Voor 125 mille kun je een heel dikke familieauto uitkiezen. Hier kwamen wij op uit!
Af en toe lezen wij de aanvragen met een klein beetje jaloezie. Niet zozeer dat we medelijden hebben met onszelf: we mogen absoluut niet klagen. En het gaat ook niet (direct) om het budget. Als iemand voor 15k een leuke roadster gaat shoppen zijn we meer ’jaloers’ dan wanneer iemand voor 50.000 euro een nieuwe elektrische crossover mag uitzoeken.
Hele dikke familieauto (echt heel dik)
Maar vandaag is er wel een heel dikke aanvraag van Kevin. Of beter gezegd, de aanvraag betreft dikke auto’s. Kevin heeft op dit moment een Tesla Model 3. Het elektrische aspect van de auto bevalt hem heel erg goed. Hij crosst er heel Europa mee door zonder wezenlijke problemen. Toch wil hij wat anders. Ondanks dat het een puike auto is, is het geen ‘premium’ auto. Ze zijn allemaal kaal en je kan ze niet zo mooi aankleden als een gemiddeld premium Duitser.
Daarbij kan Kevin ook voor wat beters shoppen. Het gaat goed met de zaak en heeft wat te besteden. Het liefste heeft hij een Porsche Taycan 4S Sport Turismo, maar ja, die zijn bijzonder prijzig. Dus wat moet je dan doen? Gebruikt? We kunnen het begrijpen dat Kevin met zijn budget het liefst iets nieuws oppikt. Dan is je eigen auto samenstellen wel zo leuk. En met de enorme vraagprijzen voor occasions valt het voordeel ook wel mee.
De wensen en eisen voor een hele dikke familieauto kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Citroen DS3 E-hdi, Audi A3 2.0 TDI s-line, Tesla Model 3 performance |
Koop / lease: | Koop (zakelijk) |
Budget: | +- 125.000 incl btw |
Jaarkilometrage: | was 55k verwacht nu naar +- 35/40 k te gaan door verhuizing. |
Brandstofvoorkeur: | Elektrisch, maar niet verplicht. |
Reden aanschaf andere auto: | model 3 zit inmiddels binnen 3 jaar op 150k km. wil wat nieuws, zakelijk gaat goed, 2e hands prijzen model 3 zijn bizar |
Gezinssamenstelling: | getrouwd, baby opkomst |
Voorkeursmerken / modellen: | Taycan sport tourismo, BMW M340i touring, |
No-go merken / modellen: | Mercedes trekt me niet |
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (971)
€128.300
Soms is het net alsof mensen naar een auto bepaalde neigen met hun aanvraag. Als de Taycan net te klein is, dan is de Porsche Panamera Sport Turismo natuurlijk een topauto als je een dikke familieauto zoekt. De Panamera Sport Turismo is een geweldige auto met een bijzonder fraai interieur. De Porsche is relatief praktisch, maar niet extreem ruim voor zijn afmetingen en gewicht. Sterker nog, de gewone Panamera heeft slechts 50 liter minder bagageruimte. In het budget (komen we zo nog een keer op terug) kun je kiezen uit enkel en alleen de e-Hybrid.
Met 452 pk is dat overigens al een bijzonder vlotte auto, waarmee je ook een stukje elektrisch kunt rijden. Het is wel zo’n hybride die zorgt voor betere prestaties dan dat het echt een heel erg zuinige auto is. Om te sturen is de non-hybride leuker, maar die zijn (vanwege de BPM-boete) ineens flink duurder. En daarmee komen we terug op het budget. Alleen met een beetje afdingen kun je een standaard Panamera E-Hybrid kopen. Nu kun je je afvragen welke opties je in hemelsnaam echt nodig hebt, maar zonder dat je het bont maakt ben je zo 20 mille verder. Wat je kan doen is kiezen voor een Porsche Cayenne met dezelfde aandrijflijn, die ongeveer 19 mille goedkoper is.
Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro Competition
€ 102.584
Als de Panamera nét te gek is, waarom niet de Audi A7? Ondanks dat beide auto’s van hetzelfde concern afkomstig zijn, is de techniek van de Audi behoorlijk anders. De A7 met TFSI e-aandrijving heeft een viercilinder met elektromotor, goed voor 367 pk. De prestaties zijn uitstekend en als je je best doet kun je er redelijk zuinig mee rijden. Zeker als je geregeld laadt en op deellast rijdt. Op de accu kom je volgens de WLTP zo’n 66 km ver, maar 40 km haal je wel. Bijna een verstandige dikke familieauto. Daarover gesproken, je kan de techniek ook krijgen in een Audi A6-jasje.
