Een dikke daily driver voor naast een 911. Wat is de beste sportieve keuze?
Dat er prijsverschillen zijn tussen Nederland en België: dat weten we. En dat er Belgische Autobloglezers zijn (Hallo!!!!), dat weten we ook. Ten slotte, dat er Belgische Autobloglezers zijn met heel erg dikke auto’s, dat is ook bekend. En ja, ook die mensen hebben af en toe advies nog. Keihard Autoblog Advies. Het is niet zo dat ze anders geen keuze kunnen maken, maar in sommige gevallen is het voor hen zeker interessant wat de keuze daadwerkelijk behelst.
Zo hebben we er dus vandaag eentje. Het is voor de Belgische Autobloglezer Douglas hij zoekt de perfecte dikke daily driver. Nu zoeken wij die uiteraard allemaal, maar hij kan 90 mille spenderen. Kijk, dat verandert wel de zaak. In Nederland heb je dan een M340i met niet al te veel opties en dat is het aanbod. Maar in België – ook gewoon een EU-land – heb je veel meer keuze!
Huidige auto / vorige auto’s | BMW X7, Golf 8 gti, RS4, 220D coupe |
Koop / lease | maakt niet uit |
Zakelijk / privé | |
Budget | max €90.000,- |
Brandstof | Benzine of hybride |
Kilometrage | 40.000 km |
Reden aanschaf andere auto | Benzine-auto op de zaak gekocht voor partner en wil nu ook benzine of hybride voor de tankkosten op de zaak te plaatsen. |
Voorkeuren | Porsche, Audi of BMW |
No-go | Mercedes-Benz |
Nieuw? Of jong gebruikt met opties?
De eerste vraag die je moet beantwoorden is of je gaat voor een nieuwe of jong gebruikte. Natuurlijk, gebruikt is interessanter want goedkoper. Maar we kunnen heel goed begrijpen dat je gewoon simpelweg een nieuwe wil. Gewoon je eigen kleur kiezen en je eigen uitrusting samenstellen.
Natuurlijk, je zit dan met wat afschrijving en je kan een iets minder dikke auto kiezen. Maar als 90 mille niet voldoende is om een nieuwe auto te kopen, hoeveel moet je dan meenemen? Dus in dit geval kijken we naar nieuwe auto’s, en als het krap wordt met het budget (we gaan er soms een tikkeltje over), kun je een jong gebruikte demo opsporen.
Audi RS4 Avant (8W)
€ 91.200
In principe is de Audi RS4 het antwoord op al je vragen. Het is de ideale allrounder. Zeker met de nieuwe Competition Plus-uitvoering lijkt het een ideale combinatie te zijn van kwaliteit, luxe, sportiviteit, prestaties en praktische bruikbaarheid. Zeker in een goede kleur is het een geweldige auto. Net even wat dikker, zonder dat het overdreven wordt.
Als je alle punten meerekent is het zeker een winnaar, alleen is de Audi misschien net een tikkie te steriel of saai. Maar gezien de voorkeur voor dik en Duits moet dat geen probleem zijn, denken wij. Opties vallen redelijk mee en de prijsstelling in België is heel fair. In principe heeft de Audi RS4 alles wat je nodig hebt om te voldoen aan het predikaat dikke daily.
BMW M3 Berline (G80)
€ 87.050
Het lijkt erop dat je moet wachten op de BMW M3 Touring. Dat is de perfecte dikke daily driver. Maar waarschijnlijk gaat ‘ie niet in het budget vallen. De BMW M3 Touring komt er alleen als Competition met xDrive en automaat. En ondanks dat het allemaal toptoevoegingen zijn, maakt dat de auto minder puur. Je kan de sedan, of Berline zoals jullie zo mooi kunnen zeggen, wél krijgen als puristen-versie.
De non-Competition, non X-Drive met handbak. Die heeft met 480 pk nog altijd belachelijk veel vermogen, overigens. Qua prijs zit je lekker onder de 90 mille, alhoewel je qua opties niet bijster veel kunt uitkiezen. Het is wel geweldig speelgoed in deze uitvoering. Zeker op de lange termijn lijkt het ons een prima investering. Niet in de zin dat je geld gaat verdienen eraan, maar de afschrijving zal redelijk beperkt blijven. Let wel, op de lange termijn, binnen 3 jaar zit de markt niet te wachten op een M3 met handbak.
Alpina B3 Allrad Touring (G21)
€ 95.000
Als je de neus van de M3 niet mooi vindt en de RS4 net eventjes te steriel, is er uiteraard een alternatief in de vorm van de Alpina B3 Touring. Het idee is simpel. Een BMW 3 Serie met een M3 motor, iets kleinere turbo’s, iets meer manieren, iets minder dynamische capaciteiten en een veel mooiere neus. De Alpina B3 Touring is een soort hemelse perfectie.
