
Special voor een heel bekend Autoblog figuur zoeken we een dikke diesel met handbak!
Dames en heren! Welkom bij het Autoblog advies van 15 april. Vandaag gaan we een auto zoeken voor een heel bijzondere Autoblog coryfee. Het gaat namelijk om niemand minder dan onze huis-tipgever Rachid! Rachid zit op regelmatige basis Marktplaats af te struinen op zoek naar de mooiste, dikste of meest obscure occasions.
Maar nu is het moment aangebroken dat hij er zelf eentje gaat aanschaffen en dan is het toch altijd eventjes wat anders dan voor een artikel op Autoblog (daarom kochten wij ook een Alfa Romeo 159). Rachid rijd heel erg veel kilometers én er is een kleine op komst. Hij wil het liefst een hele dikke diesel met handbak. Uiteraard had hij zelf al gekeken, maar hij vroeg zich af of wij nog wat wisten.
De bekende tabel met wensen voor een dikke diesel met handbak kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | 330i E46 – ’05 |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 14995 |
Jaarkilometrage: | 40 a 50K |
Brandstofvoorkeur: | Diesel (Min. Euro 5) |
Reden aanschaf andere auto: | Ik word (helaas) vader… |
Gezinssamenstelling: | Vrouw, konijn en ik |
Voorkeursmerken / modellen: | ‘Saai’, maar solide Duitse auto’s, Volvo’s, alles met minimaal een vijf en/of zescillinders! |
No-go merken / modellen: | Citroën, Dacia, Daewoo, Fiat, Ford, Lada, Lincoln, Suzuki, Peugeot, Rover, Saab Iveco, Renault, Porsche, MG, Subaru, Alfa Romeo, VW-Golf, Daihatsu, |
BMW 525d (F10)
€ 11.800 (Duitsland, particulier)
2011
175.000 km
Wat is de BMW 525d eigenlijk?
Eigenlijk kan het twee dingen zijn. Modellen uit 2010 en 2011 hebben een 3.0 zes-in-lijn onder de kap met één turbo, latere modellen van 2011 en verder hebben een 2.0 viercilinder biturbo. Het is een D-segment sedan die nog verrassend goed tegen de tand des tijds bestand is. De styling is een hoogtepunt in de historie van BMW, het interieur is bovengemiddeld goed voor elkaar. In dit geval vonden we de heilige graal: een zescilinder met handbak. Dat betekent dat je ze eenvoudig kunt tunen: 100 pk en 200 Nm erbij is geen enkel probleem. De optionele achttraps automaat is speciaal voor de 525d een ZF 8HP45 en zit al op de grens van wat ‘ie aankan. 530d’s hadden standaard een handbak, maar zijn bijna niet te vinden.

Hoe rijdt de BMW 525d?
Nou, als een hele grote auto. De BMW 5 Serie F10 rijdt als een limousine en dat kun je zowel positief als negatief opvatten. Gevoelsmatig zit het dichter tegen een 7 Serie aan dan een 3 Serie (wat in technische zin ook zo is). De besturing is gevoelloos en afstandelijk en het standaard chassis wel erg relaxed. Maar dat betekent dat het een heerlijke reisauto is. Dat dan weer wel. Zorg wel dat je er er eentje vindt met de sport- of comfortstoelen.








Kosten BMW 525d:
Verbruik: 1 op 14,06
Brandstofkosten: € 489
Gewicht: 1.680 kg
Motorrijtuigenbelasting: €176
Verzekering: € 85
Kosten per maand: € 750
Onderhoudsprognose:
Ga voor een zo eenvoudig mogelijke setup. Dus een zes-in-lijn met automaat en achterwielaandrijving. Biturbo’s, xDrive, moeilijk veel opties: het kan allemaal stuk en dat gaat het ook. Ook in dit geval is het gevoelsmatig meer een 7 Serie en geen 3 Serie. Qua onderhoud ben je sowieso veel kwijt met deze kilometers. Twee, drie beurten per jaar ga je wel halen. Maar houd wel 1.000 euro per beurt apart en minimaal drie per jaar. Dat geldt voor alle auto’s in dit overzicht.