Een groot voordeel van de A7 in deze uitvoering: er zit al een hele hoop op. Tip: neem een rode! Standaard zitten er zeldzaam lelijke wielen onder, dus dat moet je achteraf even regelen (21 inch wielen kosten namelijk bijna 4 mille). Het is de A7 vergeven, want het is verder een uitstekende aanbieding. Goede prestaties, goede uitrusting, prima verbruik, je kan er mee voorrijden en je hoeft niet eens het budget op te maken.
Tesla Model S Long Range
€ 100.995
Als je een Model 3 hebt, dan is een Tesla Model S natuurlijk een upgrade als je een dikke familieauto zoekt. Natuurlijk, je hebt met een Tesla niet de luxe, afwerking of verfijning van een Duitse premium auto. Maar voor 100.000 euro heb je een geweldig totaalpakket. Ja, die Plaid is waar iedereen over praat, maar de gewone versie, de ‘Long Range’ is het eigenlijk betere aanbod. De Model S is luxer dan de Model 3, dus die winst heb je al. De Plaid is snel, maar deze knalt ook al in 3,2 tellen naar de 100 km/u. De top? 250 km/u! Op een volle accu haal je 650 km aldus Tesla.
Ook lekker ten opzichte van de Model 3 is dat je een vijfde deur hebt en aanzienlijk meer bagageruimte. En ondanks dat er geen 800V-systeem aan boord is (nog 400V), kun je alsnog 250 kW laden. Nadeel is dat er qua opties eigenlijk niets te kiezen is, schandalig voor een auto van dit geld. Die 21 inch wielen zijn een bizar prijzige optie van 4.900 euro, trouwens. Andere opties zijn een beige of wit interieur (staat wel chique) en AutoPilot plus FSD. Oh ja, dat stuur is maf. Ook moet je even wachten, want je kunt nu alleen de Plaid bestellen.
BMW M340i xDrive Touring (G21)
€ 91.891,30 (Ja, echt)
We moesten ons even achter de oren krabben. Nog niet zo heel erg lang geleden kocht je een BMW 340i voor 54.006 euro. Dan had je een sedan met achterwielaandrijving, maar toch. Een M340i kost tegenwoord al 92 mille! Dat is krankzinnig veel meer geld voor een BMW 3 Serie. Het is wel een tof pakket: een dikke zescilinder, vierwielaandrijving, allerlei M-spulletjes en een fraai stationwagon-koetswerk.
Het is gevoelsmatig wel erg veel geld voor een D-segment auto. Niet dat het geen dikke auto is (dat is het namelijk wel), maar voor dit budget wil je een M3, die inderdaad nét te prijzig is helaas. Wel kun je heel veel opties aanvinken voordat je over het budget raakt. Tip: sla deze Dreier over en kijk naar een 540i Touring, die kost met M Sportpakket namelijk 96.966,10 euro, maar een klein beetje meer dan de M340i. Wel heeft de BMW 5 Serie met die motor slechts 333 pk, maar er zijn genoeg specialisten die je daar mee helpen. Daarbij is een 5er de betere familieauto (alhoewel je met een Baby niet meer dan een 3er nodig hebt).
Lotus Eletre S
€ 124.090
We denken eventjes buiten de box in de zoektocht naar een dikke familieauto. Als je een moderne elektrische auto wil, check de Lotus Eletre. Ja, het is een elektrische SUV, maar als er één merk is die dat lekker kan laten rijden, dan is het Lotus wel. Die kunnen zelfs van omgekatte oude Mitsubishi’s iets leuks maken.
We hebben nog geen meter gereden met de Lotus Eletre, maar we hebben er groot vertrouwen in qua prestaties (4,5 naar de 100 km/u), laadtijden (350 kW!) en actieradius (600 km) klinkt het ook als een goede aanbieding. Enige nadeel is dat dit een Lotus is van 2.600 kg. Maar het is wel een tof ding en nog praktisch ook. En van de elektrische SUV’s moet dit de best rijdende zijn.
Mercedes-AMG EQE 53 4Matic (V295)
€ 128.613
In principe is dit gewoon een elektrische Mercedes-Benz 500 E, toch? Bwoah, niet helemaal. Dat heeft uiteraard te maken met – hoe kan het ook anders – het gewicht van de Mercedes-Benz EQE. Het apparaat weegt namelijk iets meer dan 2.400 kg, 400 kg meer dan de Tesla in dit overzicht. Dat is waarschijnlijk wat je kan besparen met een mooi interieur, want de EQE heeft een bijzonder luxe interieur.
