Gaat er een wereld voor je open als je ‘premium’ eens even weglaat? We gaan op zoek naar een lekker dikke middenklasser voor 30 mille.
Wat zijn premium auto’s duur! Tot die conclusie kwam Cees-Jan. Hij heeft jarenlang auto’s van de zaak gereden en dan heb je natuurlijk te maken met de bijtelling, maar ook met een leasebedrag. In sommige gevallen is Audi, BMW of Mercedes-Benz goedkoper dan een vergelijkbare niet-premium auto. Mede daardoor heeft hij altijd diverse Duitse dikke sedans gereden.
Maar nu hij geen leaseauto meer heeft, moet hij zelf een auto kopen. Cees-Jan toog meteen naar de BMW-dealer om een 3 Serie te kopen. Een dikke zescilinder, automaat, lekker veel opties met de kop eraf. Maar eenmaal aangekomen bij de garage viel op dat de F30 wel erg krap is. En bijzonder duur, ongeveer 15 mille boven het daadwerkelijke budget. Oh, en vrij kaal want gek genoeg missen er altijd wel een paar opties.
Dus om die combinatie een beetje goed te krijgen, moet Cees-Jan concessies doen. Er zijn een paar dingen heel erg belangrijk: bouwjaar (niet te oud), kilometers (niet te veel), motor (minimaal 180 pk) en uitrusting (ALLES!). Dan maar geen premium badge, zeker niet omdat je stiekem voor de ruimte van een D-segment sedan eigenlijk naar een 5 Serie moet kijken en dat is te gek. Kortom, kunnen wij hem helpen bij wat opties?
De wensen en eisen voor de dikke middenklasser van Cees-Jan kun je hieronder bekijken:
Huidige auto (vorige auto’s) | BMW 330e (Volvo V60 D6, Mercedes C-Klasse, Audi A4) |
Koop / Lease | Koop |
Zakelijk / Privé | Vooral zakelijk, maar ook privé |
Budget | Maximaal 30.000 euro |
Jaarkilometrage | Minimaal 30.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine, diesel is niets meer waard straks |
Reden aanschaf andere auto | Geen auto van de zaak meer |
Gezinssamenstelling | Vriendin en 2 kinderen |
Voorkeur | Talisman viel mij niet tegen, het moet ruim en zeer compleet/luxe zijn. Ook pk’s zijn gewenst |
No-go | Kale, kleine auto’s met zwakke motoren. Of te oude auto’s, niet meer dan 4-5 jaar oud graag. |
Is een premium Dikke middenklasser niet mogelijk?
Je kunt overigens wel een nette premium auto binnen het budget vinden, maar dan is er altijd een addertje onder het gras. Duitse auto’s zijn soms vreemd uitgerust. Dus dan heb je wel een panoramadak, maar de kleine navigatie-optie. Ook kunnen opties als leer en lichtmetalen wielen erop zitten, maar dan betreft het kippenleer met 17 inch thuiskomertjes. Je wil het fraaie (optionele) leer en de grote (optionele) wielen.
Renault Talisman 1.8 TCe Initiale Paris (L2M)
€ 29.900
2019
45.000 km
Een van de meest onderschatte auto’s is de Renault Talisman. We doen allemaal moeite om onze ziel en zaligheid in een Kadjar-Tiguan-RAV4 te proppen, maar eigenlijk is de Talisman de betere gezinsauto. En de betere zakelijke auto. De Talisman is vooral een heel erg grote en ruime dikke middenklasser. Zowel voorin, op de achterbank als in de kofferbak. De kofferbak is meer dan 600 liter groot. Ja, 600! En het grappige is, je hebt dus 200 pk, bijna alle mogelijke uitrusting en al die ruimte, terwijl de Talisman net iets meer dan 1.400 kilogram weegt.
