Ja, we leven in tijden dat we niet meer raar opkijken van een dikke Kia Proceed GT.
Voor wie de film Stepbrothers niet kent, het is eigenlijk een van de pareltjes van de Amerikaanse filmindustrie, samen met The Godfather en Citizen Kane. Het moment dat de broers (nee, niet Michael en Fredo) erachter komen dat ze beste vrienden zijn (did we just become best friends?), is namelijk legendarisch. Dat hebben we af en toe ook met Kia’s. Dat je denkt: is dat nu gewoon een dikke auto?
Enfin, uiteraard is de Kia Stinger zo’n auto, maar ook de Optima en Ceed mogen er zijn, zeker in de GT-Line of GT-uitvoering. Deze dikke Kia Proceed GT van Giacuzzo Design doet daar nog eens een stapje bovenop. Het mooie is dat het allemaal kleine subtiele aanpassingen zijn, in plaats van een extreme bodykit of alleen een enorme spoiler.
Dikke Kia Proceed
Aan de voorkant is er een frontlip bij gekomen, voor net even wat meer überholsprestige. Aan de achterzijde is er vervolgens een andere diffusor en een heuse dakspoiler. Allemaal vrij subtiel, net als de verlaging van de Eibach Pro Street S-schroefset. Daardoor staat de auto 35 millimeter lager op zijn buik.
Nog lager
Nog lager is mogelijk: 45 millimeter kan ook, maar dit staat prima. Hoogtepuntje voor velen zijn de wielen. Het zijn ‘Inferno’-velgen, die Barracuda in samenwerking met Giacuzzo maakte. De velgen zijn 8,5 inch breed en meten 19 inch in diameter. Eromheen liggen 225/35 R19-banden. Als laatste zien we een sportuitlaat.
Verder zijn er nog wel wat dingen mogelijk. Denk aan luider uitlaatsysteem, grotere wielen, een ST-schroefset, spacers en BMC-sportfilter. Over meer vermogen en koppel wordt met geen woord gerept. Wellicht dat de sportuilaat en het filter iets opleveren, maar dat kan eigenlijk alleen als de ECU erop aan gepast is. Standaard heeft de Kia Proceed GT overigens 205 pk. Alle onderdelen zijn per direct te bestellen.
Johanneke zegt
Dezd heeft in ieder geval nog 205pk. Ik zie ze ook wel eens rijden met een 1.0, en dan 2 grote neppe stortkoker uitlaten, allemaal uitsparingen in de bumper voor zwart plastic, ook achterop. Wat een ricermobiel is dat.
Deze bijvoorbeeld, en kijk foto 8. Blegh.
Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line Edition | Camera | Cl
€ 25.495,00
https://link.marktplaats.nl/m1721755644?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
willeme zegt
@johanneke: dat is toch een keurige auto? Op zich 120 pk niet verkeerd voor een C-segment auto. Een 1.4 viercilinder met 140 pk is overigens ook leverbaar. Ja, die kleine motortjes zijn niet groot, maar op zich is het voor normaal gebruik prima. Alle CLA’s die ik voorbij zie komen hebben ook allemaal een AMG-pakket en een 1.33-liter motor.
Johanneke zegt
Ik vind het verschrikkelijk, alle functieloze roostertjes, enorme nepuitlaten. Want je auto ziet er uit alsof het snel moet zijn met je pakketje en je badges, maar snel is het gewoon niet. Zo 1 die ik link, dik 11 seconden naar de 100 ofzo?
Zullen vast mensen zijn die het mooi vinden, maar ik vind het een beetje nepperij allemaal. Vroegah stond een badge nog ergens voor, nu worden basismodellen extra saai gemaakt zodat iedereen dat AMG M R FR etc pakketje maar neemt met andere bumpers en aankleding.