Ook handig, het is het topmodel. Dus heel erg aansprekende prestaties (in 3,3 naar de 100 km/u!). De range is redelijk goed voor elkaar. Voor de AMG-badge is de auto niet sportief genoeg en heel erg mooi is ‘ie ook niet. Maar als je een puike elektrische auto zoekt met voldoende ruimte en een fraai interieur, dan is het een van de weinige auto’s.
YOLO: Alpina D3 Touring (G21)
€ +/- € 110.000
Deze zou ondergetekende hebben gekozen. Ja, we raden een diesel aan. Heb je net lekker 3 jaar elektrisch gereden, ga je terug naar satansap. Er is een Alpina B3 Touring op benzine, maar die valt buiten budget. De Alpina D3 S valt dat niet. Een exacte prijs hebben we niet, maar die was destijds zo’n 110.000 euro. Alpina’s zijn vaak ietsje completer dan de BMW’s waar ze van zijn afgeleid, dus je hoeft niet door de optielijsten heen (alhoewel het wel kan uiteraard).
Het hoogtepunt is de motor, de biturbo-diesel heeft 355 pk en 730 Nm. Je moet ‘m wel oprijden, zegt iedereen. Er zijn echter dusdanig weinig dikke diesel-stations leverbaar tegenwoordig dat je ‘m vast wel kwijtraakt. Het leuke van de D3 is dat het een Alpina is, net eventjes wat anders dan een BMW. De idealer auto als je door Europa wil cruisen op hoge snelheid.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Johanneke zegt
Wat een wagens zeg. Allemaal prachtig, maar zo’n Porsche vind ik toch het tofst. Stationwagens altijd goed. Wel ontzettend duur!
racerx zegt
Helemaal mee eens! Ik zou ook de Porsche nemen, een jong gebruikte GTS als het even kon…
monsieurleloure zegt
De Mercedes, das beste oder nichts..
Wat een gaaf apparaat is dat zeg.
560pk zegt
Ja! Alleen jammer dat deze verre van “das beste” is. Dus laat maar staan.
AudiRS zegt
Vind het een spuuglelijk ding. Totaal uit verhouding. Laag. Te bol. Veel te korte kont. Die wielen om te kotzen.
Interieur wel heel fraai. Gelukkig kijk je daar tegen aan als je rijdt, ipv de buitenkant.
Johanneke zegt
Niet best als te laag een minpunt is voor een personenauto. Zijn we al zo omgepraat naar bejaarde crossover liefhebbers?
thjvanvlerken zegt
Precies dat ja. Ik ben geen fan.
kniesoor zegt
Lastige materie. Maar als ik de onderbuik laat spreken zou ‘t de Lotus moeten worden. Elektriek (belangrijk voor de aanvrager), prettig om naar te kijken en vermoedelijk goed rijdend. Bovendien wat anders dan het geijkte en met een zekere prestige.
Robert zegt
Binnen het budget zou ik ook voor de hybride Porsche Panamera Sport Turismo kiezen.
De Mercedes EQE spreekt me ook zeer aan, is alleen geen stationwagen – onbegrijpelijk overigens, met de heritage van dit merk indachtig.
Alternatief zou ik ook de A7 wel overwegen, al zou ik dan eerder nog de A6 Avant kiezen.
Edge zegt
Als ik mij niet vergis komt er op termijn wel een EQE stationwagen. Maar aangezien Kevin in het lijstje aangeeft dat Mercedes hem niet echt trekt, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat hij daarop wil wachten.
etiennep zegt
(S)Q8-etron, taycan cross turismo of kijk eens tussen de reacties van: Lezersvraag: Welke auto koop jij voor 100.000 euro?
kimhung zegt
Hmmm dat woordje “premium” moeten we echt lozen. Dat we daar in trappen is mij echt een raadsel. Met het geld zou ik ook kijken bij volvo. Een dikke v90 t8 ofzo. Houd je nog geld over ook
bmw1cabrio zegt
Max snelheid 180 km/u….
monsieurleloure zegt
@bmw1cabrio
Denk dat 98 % van de mensen dat geen zak uit maakt.
AudiRS zegt
98% van de mensen die onder 40k een auto kopen idd.
lecomte zegt
Begrenzer eraf en het is opgelost.