De prestaties zijn dik in orde (236 km/u!), terwijl het verbruik acceptabel is. De Initiale Paris is niet alleen een heel erg complete uitrusting, maar ook een heel fraaie. Het kan nog wel even lastig zijn om er eentje te vinden, de iets minder complete ‘Intens’ wordt veel meer aangeboden en is ook zeker niet verkeerd. Maar met zo’n Initiale Paris-uitvoering heb je echt het idee dat je zelf hebt verwend.
Peugeot 508 First Edition 1.6 PureTech 225
€ 29.880
2018
50.000 km
Het is subjectief, maar een 508 is een bloedmooie auto in zijn segment. Herkenbaar, sportief en fraai, met name door de lang aflopende daklijn. Zie het als een Franse Audi A5 Sportback en je zit er echt niet ver vanaf. Deze auto heeft ook niets te maken met zijn voorganger, alsof er eigenlijk nog een generatie tussen hoort te zitten, zo groot is de stap. Paar dingen die opvallen: dit apparaat is snel! De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, serieus waar! Het gekke is dat je er ook nog eens vrij zuinig mee kunt rijden, 1 op 14 is echt niet moeilijk.
Ook hier is er een enorme bagageruimte (bijna 500 liter). Dus een stationwagon of crossover is zeker niet direct nodig.Het is ook een vers model die nu nog steeds verkocht wordt. Je rijdt dus zeker niet in een oud model. Dat merk je bijvoorbeeld aan de moderne achttraps automaat van Aisin. Zijn er dan helemaal geen nadelen? Het interieur is op zich dik voor elkaar, maar je moet even wennen aan de zitpositie met het kleine stuurwiel. Echt storend is het na een tijdje niet, maar je vraag je ook niet af waarom andere auto’s het niet hebben.
Ford Mondeo Wagon 2.0 EcoBoost Vignale
€ 28.945
2018
45.000 km
Bij Ford hadden ze ‘Vignale’ als ultiem uithangbord om premium auto’s overbodig te maken. Daar gingen ze best wel ver in en dat is gaaf! Want heeft jouw oude 3 Serie een lederen dashboard? Nope en deze Mondeo wél. De Mondeo is net als een Tony Joe White-album. Hij schreeuwt het niet van de daken, maar stiekem is ‘ie erg goed. De Mondeo voldoet perfect aan de aanvraag. Hier geen strakgetrokken kuikenhuid, maar lappen ‘dik’ leer dat inderdaad ook over het dashboard gedrapeerd is. Qua onderstel biedt de Mondeo een mooie combinatie tussen comfort en sportiviteit, alhoewel de Mondeo niet zo sportief is als zijn voorganger.
Wil je dat wel, moet je even naar een ST-Line kijken. De 2.0 EcoBoost is een fijne motor, maar wij konden helaas alleen de 203 pk-versie vinden. Er is er ook eentje met 240 pk die aanzienlijk vlotter aanvoelt, maar nauwelijks meer verbruikt. Sowieso is het even zoeken naar een Vignale, want ze zijn niet veel verkocht. Je kunt ook enkele hybrides vinden, maar houd er rekening mee dat die aanzienlijk langzamer aanvoelen (omdat ze dat ook zijn). Belangrijker: de bagageruimte is ook kleiner bij die modellen.
Opel Insignia Grand Sport 1.6 Turbo Exclusive (Z18)
€ 29.940
2019
45.000 km
Ja, ook dit dikke apparaat heb je voor minder dan 30.000 euro. We hebben het over een Duitse, dikke middenklasser die door zijn assen zakt van de uitrusting. En kijk wat je krijgt voor dat geld: een minder dan 3 jaar oude auto met nog geen halve ton op de klok. Qua prestaties komt je niets te kort met een 200 pk sterke 1.6 turbo viercilinder. Het is geen racemonster, maar je haalt met gemak 220 en op de tussensprint is ‘ie meer dan voldoende vlot.
