We behandelen even alle gave, dikke en luxe Passats die sinds 1977 gebouwd zijn.
Afgelopen week maakten we melding van de laatste Volkswagen Passat. Nu ging het niet direct om onze Passat, maar de NMS. NMS staat voor New Midsize Sedan. Het is de Amerikaanse versie die nog gebaseerd is op een ouder platform en mede daardoor goedkoper is om te bouwen (en aan te schaffen!) dan de onze.
De Passat Limited Edition moest qua bouwaantallen en kleuren wel terugdenken aan oude Passats. Daar werden wij op de redactie een beetje weemoedig van. De Passat is in Nederland altijd een vrij sobere zakensedan geweest die je prima in je vrije tijd kon gebruiken. Niet echt een statement, maar een veilige keuze. Maar buiten Europa was de Passat juist een beetje semi-premium. Iets boven de Japanse en Amerikaanse sedans geprijsd, mede door een luxer interieur, hogere afwerkingsgraad en het mooiste; aparte motoren!
Speciaal voor vanavond gaan wij even terugblikken op de gave, zeldzame, sportieve en dikke en luxe Passats. In dit overzicht kijken we naar dikke Europese Passats. Daarna zullen we de speciale Passat-spin-offs wat aandacht en liefde geven.
Volkswagen Passat GTI (B1)
1977
De eerste van de dikke en luxe Passats kwam er eigenlijk toch niet. Tegenwoordig denken we aan hete hatchbacks als het gaat om het GTI-label. Maar in 1976 was dat nog niet het geval. Ondanks dat de naam stiekem al bestond (hallo Maserati!), was het idee voor een sportversie met die naam compleet nieuw. Uiteraard dacht Volkswagen eraan om het label uit te breiden met een Passat-versie. Het idee ervan werd uitgewerkt in 1977.
Een driedeurs sportieve liftback met geinige velgjes, striping, sportstoelen en een 1.6 injectiemotor met meer dan 100 pk. Het idee kwam nooit verder dan het concept-stadium, mede omdat deze generatie al wat langer meeliep. Daarnaast was de grotere en zwaardere Passat niet bijzonder sportief met de 115 pk sterke viercilinder. Vergeet namelijk niet dat de Passat stiekem een Audi 80 was.
Volkswagen Passat Variant 2.2 Syncro (B2)
1984
Dat geldt ook voor de Passat B2. De tweede generatie. Ook deze is voorzien van een in lengte geplaatste motor vóór de vooras. Door de Audi-genen zou je kunnen denken dat dit een kopie is van de Audi 80 quattro. Ondanks dat de vijfcilinder wel van Audi is, is de aandrijflijn dat niet. De achterwielophanging is namelijk compleet anders en komt van een Transporter vandaan.
Omdat de Passat B2 van origine niet als AWD-model is ontworpen, moest er een hoop veranderd en verplaatst worden. De volvette Passat kwam alleen als stationwagon op de markt, omdat de Audi 80 quattro er toen alleen als sedan was, zodat de twee elkaar niet zouden ‘bijten’.
Volkswagen Passat G60 Syncro (B3)
1989
In tegenstelling tot de vorige twee generaties, was de B3 stiekem een Golf en niet een Audi. De motor was nu overdwars geplaatst. Volkswagen maakte van de gelegenheid gebruik om de Passat meteen een stuk fijner te laten sturen. Het stoïcijnse karakter was er grotendeels uit. Ook een 1.6 CL was niet verkeerd om te hoeken. De G60 had een 1.8 viercilinder, met een G-Lader. Dat is een type mechanische compressor.
Een geweldig stukje techniek als het functioneerde. Met name het warm rijden was extreem belangrijk (en lukte niet iedereen). Een geweldig klinkende viercilinder met veel koppel onderin én veel vermogen bovenin. Niet naar hedendaagse maatstaven, maar met deze Passats kon je de E34’s en W124’s pesten op de linkerbaan van de Autobahn.
Volkswagen Passat VR6 (B4)
1993
In 1991 leverde Passat nóg een eigenwijze topmotor. Ditmaal geen 1.8 met compressor die bijna niemand gebruikte, maar een zescilinder opstelling die bijna niet werd toegepast. De VR6-motor werd eerst náást de G60 geleverd. Met de vierde generatie (dat eigenlijk een ingrijpende facelift was), was de VR6 de enige topuitvoering.
