reed. Met winterbanden was dat echt nooit gebeurt. Dan rij je iedereen met zomerbanden er sowieso uit.
En als ouder zijnde is het ook wel fijn dat je met een gerust hart naar werk kan en dat je weet dat de school ook open is. Niet dat docenten maar 2km naar school hoeven te rijden maar het niet durven op zomerbanden en om die reden een hele klus thuis laten…
lekkerlinksrijden zegt
Gewoon goede banden (zomer) onder de achterwiel aangedreven auto, geen probleem. Ik denk dat je aan een goede slipcursus meer hebt voor het zelfvertrouwen en anticiperen helpt ook wel trouwens.
mc96 zegt
Ja, heb ik een mooi excuus om die zwarte LM velgen een paar maanden per jaar op mijn auto te monteren 😀. OT: Nicolasr heeft de dikke velgen zo te zien al op z’n Tesla zitten 😀
mrbowser zegt
Haha ik heb exact hetzelfde. Ook zwarte velgen onder mijn Cupra Formentor. Leuk voor drie maanden maar gelukkig niet het hele jaar.
ouwedibbes83 zegt
Deze jongen gooit ze elk jaar onder de meest gebruikte auto, waar we ook mee op wintersport gaan. De rest vh jaar ligt er breed, plat, runflat rubber onder, dat is niet geweldig in winterse omstandigheden. Dus een inch of twee kleinere velgdiameter en ook iets smaller rubber op de winterset.
hehe zegt
Runflat is ook in de zomer niet geweldig 😝
utregcity zegt
Nee. Echt winter hebben we hier al jaaaaaren niet meer en mocht die er wel komen, is dat meestal maar een dag of zo. Dan rijden we niet.
Andreivierfunf zegt
Ik heb een setje voor de zomer en een setje voor de winter. Vorig jaar kwam die winterset uit omdat ik regelmatig in de ochtenden in de kou moest rijden. Het argument sneeuw is de grootste BS over winterbanden ooit. Voor sneeuw heb je hoezen en kettingen, geen banden. Het gaat om de compound.
Afijn. Enorm voorstander van aparte sets. Ook enorm voorstander van het verhogen van de premie bij mensen die weigeren fatsoenlijke banden te kopen. Allseasons met alpine logo in de winter? Prima, maar in de zomer andere banden want bij een noodstop of een noodsituatie waarin je in één keer ALLES van je banden moet vragen wil je duidelijkheid en maximale grip.
Maar goed, middelmaat past geweldig bij ons kikkerlandje. Dus die allseasons doen het hier goed. Het land heeft de idioten die het verdient zeggen ze dan.
mashell zegt
Nee, nee, nee. Hoezen en kettingen zijn om op dik besneeuwde bergwegen te rijden, als aanvulling op winterbanden. Winterbanden zijn om te rijden op besneeuwde straten. En zomerbanden zijn het beste om te rijden op natte en droge straten zowel in de zomer als in de winter.
AC zegt
Ja, zeker ook doen in de koudere (niet per se alleen sneeuw) maanden. Maar zoals al vaker hierboven aangekaart; als je met ‘redelijke waarden’ genoegen neemt is in Nederland voor de gemiddelde bestuurder en gebruik een all-season band helemaal prima denk ik. Scheelt gedoe en kosten als je niet zelf opslag en wissel regelt. Ik daarentegen vind het altijd wel weer mooi om te doen, kijk je ook weer net even anders naar de bolide op andere velgen.
lightisride zegt
Winterbanden slaan in NL echt nergens op. Beter onder de 7graden? Nee dan zijn ze ongeveer gelijk. Daarboven dus slechter. In de winter is het hier vaak warmer dan 7graden en dan hebben winterbanden een merkbaar langere remweg. Vervolgens moet je ze er ook nog op het juiste moment onder hebben.
Wanneer was dat? dat we in april ineens sneeuw hadden, de enige sneeuw. Heb je de hele winter lopen rondglibberen op je winterbanden en net de zomersloffen er weer onder.