Wel een nadeeltje is dat de automaat ietsje ouderwetser is: een zestraps automaat. Pas na de facelift kwam er een negentraps automaat. Je kunt niet alles hebben. Qua uitrusting was de Exclusive de meest complete uitvoering, maar een schuifdak was niet standaard. Er was nog een dikkere 2.0 (met 260 pk), maar die is nauwelijks te vinden in Nederland. Het kan wel zin hebben om eens over de grens te kijken, want in Duitsland vind je ze ook met bijzondere lakken (en zelfs heuse Bitter-versies!).
Kia Optima GT (JF)
€ 27.690
2018
40.000 km
Nu we het toch over Duitsland hebben, ga daar eens op zoek naar een Kia Optima! Nu kan het zijn dat je dat niets zegt, waarschijnlijk omdat ze nergens door hadden dat de auto werd gemaakt. De Optima GT is een toppertje, namelijk. Het was het topmodel van de range destijds. Kia heeft daar zijn best op gedaan. Qua uitrusting heb je alles wat je hartje begeert, want Kia deed bij deze GT namelijk niet echt aan opties. Je kreeg gewoon meteen alles.
Mede door die uitrusting is de ambiance aan boord ook iets beter. Het dashboard is gewoon acceptabel, maar in vergelijking met een Audi A4 is het gat stiekem best groot. Maar de tijden van de Opirus en Magentis liggen echt ver achter ons. De sportstoelen zijn prettig. De motor is zeker niet de meest zuinige in zijn soort, maar daar staat wel wat tegenover: dit apparaat sleurt er heel flink aan. Nadeel: ze zijn weinig verkocht dus je moet even zoeken. Of vragen aan de verkoopdirecteur wanneer hij zijn dikke middenklasser van de zaak gaat verkopen.
Yolo: Cadillac STS-V
€ 22.950
2007
125.000
Aanvankelijk wilden we voor de YOLO een Quattroporte aanbevelen. Simpelweg omdat het leuk is om daar over te schrijven. Maar ja, dan komt je tot de geijkte dooddoeners. Het komt altijd neer op de goddelijke combinatie van matige betrouwbaarheid en flink gepeperde rekeningen. Maar als je het Duitse spul overslaat, is er voldoende te kiezen. Wat te denken van deze Cadillac STS-V? De STS was de topsedan van Cadillac in die tijd. In vergelijking met een S-Klasse was het niet veel, maar de auto was ongeveer even duur als een E-Klasse.
Kijk, dat verandert de zaak. Van de STS was er ook een ‘V-Series’ waarbij de 4.6 motor iets werd verkleind (naar 4.4) en er een grote supercharger op werd geschroefd. Resultaat: 476 pk! Toevallig exact evenveel als de E55 AMG van de W211-generatie. Het grappige is dat de STS-V stiekem best een vermakelijke sedan is, niet alleen met de spectaculaire motor, maar ook vanwege het strakke onderstel. Uiteraard zuipt het als een malle en is het onverkoopbaar, dus je moet ‘m wel oprijden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
lekkerlinksrijden zegt
Mazda 6 is ook nog een optie
Dutchdriftking zegt
Giulia 2.2 diesel. Je restwaarde verdien je met gemak terug met maandelijkse lasten.
ar156sw zegt
@dutchdriftking: Giulia 2.0T is ook prima mogelijk met dit budget, zelfs de 280pk AWD versie. Als die ruim en aangekleed genoeg is, wel een mooie optie:
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-giulia-2-0t-281pk-awd-veloce-xenon-leder-harman-kardon-benzine-blauw-3d5eec97-33ea-43e4-b372-f8e177a60a06?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 28.950,-
Kilometerstand: 171.422 km
Bouwjaar: 11/2018
rutgerg zegt
@ar156sw: je moet wel goed gek zijn om 30 ruggen neer te leggen voor een auto die 170 duizend km heeft gelopen…
ar156sw zegt
@rutgerg: Ja die km stand zag ik later pas… naja, dan maar met 200pk op de achterwielen, die zijn met een lagere stand in het budget te vinden.
