We gaan op zoek naar een hele dikke topsedan.
Een dikke auto is heel erg leuk, maar je hebt nog wel flink wat afschrijving. Dat wil je niet. Een oude dikke auto is heel goedkoop, maar dan zit je met een hele hoop onderhoudskosten. Dat wil je ook niet. Is er niet een ander ‘midden’. Dat is wat Autoblog-lezer Hendrik zich afvroeg. Hij is het afgelopen jaar aan het kijken naar een opvolger voor zijn Mercedes E500 uit 2007. Die auto begint nu wel een beetje op leeftijd te raken en er staat nog geen twee ton op de klok, dus nu nog prima door te verkopen als youngtimer.
Dikke topsedan
Voor nu is Hendrik op zoek naar nóg niets dikkers. Hij zoekt een absolute topklasse sportsedan met dikke motor. Kijk, dat horen wij graag. Geld moet rollen en ondanks dat zijn budget van 50 mille enorm lijkt voor stervelingen als ons, koop je er tegenwoordig geen nieuwe Golf GTI voor. Sterker nog, zelfs een nette jonge gebruikte lukt niet voor dat geld.
Dikke motor, veel luxe
Verbruik maakt niet zo heel veel uit, zolang het maar een dikke en fijne motor heeft. Hendrik heeft al gekeken naar een Alpina B7, maar betrouwbare exemplaren zijn onmogelijk in dit budget. De Mercedes-Benz S63 AMG is een optie. Een S500 zou kunnen, maar het moet wel iets bijzonders zijn. Dus een BMW 750 hoeft ook niet. Ondanks dat Hendrik nu een Mercedes heeft, hoeft het zeker niet Duits te zijn. Zolang er maar veel ruimte is voor zijn twee boomlange kinderen, voldoende luxe voor zijn vrouw (hij zegt bewust geen parkeerpiepers) en meer dan voldoende om lol te hebben op de Autobahn.
De wensen en eisen voor een dikke topsedan kun je hieronder lezen:
Huidige/vorige auto(‘s) | Mercedes E500 |
Koop / Lease | Koop |
Zakelijk / Privé | Privé |
Budget | Tot 50.000 euro |
Jaarkilometrage | Zo’n 20.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur | Benzine! 98! Geen diesel of EV! |
Reden aanschaf andere auto | Ik wil een grote dikke topsedan met vette motor |
Gezinssamenstelling | 1 lieve vrouw en twee grote kinderen |
Voorkeursmodellen | Mag Duits, hoeft niet per se |
No-go | Alpina B7 of Merc edes S63 (oude te oud, nieuwe te duur) |
Verbruik via Spritmonitor/Fuelly
Brandstofprijs: 2,332
Verzekering: 5 jaar schadevrij,
MRB: provincie utrecht
Audi S8 quattro Pro Line Plus (4H)
€ 45.950
2015
115.000 km
Wat is het?
De ultieme auto die alles kan zonder dat het opvalt. Waar een Alpina B7 of S63 AMG behoorlijk ordinair zijn, is de Audi S8 op het saaie af. Dat zien sommigen als nadeel en anderen als voordeel. Haal de plaatjes eraf en iedereen denkt dat je een Audi A6 hebt. Maar laat je niets wijsmaken, dit is een absolute topklasser met een een hele dikke motor en een achttraps automaat.
Hoe rijdt het?
Als een opgevoerde tank! Het is niet dat het een plankharde rauwe sportsedan is, maar de S8 heeft een iets sportiever randje dan de meeste auto’s in de klasse. Het is relatief allemaal, maar het is een typisch ‘richten en gaan’-auto. De S8 is bloedsnel onder alle omstandigheden. Met een paar kleine modificaties kun je eenvoudig een (oké, standaard) RS6 gewoon bijhouden. En waar de RS6 een karikatuur is geworden, is de S8 lekker onopvallend.
Kosten Audi S8
- Verbruik: 1 op 7,15
- Brandstofkosten: € 544
- Gewicht: 1.965 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 117
- Verzekering: € 120
- Totaal per maand:
Onderhoudsprognose
Hoog, hoger hoogst. Audi’s zijn enorm duur in het onderhoud en de duurste Audi sedan is dus ook prijzig om rijdend te houden. Sommige onderdelen kunnen bij Audi onverklaarbaar duur zijn. Daarnaast is de layout erg slim en compact, maar is het erg lastig om aan de auto te werken. Dat gezegd hebbende kun je de auto gewoon bij de dealer onderhouden en zijn onderdelen ruim voorradig. Ook is de motor geleverd in een hoop andere Audi’s, dus zo exotisch als zijn voorganger is het niet.
