De dikste Skoda Superb van het moment is een fraaie uitvoering, maar Skoda weigert het maar een RS te noemen.
We zeiden het al in ons lijstje dikke snelle Skoda-stationwagons: aan rappe Superbs geen gebrek. De eerste twee generaties kon je de Passat-broer uit Tsjechië zelfs met een dikke zescilinder krijgen, waaronder dus de 260 pk sterke 3.6 VR6 in de tweede generatie. Van de derde generatie mochten we de Sleeper Edition met 477 pk wel zien maar helaas niet kopen. We mochten wel de 280 pk sterke 4×4-versie met de 2.0 liter TSI kopen.
Sportieve Superb
Van de nieuwe generatie is de sportiviteit nog even achterwege gelaten. Qua motoren ook: je hebt de keuze uit een 150 pk sterke Mild Hybrid 1.5 TSI of diezelfde motor met plug-in power en 204 pk. Niet verkeerd, maar het ademt ook geen pure sportiviteit. Optisch kun je de Superb nu echter wel een zetje in de rug geven met de terugkeer van de Sportline.
Skoda Superb Sportline
Wellicht heb ik wel eens laten doorschemeren dat ik een hekel heb aan ‘sportieve optiekpakketten’ omdat ik denk dat je dat geld beter in een daadwerkelijk sportieve aandrijflijn kan steken. Dat heeft echter ook veel te maken met het nodeloos volplakken van auto’s met sportbadges die dus eigenlijk niet terecht zijn. Een Golf R-Line 1.0 TSI is geen Golf R, zeg maar, maar de badges doen anders vermoeden. Edoch, vandaar dat de keuze voor ‘Sportline’ al beter bevalt. Skoda heeft namelijk van de Superb Sportline een soort RS-uitvoering gemaakt, maar pretendeert nergens dat het een RS is.
De Sportline omvat eigenlijk alles wat je verwacht van een ietwat sportief aangeklede Superb. Vrijwel alles wat zwart kan zijn als accent is zwart. Op een kleur als rood kan het nog net. Uiteraard krijg je een uniek velgdesign voor de Sportline en iets anders getekende bumpers voor extra luchtkoeling die je niet nodig hebt. Wel heeft Skoda de auto met 20 mm verlaagd om het gat tussen wiel en wielkast iets kleiner te maken. Dat helpt met een lekkere stance creëren voor de Sportline.
Wat hand in hand gaat met de sportversies tegenwoordig: de Sportline zit aan de bovenkant van het gamma qua aankleding. Het wordt een dure versie (tenminste, naar verwachting, prijzen zijn er nog niet), maar dan wel lekker compleet. Nou is een auto af fabriek nooit in de basis full option wanneer we het over VAG hebben, maar er zit voldoende op qua styling en comfort.
Het Sportline-pakket is beschikbaar voor zowel de Combi als de sedan, prijzen zijn zoals gezegd nog niet bekend voor Nederland. Het is geen RS, maar het komt in de buurt. Een echte RS voor deze generatie zou gepland staan, maar dat kunnen we nog niet bevestigen.
3246cm252kw zegt
Skoda heeft serieus mooie modelen en deze ziet er een stuk beter uit dan die nieuwe Passat als je het mij vraagt
mashell zegt
Hoezo een stuk beter? Het Skoda front is beter geslaagd. De Passat achterkant is beter gelukt omdat de Skoda nogal kaal is. En de flank is helemaal identiek. Dus het moet op het interieur aankomen.
citroen55 zegt
Na ja, de Passat achterkant is eerder een Opel kloon. Het interieur is in de Superb eveneens een stuk beter,
Allison Burgers zegt
Welke Opel?
papa zegt
Nooit gehoord van meningsverschillen?
mashell zegt
Zeker wel. En daarom mag ik ook de mening hebben dat je bij auto’s die zoveel identiek zijn eigenlijk geen ferme taal als “een stuk beter” kunt gebruiken, zeker niet omdat Skoda de achterkant maar weinig aandacht gegeven heeft.
Richmond zegt
Jammer dat “sportief” automatisch betekent dat er geen chroom op mag zitten
Lambrusco zegt
Ja jammer! Chroom geeft een mooi contrast. Ik snap de “black out” hype ook niet zo.
Allison Burgers zegt
Zeker op een Skoda. Een Superb is een statige wagen. Die moet luxe lederen zetels en chroom hebben. Geen racekuipen en een wannabee BMW-optiekpakket. Zeker niet met maar 150 pk onder het pedaal. Alhoewel dat laatste BMW ook niet tegenhoudt van het volplakken van hun skeere motoriseringen met ///Meuk.
e36thuglife zegt
Klopt. Als je chroom wil dan moet je maar de Opa Edition kopen.
alfagtv6 zegt
Dit oogt toch wel beter geslaagd dan de Passat met z’n vage voorkant. Overigens zijn wel meer skoda modellen momenteel beter geslaagd dan de gelijk gepositioneerde vw modellen.
utregcity zegt
Wat een zaaddodend model is het toch 🤮.