Een dikke zescilinder dieselbeuker, meer heb je toch niet nodig?
Soms vragen we ons af wat we in hemelsnaam over een jaartje of 10-15 moeten kopen. Als je als autoliefhebber én gezinshoofd het nuttige en aangename met elkaar moet combineren, wordt het heel erg lastig. Eergisteren hadden we de Jaguar XE en XF die uit productie zijn gegaan. De vraag naar dit soort auto’s is minimaal, dus over 10 jaar wordt het lastig om een 2024 Jaguar XE, Jaguar XF, Maserati Ghibli, Alfa Romeo Giulia of dergelijke te vinden. Dus moeten we over 10-15 jaar een geëlektrificeerde crossover rijden.
Een ander autotype dat we veel minder zien, is de ouderwetse zescilinder dieselbeuker. Ja ja, benzine is veel leuker, maar nog altijd (als veel rijdt) is een diesel nog niet eens zo’n slecht idee. En als je kunt kiezen tussen viercilinder of zescilinder, wil je die laatste toch? Het probleem is dat Audi Nederland al een tijdje geen diesel verkoopt en toen ze dat deden, behoorde een zescilinder nauwelijks tot de mogelijkheden (binnen een jaar werd ‘ie geschrapt). Zonder, want het is de ideale auto die alles kan.
Zescilinder dieselbeuker
Gelukkig kan in Duitsland er nog wel het een en ander en is dit type auto (de Pamperbomber) een stuk populairder. Dermate populair dat diverse specialisten onderdelen en upgrades ontwikkelen. De auto die je op de foto’s ziet is van JMS Fahtzeurgteile. Dat is een enorm bedrijf die voor bijna elke auto wel upgrades in de aanbieding heeft. Dat doen ze slim, want ze werken samen met zo ongeveer alle tuners die maar wat graag hun specialisten via JMS verkopen.
In dit geval hebben ze als basis de Audi A6 van de huidige generatie (4G) gepakt. Het is een ’50 TDI’. Deze is maar heel kort geleverd in Nederland. De auto is voorzien van de de nodige JMS-attributen, zoals een gewijzigde grille en frontlip. Je ziet het niet zo duidelijk op de auto, maar het maakt ‘m visueel ietsje dikker zonder dat het overdone is.
Wielen
Uiteraard is het hoogtepuntje de velgen. Deze zijn afkomstig van de Zwitserse firma Barracuda. Het model heet de ‘RAZZER’. Die naam is gekozen omdat je het met enkel je linkerhand kunt typen en zo je andere hand aan het stuur kan houden. De wielen meten maar liefst 9,5 inch in breedte en 22 inch in diameter.
Ze passen dan ook maar net. Vanwege flowforming-technologie (voorkant gegoten, de rest gesmeed) valt het gewicht nog enigszins mee. Wat niet meevalt, is het uiterlijk: mat zwart met witte accenten detoneren enorm op een prachtig glanzende Pamperbomber, maar dat is natuurlijk smaak.
Meer modificaties (maar ook eer power?)
Enorme wielen met platte banden en veel wheelgap zien er natuurlijk niet uit. Dan lijkt het zo’n Golden Retriever-pup die al wel de schofthoogte heeft van een volwassen exemplaar, maar nog lang niet de breedte.
Dat is gelukkig hier aangepast middels een KW V3-schroefset. Deze kun je instellen op hoogte én hardheid (plus rebound). Ideaal dus als je een setup voor de zomer (laag en sportief) en winter (hoger en comfortabeler) wil hebben.
Het enige dat ze niet hebben aangepakt, is de motor. Dat is zonde, want de 50 TDI kun je echt episch goed kietelen. Zelfs als je het DPF (roetfilter) laat zitten, dan is 100 pk en 200 Nm extra geen enkel probleem op basis van aangepaste software.
Gezien de uiterlijke wijzigingen is een digitale anabolenkuur het minste dat je kunt doen. Alle andere onderdelen kun je overigens los bestellen.
Meer lezen? Dit zijn 10 toffe snelle stationwagons uit de jaren ’80!
kennone zegt
Toch wel bizar dat dit ooit zo succesvolle concept aan het verdwijnen is en van de troon gestoten word door de lelijke nep SUV-EV’s.
kareljansen zegt
“Lelijke nep Suv”. Mat ik vragen naar uw leeftijd? Ik ben persoonlijk ook geen groot liefhebber van SUV’s, maar het lijkt u wel meer aan te grijpen dan hoe een volwassene normaal gesproken omgaat met deze situatie.
rogerzz zegt
Nou, een nep-SUV is in principe een retorische opmerking, want je gaat met je Kona, Captur, Juke, Model Y, X1/X3, Q3/Q5, XC40, het maakt allemaal niet uit, niet mee offroaden. En dan ben ik genoeg auto’s en merken vergeten. Sterker nog; meer dan de 75% is waarschijnlijk niet 4-wiel aangedreven op wat uitzonderingen na. Een nat grasveld lukt waarschijnlijk al niet omdat er normale straatbanden gemonteerd zijn. Het woordje ‘Sport’ in SUV kunnen we denk ik ook negeren.
Er zijn genoeg station-auto’s die mooier, praktischer, stiller, sneller, zuiniger etcetera zijn, maar die hebben geen hoge instap wat 50+ leeftijd of 25+ BMI prettig vinden.
