
Ideaal voor de wintersport én de caravanvakantie.
Er was ooit een tijd dat de Passat te krijgen was met een VR5, een V6 en zelfs een W8, maar dat is alweer lang geleden. We mogen blij zijn dat er überhaupt nog een Passat is. En we hebben in Nederland maar twee varianten leverbaar: een 1.5 mild hybrid en een 1.5 plug-in hybride. Dat blijft helaas zo, maar elders krijgen ze wel een dikkere versie.
Volkswagen introduceert namelijk de Passat 2.0 TSI 4Motion. Deze komt in twee varianten: eentje met 204 pk en eentje met 265 pk. Vooral die laatste is interessant, want dat vermogen kennen we van de Golf GTI. Sterker nog: het is dezelfde motor.



De motor is niet 100% hetzelfde, want Volkswagen heeft het GTI-blok nog wat extra koppel gegeven. In plaats van 370 Nm heb je nu 400 Nm. Helemaal niet verkeerd. Dat is gewoon meer koppel dan de W8 en de V6 diesel destijds hadden. Nog een belangrijk verschil met de Golf GTI is dat de 2.0 TSI in de Passat dus altijd gepaard gaat met 4Motion.
De Passat 2.0 TSI 4Motion is een ideale caravantrekker, want hiermee mag je 2.200 kg trekken. De 1.5 eTSI en 1.5 eHybrid mogelijk respectievelijk 1.600 en 1.800 kg sleuren. De vierwielaandrijving is trouwens niet permanent: onder normale omstandigheden is het gewoon een voorwielaandrijver, om brandstof te besparen.


Het is niet alleen de Passat die deze nieuwe aandrijflijnen krijgt, de Tiguan en de nieuwe Tayron (in feite een Tiguan met derde zitrij) mogen ook meedoen. Met die laatste kun je zelfs nog meer trekken, namelijk 2.500 kg.
Zoals gezegd gaan deze versies aan Nederland voorbij. Is dat jammer? Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant: de Passat 2.0 TSI 4Motion zou hier waarschijnlijk 80 mille kosten. Dus een jong gebruikt exemplaar importeren zou sowieso de betere optie zijn.
Van de R36 300PK, naar de 2.0TSI 4motion 280PK naar de 265pk die we nu krijgen als dikste variant. Gaat een beetje de verkeerde kant op.
De kant die we op gaan is dat je een ID7 GTX met 340pk moet aanschaffen. Krijg je er toch 40pk bij t.o.v. de R36. Of we het leuk vinden is een tweede.
Vind het echt een heerlijke combinatie, zo’n GTI blok in een station!:) Het trekgewicht neemt met zo’n 4-Motion wel behoorlijk toe, zelfs het geen permanente vierwielaandrijver is. Die van mij blijft steken op 1600kg, das het zoveel als de 1.5 TSI dus mag trekken
Vraag is een beetje hoe lang dit soort motoren mee gaan als het vaak als caravan trekker ingezet word. Dat lijkt mij toch altijd een lastige
Inderdaad, zo’n downsize blokje moet toch flink aan de bak zodra je Nederland uit bent.
Zo’n 4 cilinder of downsize torretje moet toch flink aan de bak zodra je NL uit bent, over het verbruik nog maar te zwijgen.
Vrienden van ons rijden een V60 t6 hybride en familie een Rav4 hybride die doen bij een ritje Oostenrijk met caravan erachter gemiddeld 1 op 6 à 7. Dat haal ik ook met onze X3 35i met caravan erachter (cc op 105).
Audi met 1.4 tfsi, steile berg op even de flippers ipv de automaat. Geen zuchtje pijn naar zuid Frankrijk. En hoe vaak doe je dat nou, rijden met een caravan?
Had er laatst een in de achteruitkijkspiegel, zag er prima uit tot ik naar rechts ging en ik het geheel te zien kreeg: vrij zoutloos ding verder, terwijl ik de voorganger wel een fraaie auto vond eigenlijk. VW is nooit heel uitgesproken geweest qua design, maar deze Passat is net als de ID serie wel erg anoniem.
De Passat is in Duitsland al sinds 04-2024 leverbaar met de 2.0 TSI 265pk motor. De 204pk versie is wel nieuw.
Volgensmij klopt het artikel niet.
Volgensmij klopt het artikel niet. De 2.0 TSI 204pk 4Motion wordt alleen leverbaar in de Tiguan en Tayron. De Passat 2.0 TSI 4Motion heeft altijd 265pk.
Die peugeot esque voorbumper hadden ze wat mij betreft achterwege kunnen laten. Voor de rest dikke pluim.
Een Passat in maar twee Varianten is noooooit grappig