We nemen even een kijkje in de wondere wereld van de dikke diesel coupés op deze maandagavond.
Enkele weken geleden bespraken we een lijstje obscure diesel coupés. Daarbij bleek dat er nogal wat omissies waren. Mensen misten bepaalde auto’s. Dat klopt, we wilden toen de nadruk leggen op de rare combinaties. Maar er is ook nog zoiets als een categorie van dikke diesel coupés. Die komen vandaag aan bod!
Het is een categorie die erg zeldzaam was en is. Ze worden namelijk maar mondjesmaat aangeboden en de reden is vrij simpel: het is een enorm specifieke markt. Veel petrolheads die een coupé willen, vinden een benzinemotor veel fijner. Een dikke diesel kan, maar dan liever in een stationwagon of SUV, niet in een coupé.
Maar eigenlijk is deze categorie van dikke diesel coupés die van de ware Gran Turismo’s. Stijlvolle, comfortabele tweedeurs auto’s met een enorme zelfontbrander onder de kap, waardoor je echt lange afstanden kunt rijden (mits je diesel kunt vinden). Een roadtrip met een Aston Martin Vanquish of Ferrari GTC4Lusso kan natuurlijk prima, maar dan sta je om de 300 km met een slang BP Ultimate in de hand. Daarom kijken we naar deze specifieke categorie auto’s, gewoon omdat het kan en ze er binnenkort niet meer zullen zijn. Opdat wij niet vergeten!
Mercedes-Benz CLK270 CDI (C207)
2002 – 2005
Dit was een van de eerste echt dikke diesel coupés. De Mercedes-Benz CLK zag eruit als een tweedeurs E-Klasse, maar was onderhuids een C-Klasse. De prijs lag boven die van allebei. Zo dynamisch als een BMW 3 Serie was de auto niet.
Maar dat deerde niet, met deze auto wilde je lange stukken verslinden in korte tijd. Iets dat de auto ook uitstekend kon met de CLK. Bijzonder, standaard kreeg je een handbak! Later kwamen er dikke zescilinders bij, maar de CLK270 CDI was een van de eerste dikke.
Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm (939C)
2006 – 2011
Het klinkt raar, maar eigenlijk is dit de beste motor voor deze Italiaanse coupé. Een vijfcilinder powerhouse met bakken koppel. Van een Alfa Romeo verwacht je een kwikzilverige, toerenhongerige bochtenridder. De Brera is dat niet helemaal. Zo slecht als de pers destijds deed geloven is het zeker niet. De Brera met deze motor is een geweldige Gran Turismo.
Dankzij het enigszins gunstige verbruik (sowieso ten opzichte van de V6) kun je met kinderlijk gemak Europa door cruisen. In lange snelwegbochten zijn er weinig fijnere auto’s. Leuk weetje waar je niets aan hebt verder: helemaal aan het einde van de carrière kon je de motor ook krijgen met automaat en nóg later als 2.0 JTDm, met een 170 pk sterke viercilinder. Ook prima, maar die vijfcilinder klinkt beter. Neem wel een facelift model, die rijden prettiger, zijn lichter en roesten minder hard.
Renault Laguna dCi Initiale 3.0 V6 (X91)
2007 – 2012
Ja, Renault heeft ook ooit V6-diesels gehad! De eerste lichting in de Espace en Vel Satis was een intens slechte Isuzu-motor. Ja, falende Japanse techniek, terwijl de Renault-diesels veel betrouwbaarder bleken De motor in de Laguna heeft daar overigens niets mee te maken. Het is nog steeds een raadsel waarom Renault deze auto aanbood.
De auto concurreerde rechtstreeks met de dikke Duitse merken en deed minder ervoor onder dan de fanboys doen geloven. Dit waren echt goede auto’s. Ondanks dat het een geweldige occasion is, was de auto nieuw vast niet heel makkelijk te slijten, getuige het beperkte aanbod qua occasions.
BMW 635d Coupé (E63)
2008 – 2011
Misschien wel een van de eerste écht dikke diesel coupés is de BMW 635d. Deze zuinige BMW 6 Serie kwam in 2007 op de markt. Er waren een paar dingen heel bijzonder aan. Ten eerste de motor, een M57 biturbo diesel met 286 pk en 580 Nm. Daarmee was de 6 Serie zowel heel erg snel als relatief zuinig. Deze diesel was gewoon begrensd op 250 km/u. Heel veel is deze auto niet verkocht. Dat komt mede door de nieuwprijs van meer dan een ton, voor opties.