Afschrijvingsprognose
Grote Audi-sedans schrijven als een malle af. In dit geval heeft de vorige eigenaar het meeste gedaan. Zeker als je bedenkt dat de nieuwe S8 de lat niet echt heeft verlegd, is dit de beste koop die je kunt doen. Reken er maar wel op dat je even zult afschrijven. Investeren in goed en tijdig onderhoud bij de Audi-dealer verhoogd de restwaarde wel, overigens.
Jaguar XJ Supercharged Supersport (X351)
€ 37.500 (NL, specialist)
2011
65.000 km
Wat is het?
De meest bijzondere auto in dit overzicht. Het exterieur is bijzonder en het interieur ook. Mooi of niet, het oogt nog altijd fris en modern. Maar er is meer bijzonder aan de Jaguar XJ. Het is in dit geval geen XJR, maar wél een supercharged V8. De auto is opgetrokken uit aluminium en dat zorgt voor een laag gewicht. Resultaat: dit zijn hele snelle auto’s! Zoals gezegd is dit geen XJ-R, die kwamen een stuk later en zijn nog nét boven budget.
Hoe rijdt het?
Bijzonder. Het is namelijk niet een sportief afgestelde auto zoals de Audi dat wel is. De balans die inherent aan het concept is, is dat wel. Daarbij is de Jaguar heel erg licht en is de motor een pareltje. Zo’n supercharged V8 reageert direct, met heel erg veel koppel en een heerlijk geluid. Het is een auto waarin je ongemerkt idioot hard gaat.
Kosten Jaguar XJ
- Verbruik: 1 op 7,5
- Brandstofkosten: € 519
- Gewicht: 1.879 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 109
- Verzekering: €140
- Totaal per maand: € 768
Onderhoudsprognose
Het is een 10 jaar oude, complexe en Britse sedan die niet meer geproduceerd wordt. Dat is het recept voor veel slapeloze nachten. Helemaal terecht is dat niet. Een Jaguar XJ is niet noemenswaardig betrouwbaarder of onbetrouwbaarder dan zijn concurrenten. Dat gezegd hebbende check altijd of alles werkt en het onderhoud compleet is. Altijd. Alle aandachtspunten kun je bekijken in onderstaande video:
Afschrijvingsprognose
Het voordeel van dit exemplaar is dat de prijs heel erg meevalt. Er valt simpelweg veel minder af te schrijven dan bij een nieuwe. Sterker nog, we zaten met deze niet eens aan de top van het budget! We kwamen niet eens in de buurt. De afschrijving valt mee. Een goede XJ zal altijd 10K waard zijn en deze jongste generatie met deze geweldige motor zal altijd een aantrekkingskracht hebben.
Cadillac CT6 3.0TT Platinum
€ 49.000 (particulier)
2017
70.000 km
Wat is het?
Alle dikke topsedans in dit overzicht hebben een V8, alleen de Amerikaanse inbreng niet. Deze Cadillac CT6 is kort geleverd met een 4.2 Black Wing biturbo motor, maar in Nederland hadden we deze 3.0TT met inderdaad twee turbo’s.
Hoe rijdt het?
Dat kan je Wouter je vertellen, want hij heeft er in gereden. Heel kort door de bocht is het een auto die nieuw niet op kon boksen tegen de concurrentie. De CT6 was héél erg duur en de concurrentie héél erg goed. Nu heeft de afschrijving voor een groot gedeelte zijn werk gedaan en heb je voor 50 mille een topsedan met slechts 70.000 km op de klok. Bekijk de rijtest hieronder:
Kosten
- Verbruik: 1 op 8,9
- Brandstofkosten: € 437
- Gewicht: 1.892 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 109
- Verzekering: € 90
- Totaal per maand: € 636
Onderhoudsprognose
We hebben er niet veel ervaring mee op langere termijn. Afgaande op de Amerikaanse fora valt het heel erg mee. De transmissie is niet heel erg denderend, dus check of die goed en soepel schakelt. Is dat niet het geval, dan heb je een goede CT6 gevonden want ze schijnen allemaal matig te schakelen. Als ze bak warm is, schakelt ie beter. Check ook hier of alles werkt uiteraard. Oh, en zoek van te voren even een specialist die ermee overweg kan.
