Slecht nieuws voor fansla’s die graag de dubbele whopper met alles willen. De dikste Tesla Model S is namelijk vertraagd en wordt ook nog eens fors duurder.
Onlangs werd de Tesla Model S voorzien van een forse facelift. Hoewel facelifts vaak gaan over het uiterlijk, terwijl bij de Model S vooral het innerlijk is aangepakt. Dat mocht ook wel, want hoewel het interieur van de grote Tesla bij launch super modern was, zag je de leeftijd er inmiddels wel aan af. Dat vertaalde zich ook in tanende verkoopcijfers en dat kan (de beurswaarde van) Tesla natuurlijk niet hebben. Gelukkig is de vraag voor de gelifte versie volgens Elon Musk himself enorm groot.
Voor de potentiële klanten die nu voor de dikste Sjaak willen gaan, is er echter slecht nieuws. De Model S Plaid Plus wordt namelijk 10.000 Ekkerpegels duurder. Maar dat is misschien niet eens het ergste voor de kapitaalkrachtige Tesla-fans. Wat namelijk wellicht nog meer steekt, is dat de auto nu ook pas halverwege 2022 op de markt komt. Aanvankelijk was het nog de bedoeling dat dit eind dit jaar zou gebeuren.
Het Tesla-minnende Electrek speculeert dat Tesla deze veranderingen heeft doorgevoerd om de mindere Model S-en te verkopen. Die staan immers nu al in de (virtuele) showroom. Maar sceptici zien een andere reden voor het uitstel die slechter nieuws voor Tesla zou inhouden.
De non-plus-ultra versie van de Model S gaat, in tegenstelling tot alle andere Model S-en, de nieuwe ‘4680’ accucellen gebruiken. Deze opper-batterijen vormen ook de grondsteen van de beloftes die Elon Musk maakt over de range van de Cybertruck en de Semi. Mocht het probleem dus liggen in het niet op tijd voor handen zijn van deze units, is het de vraag wat dat doet met de tijdsplanning voor die twee modellen…
Waarvan akte.
Lars zegt
Best Logisch, want de Tesla Model S Plaid+ krijgt de 4680 batterij, en die hebben ze ook nodig voor de semi, die heel veel batterijen nodig heeft. Wel jammer dat die duurder is geworden. Als ik een snelle model S zou kopen, zou ik de ‘normale’ plaid kopen.
TheMaster zegt
@Lars: 4680 gaan eerst naar Giga Berlin voor Model Y. Daar zijn er veel meer voor nodig dan Semi, Roadster en Plaid bij elkaar.
Lars zegt
Zeker, ze gaan eerst naar giga Berlijn. Maar daar zullen ook 4680 batterijen worden gemaakt en die fabriek wordt operationeel in mid 2021.
mashell zegt
@Lars: vreemde keuze. De ietsjes betere batterijen inzetten voor een goedkoper model dat ook met standaard batterijen wel verkoopt en daarmee drie hoger marge modellen vertragen. Tesla logica is soms onnavolgbaar.
Lars zegt
Tesla wil de leider in dit gebied blijven, en Tesla doet zo’n beetje alles om veel range etc. te krijgen. Tesla zou zoiezo daar batterijen gaan produceren dus waarom zou je ‘verouderde’ batterijen gaan maken? Trouwens model Y krijgt hem als eerste omdat ze toch al van plan waren die als eerste daar te maken en dat is de eerst volgende fabriek die af is. Keuze is trouwens alsnog apart
flutterby zegt
@themaster: Er geen heel veel cellen in een semi hoor en als de voorspelde operationele kosten maar half accuraat zijn gaan die heel hard verkopen.. Dat die arme truckers wat meer tijd kwijt zijn aan laden wordt ruimschoots gecompenseerd.
flutterby zegt
@flutterby: geen = gaan
dwfc zegt
Jaap, je bent stout, je mag niet zo negatief schrijven over TLSA.
Schrijf ook eens een positief verhaal over hen.
Eenvoudig toch :-)
hehe zegt
@dwfc: toen Jaapiyo schreef dat de beurskoersen gekelderd waren, zag ik dat als een mooi moment om bij te kopen.
Het is dat de koers sindsdien weer zo omhoog is geschoten, anders had ik naar aanleiding van dit bericht nog meer gekocht :-)
Pascal zegt
@hehe zijn het niet sowieso de berichten van Jaapiyo die de beurskoers deden kelderen?
SpiderIV zegt
@dwfc: dat je de beroerde bouwkwaliteit niet meer ziet naar verloop van tijd? Dat je vele vrienden/lotgenoten erbij hebt? Dat je optimaal profiteert van fiscale faciliteiten?
Zo positief?
(Nb oprecht complimenten voor de techniek)
dwfc zegt
Het was een ietwat sarcastische inzending … :-)
SpiderIV zegt
@dwfc: zo kan / moet je mijn reactie ook lezen 😉. We zijn t eens.
sudsprint zegt
@spideriv: bouwkwaliteit?? Kom op, je rijdt een Alfa hahaha.