Als je zoveel geld gaat uitgeven, dan maakt het verbruik ook iets minder uit. In Zuid-Duitsland en Zwitserland verkochten ze wel goed, zeker voor de mensen die veel snelle kilometers willen maken in stijl. Laatste ding dat we willen zeggen over deze generatie 6 Serie, de uitvoering en kleur doen enorm veel voor de uistraling. In het grijs met vijfspaaks velgen is zo’n LCI een fraaie verschijning. Met M Sport spulletjes, tuningsonderdelen en dergelijke wordt het al snel fout.
Peugeot 407 Coupe GT 3.0 HDI
2009 – 2011
Peugeot was met de 406 Coupé HDI een van de eersten met een diesel coupé. De 2.2 HDiF met partikel-filter was een zeldzaam soepel lopende viercilinder, maar met 100 kW (136 pk) was ‘ie niet heel dik. Dat was de 407 Coupé wél. Deze opvolger van de 406 Coupé kon je met de 2.2 diesel krijgen, maar ook met de 2.7 met 207 pk.
Dat was echter het begin, want er is ook een GT met 3.0 HDI motor geweest, die 241 pk op de vooras afvuurde. In Nederland werd de 407 Coupé uit het gamma gehaald in 2009, maar toen kregen sommige markten nog deze lekker eigenwijze dikke diesel coupé
Alpina D4 BiTurbo Coupé (F32)
2014 – 2019
Alpina bouwt vaak de auto’s die BMW zelf niet maakt. De D4 is een 430d, maar dan met een aangepakte N57 ‘35d’-motor. Met een maximum vermogen van 350 pk en maximumkoppel van 700 Nm zijn het absolute beukers. De meeste motoren kwamen terecht in de D5 en XD3, maar je kon ‘m ook in de BMW 4 Serie krijgen.
Dat was dan ook de snelste variant. Vierwielaandrijving was in principe standaard, maar als je wilde kon je ‘m ook krijgen met premium achterwielaandrijving en een Drexler-sperdifferentieel.
Audi S5 Coupé TDI (8W6)
2019 – heden
Soms is het lastig om de mensen bij Volkswagen te doorgronden. Het concern omarmde dieseltechnologie ten faveure van elektrificatie. Totdat het hele dieselgate-schandaal daar een einde maakte. Maar toen! Toen lanceerde Audi even een hele lading dikke diesels: de S4, S5, S6 en S7 kregen allemaal dezelfde biturbo-diesel met 349 pk en 700 Nm onder de kap. Ondanks dat deze motor het beste tot zijn recht komt in de S4 Avant, is de S5 TDI nog bijzonderder.
Een sportieve coupé met een monsterlijk koppel. In principe doet deze auto wat de Brera pretendeert te zijn, minus de stijl. Audi was bij deze generatie (en dan met name de facelift) iets te ver doorgeschoten met tierlantijntjes. Oh ja, er is geen draaiknop meer voor de MMI. Zo’n dieselschandaal moet ergens van bekostigd worden. Desalniettemin een raszuivere beuker, zoals Uli zou zeggen. Niet meer in Nederland leverbaar.
Mercedes E400d 4Matic Coupé (C238)
2017 – heden
Er zijn niet veel E-segment coupés op het moment. De E-Klasse is wat dat betreft een vrij unieke aanbieding. Het is sowieso een bijzonder apparaat. Een grote vierzits coupé met 3.0 zescilinder lijnmotor. In dit geval is deze standaard uitgerust met vierwielaandrijving. Gezien het vermogen (340 pk) en koppel (700 Nm) ook niet heel onverstandig. Anders rijd je overal met een spinnend binnenwiel weg.
Ondanks dat de diesel absoluut niet meer kan anno 2022, moet die wel een magistrale auto zijn met een enorme range, bizarre tussenacceleraties en een heel acceptabel verbruik. Wat ook gaaf is, is dat Mercedes de focus vol op comfort heeft gelegd. Geen faux-sportieve aspiraties, maar een enorm soepele toermachine.
BMW 840d (G15)
2018 – heden
In principe is de BMW 8 Serie ook een E-segment coupé. De basis is de BMW 5 Serie en dat is gewoon een E-segment auto. Echter, BMW heeft de 8 Serie iets hoger in de markt gezet, zoals dat zo mooi heet. De 8 Serie is een stukje breder dan de E-Klasse en het interieur is wel ‘Next-level’.
Jammer dat een M-Sportpakket standaard is, dat verstoort het lijnenspel nogal van de auto. Als je 130 mille hebt, kun je nu naar de BMW-dealer lopen en er eentje kopen. 0-100 km/u in 4,8 seconden, top van 250 en een verbruik van 1 op 15,4. Een ware Gran Turismo en een heerlijke dikke diesel coupé!
