
Honda’s zijn niet alleen voor opa en oma.
Autosport zit Groot-Brittannië in het bloed. We staan er dus niet van te kijken dat precies in dit land recentelijk twee Honda’s Civic Type R op totaal verschillende manieren bij de haren zijn gegrepen. Deze week werden de auto’s voor het eerst getoond tijdens de zogenaamde SMMT Test Day.
De eerste van de twee auto’s is de versie uit de foto boven het artikel. De Civic Type R is gemaakt door Ralph Hosier Engineering en wordt door de maker toepasselijk ‘OveRland’ genoemd. Zijn naam slaat uiteraard op het feit dat hij met enig gemak over allerlei terreinen moet kunnen scheuren. De auto is geïnspireerd op de rallyauto’s van nu en dat is te zien; de OveRland heeft een zeer brede bodykit gekregen en staat hoog op zijn poten.
Dit is te danken aan een speciale liftkit, die de auto verhoogt met 4 inch (iets meer dan 10 centimeter). Het bedrijf heeft de ophanging aan de voorzijde origineel gelaten, aan de achterzijde vinden we een ‘bespoke’ configuratie. Naar eigen zeggen wilde Ralph Hosier op dit gebied niet teveel met de fabrieksversie knoeien. Daarnaast rolt hij uiteraard op off-road rubber van BF Goodrich. Aan de motor heeft het bedrijf niets gedaan.
Waar bovenstaande Civic Type R het moet redden met de standaard 320 pk sterke viercilinder, kan de raceuitvoering van Team Dynamics Motorsport rekenen op 85 extra pk’s. Het team, dat opereert in het Britse Toerwagenkampioenschap, heeft de krachtigste Civic een totaal andere behandeling gegeven. Volgens het team is de auto opgewaardeerd met “off-the-shelf” componenten en een aantal op maat gemaakte onderdelen. Zo heeft de auto sportieve veren van Eibach gekregen, een verstelbare anti-rollbar, speciale remleidingen en 19″ lichtmetalen velgen.
Ik verwacht dat dit Honda Civic model over 2 decennia behoorlijk in trek zal zijn bij de jongeren in omgeving Apeldoorn. Ik zie die jaren 90 bakken met enige regelmaat zodra ik door deze stad rijd.
Al draagt een aap een gouden ring…
@dutchdriftking:.. Het maakt hem nog geen kingpin? Geeft hem geen betere verbeelding? Bling bling?
@goodfellar1: hij wordt getrolt door dutchdriftking
Zoals die vent (probeert een coole opa te zijn) in die gehoorapparaat reclame tegen z’n kleinzoon zegt: VET!
Zoooo lelijk
Oh, wat heerlijk zeg. Lekker bruut racemonster! I like it!
Op de header foto ziet het er erg tof uit, zo recht van voren… Maar dan scroll je door… en helaas, deze Civic gaat nooit mooi worden.
Mooi ding!
Zal het vast goed doen bij een gemiddelde, lokale autocross.
Nog een toffe livery erop en gaan!
Ik lees niets over een AWD/4WD conversie, dan heb je een nogal waardeloze “offroader”.
@danoontjepower: exact dat is wat ik ook miste.. een auto die er uit ziet alsof je er Parijs – Dakar meer kan afleggen… Lijkt me niet verstandig met FWD.. Als je die woestijn in duikt dan lijkt mij 4wd wel zo verstandig..
@tvr1974: er rijden genoeg 2WD’s rond in een Dakar-rallye hoor. Mini zet zelfs zowel 2WD als 4WD in, 2WD geeft namelijk reglementair wat meer vrijheden. Maar over het algemeen zijn dat dan wel RWD’s ipv FWD’s
@potver7: Ja, maar 400 pk op de voorwielen op asfalt is al te veel van het goede. (Lees: meer dan bruikbaar, je hebt nooit tè veel vermogen). Dit ding komt zodra hij in de zandbak beland vast te zitten, want zelfs met de lichte aanpassingen aan de aandrijving gaan smalle offroad bandjes je niet redden. Een Qashqai heeft meer kans om naast de baan de race te winnen, die is ten minste al een kilo of 200 lichter en zal zich met zijn 115 pk op de voorwielen al een stuk minder snel zijn eigen graf graven.
Dit is de ultieme versie van zo’n M badge op je 318d pakken, zo’n verwaande poging het te laten lijken op iets anders. Hij lijkt misschien een competente offroader maar het blijft een lelijke boodschappenauto met grootheidswaanzin.
@danoontjepower: Ik heb een grafhekel aan Qashqais en al het andere crossover-gespuis maar zelfs hier komt zo’n voorwielaangedreven caravantrekker beter uit de verf.
405 pk op de voorwielen dus? Is dat wel rijdbaar?
@gandini: ja Honda heeft flink aan de torque steering gewerkt.