Het sportieve karakter was er bij deze generatie ingetogen doch dikke luxe en snelle Passats wel een beetje vanaf. Je kon ‘m zelfs als ‘GL’ krijgen! Dat doet niets af aan de prestaties. De VR6 motor was goed voor 174 pk, een serieus aantal waarmee je 224 km/u kon halen!
Volkswagen Passat V6 Syncro (B5)
1998
Misschien wel de beste Passat ooit gebouwd. In dit geval ging VW weer over naar een Audi-platform. De Passat B5 had de motor weer in lengte staan. Om te rijden was de Passat een stuk minder fun. Integendeel, maar met de 1.9 TDI in het vooronder kon je zuinig en snel Europa doorkruisen zonder een centje pijn. Ondanks dat er soms met 2.8 VR6 Syncro wordt geadverteerd, is het toch echt een 2.8 V6 van Audi met quattro-vierwielaandrijving.
Sterker nog, qua specificaties was deze auto bijna gelijk aan de veel duurdere Audi A6 2.8 5v quattro (C5). Ondanks de 193 aanwezige pk’s, was het meer een comfortabele en luxe Autobahnstormer dan echt een sportieve Passat. De 1.8T en 2.3 V5 krijgen een eervolle vermelding.
Volkswagen Passat W8 4Motion (B5+)
2002
Volkswagen ging helemaal los met de Passat W8. Het was een tikkeltje zelfoverschatting met deze enorm dikke en luxe Passat. Ja, de Passat B5.5 was een hele goede auto, maar de concurrentie had niet stilgezeten. De Mondeo II reed veel beter en de Laguna was veel geavanceerder. Daar ging de achtcilinder niet veel aan veranderen. De 4.0 liter motor was een ‘W8’, met twee VR4-motoren aan elkaar gesmeed (of een halve Bugatti W16, het is maar hoe je ernaar kijkt).
Dit blok leverde ooit ergens 275 pk, maar zo sterk voelde ‘ie niet aan. Sterker nog, de motor viel dusdanig tegen dat Volkswagen de 4.2 van Audi in de Phaeton en Touareg lepelde in plaats van hun eigen achtcilinder. Maar toch, een exotische achtpitter in een D-segmenter: VW deed het toen nog.
Volkswagen Passat R36 (B6)
2008
Met de B6-generatie ging Volkswagen weer terug naar zijn VW-roots. Dat betekent een overdwars geplaatste motor en vierwielaandrijving met een haldex-koppeling. Wederom zorgde het voor betere rijeigenschappen dan bij de vorige generatie. Ondanks dat je kon kiezen voor een 2.0 TSI met 200 pk en een 3.2 VR6 met 250 pk, waren dat níet de topversies. Dat was deze door Volkswagen Individual gebouwde R36.
Het idee van de auto was gelijk aan de Golf R32, maar dan met meer vermogen, meer koppel en meer luxe. De bodykit is nog altijd decent dik. De motor was nu 3.6 liter groot (zoals de naam al suggereert) en goed voor 300 pk. In principe voldoende voor aansprekende prestaties, alhoewel concurrenten als de Audi S4 en Insignia OPC potiger waren. Tegenwoordig een behoorlijk gewilde auto met navenante vraagprijzen voor deze hele dikke en luxe Passat.
Volkswagen Passat 3.6 4Motion (B7)
2012
Want als je kijkt naar de prijzen, kun je beter doorsparen voor een latere B7. Zoals wel vaker is de B7 een heel flinke facelift ten opzichte van de de uitgaande generatie. De financiële crisis hakte erin, dus de chromen neus en het ‘sexy lijnenspel’ maakten plaats voor een zeer ingetogen en zakelijke Passat waar echt nul franje aan zat. Het interieur was keurig, dat dan weer wel.
De 3.6 motor was exact gelijk aan die van de R36, maar je zag het er nauwelijks aan af. Dat geeft de auto wel wat sleeper-kwaliteiten, zeker met kleine wieltjes eronder. Gelukkig kon je halverwege ook kiezen voor een R-Line interieur- en exterieurpakket plus wat kleuren, wielen en bekledingen van Volkswagen Individual.