Ja, je kan ‘m in het Alpina Groen bestellen met gouden Dekoset en 20 inch 20-spaakvelgen, maar kies een donkergrijze zonder badges en striping en je gaat heerlijk anoniem door het leven. In België vonden we één nieuw exemplaar bij de Alpina-importeur. Het voordeel is overigens tevens het grote nadeel. Want uiteindelijk rijd je in een potente BMW 3 Serie die voor de buitenwereld eruit ziet als een BMW 3 Serie. Wat het natuurlijk ook gewoon is. Bij de Belgische Alpina importeur staat er eentje!
Porsche Macan S (95B)
€ 79.483,87
Een Panamera of Cayenne gaat nét niet lukken in het budget. Daar zijn ze ietsje te duur voor. Zeker omdat opties bij Porsche in België ook erg talrijk én prijzig zijn. Een viercilinder Macan pik je al op voor 60 mille, maar een zescilinder met wat opties kan makkelijk in het budget (in Nederland is een Macan niet eens mogelijk). Het is nog altijd leukste rijdersauto in zijn klasse, maar ja, zoveel dynamisch talent is er niet in een crossover-klasse.
De huidige 95B-generatie van de Macan is wel duidelijk een wat ouder model aan het worden. Nu hebben de facelifts zeker geholpen en is het nog altijd een van de meest waardevaste auto’s die je kunt krijgen, maar wellicht dat je voor zo’n bedrag net even meer wil hebben. Echt ruim zijn ze niet. Nu is dat geen vereiste, maar de Macan is wel erg krap voor zijn vraagprijs (en gewicht). Dus niet echt de dikke daily waar je echt blij van wordt.
Maserati Ghibli Hybrid GT (M157)
€ 87.950
Voor het budget kun je het jezelf veroorloven om Maserati te rijden. En ook hier is er een beetje de twijfel. Voor 87.950 heb je een keurige hybride Ghibli. Lekker verstandig. Voor ietsje meer heb je de ‘Modena’ met benzine V6 en vierwielaandrijving. De hybride is verstandiger, de V6 past veel beter bij het karakter van de Ghibli.
Die V6 geeft de Maserati echt een exotische randje. En die heeft ‘ie ook wel nodig ook, want je ziet de jaartjes er wel aan af. De meeste veranderingen zijn ook echte verbeterpunten. Het probleem met Maserati’s (en Jaguars) is dat ze vaak veelal prijziger zijn dan de Duitse concurrentie, maar net niet zo goed. Dat kun je een ‘exclusiviteits-tax’ noemen, maar het knaagt wel een beetje.
YOLO: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (952)
€ 93.800
Waarom zou je een saaie Duitser doen als je ook een hitsige Italiaan kunt uitkiezen? Ja, de Alfa Romeo Giulia is niet de allermodernste auto in zijn klasse. Maar als het om een sportieve auto gaat die alles goed kan doen, dan is het wel een toppertje, hoor. Puur qua rijden kan deze Alfa Romeo het de M3 nog knap lastig maken. Met name de besturing is net even wat verfijnder en directer. De Alfa legt het af op infotainment en dat soort frivoliteiten.
Tja, hoe belangrijk is dat nu eigenlijk? De Giulia klinkt uniek, is écht heel erg snel (loopt 307 km/u!), ziet er nog altijd gaaf uit en heeft een geweldige wegligging. Wel even het fabrieks sperdifferentieel vervangen door eentje van OS Giken bij onze vrienden van Hardeman Motorsport. Of iets soortgelijks. In elk geval, een geweldige sportsedan en geweldige dikke daily, ook na al die jaren.
Super Yolo: Jaguar F-Pace SVR (X761)
€110.000
Ok, laten we beginnen met wat verstandig is. Voor 90 mille heb je een Jaguar F-Pace P400 R-Dynamic SE. Dat is een uitstekende combinatie van vermogen, uitrusting en uitstraling. Maar voor 20.000 euro meer heb je een F-Pace SVR! Ja, 110.000 euro kosten die auto’s in België. Dus een Macan GTS met wat opties of een van de gaafste motoren in de een van de gaafste crossovers.
De 5.0 supercharged motor is een geweldenaar. Als je benzinekosten wil afschrijven op de zaak, dan kun je met deze zuipschuit aan de slag. Daar staat tegenover dat zo’n supercharged motor een genot is. De rest van de auto werkt ook mee, trouwens. Ook hier merk je dat het niet het nieuwste van het nieuwste is, maar een keertje gas geven en het maakt je niets meer uit.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
racerx zegt
Nou, da’s niet moeilijk: de Alpina B3 Touring, een knappe B5 is vast ook wel te vinden voor dat geld. Een late F11 zou ik vermoedelijk voor gaan. Of een mooie Panamera Sport Turismo…
mp014 zegt
Ik zou ook voor B3 gaan maar ook een huidige (pre facelift) B5 vind je op mobile al makkelijk onder de ton! Even langs (de digitale) douane en klaar is Kees
racerx zegt
Ook een prima optie!
simonferrari zegt
Tja, ik ga dan toch voor de Yolo, de Alfa in dit geval. Anders de Audi maar die begint toch wel erg op leeftijd te raken inmiddels.