Onder echt winterse omstandigheden zijn ze wel beter. En dus nodig in Duitsland, maar dan doet een Allseason het net zo goed. Zelfs bergop is een Crossclimate even goed als een winterband.
Winterbanden slijten ook nog eens heel snel en zijn dus ook snel niet meer zo goed.
Het best is zomers zomerbanden en winters allseasons. Doet natuurlijk geen hond. Dus voor mij, omdat ik ook ski: allseasons.
Pordon zegt
Ik ga regelmatig naar de bergen en heb helaas vaak onder leaseauto’s allseasons gehad maar ik heb nog nooit een allseason gehad die ook maar in de buurt komt van een echte winterband op een besneeuwde bergpas.
moveyourmind zegt
Al jaren geen winterbanden meer. Wel goede zomerbanden, altijd van Michelin. Liggen nu Pilot Sports onder de Saab en die bieden onder de meeste omstandigheden goede controle. Scheelt wel dat ik vlakbij de snelweg woon en werk, die houden ze ook bij slecht weer goed begaanbaar. En verder snelheid en afstand tot de voorligger aanpassen.
Koen zegt
Sinds ik een auto heb rijd ik al met all-season banden. Wanneer je A merk banden hebt, heb je nooit geen problemen in het Nederlandse weer. Ja, zomerbanden rijden beter op droog asfalt en winterbanden hebben meer grip in de sneeuw. Maar ik hoef me nooit druk te maken over wisselen (wat vaak ook al €60,- tot €80,- kost) en heb altijd voldoende grip.
Johanneke zegt
Waarom betalen voor wisselen als je het gewoon zelf kan doen…?
Roskampies zegt
7 maanden zomer banden. 5 maanden winter banden. Dit jaar wat laat maar eind van de maand gaan ze er weer onder. Trips naar Oostenrijk en Frankrijk komen er weer aan. Helaas 4 nieuwe nodig xdrive dusss….k-ching.
Roskampies zegt
7 maanden zomer banden. 5 maanden winter banden. Dit jaar wat laat maar eind van de maand gaan ze er weer onder. Trips naar Oostenrijk en Frankrijk komen er weer aan. Helaas 4 nieuwe nodig xdrive dusss….k-ching.
Roskampies zegt
7 maanden zomer banden. 5 maanden winter banden. Dit jaar wat laat maar eind van de maand gaan ze er weer onder. Trips naar Oostenrijk en Frankrijk komen er weer aan. Helaas 4 nieuwe nodig xdrive dusss….k-ching.
Roskampies zegt
7 maanden zomer banden. 5 maanden winter banden. Dit jaar wat laat maar eind van de maand gaan ze er weer onder. Trips naar Oostenrijk en Frankrijk komen er weer aan. Helaas 4 nieuwe nodig xdrive dusss….k-ching.
rwdftw zegt
Mijn leasehokken komen altijd met winterbanden. Dus een keuze heb ik niet. Ze moeten er ook onder, als de leasemaatschappij geen rekening van de wissel krijgt zijn ze niet blij.
Zijn ze beter? Zeker weten. Genoeg automobilisten die op huin normale rubber staan te malen, niet vooruit komen of domweg de weg af schuiven. En daar heb ik dan weer geen last van.
Nederlanders geven er vaak ook geen ene reet om. Genoeg mensen gezien op winterrubber terwijl de mussen van het dak vallen.