SpiderIV zegt
@sudsprint: en daarom snap ik het juist. Die nieuwe Tesla heeft de bouwkwaliteit die ik herken van mijn Alfa van 16 jaar oud! Kieren / kraken en matig gemonteerde onderdelen.
padoempats zegt
@dwfc: TLSA?
dwfc zegt
Dat is de handelsbenaming op de Nasdaq Padoempats …
flutterby zegt
@dwfc: ik ben geen fan van Jaapiyo, maar heb op dit artikel echt niets aan te merken hoor. Beide kanten zijn goed belicht.
potver7 zegt
Ludicrous!
Charles Taycan 4S zegt
Laten we even wachten met oordelen over Tesla . Pascal weet dit vast allemaal ten positieve te verklaren…. kom er maar in Pascal! :) Betrouwbaar Tesla…..
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: Huh, Charles die in een artikel over Tesla niet over de Taycan begint moet ook een primeur zijn..
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, haha! Je ziet, het kan zomaar he?!😜
Pascal zegt
Bedankt Charles, daar ben ik dan! Mijn analyse is dat Tesla nog eens goed naar de Taycan heeft gekeken en geconcludeerd dat de aandrijflijn en range van de gewone Plaid daar al zo mijlenver op voor lopen, dat er geen enkele reden is om haast te maken met de Plaid+. De prijsverhoging kon ook makkelijk, want ondanks de betere prestaties, range en ruimere optiepakketten is die nog steeds een berg goedkoper dan Porsche. (insert knipoog hier, ik zit uiteraard maar te dollen ;) Ik heb Tesla nog nooit betrouwbaar genoemd trouwens, dat zijn ze natuurlijk ook niet. Ik noem ze slechts voorloper op de gebieden waarop ze dat nu eenmaal objectief ook zijn, wel een beetje opletten he ;)
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, haha! Ik zat al op je antwoord te wachten en het voldeed idd precies aan mijn verwachtingen. Vind de firma Tesla prima dat ze de EV markt opengegooid hebben en ben ze daar ook dankbaar voor want nu kan ik iedere dag genieten van een voor mij perfecte auto , de Taycan 4S, die wellicht anders niet zo perfect zou zijn. Ze houden elkaar scherp op deze manier, concurrentie is goed in deze! Dus ben het voor een groot gedeelte ook wel met jou eens hoor Pascal en ff dollen op zijn tijd is prima!😉👍
Pascal zegt
Haha top Charles, geheel mee eens!
Charles Taycan 4S zegt
😉👍🙏
nord zegt
Intussen laadt Hyundai alweer sneller dan Porsche.
Lars zegt
Porsche laadt nog steeds het snelst, want als je de kleine lettertjes leest zie dat dat hij aan een 350 kwh paal kan, en ‘maar’ met 225 kwh laadt.
Charles Taycan 4S zegt
@lars, de Performance Battery van de Taycan laadt met max. 225 kWh. De Performance Plus Battery van 93,4 kW laadt met 270 kWh. Deze laatste accu hebben de Taycan 4S Plus, Turbo , Turbo S en alle Cross Turismo’s standaard en is als optie op de RWD Taycan ook leverbaar. Bijna alle Taycan’s dus. Snel dus mede dankzij de eerste innovatieve 800 V architectuur sinds 2019, die andere fabrikanten nu ook gaan toepassen oa Hyundai en Mercedes.
Lars zegt
Sorry! Foutje.
Ik bedoelde de Hyundai ioniq 5
padoempats zegt
@Charles Taycan 4S: na 270kwh is de laadpaal leeg?
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: en toch laad de Model 3 meer bereik per minuut. Ik ben benieuwd of de 4680 ook naar 800v gaan.
dijan zegt
Nord ,Als de Hyundai nieuwe batterijen heeft gekregen voordat ze in brand vliegen?
mashell zegt
Die Plaid en Plaid plus is al erg duur en wordt nog duurder? Nu al is de gewone Model S long range de slimmere keuze. Het enige waar die Plaid goed voor is om brandstof sportwagens de doorsteek geven.
Charles Taycan 4S zegt
@mashell, een snelle auto is nog geen sportauto!😉 as you know.😉 Nog duurder en nog langere levertijden… prima voor de Europese autofabrikanten. Wie geeft er nog meer dan een ton uit voor een 10 jaar oude Tesla….?
clubbtraxx zegt
Moet je echt zo nodig in elk Tesla bericht hetzelfde zinnetje posten over je 10 jaar oude Tesla?
We weten onderhand wel dat je de grootste Taycan fanboi van heel Frankrijk bent dus verzin ff wat nieuws aub.