AudiRS zegt
Een Alfa voor 90k… goed idee!
V300amg zegt
Nee een Audi RS waar er 20 in een dozijn van rijden. Dat is pas echt origineel!
AudiRS zegt
Kennelijk doen ze wat goed. In tegenstelling tot… oja. ;-)
monsieurleloure zegt
@Audirs
Alleen om dit zou ik al voor een Alfa kiezen, buiten de geweldige wegligging om
https://autorai.nl/boetestatistieken-duits-onderzoek-proleten-in-het-verkeer/
Paul58 zegt
Liever dat dan een Volkswagen voor 90k
AudiRS zegt
Nou inderdaad!
Johanneke zegt
Alles verbleekt toch bij de Alpina, of zie ik dat verkeerd. Een BMW zonder alles wat er mis is met BMW. Beter kan niet.
jmeverts zegt
Alpinas hebben dezelfde kwaaltjes hoor alleen zijn de vervangende onderdelen opeens 2x zo duur
mashell zegt
Volgens mij zie je dat verkeerd. Zo’n Alpina is gewoon een 340i met een net niet M3 motor met wat foute jaren 80 styling accenten. Als je jouw bordeel voor het laatst gerenoveerd hebt in 1993 en mensen je Rudi noemen (onafhankelijk of je zo heet of niet) is het de auto voor jou, in alle andere gevallen is een echte BMW de betere keus.
kle500 zegt
Vooral ook een Alpina zonder alles wat mis is met Alpina..
tortuga zegt
No go Mercedes Benz? I m out of here
jessepinkman zegt
Meneer wenst niet over te komen als een drugsdealer of kamper, begrijpelijk.
kniesoor zegt
‘No Go Mercedes’. Was die 220D coupé zo slecht ?
redbeams zegt
Uh denk eerder een bmw
E34M5Touring zegt
Waarschijnlijk de BMW variant ;)
kniesoor zegt
@redbeams & E34M5Touring : ongetwijfeld. Maar het staat zo knullig in de tekst, dat ik m’n kans schoon zag er een kleine draai aan te geven.
kadett83 zegt
Alpina B3… geen twijfel over mogelijk!
BRT zegt
Ik zal met zo’n budget ook eens kijken naar een jonge 545E. Snel, comfortabel en lekker dik, maar nog wel netjes.
bischero zegt
Ja dat dacht ik dus ook. Top combinatie 👍
neymar zegt
Alfa Romeo wat een big joke 😂😂
Johanneke zegt
Welk merk vind jij wel goed dan?
Paul58 zegt
Wat is er grappig aan? Jouw reactie spreekt boekdelen. Al bedtijd voor jou misschien?
bischero zegt
Maser!
iphonistvongates zegt
De 5.0L V8 van de F-Pace als een daily is wel een hele dikke middelvinger naar alle eco-cults en je bent meteen hoofdsponsor van de BV Nederland’s schatkist. Vooral doen dus.
De logische keus is uiteraard de Alpina maar we leven nu in een onlogisch tijdperk. Kop of munt beslissing denk ik.
Variomatic zegt
Hij woont in België
mp014 zegt
Ik vraag me af of hij ook al over de BIV en het VAA heeft nagedacht….. op de meeste van deze wagens ga je flink stuk met meer dan 1000 per maand VAA en een BIV van 12.000,- (voor de SVR bijvoorbeeld)
AudiRS zegt
Hij kan het betalen. En ook nog eens 40000 km op benzine. Dus boeie…
baserati zegt
De giulia met afstand
AudiRS zegt
Ik begrijp dat eeuwige Alfa ophemelen hier niet. Ik heb niks tegen Alfa, vind het doorgaans hele fraaie auto’s en heb er meerdere gereden (vaak kort). Een stuk mooier qua design dan veel tijdgenoten. Maar zo goed zijn ze helaas niet, zowel technisch, interieur, bouwkwaliteit, ze schrijven als een malle af, verkopen nauwelijks en zeker de laatste 20 jaar stelt Alfa helemaal niks meer voor… Zelfs een veel te dure Guilia zit vol met olifantenplastic. Om een Guilia dan als daily te adviseren. Iets met steen en kruipen. ;-)
racerx zegt
Ik heb ook een Alfa gehad na 3 BMW’s. Anderhalf jaar later had ik weer een BMW, gelukkig.
monsieurleloure zegt
Laat de Giulia nou net wel vrij waardevast zijn, volgens mij doet ie weinig onder voor zo’n saaie overgewaardeerde Audi A6
Bovendien minder kans dat een Alfa gebruikt wordt voor plofkraken.