Ik ben 36 en vind SUV’s ook ongelofelijk stom, inefficiënt en lelijk. Verder heb ik een leuk leven en mag iedereen doen wat hij/zij wil maar een SUV stom vinden kan prima onderbouwd worden met feiten.
kareljansen zegt
Waar het om gaat, waarom zou je je druk maken over wat een ander rijdt? Er lijken mij toch genoeg zaken waar je je energie beter in kunt stoppen, en koop gewoon zelf wat je wél leuk vind.
Gele Koplamp zegt
Waarom ik me druk zou maken over wat een ander rijdt?
Omdat al die inefficiënte, lelijke nep-SUV’s stuk voor stuk zo groot zijn, dat ze in iedere parkeergarage zoveel plek innemen dat ik m’n auto amper nog kwijt kan.
Dat die dingen zo hoog zijn dat ik op de weg amper overzicht heb, zeker als alles ook nog eens is geblindeerd met privacy glas.
Omdat het de verkeersveiligheid in het algemeen niet te goede komt. Als je wordt aangereden door zo’n nutteloos zwaar en hoog hok ben je de klos.
Maar de allerbelangrijkste reden: ik moet er tegenaan kijken. Het straatbeeld ziet er niet meer uit met al die SDE-boomermobielen.
Bastiaan zegt
En dat gezegd hebbende kan je je dus in het vervolg onthouden van wat voor reactie dan ook op internet…. 😂🤣👊👍 Maar ik begrijp het wel. Ik als voormalig Ford Mondeo rijder moet het doen met een opvolger die Kuga heet. Met alle respect, maar dat is geen alternatief voor een Mondeo in mijn opinie. Een Kuga is geen SUV. Nog verschrikkelijker zijn autos als een Fiat 500 XL bijvoorbeeld. Maar goed, de wereld veranderd en natuurlijk moet iedereen kopen wat men wil.
Tegenwoordig rijdt ik in een Ford S-max, enkel omdat het model mij kon bekoren, de opties, de motor en op mijn leeftijd 😂 toch graag een hogere instap/zit wilde t.o.v. de Mondeo. Nee, ik noem het geen SUV of MPV, want in mijn opinie is het dat niet…
Bastiaan zegt
Bedoel je de volwassene die een Tesla in bruikleen hebben van de baas (lees leaseauto) met de optie om scheet geluiden te produceren? 😂🤣👍
stewie zegt
Eens, eeuwig zonde. Niks rijdt fijner dat een mooie dikke diesel 6cil station.
Diesel Rocks zegt
Jawel, een sedan of coupe rijdt nog fijner.
Bastiaan zegt
Met een 3 cilinder benzine bedoel je dan?
pier zegt
Lekkere autobahn beuker, maar waarom nou weer geheel Kanaleneiland zwart.
kniesoor zegt
Ongetwijfeld van een Bestattungsunternehmen geweest, Monuta Deutschland, Dela Deutschland, zoiets.
JanJansen zegt
Dat je daarmee Amsterdam niet meer in kunt, is alleen maar een pluspunt.
sleeperking zegt
Euro 6 gaat prima
rollingstoned zegt
“Dikke zescilinder dieselbeuker is perfecte
gezinsplofkraak auto”FTFY ;-)
wigboldus zegt
Toevallig rijdt de politie ook in een A6 met een 6 cilinder diesel, dus zal het weinig uitloop hebben, of je moet hem met getuned hebben dan de politie.
sleeperking zegt
Ik snap er niets van dat audi als enige merk geen uitlaten meer laat uitsteken. Die lelijke plastic vakken zijn niet om aan te gluren.
tiimoo zegt
Ik ben ervan overtuigd dat het een psychologisch trucje is na het dieselschandaal. Deze ontwikkeling van geen zichtbare uitlaten is daarna extraam doorgevoerd bij de VAG groep. Alleen liefhebbers valt het waarschijnlijk op dat er geen ‘echte’ uitlaten onder zitten en het grootste gedeelte van de mensen ziet geen uitlaten dus denken ze minder snel aan uitstoot waardoor de auto’s in hun ogen schoner lijken als met echte uitlaten..
TWJ zegt
Geen mens met verstand koopt nog nieuwe generaties Audi. De besturing van alle functies met touchscreen is verschrikkelijk irritant. Dat hebben BMW en Mercedes veel beter voor elkaar.
En het pauper publiek zit tegenwoordig in Audis dus daar wil je ook niet mee geassocieerd worden.
Bastiaan zegt
“En het pauper publiek zit tegenwoordig in Audis dus daar wil je ook niet mee geassocieerd worden.”
Is dat omdat Mercedes stopt met de A-(klasse) en die paupers simpelweg geen geld hebben om een Mercedes (dat wat het merk voor stond) te kunnen kopen? Kom op zeg, iedereen met een beetje fatsoen wil per definitie niet meer in 1 van deze 3 gezien worden, omdat het simpelweg nog upper class 😂🤣 VW Golf 2 GTI publiek is wat hierin rijdt. Deze premium Duitsers zijn allang achterhaald en bieden niet meer die kwaliteit van vroeger (toen we nog de gulden hadden).
By the way…. Touchscreen is werkelijk een term die luxe moet omschrijven, terwijl die klassieke knoppen op een logische plaats beter zijn (blindelings bedienen)….