De dikste pickup van de dag is deze Mopar, dus dat moet wel een Dodge zijn, toch? Toch?
Het is onder Amerikaanse fans van FCA-modellen een bekende term: Mopar or No Car. Dit omdat de onderdelendivisie van FCA en ver daarvoor niet alleen bekend staat als onderdelenlijn voor Dodge, RAM, Chrysler en Plymouth, maar ook voor af-fabriek upgrades voor vele modellen. Mopar wordt dan ook wel vaak gebruikt als algemene term voor snelle auto’s van de FCA-merken.
Fiat Mopar
Of de naam Mopar veel betekent op de auto die vandaag wordt gepresenteerd, valt te betwisten. Bij de woorden ‘Mopar’ en ‘pickup’ verwacht je een blubberdikke RAM met nog meer power dan normaal, maar dat is het niet. Het is een Fiat Titano. Zegt je dat iets? Als je idolaat bent van de stukjes van collega @willeme waarschijnlijk wel.
Ook al heeft Stellantis genoeg merken om uit te kiezen, is de Fiat Titano een samenwerking tussen enkel Peugeot en het Chinese Changan. Het Chinese merk was eerst met de Kaicheng F70, waarop Peugeot de Landtrek baseerde. De Fiat Titano is daar het derde smaakje van. Hij is dus al onthuld en bedoeld voor de Zuid-Amerikaanse markt. Nu de verkoop is gestart, is er meer duidelijk over de verschillende versies.
Ranch
De versie die we toen al zagen heet officieel Fiat Titano Ranch. Dat is de meest ‘luxueuze’ versie. Tsja, luxueus. Niet dat het veel uitmaakt voor een pickup, maar het is vooral functioneel. Toch mag je wel blij zijn met een 360 graden-camerasysteem, 18 inch velgen, LED-koplampen en stoere treeplanken en een bullbar achterop.
Volcano
Daaronder zitten de niveaus Volcano en Endurance. De Volcano lijkt een mooie middenmoter te zijn. Hij mist wat van de luxe van de Ranch, maar krijgt verder mooie opties mee om een goede werktruck te zijn. De Volcano en de Ranch worden overigens enkel geleverd met een automaat.
De Endurance is zo simpel als het wordt, aangezien hier zelfs de bumpers niet meegespoten zijn. Ook de zwarte stalen velgen stralen vooral uit dat eenvoud heerst bij de basisversie. Je moet zelf schakelen, de aandrijving wordt verzorgd door dezelfde 2.2 liter dieselmotor met 4×4 die in elke versie ligt.
Mopar
Om even terug te komen op de titel en headerfoto: er is dus een kneiterdik Mopar-pakket voor de Fiat Titano. Tenminste, het gaat om een set Mopar-upgrades. De stickers rondom, maar ook de speciale velgen en een rek voor in de laadbak. Zo kunnen wat langere zaken als crossmotoren achterin. Da’s dan wel weer cool.
De Fiat Titano gaat zo’n 219.990 Braziliaanse real kosten, of 40.430 euro. De Volcano gaat omgerekend 44.106 euro kosten. De Ranch is met 47.781 euro de duurste, maar de verschillen in prijs vallen mee. Lekker voor die duurdere gaan, dus.
William zegt
Jammer genoeg gebaseerd op een Chinees platform, maar ziet er zeker niet slecht uit. In Europa heeft FIAT nog maar weinig modellen over, dus als dit door de EU crashtest komt kan het zelfs voor sommige Europese markten geschikt zijn.