RobTWo zegt
171.000 km in 3 jaar, die heeft altijd met een warme motor gedraaid. Bovendien veel snelweg-kilometers. Is dus niet zo’n probleem. Mijn 3e Alfa kocht ik ook met 160.000 km in ruim 2 jaar op de teller gezet. Heeft zonder problemen de 330.000 gehaald. Alleen 2x LPG-injectoren moeten laten vervangen. En dit is wel een heel erg mooie Giulia….
RobTWo zegt
Is wel een heel erg mooie, maar van binnen niet groter dan de BMW Dreier.
pitapita zegt
Lexus IS300 of Toyota Camry. Meer dan 200pk en hybride.
Variomatic zegt
@pitapita: zijn met een vergrootglas zelfs niet te vinden in Europa omdat ze amper nieuw verkocht zijn hier.
faalhaas zegt
@variomatic: Je moet ook geen vergrootglas gebruiken, op marktplaats staan ze gewoon voor 30K bij de dealer te koop.
redbeams zegt
@variomatic: De camry geef ik je gelijk in maar de is300h zijn er genoeg van te vinden.Op gaspedaal momenteel 68 hits
volvo480gtt zegt
@redbeams: als de juiste er tussen staat zijn het er 67 meer dan je zoekt/nodig hebt.
Variomatic zegt
Sorry, maar dit gaat al mis bij de brandstofvoorkeur: ‘benzine omdat diesel straks niks meer waard is’…
En dan minimaal 30dkm per jaar rijden..
A. Voor 30k koop je veel meer dieselauto dan benzine auto doordat de tweedehandsptijzen momenteel aanmerkelijk lager liggen voor diesel
B. Rond de 13dkm/jaar ben je al break even met diesel. Met meer dan 30dkm per jaar kun je nog steeds duizenden (!) euro’s besparen met diesel
C. Als je meer dan 30dkm per jaar rijdt is die auto na 5 jaar toch al niks meer waard, ongeacht benzine of diesel is ie tzt door de hoge km stand alleen nog maar voor export geschikt en laat de exportmarkt nou -verwacht ik- nog jarenlang diesel geörienteerd zijn.
Even opnieuw beginnen?
Variomatic zegt
@variomatic: en wat dan? Gewoon een e-klasse diesel bij een officiele dealer oppikken in Duitsland met 24 maanden garantie (geldt ook in NL). Onverwoestbare motoren en voor zoveel km’s heerlijk comfortabel. Dit bijvoorbeeld:
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-220-d-t-avantgarde-led-park-spur-spgl-pkt-navi-klima-diesel-zilver-0dc973ec-25a0-4f9d-a7c9-a204a468d4a7?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 27.885,-
Kilometerstand: 88.650 km
Bouwjaar: 05/2018
Turbo S zegt
@variomatic: maar je betaalt je in Nederland scheel aan wegenbelasting voor een S213 diesel. Btw ik heb een W213 E350d met minder kilometers verkocht voor 31k (ook in Duitsland) in 2020.
miata93 zegt
@variomatic: Die 13K per jaar moet je maar even toelichten, want volgens mij klopt daar niks van…
Variomatic zegt
@miata93: dan kun je kennelijk niet rekenen als je denkt dat daar ‘niks van klopt’. Het is een heel simpel rekensommetje: 1. Pak het verbruik diesel vs de benzine, delta tussen een liter benzine en diesel is al jaren ca 30 tot 35 ct per liter 2. Minus Hogere mrb 3. Minus ca 150,- extra verzekering/jr bij diesel. Et voila: je omslagpunt, doorgaans rond de 13dkm/jaar.
En dan neem ik nog niet eens mee dat je een diesel tweedehands voor een lager bedrag kunt aanschaffen..
slickrick zegt
@variomatic: inderdaad bij 30k km per jaar is diesel een no brainer , omslag punt is afhankelijk van merk type maar boven 20k per jaar hoef je niet meer verder te kijken
JanJansen zegt
@variomatic: LPG is momenteel het enige alternatief voor electro. Financieel gezien dan.