Afschrijvingsprognose:
Als je kiest voor de handbak (wel zo leuk, niet beter) dan gaat je meteen afschrijving naar nul. Niemand die een reisauto met handbak wenst in de handel. Ja, er zal ongetwijfeld een ‘save-the-manual’ Facebook-group zijn, maar die tokkelen in hun Golf Variant 1.6 TDI met handbak rond en zullen dat blijven doen. Ook gezien de kilometers en het feit dat het een sedan is, betekent dat je er niet veel aan over gaat houden na een paar jaar. Desalniettemin krijg je altijd wel een paar duizend euro voor een dikke BMW, ook met veel kilometers.
Audi A5 Sportback 3.0 TDI quattro (8T)
€ 12.999 (Duitsland, particulier)
2011
185.000 km
Wat is een Audi A5 eigenlijk?
Het begon ooit als een coupé op basis van de Audi A4. Toen kwam er een Cabriolet en vervolgens een Audi A5 Sportback. Nu is het heel smaakgebonden, maar Audi heeft met de A5 Sportback écht een knap model afgeleverd (terwijl een 4 Serie Gran Coupé toch meer een 3 Serie hatchback is). Het betekent dat je alle A5-kwaliteiten krijgt. Dus een strak exterieur en een hoogwaardig interieur. Stel je alleen niet te veel voor bij de ruimte.

Hoe rijdt de Audi A5 Sportback?
Met deze motor, als een beest! De handbak van de A5 is veel fijner dan de handbak van bovenstaande BMW. De motor is standaard aanzienlijk krachtiger, terwijl de auto kleiner is. Ook prettig is dat deze 3.0 TDI standaard quattro heeft. Het is een capabele cruiser die je redelijk betrekt bij het autorijden. Van de auto’s in dit overzicht is het de fijnste Autobahnstormer. Lange stukken op hoge snelheid zijn zijn specialiteit. Voor een Audi is dit ‘erg sportief’, maar voor de veelrijder een geweldige combinatie. Enig nadeeltje: echt heel erg zuinig is ‘ie niet. En kijk uit met S-Lines met grote velgen, die zijn niet heel comfortabel.








Kosten Audi A5 Sportback
Verbruik: 1 op 12,79
Brandstofkosten: € 538
Gewicht: 1.635 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 163
Verzekering: € 100 per maand
Kosten per maand: € 801
Onderhoudsprognose:
Dit is een gecompliceerde Duitse dikke diesel met handbak en daar past gecompliceerd Duits onderhoud bij. De bouwkwaliteit van deze generatie Audi’s is op zich erg hoogstaand. Je moet het wel bijhouden, anders wordt het al snel heel erg duur. Op hogere kilometers moet je een keer denken aan een nieuwe turbo of verstuivers. Net als bij de BMW kunnen de kosten vrij hoog zijn. Als je 50.000 per jaar rijdt, zijn de onderhoudskosten ook nooit ‘klaar’. Dit is een verhaal zonder einde, natuurlijk.
Afschrijvingsprognose:
In principe geldt voor de Audi A5 hetzelfde als met de BMW. Uiteindelijk zal ‘ie altijd wel een paar duizend euro waard zijn, maar de markt voor diesels met astronomische kilometerstanden is niet erg groot meer. Maar ja, als je ‘m voor 15 mille voor de deur hebt staan, heb je al niet de hoofdprijs betaald.
Volvo V60 D5 R-Design
€ 11.220 (Duitsland, specialist)
2011
180.000 km
Wat is een Volvo V60 eigenlijk:
Een heel erg luxe en krappe Ford Mondeo. Jaguar kon de X-Type niet slijten ‘want het is een Mondeo met andere koets’, maar met deze Volvo V60 heeft niemand er een probleem mee. Ze hebben er bij Volvo namelijk wel veel werk van gemaakt om er een knappe kar van te maken. Het exterieurdesign is nog altijd erg fraai, qua voorzijde is het nog altijd even wennen na 12 jaar.

Hoe rijdt een Volvo V60
Heel sportief voor een Volvo! Maar niet in algemene zin. Net als de Audi is de V60 een heel erg fijne snelweg-auto. Maar… Om eerlijk te zijn hè: een Ford Mondeo rijdt eigenlijk fijner, want die is sportiever zonder dat je comfort in levert. Ook is de Mondeo veel ruimer. Maar ja, die heb je niet met vijfcilinder en deze Volvo heeft dat wel. De D5-motor is een pareltje ten opzichte van een viercilinder: veel vermogen en koppel, prima afgifte en erg gunstig verbruik. In dit zescilinder geweld komt ‘ie echter wel tekort qua power. Al met al een prettige dikke diesel met handbak, want deze schakelt prima.








