Een dikke Volvo met 500 pk, dat klinkt lekker! 765 Nm klinkt nog beter! En die garantie is dan erg handig om te hebben.
Weet je wat we een beetje gemist hebben: sportieve Volvo‘s! Ja, je hebt nu dingen als ‘R-Design’ en de Polestar-versies. En weet je, die zijn heel erg gaaf, maar ze missen wellicht een sportief randje. Iets dat je destijds wel had bij en 850 T-5R. Niet dat dat een zuivere BMW-concurrent was qua rijdynamiek, maar qua power, uitstraling, stoelen, imago en geluid kon je de meeste BMW stationwagons wel hebben.
Maar gelukkig kun je zelf ook het een en ander doen. Als je geen zin hebt om naar de generieke chiptuner om de hoek te gaan om je ECU open te schroeven voor 189 euro, kun je ook terecht bij de specialisten van Heico Sportiv. Dat is een Duitse specialist die zich enkel richt op Volvo’s en dus goed weten waar ze mee bezig zijn.
500 pk en 765 Nm
Dat is maar goed ook, want voor hun laatste project hebben ze zich gestort op de dikste aandrijflijn die Volvo levert, de zogenaamde ‘T8’. Dat is een combinatie van een 2.0 viercilinder met turbo, supercharger én daarnaast een elektromotor.
Na de kuur van Heico heb je precies 500 pk tot je beschikking. 500! In een Volvo! Qua koppel heb je ook weinig te klagen: 765 Nm! Nu moeten we heel eerlijk bekennen dat de standaard aandrijflijn van Volvo al een behoorlijke krachtpatser is met 455 pk en 709 Nm.
Maar hey, winst is winst en het uit zich in heel erg aardige tijden voor de acceleratie. In het geval van de XC60 T8 ga je nu 0,8 sneller naar de 100 km/u. De 80-160 km/u sprint is 2 seconden sneller achter de rug dan normaal, aldus Heico.
Dikke Volvo met 500 pk kán meer dan 180
Elke Volvo is begrensd op 180 km/u en het kan zijn dat jij daar als George Orwell-aanhanger een beetje bang van wordt. Gelukkig hebben ze bij Heico Sportiv de ‘ e.motion® V-max Increase’, zoals ze het zelf noemen. Daarmee verhoog je de topsnelheid met maar laar liefst 40 km/u!
Op die manier klinkt het heel erg mooi, want om eerlijk te zijn is een topsnelheid van 220 km/u ook niet echt baanbrekend. En het zijn hele dure kilometers, want Heico wil er graag (zorg even dat je goed zit, slik je koffie door anders zit het tegen het scherm): 2.200 euro voor hebben!
Zoals gezegd, Heico weet waarmee ze bezig zijn. Want ondanks dat je het ordinaire chiptuning kan noemen, is er een verschil een boodschappenlijstje en pure poëzie terwijl het in beide gevallen korte notities op een blaadje zijn. Volgens Heico rijdt de auto op de nieuwe software nog altijd heel erg soepel.
Dat niet alleen, de software zorgt ervoor dat de auto nog aan alle uitstootnormen voldoet. Maar het wordt mooier, want ze geven ook garantie: 5 jaar of 150.000 km. Je kan de kit krijgen voor alle T8-modellen in de S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90.
Reken qua prijzen rond de 2.500 euro. Uiteraard kun je jouw Volvo dan dikker aankleden met andere spulletjes van Heico, zoals verlagingssets, big brake-kit, grotere wielen en wat kleine visuele opsmuk om jouw Volvo net eventjes net dat beetje dikker te maken.
Dutchdriftking zegt
Als je de Volvo nieuw koopt, of hij is van de leasemaatschappij dan snap ik dit. Als deze echter uit de garantie periode is zou ik lekker naar een andere Volvo tuner gaan. Ik geloof dat je in Nederland daarvoor bij Rica moet zijn?
willeme zegt
@dutchdriftking: Volgens mij hebben die niets voor deze aandrijflijn. Niet voor de oude T8 en al helemaal niet voor deze nieuwe. Sterker nog, de aanbieders die ik tot nu ben tegengekomen voor de T8 zou ik zelf met een grote boog omheen lopen. Dit is best een specifieke aandrijflijn, met name de temperaturen in de 2.0-motor lopen hoog op. Dus de prestaties met behoud van uitstoot én garantie is in dit geval erg mooi meegenomen ;-)
Dutchdriftking zegt
@willeme: Ik denk dat goede tuners zonder fabrieksgarantie altijd wel een paar jaar achter lopen op het modellengamma. Op zich niet raar daar tuning meestal pas gedaan wordt wanneer een auto al een paar jaar oud is. Al kan het natuurlijk ook een bewuste keuze zijn van Rica om van deze aandrijflijn af te blijven. Zo weet ik uit betrouwbare bron dat Squadra zeer waarschijnlijk niets voor de Tonale gaat doen.