Afschrijvingsprognose
Dit zal de meest pijnlijke worden. Niemand kent de Cadillac CT6. Op dit moment staat er eentje te koop bij een particulier (op moment van schrijven). In Duitsland staan er een handjevol te koop. Dus dit zal nog wel eventjes doorzakken. Voordeel: je kan onderuit de kan bieden en alsnog kans maken. Nadeel: er staan er dermate weinig dat het moment een tweede koper zich aandient, er ineens twee keer zoveel vraag is. Maar houd er dus rekening mee dat zal blijven zakken en zakken. De voorganger van de CT6, de STS, is nu ook voor minder dan 10K te krijgen.
YOLO: Maserati Quattroporte GTS V8 (M156)
€ 47.950
2013
110.000 km
Wat is het?
Letterlijk vertaald is het een Maserati Vierdeurs. Het is de grootste sedan van het merk met een onmogelijke opgave: hij moest de vorige generatie opvolgen. Waar die generatie aanvoelde als een vierdeurs Ferrari 612 met V8, komt deze over als een Chrysler met Maserati-logo. Nieuw was het dan ook een slechte aanbieding: aanzienlijk duurder dan de Duitse concurrentie, terwijl de auto beduidende minder was. Gebruikt is dat helemaal anders, want voor 50 mille heb je een grote Maserati met Ferrari V8 en meer dan 500 pk!
Hoe rijdt het?
Temperamentvol. Het is wel de auto die je het meest betrekt bij het rijden. Het is niet een effectieve sluipmoordenaar als de Audi S8. Het geluid van de V8 herken je uit zuidenden. Niet zo mooi als zijn voorganger, maar die was dan ook tegen het gênante aan voor een limo.
Kosten Maserati Quattroporte
- Verbruik: 1 op 6,6
- Brandstofkosten: € 589
- Gewicht: 1.900 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 109
- Verzekering: € 150
- Totaal per maand: € 848
Onderhoudsprognose
Hahahaahahahahahahaha. Hahahahahahahaha.
Afschrijvingsprognose
Het is een Maserati, dus vooral de eerste eigenaar heeft er flink onder te lijden gehad. Het feit dat je deze auto nu al voor 50k kunt vinden, betekent dat je je niet druk mag maken om afschrijving. Dat gezegd hebbende, wij denken niet deze auto de klassiekerpotentie heeft van zijn voorganger.
Conclusie dikke topsedan
Ook in dit segment kun je alle kanten op zonder uit te komen bij The Usual Suspects. Onze keuze zou de Jaguar zijn in dit geval. Een bijzonder exterieur, laag gewicht en unieke karaktervolle motor. De prijsstelling is erg scherp op het moment. De beste allrounder is echter de Audi S8.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
kniesoor zegt
En waar passen die twee boomlange jongvolwassenen het beste in ?
Johanneke zegt
Mercedes R klasse 😉
Nemus zegt
De Jaaaaaaaaaaag, any day of the week 😎
AudiRS zegt
@willeme: tco van de S8 ontbreekt. Verder supergaaf!
Robert zegt
€ 781
De S8 is overduidelijk een auto die je ook als hobby moet beschouwen om de kosten te verantwoorden.
Wel een heerlijke decente powersedan.
leaper035t zegt
Maserati Quatrroporte met bouwjaar tussen 2008 en 2012!
pignon zegt
Dank voor de conclusie. Dan wordt het toch de Maserati wat mij betreft. Als het leven zo mooi kan zijn, waarom dan iets minders kiezen?
ar166 zegt
Ben jij de Hendrik waar de zoektocht voor is? Houd je ons dan even op de hoogte? Toffe bak, zo’n Quattroporte!
O plaat zegt
Ik zou voor de cadillac gaan, ik heb de 2.0T en heb er nog geen dag spijt van gehad. De enige zaken die vervangen zijn op 150k km zijn de verbindings as naar de achter differentieel en volgende zomer zal een nieuwe airco pomp nodig zijn. Door afschrijving is hij goedkoper dan vergelijkbare Duitsers en je rijdt met iets uniek. Voor herstellingen die ik zelf niet kan ga ik naar een US car importeur gezien de enige cadillac dealer aan de andere kant van België zit.