Bonus: Audi R8 V12 TDI
2008
Eigenlijk is het best vreemd dat nog niet zo lang geleden het complete Volkswagen Concern volop de diesel promootte. Het hoogtepunt moest deze Audi R8 V12 TDI worden. Ja, een R8 met een twaalfcilinder diesel. De logica erachter was dat de Le Mans auto’s rond die periode ook met die milieuvriendelijke twaalfpitters ging rijden.
Die motor in een R8 moest dan een directe link zijn tussen circuit en straat. De auto zou er nooit komen vanwege een heel erg simpele reden: ze kregen de koeling niet voor elkaar. Een V12 biturbo genereert enorm veel warmte, terwijl er relatief weinig rijwind binnenkomt (de R8 heeft zijn motor in het midden).
EXTRA Bonus: Oldsmobile Toronado Diesel!
1979 – 1985
Ja, dit is geen grap. Amerikanen waren eerder met diesel-coupés aan het oefenen dan de Europeanen. We pakken de Oldsmobile Toronado, omdat het Oldsmobile was dat deze motoren ontwikkelde, maar er waren meer dikke diesel coupés van General Motors. Het idee was eigenlijk best begrijpelijk. Amerikaanse auto’s waren destijds echt extreem dorstig en traag. Waarom dan geen iets zuinigere trage auto?
Oldsmobile verkocht meer dan 300.000 V8-diesels, waaronder in de Toronado Coupé. De motoren bleken echter zeer onbetrouwbaar. Naast een dikke 5.7 ‘LF9’ was er ook heel even een kleine 4.3 LF7 V8. Ook die was niet betrouwbaar. Qua power stelde het ook niets voor, want ze vergaten een turbo te monteren, waardoor de meesten zo’n 105-120 pk onder de kap hadden. De onbetrouwbaarheid zat ‘m in het feit dat het eigenlijk een benzinemotor was die ze hadden omgebouwd.
Meer lezen? Dit zijn de 11 traagste auto’s die 250 km/u halen!
larini zegt
Wat is zo’n Laguna coupé toch een verschrikkelijk mooie auto. Echt een poor mans Aston Martin.
Peter zegt
Heb er ook 1. Maar dan benzine met 170 Pk. Wereld auto.
Tonnie zegt
Ik wil er 1. Wacht nog op een 3l v6 initialeet bruin of beige interieur en niet grijs of wit exterieur. Wacht al een tijdje…
outlook zegt
Je zoekt ook in Frankrijk neem ik aan?
drtim zegt
Prachtig idd!
kniesoor zegt
Die 3,0 liter met 241 peekaa in de 407 Coupé GT komt me bekend voor, dezelfde motor ligt ook in de Citroën C6 phase II.
Vind de Alpina D4 en MB E400d de meest aansprekende twee : een vrij ingetogen uiterlijk in combi met een sappige krachtbron, een passende twee-eenheid voor het soort oto.
E34M5Touring zegt
C5 en C6 kregen de motor aan t eind van de productie en de LR Disco3 facelift kreeg hem ook nog vreemd genoeg. Want de Range Rovers kregen de BMW diesels als ik me niet vergis.
martingtv zegt
Er was ook een cadillac coupé de ville diesel.
AudiRS zegt
Was dezelfde motor. De 350 cui diesel
E34M5Touring zegt
Inmiddels hebben de Yanks de diesels wel onder de knie. Nwe Powerstroke van Ford krijgt 475pk en 1625Nm fabrieks-af :) Bizar.
AudiRS zegt
Alleen hebben ze daar wel een 7.3 liter V8 voor nodig.
Als BMW dat 5 jaar geleden standaard al makkelijk haalt met een 3.0 6cil valt het me nog tegen.
Koppel is wel een dingetje. Net een vrachtwagen.
Dickie zegt
de huidige is 6.7 liter, de eerste Powerstrokes waren wel 7.3, 6.4 en 6.0 liter dat waren International motoren de 6.7 is volgens mij en Ford blok.
racerx zegt
Leuk stukje leesvoer en, muv de laatste, allemaal geweldige auto’s. Ik moest grinniken en fronsen tegelijk bij de zin over het ombouwen van een benzineblok naar diesel door Oldsmobile. Ik zou haast zeggen dat ook alleen Amerikanen dat kunnen verzinnen.
406_v6 zegt
De 1e (aard)gas motoren (V8, V12 en V16) van Caterpillar waren -in Papendrecht-omgebouwde diesels, liepen met gemak >100.000 uren. De gedachte dat je motoren op andere brandstoffen kan laten lopen als aanvankelijk bedoeld is niet zo gek dus. Feit is dat dieselblokken constructief veel zwaarder zijn uitgevoerd als benzineblokken, dat is waar ze zich op hebben verkeken denk ik.
moveyourmind zegt
Die 2.7 hdfi van de Peugeot is wel een heel erg fijne diesel. Model zelf word ook mooi oud. Net als de Laguna coupé.
alex1589 zegt
De Mercedes 400d heeft een 2.9 liter 6 in lijn. Geen 3.0.
