Volkswagen is lekker bezig met deze dikke VW Atlas. Alleen die motor had van ons niet gehoeven.
Volkswagen doet altijd leuke dingen met zo’n auto’s. Omdat hun huis-, tuin- en keukenmodellen veelal prima verkopen zijn er vaak ook snellere en leuke versies van. Denk bijvoorbeeld aan de GTI’s en R-varianten.
Misschien net zo leuk zijn de Enthousiast Builds van Volkswagen. Dat zijn auto’s die achteraf een beetje zijn aangepast. In 9 van de 10 keer zijn ze aanzienlijk sportiever gemaakt. Kijk, dat kunnen e altijd wel waarderen. Denk bijvoorbeeld aan die geweldige blauwe Volkswagen Jetta of de Arteon op Rotiform-patta’s.
Cross Sport GT Concept
Vandaag hebben we weer zo’n project voor je. Ditmaal is de auto gebaseerd een dikke VW Atlas. Om precies te zijn gaat het om de (adem in) Volkswagen Atlas Cross Sport GT Concept (Adem uit). De Atlas is een crossover die tussen de Tiguan Allspace en Touareg inzit. De basis is het MQB-platform (van de eerste generatie). De Atlas is er ook als ‘vijfdeurs coupé SUV’, een telkens populairder wordende carrosserievariant.
Volkswagen heeft vervolgens de auto onder handen genomen. Zo is de auto voorzien van een instalbare schroefset van ST. Mocht je ST niet kennen, dat is een zustermerk van KW Suspensions. Prima spul, dus. De velgen van deze dikke VW Atlas komen bij ABT vandaan. Subtiel zijn ze niet, maar met deze 22″ ABT Sport HR Aerowheels val je in elk geval goed op.
Dikke VW Atlas, dikke remmen
Achter de velgen zie je niet de kleine remmetjes, maar een flinke upgrade in de vorm Tarox-schijven en klauwen met maar liefst 8 zuigers. Speciaal voor de gelegenheid is deze Dikke VW Atlas gespoten in ‘Kingfisher Blue’, een kleur die normaal gesproken is voorbehouden is aan Europese Arteons en Transporters.
Dan de motor. Het gaafste van de Volkswagen Atlas is namelijk dat ‘ie leverbaar is met een dikke 3.6 liter VR6. Hoe gaaf is dat? Precies! Het probleem is dat deze een 2.0 TSI heeft. Deze is standaard goed voor 235 pk en 350 Nm.
Deze motor is voorzien van een turbo-upgrade en grotere radiateur. Het vermogen is daardoor nu iets meer dan 305 pk die via een zeventraps DSG-automaat worden afgegeven aan alle vier de wielen. Daarmee komt de dikke VW Atlas waarschijnlijk prima van zijn plek (prestatiecijfers zijn niet vrijgegeven.
In tegenstelling tot veel van dit soort projecten is het interieur flink onder handen genomen. De voorstoelen zijn vervangen door heuse Recaro’s. Nu is dat op zich niet heel erg bijzonder, maar wel dat ook de achterbank óó is vervangen door tweemaal een Recaro-stoel. In dit geval betreft het de Recaro Sportster CS-stoel. Gek genoeg is het niet de Recaro Cross Sportster CS stoel met lagere wangen (en betere instap). Toch een beetje puristisch dus!
mashell zegt
Dat is een smaakvol gebakje, maar dat verwacht je ook wel met de handtekening van Jamie Oliver op de pook…
Edge zegt
Gemiste kans om het ding de Volkswagen Abtlas te noemen… Overigens, staat de Atlas echt tussen de Tiguan Allspace en Touareg? Ik dacht dat de Atlas nog een maatje groter was dan de Touareg, maar dan wel weer goedkoper en minder priemiejum.
Arno's zegt
Een Volkswagen premium?
slowland zegt
Klopt. Maar is de Touareg uberhaupt nog wel leverbaar???
The 2017 VW Touareg is 188.8 inches long and is classified as a midsize crossover. … The 2018 VW Atlas, on the other hand, is much longer at 198.3 inches. As a full size crossover.
Ik heb zelf een 7-zits Atlas, en naar mijn weten is dit de grootste VW personenauto die er is….
fmgarcia zegt
305 pk en dan goed van zn plek komen?! Ja het komt vooruit, maar 100 paarden extra verwacht je wel als je blauwe wielen hebt.
tinnemans zegt
De tint blauw vind ik heel erg mooi, maar dat is ook echt het enige positieve wat ik over dit ding kan zeggen.
Instyle zegt
Deze Atlas is wat groter dan Touareg, maar heeft geen ‘premium-pretenties’. Waar de Touareg op het MLB-platform van onder meer de Audi Q7 staat, is de Atlas allergrootste product op welbekende MQB-platform.
Aan de buitenkant veel overeenkomsten met de Tiguan Allspace, al is hij zichtbaar groter en door zijn giga-grille en uitgeklopte wielkasten stoerder. Hij biedt standaard drie zitrijen heleboel ruimte en luxe. Concurrenten Ford Explorer, Kia Telluride en Toyota Highlander.
goodvibrations zegt
Als je zulke stoelen achterin monteert verwacht ik wel dat je 0-100 <5sec doet..
Beetje te schreeuwerig dit.. en als het dan toch in Amerika is.. waarom een 2 liter blok?
HZW zegt
Geweldige Recaro stoelen, achterin wel Recaro Cross Sportster CS stoelen, met lage wang.
MarcoM zegt
Prachtig VW, stoere wagen.
slowland zegt
Jaa… Die 2.0L is het helemaal bij VW
Toch hou ik het lekker bij mijn 3.6L VR6, wat een heerlijke rustige motor is dat, en zonder turbos, heerlijk in de -30 graden winters….