Lemon zegt
Stop met zoeken en ga voor een dikke A6 of A7 55 tfsi, genoeg te vinden voor 50k
Robert zegt
De A7 (of S7) zou bij mij inderdaad ook hoog op het lijstje komen.
b088y zegt
Staat een mooie 745E bij BMW dealer in leverkusen voor 50.790 euro (komt 600 euro bpm bij)
Nog geen 3 jaar oud, 84k gelopen.
BMW premium selectie garantie.
Weliswaar geen dikke benzine motor, wel nette 6 in lijn + wat EV hulp met 400 pk, qua prestatie zou hij niet veel onderdoen.
Johanneke zegt
Die is zo verschrikkelijk lelijk man. Grill is ongeveer 40% te groot. Ziet er echt niet best uit.
hanse1one zegt
Lexus LS 600 President Line. 54.495 voor een 2016 met 112.000 km.
Beetje boven het budget. Maar die 5.000 euro extra zal wel geen probleem zijn. Daarbij zal die 5.000 rap terugverdiend zijn bij onderhoud, herstellingen zijn hier waarschijnlijk niet aan de orde.
KEV9 zegt
Tot er onderdelen moeten worden vervangen, dan huilt je bankrekening
faalhaas zegt
Dan ben je al een half miljoen km verder. Dat kan prima.
THSD zegt
En jouw onderzoek heeft uitgewezen dat dit bij de andere voertuigen juist niet zo is.Zou je de resultaten willen delen met ons dat zou wel fijn zijn.
wza1979 zegt
Ik heb 2 Lange s klasses gehad. Prima voor de kids.
Svenska II zegt
Zeker de Jaguar, heb een enorm zwak voor deze XJ. Bijna 1 gekocht ook maar de bouwkwaliteit, met name in het interieur is (zeker als je Lexus gewend bent) extreem ondermaats…
Edge zegt
Dikke topsedan met vette motor? Dan weet ik wel iets dat zo YOLO is dat de Quattroporte een doordachte, veilige keuze wordt. Je zal goed moeten zoeken, want de auto is zo exclusief dat er volgens de betere zoekwebsites maar een stuk of 10 te koop in Europa staan, en het gros daarvan zelfs in Rusland. En als je hem dan hebt aangeschaft, mag je jezelf één van de zes eigenaren van dit type auto in Nederland noemen, want er staan er blijkbaar maar 5 op kenteken in Nederland. Ook moet je ook nog leren leven met het feit dat je auto rechtsgestuurd is, onderhoud waarschijnlijk peperduur is en doorverkoop over een aantal jaar ook niet gemakkelijk zal zijn. Oh, en vergeet vooral geen telefoon met Google Translate. Maar als al die nadelen je niet afschrikken heb je wel een auto die je met recht een dikke topsedan mag noemen, met V12 in het vooronder. Ik heb het over een auto die ik persoonlijk enorm gaaf vind, de Toyota Century. De nieuwste generatie is buiten budget (en staan alleen in Rusland) maar de vorige generatie kun je voor rond de 30k in Duitsland of Zweden oppikken. Die overige 20k kun je dan gebruiken voor onderhoud.
xj220 zegt
Mooie suggestie👍
Variomatic zegt
Een Toojootaa is nooit yolo
rogerzz zegt
In de multiple-choice vraag ‘wat is de meest dure optie’ zou ik twijfelen bij;
A) Afschrijving van de Maserati
B) Afschrijving van de Cadillac
C) Elke minuut een briefje van 5 euro in de hens steken
Die Audi S8 is toch enorm dikke bak, en een S of RS model Audi houdt zijn waarde toch redelijk goed lijkt mij.
Paul58 zegt
Ik zou voor de Maserati gaan. Deze lijkt me het leukste om te rijden. Daarbij nog de looks en het geluid. Ja onderhoud kan duur zijn maar het is niet dat je het vergelijkt met een Toyota Aygo (een s8 is ook duur in onderhoud).
petroldrinker zegt
Aston Martin Rapide moet net lukken binne budget ook
basman147 zegt
Niet geachikt voor 2 boomlange kinderen, letterlijk geen ruimte achterin. AM gaf zelf ook toe dat het geen auto voor het gezin was, maar voor als je af en toe met z’n 4en op stap wil. Afschrijven zullen ze niet veel meer doen, maar onderhoud?
shicomm zegt
Onderhoud maakt of breekt je keuze hier denk ik ; ze zitten allen vrij dicht bij elkaar al is de caddilac wel heel erg niche..