Moraal van het verhaal : zolang je je aanpast aan de omstandigheden gaat het over het algemeen wel goed. Het punt is alleen dat dat aanpassen er wel eens bij in wil schieten, met als resultaat een hoop gekreukeld blik.
bobje zegt
De winterbanden liggen nog in de schuur. Vorig jaar ook al en ze niet nodig gehad. Tegenwoordig blijft iedereen toch thuis als het hard waait, dus dat zal met sneeuw ook wel het geval zijn. Voor corona deed ik ze er wel onder en het scheelde echt in de sneeuw (niet op ijs!)
banderas zegt
Toen ik woon-werk deed met een RWD auto, was ik wel blij met de winterbanden. Met FWD en met plezierauto’s vind ik het persoonlijk redelijk onzin en rij gewoon altijd op zomerbanden. All seasons is een compromis en wel meer dan prima voor degelijke autootjes. Maar als iemand met een 600+ pk auto/sportieve auto denkt dat all seasons een goed idee is, moet zich achter de oren krabben.
Jurgen zegt
Nope, 4wd vertrouw ik voor die paar koude dagen wel met zomerbanden. Wel net nieuwe pilot sport 4s laten monteren zodat ik voor de winter weer maximaal profiel heb. Maar als ik op wintersport zou gaan met de auto wel, dan hebben ze ook nut.
nofxke zegt
Zomerbanden = korte broek
Winterbanden = lange broek
4 seizoensbanden = hele jaar in 3/4 broek rondlopen
mjpamsterdam zegt
Wij rijden regelmatig door de Schotse hooglanden met een “ duffe “ Volvo XC met 4 aangedreven wielen en 4 seizoenen-banden. Gaat “ toppie” ! Laat de winterbanden maar. Achterhaald concept.
mrbowser zegt
Hier zeker winterbanden, hou ik me zomerbanden/velgen netjes en voel toch echt wel een hoop meer grip. Ga ook af en toe naar Zweden in de wintermaanden dus daar kan ik ze sowieso niet missen, setje noppenbanden lijkt me wel wat daar.
bluebird zegt
Volgens mij lopen meningen en (achterhaalde?) feiten op dit onderwerp flink door elkaar. Misschien een idee voor autoblog om eens wat feitjes over winterbanden te brengen? Zou ik best waarderen, het is mij hier de laatste tijd teveel een sensatie en kort door de bocht populistisch blog 🤗.
Alfonso_Alfist zegt
Ligt aan de soort auto. Heb onder de elektrische leaseauto Volvo XC40 P8 All Seasons Michelins Crossclimate prima band voor een niet al te dynamische auto met 4WD en 400pk.
Toen ik nog BMW reed F31 330d wel een merkbaar verschil tussen zomer en winterbanden. Ook echt glibberen met de achterkant toen het nog een keer in april gesneeuwd had. In de privé Alfa Giulietta nu een set Vredestein Ultrac voor de zomer en Michelin Alpina voor de winter met beide mooie velgenset. Een klusje van 45 minuten en de auto beetje inspecteren(die Alfa’s worden ja krokant 😉)
Homer55 zegt
Neen. Gaat altijd prima op zomerbanden.
randy zegt
Ja. Ik rij met spiegel gepolijste velgen. Blank aluminium kan niet zo best tegen zout.
Dus heb ik ook een winterset met winterbanden.
Woin ook dicht bij de Duitse grens, daar moet je je banden hebben aangepast aan de omstandigheden.
kniesoor zegt
De nodige jaren winterbanden gestoken. Maar denk, dat ik in plaats daarvan op de meest recente aanwinst allseasons ga doen. De stalen velgen ervoor heb ik al. Op de doorgaande wegen hier zal er zelden of nooit sneeuw liggen. Dus echte winterbanden zijn niet meer zo nodig, banden die bovengemiddeld goed door plassen water snijden zijn goed genoeg. Nou alleen nog uitdokteren welk merk het meest geschikt is . . .
Pordon zegt
Gewoon goede zomerbanden voor 90% van het jaar. De winterbanden liggen klaar op ander setje lichtmetaal voor wanneer het echt koud wordt en er gestrooid gaat worden en voor de wintersport.
Even zelf wisselen en met half uurtje liggen ze eronder. Soms zijn er jaren dat ze alleen voor de wintersport er onder liggen en soms alleen voor twee weken als het sneeuwt. Helemaal prima.
