
De dikste AMG Hammer die je je maar kunt voorstellen.
AMG is tegenwoordig een onderdeel van Mercedes-Benz (is al het geval sinds 1999). Je kan tegenwoordig van bijna elk model wel een AMG-versie krijgen. Naast een ‘full-fat’ Mercedes-AMG heb je ook AMG-‘light’-modellen zoals de C43 en A35. En daarnaast heb je nog de vele AMG-sportpakketten voor reguliere Mercedessen. Dat is op zich heel erg tof, maar het doet de waarde van de badge wel een beetje verwateren.
Vroeger stonden de letters A, M en G voor flink aangepaste auto’s. Het hoogtepunt was in de jaren ’80 met de Hammers. Een Hammer is een Mercedes-Benz E-Klasse van de W124-generatie met een V8, nog voordat Mercedes het deed (in samenwerking met Porsche).

Dikste AMG Hammer ooit?
Heel erg veel zijn er niet gebouwd, dus logisch dat ze niet voor lage bedragen worden aangeboden. Maar het exemplaar dat je hier op de foto’s ziet, zal hoogstwaarschijnlijk voor een hele hoge prijs weg gaan. Het is misschien wel de dikste AMG Hammer ooit.
De auto begin in de jaren ’80 zijn leven als een 300 CE-24 (C124). Vervolgens ging de auto naar Affalterbach alwaar de dames en heren van AMG erop losgingen. De auto kreeg een dikke widebody, zodat die heerlijke driedelige AMG-velgen (OZ AMG Aero III) eronder passen. Daarnaast zijn er dikkere bumpers, skirts en spoilers.










In technisch opzicht veranderde er ook een hoop. De achterwielophanging werd aangepast en er kwam een Torsen-sperdifferentieel. Het hoogtepunt is natuurlijk de motor. Dat is een geheel atmosferische 6 liter V8, goed voor 375 pk. Daarmee kon je 300 km/u halen. In de jaren ’80!

Nautical Blue Metallic
Dit specifieke exemplaar is wellicht de dikste AMG Hammer allertijden. Ten eerste de kleur: Nautical Blue Metallic. Meestal zijn ze zwart of grijs. Niet alleen de lak is blauw, ook de velgen zijn blauw, evenals het gehele interieur.
De bekleding ziet er overigens nog als nieuw uit. Alsof bijna niemand plaats heeft genomen in die dikke Recaro’s. Dat komt mede door de lage kilometerstand van 36.701 km.







Het zal jullie niet verbazen dat de auto in Japan is geleverd. Daar zijn ze gek op dit soort creaties. In 2022 werd de auto naar de VS verscheept. Nu – in 2023 -wordt de auto geveild door Broad Arrow Auctions.
Interesse? De estimate staat op 750.000 tot 850.000 dollar. Dat is veel geld, maar ja, vind maar eens een tweede.
Meer lezen? Dit zijn de 11 gaafste uitvoeringen van de Mercedes W124!
Hier word ik toch wel behoorlijk hebberig van, hoor. Dit is toch zó veel leuker dan de zoveelste Brabus- of Manhart verkrachting?
Als belegging was dit 10 jaar geleden interessant. De geschatte prijs nu is toch echt de top. Dat verwacht ik tenminste.
Byzondere oto en als beleggingsobject misschien een goeie aankoop. Maar doe mij voor een deel van de verwachte opbrengst maar een CLK 63 AMG Black Series.
Beter rij je de ‘gewone’ CLK 63 AMG. Jeremy Clarkson heeft de twee ooit eens aan een vergelijkende test onderworpen, en kwam er achter dat de Black Series in alles een klein beetje beter was, maar daarmee eigenlijk alleen bruikbaar voor het betere boenderen op trackdays. Buiten het circuit was er eigenlijk niet fatsoenlijk mee te rijden.
Benieuwd waar die querulant dat op baseerde, zelfs als daily zou een Black Series prima kunnen functioneren. Dwz als we het astronomische brandstofverbruik even buiten beschouwing laten
Dat ging bijvoorbeeld over het differentieel dat het eerste kwartier moet opwarmen, waardoor je de eerste kilometers niet normaal een rotonde/krappe bocht kan nemen.
Kan je verzekeren, dat dat overdreven is. En niet zo’n beetje ook.
Als je het zo bekijkt is de 190 EVO eigenlijk een koopje. Dat blijft mijn guilty pleasure van Mercedes.
Het inmiddels failliete Van Dijk & Dochters had er aan het begin van deze eeuw twee staan, allebei in blauschwarz. Heb daar ook wel eens bij staan kwijlen.
Ik kan ze me goed herinneren.. stond wel vaker meer leuk spul daar bij van Dijk. Ook een verdieping hoger stond bijvoorbeeld een Nsx, en ze hadden natuurlijk de Brabus en Carat-duchtelet afdelingen.. Echter een Hammer heb ik daar nooit gezien maar zou me niks verbazen als ze die ook in huis hebben gehad.
Wauw, moest ik de centen hiervoor hebben was ik al aan het bieden!
Om dan tijdens mooie weekendjes er wel mee te rijden
€750k en dan facelift achterlichten. Kan eigenlijk echt niet voor zo’n bedrag.
Ach ja. Voor dat bedrag zijn wel leukere en veel beter sturende auto’s te koop….
Wat een heerlijkheid. Oranje knippers er in en dan is hij af.
Gaaf ding. Ook een Vinwiki filmpje van hoe ‘ie naar ‘Murica is gekomen. Wel een tikje jammer dat ‘ie nu alweer doorgaat voor de nieuwe hoofdprijs.