ggj1987 zegt
Behoud van uitstoot? Dat boeit toch niet als je een auto laat tunen? Als je daar om geeft laat je hem niet tunen lijkt mij
rollingstoned zegt
Dat is wel erg kort door de bocht. Tuning kan het brandstofverbruik zelfs verlagen. Google maar eens op EcoTuning ;-)
ggj1987 zegt
Ja, maar dat is hier toch niet het geval?
p3r0x zegt
Maar wat zegt dat over de uitstoot van andere gassen. Dieselmotoren kunnen bijvoorbeeld veel zuiniger, maar dan komt er meer NOx uitstoot vrij.
rollingstoned zegt
https://www.mvwautotechniek.nl/motormanagement/
volvod5 zegt
Volvo heeft alle ECM’s vanaf grofweg 2019 dermate goed beveiligd dat het nog geen enkele tuner gelukt is om deze aan te passen. Zelfs BSR in Zweden vraagt nog steeds om test auto’s om het voor elkaar te krijgen. Heico heeft ook de ECM niet gekraakt, maar steekt hun eigen box erbij waarbij ze deze beveiliging om zeep helpen. Er zijn inmiddels meer mogelijkheden die een T8 op 250 of zelfs 300 km/h begrenzen.
Heico heeft mooie dingen, maar ze zijn echt bizar duur.
@willeme: Niet ELKE Volvo is begrensd op 180 km/h. Dit is pas gebeurd in 2021. Modellen voor die datum knallen vrolijk naar een(begrensde) 250 km/h
Wolflow zegt
Dus elke Volvo sinds het Chinees is geworden is begrensd op 180?
HelldogBE zegt
Volvo is sinds 2010 in Chinese handen. Sindsdien maken ze auto’s met een strak design (zie XC90 vanaf 2015 en alles daarna).
hotze zegt
De XC90 een strak design?
Dat is echt een lompe container, zelfs de Model X oogt rank bij dit hok.
rollingstoned zegt
Net zo strak als de Duplo blokken van Lego ja…
henkiebb zegt
@redactie: moeten wij maar zelf gaan uitzoeken wat een xc60 T8 doet van 0-100 zonder deze hulp?
volvod5 zegt
4.9 seconden.
henkiebb zegt
Dank 👍
henkiebb zegt
Merci
DaveB zegt
Het typen van dit zeurbericht heeft langer geduurd dan een zoekslag maken op google.
lekkerlinksrijden zegt
Lekker links laten liggen, motor is potent zat. Of je moet veel in Duitsland rijden, dan kan de 40 km/h wel prettig zijn
p993 zegt
Precies… ik zou vooral van de originele pk’s en betrouwbaarheid genieten!!
ericc zegt
220 max!!? Elke standaard GTI is sneller???
werf76 zegt
Niet sneller maar wel een hogere top. Tot de 200 rij je de gti helemaal zoek. Daarna boeit niet.
MM93 zegt
De huidige modellen hebben geen supercharger meer!
AudiRS zegt
Heico. 45pk en 55 nm erbij.
Gaap.
bobje zegt
Met die oude 240 durfde je niet eens 180 te schudden 😂. Nu zijn ze zo lelijk dat je of echt wel heel hard moet rijden om niet herkend te worden of je moet geblindeerde ramen hebben.
cuprani zegt
Het wordt nog veel erger.. de prijzen uit het artikel zijn de Duitse prijzen.
De tuning in NL kost EUR 2531,80.
Je rijdt dan met 500 PK super snel de begrenzer in.
De V-Max verhoging naar 220 km/h kost ook gewoon NOG EENS EUR 2371,19
Totale tuning kost je dus EUR 4900,-
Dat is echt buiten proportioneel, maar helaas de macht van het alleenrecht.
De reden dan Heico de V-Max slechts tot 220 km/h op krikt is omdat dat de maximale constructie snelheid van de auto is waarmee deze de homologatie heeft behaald. Ofwel, het is volledig legaal. Ga je daarboven dan voldoet je Volvo niet meer aan de homologatie en rij je dus in theorie ook onverzekerd rond.
VerArie zegt
Pff wat een lachertje en zonde van het tunen en de kosten…500pk en een top van 220kmh, dat haal je met een 150pk VW Golf.
kennone zegt
Klopt, maar eerder de Volvo de 220 aantikt zit de golf nog ergens rond de 150kmh. P.s. een beetje tuner verwijderd die begrenzer in 5 minuten.