Wat ik echt niet meer wil zijn allseasons. Helaas te vaak onder leaseauto’s gehad en het is altijd ruk. Hoger verbruik in de zomer, meer afrolgeluid en kan nog niet tippen aan een winterband in winterse omstandigheden.
Als je niet zelf wilt of kunt wisselen dan snap ik dat je dat voor lief neemt maar voor mij zijn allseasons echt een no-go.
monsieurleloure zegt
Ik rij het hele jaar al op winterbanden, tegen de tijd dat het sneeuwt zitten ze onder de 4mm en werken ze bijna niet meer (-;
DennisTK zegt
Privé kies ik voor 4 seizoenenbanden. Redelijk kleine/lichte auto (Fiesta) en er worden weinig kilometers mee gereden.
Zakelijk heb ik wel winterbanden en zomerbanden. Afgelopen 7 maanden 30.000 km gereden, dus dan is het mij de wissel wel waard om te weten dat ik de best mogelijke banden heb voor het geval ik ze nodig heb.
tjorque zegt
Hier altijd zomerbanden.
Op de auto vind ik dat zonde van het geld.
Er wordt amper mee gereden. 8 à 9k per jaar waarvan 3k in de zomervakantie.
Als het sneeuwt zal ik de verplaatsing wel even uitstellen ofzo.
Idem met de motorfiets. Als het sneeuwt rij ik niet totdat de wegen zijn vrijgemaakt.
Verder gaat dat allemaal prima als je je rijgedrag aanpast. (Afstand houden, trager rijden, vroeger en rustiger afremmen,…)
Mathy zegt
Ik heb een setje all season banden voor de wintermaanden en een set zomerbanden voor de rest.
imaginenl zegt
Als we niet zouden gaan wintersporten zou ik gewoon de zomerbanden laten zitten. Die enkele sneeuw- of ijzeldag laat ik de auto dan wel staan. Nu gaan de winterbanden eronder vlak voor de wintersport en laat ze zitten tot begin lente.
Fr13ndlyGh0st zegt
Op aanraden van het opperbeste autoblog orakel @martijngizmo een aantal jaar terug de overstap gemaakt van winterbanden naar 4-seasons met Alpin markering.
Dus nav hem een aantal verschillende testen ingedoken, en wat blijkt voor de Nederlandse winters is een 4-season beter dan een echte winterband (beter bij regen en hogere temperaturen). En met die Alpin markering is het ook “goedgekeurd” voor de ene keer per jaar skivakantie.
‘s Zomers gewoon de zomerbanden eronder natuurlijk!!
slickrick zegt
Dit jaar voor de Michelin CrossClimate 2 gekozen voor de winter , en zomer banden voor de andere 3 seizoenen
tatog zegt
Ik denk dat de banden discussie verkeerd wordt gevoerd. Feit is dat zomerbanden het onder winterse/ koud en vochtige gewoon minder presteren. Ik heb het ook aan de lijve ondervonden. All seasons is dan echt prima! Maar… in de zomer gaan we massaal naar zuid Europa en daar is het gewoon heet. 40 graden is niet vreemd en volle belading is een martelgang voor je banden. En ik denk dat dan all seasons in dat soort omstandigheden echt te kort gaan komen. Conclusie: winterbanden hebben om de zomer echt veilig op vakantie te gaan.
JamesBond007 zegt
Ja of nee is inderdaad de vraag. Ik heb afgelopen jaar volledig op zomerbanden gereden, ook in de winter. 1x een momentje bij een stoplicht gehad dat mijn banden iets qua grip verloren (van 30km per uur naar stilstand). Daar lag een plas ijs. Met winterbanden heb je daar ook niks aan.
Heb een TT quattro met Pilot Sport 5 nu (vorig jaar PS4, maar die waren aan vervanging toe). Ik laat dit jaar lekker de zomerbanden er weer op. Heb nu ook een 2e set velgen maar nog geen winterbandjes. Denk niet dat het nodig is, maar ga volgend jaar wel voor ‘zekerheid’.