Variomatic zegt
@janjansen: veel te storingsgevoelig bij moderne direct ingespoten motoren, daarom wordt er bijna geen LPG meer verkocht.
seba zegt
Hoe heb je dit berekend? 13k km en goedkoper zijn dan met een benzine? Het is 2022
Variomatic zegt
@seba: zucht.. pak een excelletje & do the math. Nieuw is het een ander verhaal door de hogere aanschafprijzen van diesels, tweedehands ligt dat totaal anders
seatleon zegt
@variomatic: tav puntje A. Ik heb ook weleens zitten kijken om in mijn situatie over te stappen naar diesel. Maar mijn ervaring is dat er steeds minder diesels te koop staan, zeker als je wat hoger vermogen wilt. Daarnaast vind ik het prijsverschil ook niet zo groot als jij doet voorkomen.
Ook bij een BMW 3 serie of 5 serie bespaar je niet of nauwelijks op de aanschafprijs. Dan hou je eigenlijk alleen maar de prijs per kilometer over waar je het verschil moet maken. De overige kosten zijn hoger. Ik vind de gedachte van de aanvrager dus niet zo gek.
Variomatic zegt
@maas88: dan moet je echt beter zoeken, desnoods in Duitsland. Van zoveel merken/modellen staan er honderden diesels en dlechts tientallen benzines te koop, dat heeft gewoon zijn weerslag op de prijzen.
michiel_vandelft zegt
@variomatic: yow, ooit bedacht dat hij misschien gewoon graag benzine rijd en daar misschien best wat extra voor betaald..? :)
Variomatic zegt
@michiel_vandelft: yow.. er staat ‘benzine, want straks is diesel niks meer waard’ als reden, niet dat hij zo blij wordt van benzine..
Hij bekommert zich dus om de restwaarde en dus ga ik er van uit dat de kosten zwaar wegen :-)
bas77 zegt
@variomatic: jij weet het toch allemaal goed he
rogerzz zegt
Nouja, hij heeft wel redelijk gelijk in zijn ABC’tje. Diesel is veel goedkoper en je verbruik is een stuk lager, die 13k km kan 11k zijn of 15k km afhankelijk van de auto/verbruik etc, maar het ligt inderdaad in die buurt.
Maar zijn puntje C is het meest juist; alsof een Renault Talisman, Insignia of Optima überhaupt nog geld waard zijn over ±5 jaar valt te betwijfelen, en met 5*30 = 150k extra op de klok zijn dat ook afschrijvingsbeukers.
Mogelijk kan die beter een BMW F30 320d kopen.. maar dat is vies, en benzine brandschoon :’)
Variomatic zegt
@rogerzz: thx, en de restwaarde van een E-Klasse diesel is tzt in vergelijking met een Talisman of Insignia waarschijnlijk ook nog bizar veel hoger – altijd wel een land op de aardbol waar ie weer als taxi wordt ingezet met 300dkm op de klok waardoor ze nog goed verkoopbaar zijn. Tel daarbij op dat de onderdelen- en slijtagedelenprijzen zeer schappelijk zijn (helemaal vergeleken met Aziatische merken, vergelijk voor je lol eens op taxiteile.de) et voila: E-Klasse is je vriend als je veel rijdt, alle (taxi-) cliché’s ten spijt..
sabrerator zegt
@rogerzz:
Klopt, voor mijn auto was het omslagpunt 15.000km.
DeWitteCondor zegt
@bas77: variomatic heeft wel degelijk gelijk. 30k kms op benzine is ook in deze markt onverstandig. Veel van de geschetste alternatieven hebben een bedenkelijke restwaarde dus daar hoef je het echt niet voor te doen. Dan kun je maar beter goedkoper gaan rijden en anticiperen op een auto die je oprijdt of nauwelijks meer waarde heeft.