Kosten Volvo V60
Verbruik: 1 op 14,97
Brandstofkosten: € 451
Gewicht 1.514 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 150
Verzekering: € 75
Kosten per maand: € 676
Onderhoudsprognose
Veel kilometers, mooie techniek: dat gaat veel geld kosten. In vergelijking met de Duitsers valt het enigszins mee, maar goedkoop zal het zeker niet zijn. Waar je wel even rekening mee moet houden – gek genoeg – is roest. Een V60 kan soms flink rotten, net als zijn Ford– en Mazda-broertjes uit deze tijd. Dus wat je bespaart qua onderhoud kun je hier aan uitgeven. Preventie betaalt zich later uit als je 50.000 km per jaar rijdt door weer en wind.
Afschrijvingsprognose
Die is ietsje positiever dan bij de Duitsers. Er is namelijk en enorme clan aan Volvo-liefhebbers in Nederland. Ook met hoge kilometerstanden zijn Volvo’s nog in trek. Dat komt doordat oude Volvo’s met gemak een half miljoen kilometer reden zonder problemen en veel Volvo-eigenaren het onderhoud goed uitvoeren. Daarbij zijn het snelwegvreters pur sang en dan is een paar ton geen probleem. Ook de lagere kosten om het rijdend te houden, maken de V60 ‘minder oninteressant’.
YOLO:Jaguar XF Sportbrake V6 S Sport (X250)
€ 13.990 (Duitsland, specialist)
2013
150.000 km
Wat is een Jaguar XF eigenlijk?
Een enorme E-segment auto van Jaguar. Het was destijds een van de eerste nieuwe stijl Jaguars, samen met de XK. Mede daardoor komt de Jaguar XF absoluut niet verouderd over. Integendeel. Het zijn nog altijd bloedmooie auto’s om te zien. Met name Sportbrake is een plaatje. Nadeel: het is geen dikke diesel met handbak, want je kan ‘m alleen met en automaat krijgen. Dat is dan meteen wel een heel erg fijne.

Hoe rijdt een Jaguar XF
Formidabel. Stiekem beter dan een BMW 5 Serie, maar dat mag je niet zeggen. De besturing biedt iets meer gevoel en de dempers zijn (veel) beter. Hierdoor wordt je meer bij het rijden betrokken zonder dat het opdringerig of oncomfortabel is. De motor, een biturbo zescilinder, is een beul. Die 250 km/u haalt ‘ie op zijn sloffen. Een echte beuker!








Kosten Jaguar XF
Verbruik: 1 op 12,18
Brandstofkosten: € 565
Gewicht: 1.880 kg
Motorrijtuigenbelasting: € 202 per maand
Verzekering: €100 euro per maand
Kosten per maand: € 867
Onderhoudsprognose
Ai, hier gaat het natuurlijk mis, zou je denken. Dat valt reuze mee. In vergelijking met een Duitse klassegenoot is het niet noemenswaardig beter of slechter. Wel zijn er potentieel hoge kosten als je er veel mee gaat rijden. Voordeel: veel XF’s lijken redelijk vertroeteld te zijn. Het zijn toch echt liefhebbersauto’s. Nadeel: er zijn niet zoveel Jaguar-dealers en specialisten. Dus hopelijk woon je er bij eentje in de buurt.
Afschrijvingsprognose
Hierin moeten we eerlijk zijn: dat is spannend. Een grote Jaguar diesel is geen courante waar. Dat zie je nu al, want je koopt een jongere auto met minder kilometers voor min-of-meer het zelfde geld. Deze auto’s moet je oprijden en naar bijna nul rijden.
Autoblog oordeel dikke diesel met automaat
Dat is een lastige! Voor elke auto valt wat te zeggen. Als we alle punten bij elkaar optellen, lijkt de BMW 525d het beste eruit te komen. Je krijgt het meeste waar voor je geld en het is een dijk van een auto.
De kosten liggen echter niet ver uit elkaar. Een beetje pech of geluk met en onderhoudsfactuur heeft meer impact dan de vaste lasten. De stap naar de Yolo is niet eens zo groot en dan rijd je de komende vier jaar wel in een Jaaaaaag. Bij die BMW past een automaat veel beter. Dus wil je de tofste dikke diesel met handbak, dan voldoet de Audi het beste als totaalpakker.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Ik ben echt veel te gierig voor dit soort auto’s. Ik zou juist een veel zuinigere diesel nemen bij 50k per jaar. Een 2.0 en die wat laten chippen ofzo. Maar deze 5 en 6 cilinders rijden natuurlijk wel veel mooier.