Als onderhoud dan echt niet uit maakt ( kan het me niet voorstellen .. ) dan lijkt de jaaaag me nét ietsje leuker.
De audi heeft potentieel maar is toch wat meer een directie sloep.
Misschien is de lexus is-f een leuke keuze ?
Met wat zoeken is er zeker keuze onder de 50k.
Dan krijg je een nette auto die qua onderhoud net even wat beter te pruimen is en met een aanzienlijk betere service dan vag dealers…
Als je ‘m netjes houd zijn ze ook waardevast.
De proefrit meer dan waard lijkt me.
bluebird zegt
Geen BMW optie van de jongens van bmwautoblog.nl? 😁 Mijn keuze zou uiteraard een Giulia Q zijn, maar die blinkt niet uit in ruimte op de achterbank.
rfocus zegt
Ik zou kijken voor een Porsche Panamera.
Turbo S zegt
Ik ook!
chrisc zegt
De Quattroporte van 2009-2012, rijdt ongelofelijk lekker, fijne auto, goede sound en nog een mooi design. Rij er met plezier mee😃
pitapita zegt
Prachtige aanvraag en prachtig lijstje. Complimenten.
schreute01 zegt
De Jag. Fantastische rijderswagen. Maar ook als LWB te krijgen als je kids langer dan 2 meter worden. Zoek een goede specialist en hij is ook nog betaalbaar in het onderhoud.
racerx zegt
De Jag of de Maserati (is deze generatie QP echt zo onbetrouwbaar..?). Als het ietsje saaier moet, dan maar de Audi. Overigens zou ik met ‘te oud’ niet zo’n probleem hebben, de B7 zou absoluut mijn keuze zijn (ik vind de F01 nog steeds prachtig!)
Dutchdriftking zegt
Een S8 met een MTM pakket. 800pk dus net zo snel als die getunede RS6. Neem een grijze met zilveren wielen.
Robert zegt
Zit er nog eens over na te denken. als je 50 mille als budget hebt, waarom niet die E500 eens compleet laten ‘overhaulen’ bij een specialist? Mijn tip: vanaf Arnhem een uur rijden, in Duitsland, vind je Raphael Nagy, eigenaar van Stern Garage. Gespecialiseerd in de oudere en potentere Mercedessen. En als je deze man en z’n manier van werken eens wat beter wil leren kennen, z’n YouTube kanaal is ook zeer de moeite waard: https://www.youtube.com/@SternGarageDorsten
Neem bijvoorbeeld deze:
https://www.youtube.com/watch?v=2-JuriFzEEI
Die 50.000€ Modernisierung am W124 500E
=edit= waarom staan al mijn reacties in dit topic weer te wachten op moderatie?
Andreivierfunf zegt
De Jaaaaaaaaaaaaaaaag, en anders de Cadillac. Of kijk of je niet een Lincoln Towncar kunt scoren.
mercedess65 zegt
Ik mis toch echt een G11, ik rij zelf sinds juni jongstleden een BMW 740i uit 2017, en wat een fantastische auto is, inderdaad niet zo snel als een S8 of XJ-R, maar wat een heerlijke reisgenoot, erg snel als het moet maar bovenal zeer comfortabel. Koop voor €55.000,- een mooie 750i, en je hebt de beste auto die er is.
jessepinkman zegt
Helemaal mee eens. Ik rij al in mijn 2e G11. Eerst een 750i gehad van voor de facelift, nu een 745e uit 2020. Fantastische auto’s, al is de 750i van na de facelift dé auto die je moet hebben. 530pk en 750nm in een comfortabel landschip. Maar die is wel lastig (of onmogelijk) te vinden binnen het budget..
Dutchdriftking zegt
Stop de persen! De eerste modellen Giulia Q zijn inmiddels onder de 50k. En tussen de 50 en 55 staan er zeer veel te koop internationaal. Dat kon wel eens het perfecte antwoord zijn…
Paul58 zegt
Perfecte auto in mijn ogen. Relatief licht, snel en prachtig qua design. Echter ik heb geen twee lange tieners die achterin moeten zitten. Denk dat die daarom niet interessant is voor deze zoektocht.
Variomatic zegt
Die is formaat 3-serie, niet relevant lijkt me?
Dutchdriftking zegt
Ach ruimer dan de e500?
z4rickss zegt
Panamera!