AudiRS zegt
Ja logisch. Plofkrakers willen niet met pech op de vluchtstrook belanden ;-)
kenner zegt
Ghibli, zonder na te denken. Zo ontzettend mooi en tijdloos
jmeverts zegt
Ik vind dit dus echt geen geslaagd ontwerp. Altijd een beetje Daewoo gevoel bij gehad
pignon zegt
Als Maserati fan zou ik een Quattroporte met de kop eraf zoeken. En er dan gewoon vijf jaar mee rijden. Net als alle andere suggesties schrijf je dan de hele auto af, dus dat maakt niet meer uit. Gewoon nog even een paar jaar dik rijden in een gas guzzler
E34M5Touring zegt
Als je geen probleem hebt met een voorraad auto weet ik zeker dat je zo’n F Pace R wel meekrijgt voor het aangegeven budget. Prachtige auto en die motor is echt sick maar verkoopt voor geen meter. Die dealer ziet je graag komen. Zou dan ook mijn keuze zijn. De rest is geinig maar wel een beetje obvious.
Dutchdriftking zegt
Een jong gebruikte Alpina B5. Die is echter erg gevaarlijk voor je rijbewijs, een D5s is wellicht beter. Minder ophitsend waardoor normaal rijden prima lukt. Met een klein chipje bijzonder rap. Een laatste keer een dikke diesel. Ik zou het wel weten.
BMW330Ci zegt
Mooi hoe mensen kunnen verschillen. Een diesel..
Dutchdriftking zegt
Als daily blijft het geniaal. Voor een weekend speeltje natuurlijk niet.
V300amg zegt
Zeker weten de Alfa!!
maferick74 zegt
Geen leuke Aston Martin voor 90k op de kop te tikken?
Paul58 zegt
Giulia of de m3 met andere voorbumper
racerx zegt
Nou, da’s niet moeilijk: de Alpina B3 Touring, een knappe B5 is vast ook wel te vinden voor dat geld. Een late F11 zou ik vermoedelijk voor gaan.
wessel94 zegt
Zit veel moois tussen. Zou persoonlijk de Audi skippen ivm gebrek aan karakter en rijbeleving maar verder hebben ze allemaal wel wat
camber24 zegt
Tussen de regels door denk ik te merken dat de aanvrager met de daily driver zichzelf niet fiscaal gezien in de vingers wil snijden. In dat opzicht vind ik, zeker voor de Belgische markt (en zoals hierboven al aangehaald) eigenlijk elke auto uit dit lijstje een onverstandige keuze die mijns inziens ook niet lijkt te passen bij wat de aanvragen zou kunnen zoeken. Passender zou zijn een 545e, 745e, 530e Touring, X5 45e, Cayenne Hybrid, iX3, Panamera Hybrid (2018-2019), A6/Q7/A8 Hybrid.
Rob zegt
@camber24; de aanvrager zal inderdaad niet voor niks hybride als optie noemen.
Al dit péékáá geweld is natuurlijk leuk voor de dagdromers hier, maar er zijn maar weinig mensen die daar 40 duizend kilometer per jaar in gaan rijden.
Arno's zegt
Voor 90k koop je volgens mij een hele mooie jonge gebruikte Nissan GTR
Arno's zegt
Maar dat heb ik ook niet gedaan, wel een daily V90 T8
thjvanvlerken zegt
Waarom allemaal sportief? Pak gewoon een range rover.
Variomatic zegt
Maar hij heeft al een X7 :-)
mashell zegt
Als je de tank kosten op de zaak wilt plaatsen moet het natuurlijk ook een echte zakelijke auto zijn. Een Ford Transit MHEV dus.
p993 zegt
Juist! XC90 of V90 (kan evt hybr)
dree16v zegt
Als je al een 911 hebt dan zou ik gaan voor een dikke SUV ernaast. Iets van een SQ5 ofzo of beter nog een Cayenne Hybrid.
slikks zegt
Ik heb dus die RS4 als daily, B95, en het ding is wel echt top. Kan alles, zonder belachelijke benzine rekening trouwens. Een RS6 is vooral lomp en niet veel sneller. De rest zijn overigens ook mooie opties, maar wanneer je ook nog ‘practisch’ wil dan kan ik de RS wel aanraden.
stekkerkoning zegt
Een Porsche Taycan is boven budget. Jammer want via de firma afrekenen voor opladen moet best lukken.