Ik sta vooral te kijken van het opgegeven verbruik hier. Zeker in Nederland moet dat makkelijk veel beter kunnen zijn. De 330d van BMW staat namelijk bekend potent én zuinig te zijn. Uiteraard wel in combinatie met een automaat.
Bij dergelijke kilometers ga ik er van uit dat vrijwel alles op de snelweg gedaan zal worden, dus moet ook met een 6-cilinder wel een beter verbruik te halen zijn dan hier te zien is. Essentieel is dat je toeren zo laag mogelijk zijn bij de snelheid die je in de regel rijdt. Ik zou de keuze tussen automaat of handbak vooral daarvan af laten hangen. Een diesel die op de snelweg nog amper 1500 toeren doet, onhoorbaar stil, heerlijk.
@willeme Hebben jullie hier het Duitse Spritmonitor toevallig gebruikt, of een andere bron?
Altijd 6 cilinders. Nooit zonder automaat. Uit deze lijst graag de XF.
Zelf ook opzoek naar een dikke 6 cylinder diesel.
Ik denk maar zo. Zolang het nog kan en mag gewoon doen.
In dit geval zeker de 525 diesel
Van Passat 2.0TDI naar BMW e61 3.0D naar een BMW F11 LCI 3.0XD. Geen spijt van gehad wat een verschil met VW. XD eigenlijk ook niet erg stabiel geweldige reis auto vooral de bergen in. Houd deze nog even de prikzen voor G zijn best vors tegenwoordig.
Een zescilinder diesel is een heerlijkheid. Hier de voorloper van de XF, de S-Type.
Omdat ik nog lang genoeg mee moet om ooit verplicht in een elektrische leasebak te moeten.
Dus zo lang mogelijk die V6 in de lucht houden.
O, en uit dit lijstje de Jaaag uiteraard. Jaguar, what else?
Gemiddeld €800 pm en daar zit onderhoud niet eens bij. Veel geld voor een oude diesel met 175K op de teller. Liefhebber of niet, je moet wel een steekje los hebben dan denk ik.
Man, wat een prijzen…. Rachid, proficiat dat je vader wordt! En dat woordje ‘helaas’, dat ga je na de geboorte nooit meer gebruiken. Uit dit lijstje zou ik de Jaguar kiezen. Maar voor mij een te grote smak geld, voor een tien jaar oude auto. Ik zou gaan voor een oersaaie Golf variant ofzo. Of een Focus. Of een dreier, wat recenter, met automaat, met 4pitter. Zoiets. Dit lijstje is leuk, maar je moet wel een enorme liefhebber zijn om dit soort bedragen aan dat soort auto’s te spenderen.
Ik kan de F10 alleen maar van harte aanbevelen, ik rijd zelf een F11 met zescilinder (benzine). Wat een heerlijke auto.
Hier ook een F11 rijder, eveneens benzine 6-cilinder. En ik zou met zoveel km’s per jaar juist voor een exemplaar gaan met veel opties. Denk aan adaptieve cruise control, adaptieve demping of onderstel, beter geluidsysteem, pano dak. Dan kun je nog ontspannender reizen en genieten van die km’s.
Idem dito hier, F11 530xD. Een 4-cilinder hoort niet in deze klasse en hij zingt ook fantastisch in toeren (relatief voor een diesel natuurlijk)!
Zou zelf de adaptieve dempers laten voor wat het is want vervangen is bij deze generatie extreem duur (richting 4000€ materiaalkost bij DIY) terwijl het voor de G-series en 3-series veel goedkoper kan met OEM onderdelen. Zelf heb ik ze eruit geprogrammeerd en Sachs eronder gestoken (want comfort+ was te zacht/zweverig voor mij en sport voegde niets toe).
Verder is de Xdrive toch wat gevoeliger qua banden, verbruikt meer en icm met de diesel vooronder toch wat neuszwaar. Daar staat tegenover dat je lomp op het gas kan bij regen, maar moest ik het opnieuw doen zou ik toch weer een RWD 530D willen (zoals de vorige E61).