En ik vind het gewoon pijnlijk om een heel agressief en snel gestylde auto te zien die eigenlijk gewoon traag en niet speciaal is. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg zeg maar.
willeme zegt
@Johanneke: er is een verschil tussen wat men koopt en wat cool is. Ten opzichte van al die crossovers vind ik zo’n strakke stationwagon een verademing. Daarbij zijn de details idd ietwat te frivool, maar het is in elk geval niet saai én de verhoudingen en hoofdlijnen vind ik niet onaardig. Maar als je 120 pk te weinig vind, 140 of 205 pk is dus ook mogelijk.
Maar dat met die sportpakketjes is tegenwoordig wel de norm. Daarom wilde ik ook liever geen M Sport-pakket ;-)
tmenges zegt
@Johanneke: ricermobiel? Collega van me heeft een GLC met AMG bumper pakket af fabriek en daar zitten links en rechts ook grote uitlaat sierstukken in verwerkt , de echte uitlaat buigt echter al voor de sierstukken naar beneden!
tinnemans zegt
Een hoop aanpassingen waar de auto effectief weinig beter van gaat rijden. Nouja, die verlanging kan de wegligging beter maken als ze t goed doen. Maar verder, much ado about nothing, zoals Shakespeare al zei. En die wist waar hij het over had.
willeme zegt
@tinnemans: een Eibach schroefset is een serieuze upgrade. Meer comfort en meer scherpte. Dat is best wel topspul. Tsja en verder: het oog wil ook wat ;-).
tinnemans zegt
@willeme; ik had het niet zo duidelijk opgeschreven zie ik. Ik ken Eibach wel (ik had Eibach stabilisatoren en Billstein dempers onder m’n E90 met de standaard veren)
Wat ik bedoelde was of dat nou een sportwagen van deze Kia gaat maken.
Ik ben zelf nooit zo van de visuele tuning geweest, als ik al iets aanpas, dan moet de auto er echt beter/sneller van gaan rijden/klinken. Van achter het stuur zie ik de uitlaatpijpjes toch niet.
Wat dat betreft ben ik wel blij dat m’n huidige auto weinig baat aan performance tuning heeft, of ik moet al beginnen aan financieel hopeloze projecten als motor vervanging ofzo. Tot die tijd wordt ik finaal weggereden door bij wijze van spreken elke 325d. :)
Er zit nog net een ander luchtfilter in, en misschien dat ik nog iets met de dempers ga doen als EPS iets kan bedenken waardoor de auto vanaf 3500rpm enthousiaster gaat klinken, maar verder laat ik t lekker zo. De vreselijk saaie velgen hebben zoveel rubber dat ik vorig jaar in Frankrijk file kon parkeren over een stoeprand heen. Best practisch. :)
denx zegt
Kan je die standaard 120 pk toch lekker verbloemen….. man, man, man.
MarcoM zegt
@denx: heng heng.
willeme zegt
@denx:
Deze auto heeft 205 pk.
denx zegt
@willeme: klopt, maar de GT line niet.
cossiekiller zegt
Ik vind dit ook wel een mooie auto. Hij lijkt wel heel fel op mijn CLS SB nu.
En zo vanaf een 150pk heb je in zo’n auto eigenlijk wel genoeg. Meer is altijd beter, maar moet dat echt met overal die snelheidsbeperkingen…
ProceedGT zegt
Ik rijd zelf in een orginele proceed gt moet je zeggen is snel genoeg zelf 6.9 seconden naar de 100 gehaald en ik heb ook van die stortkokers achter maar zitten wel echte uitlaten achter zitten niet dicht ofzo
Bas zegt
@proceedgt: ben zelf ook geïnteresseerd in de Proceet GT. Heb je de automaat. En zo ja, hoe vind je deze.
ProceedGT zegt
@romeo155: een automaat inderdaard ik vind hem zelf nogal traag en in de sport stand kan die wel eens schokkerig aanvoelen is zeker niet op niveau van de vag groep automaten maar al met al wel een heerlijke wagen met een mooi geluid
remarkable zegt
Waarom staat er telkens een paal op de foto zo irritant in beeld …?