Alhoewel je je moet afvragen of we überhaupt nog sneeuw krijgen hier in NL…
ra-smit zegt
Ja, want dan hoef ik mijn mooie velgen niet blood te stellen aan zout en pekel!
dafmaf zegt
Bij de vorige auto de winterbanden eronder laten liggen na de laatste wissel en ze opgereden. Daarna allseasons. Dat die misschien tot meer verbruik leiden wordt meteen weggestreept tegen de kosten van de tweejaarlijkse bandenwissel en de opslag. Wij gaan nooit op wintersport en hebben geen sportieve rijstijl.
saxoke zegt
Uitdaging voor autoblog: neem een set zomerbanden en een set winterbanden die uit een “officiële” test als beste worden gekozen, en test ze eens met het typische Nederlandse weer.
Remweg van 100-0
Op welke snelheid verliezen ze grip
Slijtage
…..
K ben er zeker van dat een sportieve zomerband beter is dan die winterband. (Simpel gezien door testen te vergelijken).
degrotemuis zegt
Waar komt die 7 graden toch nog steeds vandaan? Bandentechnologie is toch best flink verbeterd de afgelopen 30 jaar, toermotorbanden hebben een veel beter temperatuurbereik gekregen waarin ze werken, maar nog steeds zijn zomerbanden voor de auto slechter bij minder dan 7 graden? Dat geloof ik niet.
Ik heb ook zelf gemerkt dat bandenmaat zeker zo belangrijk is. Zomerbanden maatje 195 ging beter de rotonde rond bij gladheid, geen sneeuw, dan winterbanden maatje 235 onder een vergelijkbare auto.
Voor mij ligt een hoop aan de auto. Op de Z4 met breedset zijn (smallere) winterbanden toch wel fijn in gladde omstandigheden. Op de voorwielaangedreven daily red ik me in Nederland ook prima zonder. Die paar dagen sneeuw blijft de daily dan maar staan.
sleeperking zegt
Er zijn hier 4 combinaties mogelijk:
1. Uw auto is een dagelijks hok voor de vrouw hond en kinderen
2. Uw auto is een performanceauto waar u van geniet om in te rijden en ook sportiever in gereden wordt.
3. Uw auto wordt in de winter nog weleens voor wintersport gebruikt en/of is regelmatig in landen waar de winterse omstandigheden ruiger zijn dan ons koude kikkerlnd.
4. de auto verlaat Nederland in de winter niet/zelden.
combinatie 1 en 4: all season:
de rest: auto voorzien van degelijke wintersloffen, Ook leuk om niet het hele jaar met dezelfde wielen te hoeven rijden.
moosecar zegt
Prachtig, ieder jaar dezelfde discussie waar het merendeel op n=1 ervaring de waarheid in pacht heeft.
Mooie vergelijkende test onder gecontroleerde omstandigheden op Tyrereviews.com
Onder 7 graden:
Droog wegdek: zomerband veel beter dan de winterband, allseason dicht bij de zomerband
Nat wegdek: allseason veel beter dan de zomerband, winterband dicht bij de allseason.
Sneeuw: zomerband is nergens. Allseason redelijk in de buurt de winterband
Dus bij 300 pk+ op je achterwielen:
In de zomer zomerbanden, in de winter allseason en als je per sé naar de bergen wil winterbanden.
saxoke zegt
Die “onder 7 graden” was bij hem op echt winterse temperaturen, niet de – paar graden die we hier in België en NL hebben.
Bij onze temperaturen vind ik nog steeds de zomerband de beste keuze.
M’n leasebakske van’t werk staat op (goeie) allseasons, de Cupra op pilotsport4s. Die 4s is hier altijd beter. Behalve als er nog echte sneeuw op de weg ligt. Maar dat heb ik de afgelopen 4jr slechts 5km meegemaakt.
moosecar zegt
Toch niet, op verschillende temperaturen getest.