Deze V70 T6 Heico is net eventjes wat dikker dan de standaard T6 R-Design, die al dik is. Dik hoor, zo’n dikkerd.
Als we het hebben over dikke Volvo-stationwagons, dan zijn het altijd dezelfde modellen die boven komen drijven. De 850 T-5R, V70 R en als het moderner moet de V60 Polestar. Maar we vergeten gek genoeg vaak de laatste generatie Volvo V70.
Dat was namelijk een behoorlijk andere auto dan zijn voorgangers met dezelfde naam. De basis was geen Volvo, maar een Ford Mondeo (wat natuurlijk geen schande is, integendeel). Ook qua motoren was er een breuk met het verleden: je kon nu voor het eerst viercilinders krijgen in plaats van een fijne vijfpitter. Daarnaast was een zescilinder mogelijk.
Volvo V70 T6 Heico
En die auto’s zijn eigenlijk heel erg bijzonder. De auto die je hier op de afbeeldingen ziet, is nog ietsje specialer. Je kon twee zescilinders krijgen: een atmosferische 3.2 (met zo’n 240 pk) en een turbo drieliter (met 306 pk).
Bijzonder was dat de motor in kwestie een zes-in-lijn is, overdwars geplaatst. De 3.2 had standaard voorwielaandrijving, maar de T6 is altijd een AWD. In dit specifieke geval is het maar goed ook, want deze T6 is nog sterker dan standaard.
De auto is namelijk voorzien van motortuning van Heico Sportiv. Dat is een Duitse tuner die al heel erg lang ervaring heeft met Volvo’s, zowel qua tuning, verkoop, onderhoud als autosport. Zie het een beetje als Hirsch voor Saab, AC Schnitzer voor BMW, ABT voor Audi en Brabus voor Mercedes-Benz.
Wintersport
De motor is nu goed voor 330 pk en 460 Nm. Dat zijn bescheiden waarden ten opzichte van standaard (306 pk en 440 Nm). De reden daarvoor is de transmissie, de Aisin-bak kan niet héél veer meer dan standaard verwerken. Maar het is niet alleen het extra vermogen en koppel, maar ook hoe het vrijkomt.
Dit zijn schitterende motoren die zich qua loopcultuur en krachtsontplooiing kunnen meten het beste van BMW. En geloof ons: meer dan 330 pk heb je echt niet nodig om heel erg vlot door Duitsland te cruisen, op weg naar wintersport.
Er zijn overigens meerdere Heico-onderdelen te vinden. Zo is diffusor ook afkomstig van de Duitsers, evenals de uitlaten. Last but not least, ook de knopjes om de deuren op slot te doen zijn van Heico. Nice touch.
Het is sowieso een R-Design-uitvoering. Dit soort sportpakketten zijn niet altijd een toevoeging, maar de V70 kan het hebben. Zeker in stemmig zwart valt de drukkere bumperpartij ook niet zo op. Een zweed met achterspoiler is altijd goed, deze V70 heeft er dan ook eentje.
Prijs Volvo V70 T6 Heico
Het interieur is voorzien van episch meubilair en lekker soepel leder, waar Duitsers harde stoelen combineren met kikkerleer, is het leder in deze Volvo ietsje dikker, losser en ‘echter’.
Dit exemplaar is afkomstig uit Zwitserland en minutieus onderhouden. De prijs van 22.950 is absoluut niet mals. Daarmee concurreert deze lekker dikke V70 met het Duitse geweld. Maar als je die vergelijking maakt, begrijp je de auto niet.
Deze auto koop je omdat je een tikkeltje eigenwijs bent en niet geeft om dat anderen zien dat je een dikke auto hebt. Het is incognito genieten in zo’n snelle Zweed, niet zozeer aan het etaleren met je relatieve welvaart. Interesse? De advertentie op Marktplaats kun je hier bekijken!
Check ons Volvo V70 Aankoopadvies om te zien waar je op moet letten:
Meer lezen? Dit zijn de leukste snelle Volvo stationwagons op een rij!
540ix zegt
Niet tekort met 330pk? Ik vond mijn 340pk afgelopen weekend op de Autobahn terug van de sneeuw toch echt tekort schieten 😁
alpina007 zegt
Precies … 600minimaal nodig om vlotjes mee te gaan. Wel onbegrensd natuurlijk
540ix zegt
😂
alpina007 zegt
Ik meen het 😁
kennone zegt
Het went ook te snel. Vroeger een RWD Sierra Cosworth gehad met 400PK op lowboost. Dat ding was de eerste weken echt gewoon eng om mee te rijden, maar daarna werd ook dat gewoon.
kennone zegt
Zit hier serieus al een tijdje na te kijken. Misschien toch eens langs gaan
coupedriver zegt
De 19″ Heico’s horen er wel bij, zeker voor die prijs moeten ze er gewoon bij.
Dikke mooie Volvo wel:
https://youtu.be/Rsfy82MecRU?si=ozEKZ54qsv9DLZ56
jarnobakker zegt
Volvo en Ford hadden in die periode klote versnellingsbakken..
Ik had een Smax met powershift.
Die bak crat zichzelf op.
Door een specialist laten reviseren en versterken toen.
302 pk en 560 nm in een 7 zitter .
Helaas door een scheiding weg moeten doen.
Daanium zegt
Waar heb je je bak laten versterken?
dree16v zegt
Dik!
mc96 zegt
Fraaie Volvo. Ik heb dit model ook gehad met een wat bescheidenere motorisering. De meest begeerlijke V70 van deze generatie vind ik een late D5 (die met de dubbele turbo).
MarcoM zegt
Gaaf! Eerlijk gezegd best een forse prijs. Ben benieuwd hoe het achterdiff er aan toe is.
werf76 zegt
Geen stoelventilatie
Geen premium sound
red5 zegt
Stop met bonen eten, dan heb je dat niet nodig.
marcus zegt
23K? Voor een pre-facelift model?
Neen, dank U!
madvillain zegt
Vriend van me rijdt zo’n T6. Wat rijdt dat saai zeg. En log. En het geluid is ook niet om aan te horen.
MrSkyline zegt
Die motorruimte ziet er veel te netjes uit voor 145k, daar wordt vast iets verborgen.
drtim zegt
Prachtige wagen. Ik vind alleen het two tone leer (met name met die lichte stukken) van de R-design altijd een afknapper. Dan heb ik liever het half leer van mijn 2.5FT.
Mas-Estate zegt
Eens! Wordt een beetje clownesk daardoor.
Mas-Estate zegt
Slightly off topic, maar heb dat naar beneden gedraaide navigatiescherm van Volvo altijd zo raar gevonden.
Kijkt dat niet heel vervelend?