Robert zegt
Ik heb meelij met hen die zo’n dikke diesel coupé moeten oprijden. Want bij inruil krijg je er weinig tot niets voor terug, áls ze hem al willen inruilen. Schrale troost: buiten die GM-gedrochten is het met geen van de bovenstaande auto’s een straf om deze op te rijden. Hooguit voor de bankrekening.
godfather zegt
Valt reuze mee. Rijd zelf een S6 en sinds aanschaf paar maanden terug en 30k kilometer verder nog geen euro afgeschreven. Sterker, krijg nog wel eens een inruilbod dat zelfs een paar euro hoger ligt!
Diesels blijven zuinig en rijden heerlijk als lange afstandscruiser. Aanbod wordt steeds minder en de vraag, tsja: die blijft hetzelfde……
redbeams zegt
S6…welke coupé is dat als ik vragen mag?
godfather zegt
Audi S6 Avant. Inderdaad geen coupe, maar dat maakt volgens mij niet uit. Veel mensen die behoorlijke afstanden rijden zullen een diesel prefereren, in welke vorm dan ook. Het aanbod slinkt, er is geen goed alternatief en de vraag blijft zodoende hetzelfde…
Zelf overigens ook nog gekeken voor een E coupé diesel, maar vond die wat te oud bollig voor een wat jonger persoon als ikzelf…
redbeams zegt
@godfather
Maakt toch wel uit aangezien het topic over diesel coupés gaat.
En ik moet @RRRobert toch gelijk geven wat de waarde van een (dikke) dieselcoupé betreft.Die dingen moet je kopen om nooit meer weg te doen want de waarde keldert als een baksteen.
ronnys zegt
Natuurlijk slinkt de vraag ook.
Met de huidige dieselprijzen is het financieel veel minder aantrekkelijk.
Het feit dat het veel lekkerder rijdt blijft overeind, maar toch zullen steeds meer mensen sneller een benzine aanschaffen als een diesel.
Als ik deze diesel prijzen in januari had voorzien is het ook sterk de vraag of ik een diesel gekocht zou hebben.
Diesel Rocks zegt
Oprijden, tja tegenwoordig rij ik niet zo veel meer, hooguit 1000 km per maand. Net 60.000 km op de klok. Dus nog even te gaan. Meestal rij ik mijn diesels door tot 350.000 km. In dit tempo ben ik over 24 jaar inderdaad wel aan een nieuwe toe. Maar voordat het 2035 is koop ik misschien wel weer een nieuwe dikke diesel, want niets rijdt lekkerder. Moeten oprijden? Met genoegen!
Habanero zegt
Ik wil graag uit deze reeks eentje kiezen voor elke dag van de week. De controversiële Oldsmobile voor op zondag, één van de leuke bimmers voor op zaterdag.
atrak zegt
Mocht ik de centen hebben liggen dan was ik vandaag nog een E400d gaan bestellen.
Dutchdriftking zegt
Een lijstje naar mijn hart. Vooral de Franse diesels zijn heel erg gaaf. En eigenlijk ook erg logisch. Als vanaf 0 km per jaar een diesel goedkoper is, dan wil je dat toch gewoon? Ook als je geld genoeg hebt. En die soepele Franse diesels zijn gewoon minstens net zo fijn bij dagelijks gebruik als een benzine 6 pitter. Zelf moet ik natuurlijk de Brera aanbevelen.
@willeme: Mocht dieselen op kort termijn iets minder duur worden en je zoekt een nieuw project, het is natuurlijk een type auto wat het beste bij jou past. Dagelijks inzetbaar maar ook een tikkeltje obscuur.
Let op, de 2.4 is er in twee varianten geweest, 200pk en 210pk. De 200pk heeft een minder goede turbo en wat betrouwbaarheids isssues. Deze levert in de praktijk overigens vaak ook maar 185pk. De 210pk variant welke vanaf eind 2007 is geleverd is een stuk robuster, en door de grotere variabele turbo levert deze wel het opgegeven vermogen. En als je wilt kan er nog veel meer uitgehaald worden. 300pk is geen enkel probleem.
Het is overigens nog een euro 4 blok, dit kan op termijn wat problemen opleveren met uitstoot in steden, in de gaten houden dus. En het blok is ook niet erg zuinig. Maar op lange ritten moet 1 op 11 nog wel lukken, en de brandstoftank is groot.
e38ossie zegt
De BMW 635d heeft geen bi-turbo motor. De M57D30 TÜ TOP motor heeft een kleine en een grote turbo. Bi-turbo Motoren hebben twee gelijke turbo’s.