Wat ik ook bijzonder vind is dat een 3 serie te weinig ruimte heeft terwijl de c klasse en a4 dat kennelijk niet hadden. Dat verschil is toch echt te verwaarlozen. Een sedan met een gezin van 4 vind ik overigens ook opvallend.
Zoals bij veel aanvragen vind ik ook hier de parameters weer heel erg bijzonder. Net als mensen die met 7 man in een crossover 25k kms per jaar op benzine willen gaan rijden (een van de vorige aanvragen), hoe verzin je het. De rationale daarachter is eigenlijk veel interessanter dan de suggesties voor kandidaten.
panam1 zegt
De voorstellen die gegeven zijn gaan de komende 5 jaar grotere problemen opleveren dan premium duits spul. Ik denk dat wanneer je kijkt rond de 100.000 km (max 8 jaar oud) dat je echt wel wat duitse parels op de kop kan tikken die nog 100.000 km meegaan zonder al te grote problemen. als je 30k voor een wagen kan lappen, dan moet onderhoud van 2/3k per jaar niet al te groot probleem zijn, en valt er in mijn optiek echt wel wat power te halen zijn. 440I – 520 / 530 met 150k op de teller – hele dikke 3 touring…. wel op mobile.de maar goed, ik zou premium duits gaan…
net10 zegt
De realiteit is echter dat “premium” (Dik) Duits spul in de praktijk juist helemaal niet heel betrouwbaar is. En relatief duur in onderhoud en reparaties.
Een Renault, Ford, Opel, of Peugeot zijn een stuk goedkoper om op de weg te houden. De Renault Talisman is ook geleverd met een krachtige en zeer degelijke 2.0 diesel met 160 of zelfs 200 pk. De auto is hier heel zeldzaam.
silenro zegt
@net10: wel grappig om dit te lezen. Heb tot nu toe nog geen auto gehad die minder kosten met zich meebracht als mijn BMW.. ;)
Ot92 zegt
Die topsnelheid van de 508 met de 1.6 225pk motor blijf ik grappig vinden. 250 halen ze niet. Wellicht heeft Peugeot dit getest op een stuk waar ze bergaf reden.
Richmond zegt
@Ot92: heb jij het zelf getest dan dat je kunt beweren dat ze het niet halen?
Turbo S zegt
@benja01: een begrenzer hoeft er iig niet op.
Richmond zegt
@mercedesbenze350cdi: is dat stoer dan een begrenzer
Turbo S zegt
@benja01: stond in het artikel.
Ot92 zegt
@benja01 Zijn zat ”top speed” filmpjes van een 508 met de 1.6 225pk motor. Bij 240 op de teller is de pit op.
slickrick zegt
@Ot92: ik ook, mensen staren zich blind op PKs en topsnelheid , het gaat erom hoe je er komt . 225pk is leuk op papier uit een 1.6T maar souplesse is ver te zoeken. En die topsnelheid misschien na een half uur vol gas
Ot92 zegt
@slickrick Inderdaad. Ik heb liever een auto met bijvoorbeeld de 2.0 TSI 220pk. Die motor biedt veel meer souplesse. Zojuist de acceleraties vergeleken met elkaar. Het is een verschil van dag en nacht.
eunosroadster zegt
Ik mis toch wel de Mazda 6 in dit lijstje…! althans, hier ben ik zelf recent op uit gekomen met een vergelijkbaar eisenpakket. Schrukt tegen ‘premium’ aan, maar dan met name qua kwaliteit i.p.v. alleen de duurbetaalde badge. Rijdt ontzettend fijn (als je van sportief houdt)… degelijk, full-options, ruim en ziet er (naar mijn mening) ontzettend goed uit (vooral in Mazda’s Soul Red als dikste GT-M uitvoering. Qua motorisatie nog ‘gewoon’ een 2.0-liter i.p.v. die opgefokte kleinere motoren.