560pk zegt
4 cilinder…. Need I say more?
bbjorn zegt
Die limiter kan je eraf halen lijkt me, ze hebben de versnellingbak niet gemaakt om maar tot 180 te kunnen lijkt me
440igc zegt
Ja maar blijft een 4 cilinder die 2000+ kg moet trekken geen pretje
3246cm252kw zegt
Née maar dat de grote baas van Audi een snelheidslimiet wilt op de autobahn van 120kmh is enkel om meer te verdienen. Als auto’s niet harder dan 120kmh gaan hoeven ze niet van die grote remmen, dure banden etc te monteren dus dat is meer geld voor de fabriek… gaat niet om veiligheid of het millieu maar enkel om geld…
AudiRS zegt
Klopt. Begrenzer eraf en hij loopt 240+. Moeiteloos.
Richmond zegt
Ja dat is echt van belang
440igc zegt
Blijft een 4 cilinder die 2000kg moet trekken
AudiRS zegt
Ja maar 400pk met stroom doet een hoop hoor…
Edge zegt
Afhankelijk van je definitie van dik zou je ook voor een BMW 5-serie kunnen gaan. Een 540i begint bij 95k, houd je een dikke 30k over voor een toffe lakkleur, velgen en allerlei andere opties. Enige kanttekening is dat de 5-serie alweer een tijdje meegaat en de opvolger niet lang meer op zich laat wachten, dus je rijdt dan snel in een ‘oude’ auto.
Overigens, als het nog een tandje heftiger mag zijn er voor dit geld ook leuke tweedehands BMW M, Audi RS of Mercedes-AMG modellen te vinden!
560pk zegt
M’n schoonzoon heeft vorige maand een BMW 530 besteld: nog geen 90 K met echt iédere optie die er aangeboden wordt. Neem deze als touring, dan ben je een duizendje of 3 extra kwijt, en je kan je hele familie en de buurvrouw vervoeren in groot comfort. In de kleur van jóuw keuze, met jóuw interieurkleur, met de opties die jíj altijd al hebt willen hebben. En geen zorgen hoe de vorige eigenaar de auto wel-of-niet goed ingereden heeft (of misschien een klapper heeft gemaakt).
bmw1cabrio zegt
Panamera Sports Turismo is het gaafst kan ik uit ervaring vertellen. De fijnste familieauto die ik ooit heb gehad. Geen bijzonder ruime kofferbak, maar met slechts 1 kind is hij meer dan ruim genoeg. Ik heb er nu 20K mee gereden en elke kilometer zit ik er met een smile in.
Slechtste keuze qua brandstof, maar daar krijg je fun voor terug.
Gouden Top Tip: een Turbo S e-hybrid Sports Turismo met een beetje ervaring. Met jouw kilometers schrijf je toch veel af. Beest van een auto die je ook heerlijk relaxed kunt cruisen
Jagris zegt
Volledig met je eens wat betreft de tip: waarom een gloednieuwe auto kopen als je toch zoveel kilometers maakt. Koop dan een jong gebruikte auto die net wat dikker in de spulletjes zit.
okdoei zegt
2600kg voor een Lotus is toch wel janken…
rollingstoned zegt
Niet eens een Maser of een Jag? Als het dan toch ‘premium’ moet zijn, doe het dan ook in stijl ;-)
rrk147 zegt
Ja een XF station is ook mooi! Een Maserati station wordt lastig, of een SUV…
zdev zegt
Hele dikke familieauto?
Een F-Pace SVR. Echt heel dik.
5.0 liter supercharged V8. Lekker geluidje ook.
https://www.youtube.com/watch?v=h4XUgs7EdDU
CYBRTRK zegt
Kom je ongeveer €40k te kort
Petrovski zegt
Wat mij betreft dan toch maar een Taycan Sports Turismo. Of een mooi aangeklede RR Velar P400e.
JW zegt
De Porsche wat een vet ding..en als het echt moet wat anders de lotus.
kadett83 zegt
Alpina B5 Touring met de kop eraf.
kniesoor zegt
Een Alpina B5 Touring cabrio dus ? 😝
rollingstoned zegt
Scherp 😁
560pk zegt
Voor 125K? Onwaarschijnlijk.
racerx zegt
Nee hoor, voor 125 kan dat makkelijk. Pre-LCI G31.
smart2000 zegt
Joh blijf toch lekker in je Teslatje doorzoefen. Bespaart je een hoop kopzorgen. Porsche is meer iets voor autopochers. Veel geschreeuw maar weinig wol.
smex zegt
De EQE is toch wel het lelijkste wat er ook amuit Stuttgart gekomen is. Hoe kan zoiets door de design afdeling komen? Laatst ook in het echt gezien, een van de weinige auto’s die in het echt nog lelijker is dan op de foto.