Charles Taycan 4S zegt
-EDIT: blijf even vriendelijk, aub. –
Charles Taycan 4S zegt
@clubbtraxx, hij is 10 jaar oud feitelijk. En een langere levertijd en hogere prijs zal de verkoop ook geen goed doen denk ik….😉 Wel goed voor de EU autoindustrie.👍
Pascal zegt
Aha! Dus daarom gaat een Plaid zoveel harder dan een Taycan S (zowel sprint als top) en komt ie zoveel verder op een acculading, omdat het precies dezelfde auto is als 10 jaar geleden. Dat deden ze toen al best knap dan!
mashell zegt
@Charles Taycan 4S: inderdaad is een dure snelle auto geen sportwagen. Zo is de BMW M5 geen sportwagen. Maar een model S Plaid met duizend pk voor anderhalve ton maakt het wel lastig om nog een Ferrari met V12 te verkopen voor 6 ton, het is niet meer in balans.
Charles Taycan 4S zegt
@Mashell, zal in sommige gevallen lastig worden idd, vooral als de prijzen gelijk zijn van EV en ICE bv Taycan versus Panamera. In het geval van Ferrari speelt het nu nog iets minder denk ik want die zullen geen Ferrari laten staan voor een Tesla…😉
Infraroodborstje zegt
10 jaar oud en qua specs nog 10 jaar vooruit op Porsche.. ouch
Charles Taycan 4S zegt
@infraroodborstje, haha! Na 10 jaar nog steeds een Halffabrikaat! Auch!😜
Infraroodborstje zegt
Zelfs met “halffabrikaat” 10 jaar voorlopen. Double ouch 👀
Charles Taycan 4S zegt
Ze zijn allang ingehaald door Porsche, ga er maar eens mee rijden!😉👍
Infraroodborstje zegt
Sorry ik ga alleen voor de beste prestaties en nieuwste techniek 😉🍷
Lars zegt
De ‘normale’ plaid is gelukkig niet duurder geworden.
flutterby zegt
@mashell: Als een trekhaak een optie was ik zeker voor de S LR gegaan. Die extra performance is het mij echt niet waard. Dan toch liever een rondje op het circuit in een gehuurde ICE. Met 60k kan je erg leuk spul huren.
birdnerd84 zegt
Waarom dan een foto van het model voor de recente facelift?
The Stig NL zegt
Ah joh, gewoon sterk staaltje marketing. Hypin’ them up, ya know…
elemento zegt
1 nadeel van ludicrous en plaid mode…. alleen uit stilstand power hebt. Niet tijdems rijden.
arta zegt
@elemento: wat is de vermogensafgifte/kromme dan?
Van de huidige weet ik dat die vooral op de eerste meters heel agressief is en daarna wat afvlakt, maar om nou te zeggen dat het op is…,
sportabgasanlage zegt
Vergelijkbaar met de Taycan, alleen andere techniek. De Taycan heeft 2 versnellingen, waarvan je bij normaal gebruik alleen de tweede gebruikt. De eerste versnelling doet ’t alleen bij launch control voor de snelle 0-100 tijd.
Charles Taycan 4S zegt
@sportabgasanlage .Niet helemaal correct, de eerste versnelling id Taycan werkt ook gewoon als de Sport stand geselecteerd is en schakelt dan bij ongeveer 120 kmu over naar 2, bij de Audi e-tron GT bij 80 kmu al. In de stand Normal en Range rijdt je idd in de 2e versnelling. Althans dit is mijn ervaring. Door die 1e versnelling wordt hij echt supersnel, opgegeven sprint door Porsche bij de 4S Plus is 4 seconden naar 100 kmu, praktijktests zaten al op 3,5 seconden…😉
flutterby zegt
@elemento: onzin, de motoren leveren meer dan je op de banden kwijt kan..
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, als je geen Tesla koopt wat ga je dan kopen?
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: Eerst eens kijken hoe de Lync en Co 02 bevalt en eind van het jaar misschien een Berlijnse Model Y. Beetje afhankelijk van de techniek en prijs.
Charles Taycan 4S zegt
Aha, ok. Heb je die Lynk al dan? Is die fabriek in Berlijn al open dan van tesla?
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: nee en nee.. beide lopen niet in lijn met de apk van onze huidige auto en leasecontract. De Lynk is dan ook in eerste instantie bedoeld als overbrugging tot de Y, maar als het carsharing en de auto zelf bevalt blijft de Lynk misschien wel.
Charles Taycan 4S zegt
Aha ok! Ff afwachten nog dan. Succes!👍
Pascal zegt
@elemento m’n Model 3 (LR AWD met de acceleration boost upgrade) bezorgt de bijrijder tijdens een onverwacht tussensprintje van 80 naar 120 al nekklachten. Een S Plaid doet de kwart mijl onder de 9 seconden en heeft een topsnelheid van 322. Een auto met zoveel power is heus wel in staat tot hele leuke tussensprintjes.
Charles Taycan 4S zegt
-edit: vraag anders elkaars mailadres even. Irritatiegrens is inmiddels bereikt. Dank.-
Charles Taycan 4S zegt
Serieus AB? Ik geef een keurig inhoudelijk en uitgebreid antwoord en jij haalt dit gewoon zo weg?
Daremaster Co zegt
Lekker populistisch stukje.. Jaapiyo is duidelijk geen Tesla fan..
Inmiddels verslaat de “normale” Plaid alle met fossielen gestookte “supercars”..