Nu reed ik deze ochtend toevallig achter een vrij nieuwe Kia Proceed station (dikkere uitvoering), dat zag er toch ook wel erg mooi uit! Kwalitatief schijnt dat tegenwoordig ook erg goed in elkaar te zitten, maar vind het rij-gedrag/comfort bij de Koreanen altijd wat tegenvallen. Hoewel dat dateert van 10 jaar geleden, dus wellicht dat die vlieger ook niet meer op gaat. Renault en Peugeot zou ik kwalitatief niet aandurven… de Mondeo vind ik wat gedateerd en de Opel een beetje een grijze muis,
Qua restwaarde zitten de Mazda’s ook zeer goed (CX-5 momenteel de meest waardevaste auto in de markt), Als ik dan in mijn omgeving zie hoeveel ellende bekende hebben met hun splinternieuwe “premium” Audi en Mercedes ben ik toch blij met m’n niet-premium Japanner.
Of doe eens gek en pak een dikke Subaru Levorg of iets in die trant…
pitapita zegt
Eens voor wat betreft de Mazda. Maar de Kia is een C-segmenter. Die pik je nieuw op voor 30k (nou ja, in een normaal land zonder BPM).
Jammer trouwens dat de Honda Accord niet meer in Europa verkocht wordt.
dree16v zegt
Mooi rijtje auto’s maar lijkt me wel dat je hier fors op gaat afschrijven met minimaal 30 duizend kilometer per jaar. Om die reden zou ik op voorhand de Franse merken laten vallen of er een kopen van een paar jaar ouder. In dit verhaal zou ik gaan voor een Mazda 6 2.5 gt-m, schurkt tegen premium aan als je het mij vraagt. Niet te zwaar en qua restwaarde zitten ze ook goed. Of anders een VW Arteon, toch net wat aparter dan de genoemde auto’s in mijn ivm budget misschien zelf importeren.
Paul58 zegt
Een mooi aangeklede Giulia heb je makkelijk voor 30k. 200pk rwd en met andere software 320pk. Niet de meest praktische middenklasser wel de meest leuke om te sturen.
jarnobakker zegt
Die motor van die mondeo is heel makkelijk naar 250 pk te krijgen. En leer op het dashboard ? Dat heeft mijn S-max ook . en die is uit 2011…
net10 zegt
De Renault Talisman, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508 en Kia Optima zijn erg gave, dikke middenklassers.
Een Renault Talisman lijkt mij een hele goede auto om veel probleemloze kilometers te rijden. Dat heb ik ook met mijn vorige Renault gedaan, ik kwam met de Renault in al die jaren ( bijna) alleen maar voor standaard beurten in de garage. De afschrijving was ook opvallend laag. De huidige Renault doet het ook weer perfect.
De Talisman is bijzonder onderschat, dat zie je wel uit verschillende commentaren. Met 30.000 km per jaar zou je ook naar diesel kunnen kijken.
pignon zegt
@net10: dat is ook mijn ervaring, Renaults zijn met goed onderhoud gewoon erg goede auto’s. Maar ik zou toch zeker ook een diesel overwegen. En zelfs de oorspronkelijke Yolo doen; een Quattroporte diesel. Na vijf jaar kachelen heb je nog steeds een maserati ;)
eunosroadster zegt
Nou, drie jaar geleden een spliternieuw Nissan Qashqai gehad met een fantastisch Renault DCi diesel… dat was direct de laatste auto met iets van Renault erin, want het was qua motor nou niet bepaald toonbeeld van betrouwbaarheid. En ja, tot 150.000km grotendeels gewoon netjes onderhouden bij de dealert. Gelukkig alle kosten voor de leasemaatschappij, maar tot 3x toe pechhulp moeten laten komen en zelfs 1x laten afslepen… (de keren dat ik zelf de garage wist te halen daargelaten)
net10 zegt
Dit is denk ik heel veel pech.
De Renault diesels staan bekend als erg degelijk en zeer betrouwbaar. Een merk als Mercedes gebruikt ook tot volle tevredenheid in heel veel modellen Renault diesels.