AudiRS zegt
Idd
Johanneke zegt
Maar wel extreem glad, en daardoor zuinig. You win some you lose some.
AudiRS zegt
Dan maar 50km range minder. Dit is zum kotzen. Mercedes onwaardig.
wza1979 zegt
Volgens mij Betaal je in dld op electrisch geen btw of BPM. Dus taycan,s te over:
https://m.mobile.de/auto-inserat/porsche-taycan-4s-sportdesign-burmester-innodrive-21-zol-pforzheim/350868008.html?searchId=0d2bfdc2-6973-e4a5-aa35-5888c93c28a6&ref=srp&type=ad
unpama zegt
A7 kofferbak is te laag voor alle kinder spullen, heb destijds ook getwijfeld maar dan beter een a6 avant ipv a7
AudiRS zegt
Of een Q7 55/60e.
camber24 zegt
Er staat een mooie Taycan Cross Turismo 4S in Zwolle voor 129K. Sla je slag zou ik zeggen.
sportevo zegt
Een jong gebruikte Alpina B3 zou toch wel tot de mogelijkheden moeten behoren?
camber24 zegt
De EQE is overigens geen familie auto. Nog een kleinere kofferbak dan mn i4.
tweetyv6 zegt
Alfa Stelvio Quadrifoglio en nog genoeg geld overhouden om vaak genoeg te kunnen tanken
Dutchdriftking zegt
BMW i4?
fransananas zegt
Ik zit met hetzelfde ‘probleem’. Nu een model X. Wil wel elektrisch blijven rijden. Taycan rijdt goed maar is klein. Zeker met drie kinderen. Lotus is heel gaaf maar geen ruimte voor een eventueel vierde kind. Keuze is dus beperkt
560pk zegt
Aanhangwagen?
petroldrinker zegt
Koop een espace voor je dierentuin…
tenaci zegt
Ik zou op zoek gaan naar een Taycan Cross Turismo. Anders de EQE
440igc zegt
Sorry maar voor mij is een panamera met v6 geen dik ding eerder een kapper auto ofzo
Johanneke zegt
Ik ga mij laten omscholen.
(ooo--V--ooo) zegt
Ja eitje, de Giulia Q SW
O wacht…
AudiRS zegt
Goed idee. Meer dan een ton stukslaan op een Alfa.
monsieurleloure zegt
@audiRS
Liever dat dan de zoveelste foute RS van Audi.
Qua afschrijving ontlopen ze elkaar weinig en dat voor een Alfa. hoe gaaf is dat?
AudiRS zegt
Je druk maken om afschrijving als die Alfa na 10 jaar rijp voor demontage/sloop is?
De Audi zal nog wel een aantal jaren doorknallen, mits ie niet door bontkraagjes is stukgereden.
watchhok zegt
6 maanden wachten en dan een m3 touring met het dak eraf…
geenidee1975 zegt
De Hongqi E-HS9. Wie niet waagt, blijft maagt.
Benny_Weisz zegt
BMW 540i Touring xDrive anytime…..anywhere…..beste keuze ooit!
560pk zegt
+1
arta zegt
Even doorsparen en een Model S Plaid kopen.
You know you want it!
AC zegt
Vervelend vraagstuk!
Denk dat veel al wel voorbij is gekomen. Dikke Duitsers SUV of stations voeren zo te lezen de boventoon.
Maar goed hoe ‘familieauto’ moet het zijn? Zelf een 3GT, gaat prima met 2 kleine kinderen. Uiteraard is SUV of station wel handiger met reut stapelen achter tot aan het dak. Dakkoffer met vakanties werkt echter ook prima.
Los van brandstof/premium/‘dikheid’ van wat je kiest. Check zeker als je lang bent even of je goed kunt zitten (of de stoel niet naar voren hoeft) er er zo’n achterlijke grote base/maxicosi/britax/wat dan ook achter je staat. Grote buitenmaten is niet per se grote binnenmaten (wielbasis zegt vaak al meer).
Succes met dit eerste wereld probleem :)
Computer Freak zegt
Koop een leuke youngtimer. Rolls Royce Phantom, Bentley Continental, Mercedes G55 AMG, Maybach 57S.
Jonas zegt
Vergeet de BMW i4 niet! Volledig elektrisch en binnen budget. In tegenstelling tot de gewone 4-serie heeft de i4 een gebogen scherm.
Kies de edrive40 voor meer range of de M50 voor meer power.
ghost zegt
Gewoon Taycan 4S gaan halen.