Volkswagen Passat 2.0 TSI R-Line Edition 4Motion (B8)
2017
We eindigen het lijstje met luxe en dikke Passats met het huidige model. De Passat ‘B8’ is de negende generatie van de Passat. Het model was nu helemaal nieuw en gebouwd op het MQB-platform van Volkswagen. Dit heeft een aantal grote voordelen, zoals een veel grotere mate van stijfheid en lager gewicht. Wederom een interieur dat tussen premium en ‘normaal’ in zit. Ja, er was een sportief ‘gebadgde’ GTE, maar een 1.4 met elektromotor is niet echt sportief.
De dikste keuze was de 2.0 TSI met 280 pk. Het is in principe dezelfde motor als in de Golf R, dus je kan er makkelijk meer vermogen uit halen. Zoals wel vaker gaat men liever voor een 318i M Sport, maar zo’n dikke Passat rijdt er rondjes omheen. Geweldige tweede gezinsauto naast de verplichte EV-crossover.
alloallo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
alloallo zegt
Mijn Duitse teamleden krijgen binnenkort een Passat 200 pk TDI met 4motion , dsg en R Pakket. Listenpreis 56K
sportabgasanlage zegt
Ok.
MarcoM zegt
@alloallo: fijn.
piebepost zegt
Mooi.
meneerdemeneer zegt
@alloallo: Bij deze wil ik me ook aanmelden bij het team!
Wat moet ik doen?
alloallo zegt
LOL :-)!
Ik heb mijn team echt moeten overtuigen om voor een ‘dikke’ Passat te kiezen ipv een kalere premium uitvoering.
In Nederland is deze uitvoering überhaupt niet verkrijgbaar.
Stijnson zegt
@alloallo: Jaloers! In Nederland is deze klasse zo goed als uitgestorven. Bijna geen motoren meer te krijgen helaas
alloallo zegt
Eens! Ik had ook best gewild.
Dutchdriftking zegt
De dikke varianten van niet premium D-segmenter. Heerlijk.
volvo480gtt zegt
Leuk artikel!
De B5 en dan vooral de B5.5 vind ik nog steeds een mooi model.
Overigens staat bij het stukje over de B5: misschien wel de Passat ooit gebouwd. Denk dat je het woordje beste vergeten bent?
golf1985 zegt
@volvo480gtt: een vriend van me heeft een b5.5. Heb hem gister mee gehad naar het werk maar rijd zeer fijn moet ik zeggen. Zijn passat b7 zal ik wel niet mogen lenen🤣
Dutchdriftking zegt
@volvo480gtt: De B5 is inderdaad geniaal. Doodzonde dat er nooit de 2.7 bi-turbo van Audi in heeft gezeten. Was een betere optie dan de W8.
Robert zegt
Mijn opa had vroeger zo’n B1. En die was best luxe, voor een VW uit die jaren 70! Beige velours bekleding, bruin getint glas rondom, wat mooi combineerde met de oranje(!) lak, en, I kid you not, van binnenuit verstelbare spiegels én een heuse sigarenaansteker (opa rookte Ritmeester).
weetikveel zegt
In plaats van de laatste 2.0 tsi Passat zou ik liever voor een Superb combi gaan met 2.0 tsi L&K uitvoering. Zelfde aandrijflijn, meer luxe, meer ruimte en meer sleeper gehalte.
HelldogBE zegt
Schijnt dat er qua isolatie toch nog wat verschil op zit? Draag de superb mk3 ook hoog in het vaandel.
dirkiii zegt
@HelldogBE: klopt de Superb is goedkoper en moet ook goedkoper aanvoelen, zelfde liedje met de Octavia en de Golf.
Skoda maakt prima auto’s maar Volkswagens voelen net wat verfijnder aan.
mark383 zegt
Wat een heerlijk overzicht. Interessant ook om te lezen welke verschillende platforms er gebruikt zijn door de jaren heen. Dat verklaart waarom de ene generatie Passat als een totaal andere auto voelt als de andere. Dank voor het delen!
Persoonlijk is mijn favoriet de B3 (aka de ‘neusbeer’), maar dan het liefst wel de VR6 versie. Goede tweede de B5.5, wat gewoon een hele goede en mooie auto was (net als het broertje van Audi).