Mercedes laat ook de Citan 2 gewoon door Renault maken, dit deden ze ook al bij het vorige model.
net10 zegt
Renault, Nissan, en Mercedes hebben samen ook een benzinemotor ontwikkeld, deze motor ligt in heel veel modellen van Mercedes, Renault, Nissan en Dacia.
De kans dat onder de kap van een Mercedes een Renault motor ligt is groot. Dit is een hele fijne en betrouwbare motor.
pignon zegt
@net10: hij is al weer van 2006, de auto die hier op de stoep staat, maar heeft mooi 500.000 probleemloos gereden. Wel braaf 33 keer een beurtje bij de dealer hè
cloverleaf zegt
A
cloverleaf zegt
Cees Jan moet niet zo dom lullen met 30k per jaar. Gewoon een dikke diesel halen. Haal je er makkelijk uit. Stelvio 2.2 jtd is het eerste wat me te boven komt!
cloverleaf zegt
I found this offer at 𝗺𝗼𝗯𝗶𝗹𝗲.𝗱𝗲:
Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel 16V AT8-Q4 Super blackfriday
First Registration: 09/2017
Mileage: 84.500 km
Fuel Type: Diesel
Price: € 27.900
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=337828421&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios
Stellantis rules the sky zegt
Grappig om al die reacties van iedereen te lezen, zoveel mensen zoveel meningen.
Dus hier komt mijn mening:
Als je 30k wilt uitgeven aan een auto van een paar jaar oud en vervolgens minimaal 30k per jaar gaat rijden, dan zou ik niet inzitten over restwaarde want die zal hoe dan ook niet hoog zijn.
Premium hoeft het zeker niet te zijn als je een betrouwbare auto zoekt met lage onderhoudskosten. Integendeel.
Diesel lijkt mij financieel wel logischer dan benzine bij dit soort kilometrage maar misschien heb je een andere reden dan een financiële om benzine te willen rijden.
Franse auto’s rijden meestal erg lekker maar doen het niet zo goed aan de borreltafel, maar je weet wat ze zeggen hoe groter de auto des te kleiner de……
Succes!
jaapies zegt
@Stellantis rules the sky: ik rij in een 7-serie. Mijn arme vrouw…
rogerzz zegt
Hoe groter de auto hoe kleiner de parkeerplaats? Alles is relatief natuurlijk..
Maar als je een 5-serie station oid al groot vindt, dat heeft niets met compensatiegedrag te maken. Dan zit je toch wel aan een Ford F150 qua formaat zonder gebruik te maken van het praktische nut.
En dat sommige mensen het leven te leuk vinden voor een Franse auto snap ik zeker overigens ;)
Groninger zegt
30k per jaar rijden en dan voor een benzine auto gaan…
Wellicht schrijft die diesel iets meer af maar aan de andere kant ben je veel meer kwijt aan brandstof bij een benzine auto.
Gewoon een diesel halen! Kan je ook gewoon premium kopen in het budget ipv een Opel of Kia…
peurst zegt
Audi A4 Avant 2.0 190pk:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-a4-avant-2-0-tfsi-ultra-design-pro-line-plus-automaat-benzine-zwart-0a1dbaf8-5fdc-494d-a580-55847edb2442?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 29.450,-
Kilometerstand: 54.738 km
Bouwjaar: 12/2017
Graag gedaan ;-)
dree16v zegt
@peurst: mooie wagen, tikkie saai maar rijdt heerlijk en brengt over een paar jaar met veel meer kilometers nog steeds fatsoenlijk geld op.
peurst zegt
Precies dat!! Ik heb hem zelf ook (in vergelijkbare black edition) en tikt vele boxen af. Snel, comfort, ruimte, modern, kwaliteit, uitrusting, verbruik en restwaarde. Ben zeer tevreden en weet dat deze aanvrager dat ook zal zijn!
michiel_vandelft zegt
Seat Leon ST Cupra, niks meer aan doen!
Variomatic zegt
Fijn dat de aanvragers in kwestie trouwens zelden reageren hier..