Grootste aanrader vind ik toch de ZF8-bak. Die cruiset aan 1500rpm op de snelweg of 1200rpm op tragere wegen maar schakelt supersnel neer als je meer vermogen nodig hebt en houdt ook prima lagere versnellingen vast als hij een sportief manoevre opmerkt (bruusk remmen, bocht nemen of nerveus op het gas).
Als het handbak moet zijn altijd de A5 3.0tdi. In tussensprints sneller dan zijn S5 broer. Zuinig op hoge snelheden, en legio omderdelen en specialisten. Sportstoelen zijn een must.
Lastig dit. Binnen budget heb je plenty keuze mits je in DLD shopt maar ik denk dat bij de afstanden onderhoud nog wel eens een dingetje kan gaan worden..
Een beetje ruim genomen heb je na 5 jaar je aankoop budget aan onderhoud versleten…
Zeker met een koter in aantocht kan dat pijn gaan doen…
Als je het over gave diesels hebt die ook nog eens praktisch moeten zijn dan zou je toch bijna gaan denken aan een touareg ( met die waanzinnige 10 pitter diesel ) of nog asocialer ; de Q7 met de 12 pitter diesel.
De phaeton is ook nog een poosje met die v10 diesel geleverd…
Ook die kosten het nodige qua onderhoud en lusten ( net zoals de bovenstaande auto’s ) nogal een slokje…
Jij wil Rachid helemaal blut hebben, weet je wat die auto’s wegen en zuipen? Laat staan onderhoud aan die wagens met hun exotische blokken. Volgens mij beide geen toonbeeld van betrouwbaarheid. Wss wel afgeladen met opties, maar geen handbak.
Voor mij de jag graag.
Maar mag ik ook wijzen op de v60 d6? Ik denk niet dat Rachid veel electrisch zal rijden. Maar hij is pittiger, je betaalt nog even half tarief en je pikt ze in Nederland voor minder op dan de aangehaalde Duitse d5.
Had die niet een nog veel beperktere kofferruimte? De V60 is al een klasse kleiner dan de 5-Serie en bovendien een “lifestyle” station. Ik zou me de moeite en potentiële problemen sparen.
Klopt. Maar met een kind kun je je afvragen of beperkte kofferruimte niet een blessing in disguise is. Kun je niet veel teveel rommel meezeulen.
C5 3.0 Hdi station?
Waarom is de BMW 5 serie een D segment? En de Jaguar xf een e-segment?
Van dit rijtje de Volvo. Gewoon echt een goede auto welke, buiten regulier onderhoud en remmen, weinig extra reparaties aan hoeven te gebeuren. Dit is echt het tegenovergestelde van de “kwaliteits”, premium Germanen.
En dat verhaal van roest. Ik lees het vaker hier. Nog nooit daadwerkelijk een v60, v70, s80, xc70 of xc60 met roest gezien. En ik heb er al best wat gezien.
Een 525d 4-cilinder rijdt superlekker. Snel, zuinig en perfect in balans door de lichte neus (tov een 6-cilinder). Misschien wel de beste 5-serie die je kan kopen, al heb ik als liefhebber veel liever een benzine. Ga hem zeker eens proefrijden
Alfa 159 2.4 jtd in ti. Maar ja no-go. Jammer. Ik waardeer je enthousiasme maar ik zou geen 3 liter 6 cylinder nemen met 50k per jaar. En anders gewoon een 330d. Met één kind hoef je echt geen fünfer!
Mooie aanvraag. En als je de kosten kan dragen dan lekker genieten van een dikke diesel nu het nog kan. Ik zou overigens ook nog even een proefrit maken met een Giulia 2.2 JTDm. Handbak of ZF zijn beiden top, Squadra maakt hem serieus vlot.
Die vind je niet voor 15k
800 per maand, joe…
Die bmw wordt niet mooi oud
Ik doe die kilometers in een Octavia 1.6.
Dat is me duur genoeg! We rijden toch allemaal 100 als we geluk hebben.
Liever een klein sport autootje voor erbij..
Niet iedereen heeft plek voor meer auto’s.
De Volvo is veel te klein en erg oncomfortabel, slechte geluidsisolatie. Dan altijd de V70. Ik zou sowieso een station meenemen omdat de hele baby/peuter uitrusting daar veel makkelijker in past.
En waarom een handbak bij zoveel km’s?? Wat een zelfkastijding. Een ZF automaat gaat jaren mee als je hem goed behandelt. Ik mis in het rijtje nog een E350d W212. Evengoed zou ik de Beamer kiezen. Met de comfort stoelen.