De B8 vind ik ook een heel geslaagd design, ingetogen dik als je het mij vraagt. Jammer alleen dat er geen V6 meer leverbaar is.
dirkiii zegt
@mark383: de B8 is een mooie staat op mijn shortlist als volgende auto het liefst met de 2.0bitdi.
wimof zegt
Voor mij is dit ook mijn leven zien voorbij gaan, geboren in 1957 de Passat (Audi 80) gelanceerd zien worden, gaan werken als leerjongen in 1975 (ervoor (1973)) ging ik al mijn broers “dirty jobs” opknappen. Daarna zelf verdeler van de 2 merken geworden en de modellen zien voorbij komen. Bizar, net zoals het leven is.
escort77 zegt
Ik mis de Phaethon ;-)
Maar uit dit rijtje zou ik voor de B4 gaan. Donkerpaars, estate/variant versie.
moveyourmind zegt
Leuk artikel, vooral omdat ik de Passat helemaal niet associeer met luxe. Mijn ouders hadden in de jaren ’70 en ’80 verschillende Passats B1 en kan me vooral herinneren hoe kaal die dingen waren.
Maar vanaf de B3 is het flink vooruit gegaan en tegenwoordig is het gewoon een dikke luxe ogende bak.
meneerdemeneer zegt
@moveyourmind: Een W123 300td uit de jaren 80 met opties was de ultieme koets uit de straat.
Als ik er nu naar kijk zie ik degelijkheid, dat wel. Maar wat zijn ze sober en kaal.
Tijden veranderen;)
pindakoning zegt
Die B8 vind ik best goed te pruimen. Durf alleen niet te kijken hoe duur deze uitvoering is.
Ultimora zegt
Vroeger hadden wij thuis ook altijd passat’s . Eerst een witte B2 1.8 CL. Die was zo kaal dat je zelf de radio met luidsprekers moest inbouwen nadat je hem bij de dealer op haalde. Daarna kreeg mijn pa als Leaseauto een B3 2.9Vr6 Syncro. Dat was toentertijd echt gewoon een dik ding. Ik weet dat ik het toen jammer vond dat er geen dakraam in zat. Als 9 jarig kind was dat natuurlijk erg belangrijk. Maar dat werd gepareerd met een Climate Control. Ik had geen idee wat het deed maar vond het dakraam interessanter maar achteraf was die clima veel comfortabeler.
De laatste Passat die hij had was een 2004 B5+ 1.8t Sportline met een chip van Abt voor ik meen 193pk en 260nm Dat was toen de eerste auto waarmee ik zelf na het halen van het rijbewijs mee mocht rijden. Dat was een fijne auto qua aandrijflijn, en comfort. Ik vind het nog altijd mooie en fijne auto’s maar ik heb niet het gevoel dat het de kwaliteit nog biedt die het destijds deed.
choecoe zegt
De B5,5 was in mijn ogen echt de leukste waar niets te gek was. Een 1.8T was er, een 2.3 VR5 een 2.8 V6 uit de golf, die gekke W8, de 130pk 1.9 TDI en de 2.5 TDI met 180pk. Fantastische jaren waren het.
Thomas20vt zegt
@choecoe: de 2.8 V6 30v was een blok van Audi, deze ligt namelijk in de lengte. De 2.8 V6 24v uit de Golf ligt overdwars.
Sjoerd zegt
Een Passat B6 station was onze ‘camper’ tijdens twee road trips door de VS. Fijne auto waarvan Amerikanen versteld stonden van de luxe binnenin ten opzichte van hun 10 jaar jongere Toyota’s en Honda’s. VW was daar iets om te leasen: “Mooie auto’s maar kwetsbare techniek.” Jammer dat de Passat daar nu verdwijnt als stijlvol Europees alternatief voor die conservatieve Japanners.
Design_Driven zegt
Ik heb altijd een zwak gehad voor de B3. Die was in die tijd een revolutie kwa design. Heel apart zonder gril. Een mooie rode of donker blauwe variant met VR6 daar probeerde ik mijn vader in te krijgen toen der tijd, zonder succes overigens.
De B3 is compleet verdwenen, in het VK heb ik die nooit meer gezien in elk geval.
Ot92 zegt
De foto waar B8 bij staat is een B8.5 (facelift) trouwens, maar goed. Zet die maar zo neer hier. OPF eruit, beetje hier en daar wat aanpassen en daarna kietelen. 400pk in een Passat Variant. :)