Niet echt reclame he, als een dikke C43 AMG trager is dan een Renault Mégane.
Ja, wie had dat gedacht. Auto’s lijken alsmaar sneller te worden. De 0-100 sprinttijden worden met de dag korter. En als je kijkt naar diverse dragrace-filmpjes tegenwoordig, ben je met elektropower het snelste af. Of het nu geheel elektrisch is of een elektrische assistentie.
Maar is dat ook zo als het aankomt op het nemen van bochten? En het afremmen? En met tussensprintjes? Dat is niet helemaal het geval. Daarom zijn we blij dat er nog altijd instanties zijn die auto’s over het gehele spectrum beoordelen, zoals Sport Auto. Die testen auto’s op zowel de Nurburgring (supertest) en de Hockenheimring (test).
En het is zo’n test in Hockenheim waar we wat leuks interessants konden opmaken. De nieuwe Mercedes-AMG C43 is namelijk trager op het Hockenheim dan een Renault Mégane. Ja, de tot nu toe snelste Mercedes-Benz C-Klasse kan een Mégane niet bijbenen.
Langzamer dan de concurrentie
De tijd die Mercedes auto neerzette was 2:02,3. Dat is dik een seconde trager dankzij naaste rivaal, de BMW M340i xDrive. Beide auto’s zijn flink trager dan de Renault Mégane Trophy-R, die het in minder dan twee minuten deed.
Daarmee komen we tot een paar conclusies. De C43 AMG is op papier een tof concept, maar het komt er vooralsnog niet helemaal uit. @wouter was bij de rijtest gematigd enthousiast. Goede auto, matige aandrijflijn. Als ze nu de elektromotor en accu eraf halen en de aandrijving alleen op de achterwielen doen, heb je een lichtere auto. Natuurlijk, trager in de sprint, maar dan ben je op het circuit misschien wel sneller dan een Renault Mégane.
Dikke C43 AMG is dus trager: is dat erg?
Overigens is er geen reden tot paniek. Renault Sport Méganes zijn presteren uitstekend op het circuit. Daarbij is de Mégane Trophy-R ook de meest extreme versie, met carbon wielen, racekuipen, semislicks en een gestript interieur. Aan de andere kant, die Renault heeft dik 100 pk minder en enkel voorwielaandrijving.
De C43 AMG is overigens een ‘subtopper’. De volvette C63 AMG met dikke, eh, viercilinder (plus nog meer elektromotoren), krijgt 680 pk om zo wat overgewicht te kunnen compenseren op het rechte stuk. Enfin, de beelden check je hieronder:
Videocredits: Sport Auto
Via: Motor1
Meer lezen? Dit zijn 16 gave 190’s en C-Klasses van AMG op een rij!
eMbe zegt
Dit is echt de meest onzinnige vergelijking ooit.
joki zegt
Op die manier kan je ook stellen dat hij trager is dan bvb een DTM-wagen. Had het nu nog tegenover de gewone Megane RS straatversie geweest zou het nog een beetje een vergelijking zij, alhoewel…
Dit slaat inderdaad nergens op. De tijd vergeleken met de BMW is veel relevanter, of bvb een Audi S4.
Edge zegt
Ach, bij de Mercedes weet je wel dat je na een ritje over de kerbs niet meteen voor nieuwe vullingen hoeft te gaan.
kilum zegt
Hoeveel duurder is de Mercedes dan de Trophy-R? Lijkt me toch ook nog wel relevant.
mattr zegt
@willeme
“Als ze nu de elektromotor en accu eraf halen” – de c43 heeft volgens mij alleen een start-stop generator die wat pk’s Gan genereren en geen elektromotor of groter accupakket (zoals de c63 dat straks wel zal hebben)
willeme zegt
@mattr: klopt. Maar daar gaat het juist heel erg mis. Die combinatie doet niet het niet denderend. Dus als ze dat 48V ding gewoon op een C200 monteren en de C43 enkel en alleen die tweeliter doen, kun je daarmee al een sprong voorwaarts maken. 4Matic is ook niet echt nodig en is best een omslachtig systeem, dus dat mag er ook uit. Volgens mij kun je er dan best een leuke auto van maken. (dit verkoopt beter en is op papier schoner/zuiniger, dus het is duidelijk waarom Mercedes dit doet).
berlinetta zegt
Stichting open deur doet ook eens een vergelijkingstestje.
alcantara zegt
Titel had ook kunnen zijn: Renault Megane is duurder dan Mercedes C-klasse.
Ik ben ervan overtuigd dat deze C43 sneller over de Ring jaagt dan de gemiddelde Megane die je op sneerlands wegen aantreft,
brammetjedeb zegt
Links op de Autobahn in Beieren, daar is ie goed voor. Circuit toch zeker niet. En megane is beter te vergelijken met a klasse lijkt me.
V8Vantage zegt
Dikke zescilinder diesels zijn goed voor links op de autobaan.
Helaas door bureaucratie ingegeven is dit een kijk mij een AMG hebben en is het vanaf nieuw een ‘show not so much go’ auto geworden. De vorige generatie blijft de meest begeerlijke voor mij. Als ik minder km’s kon maken was dat hem voor mij geworden maar dan wel de E ipv C klasse.
mashell zegt
Psst. Beieren is Audi en BMW land. Dit soort C klasses is gemaakt voor de milieuzones van Stuttgart (het Nijmegen van Duitsland).
MarcoM zegt
AMG en 4 cilinder…. Nee dankje, ik snap dat ze uit “milieu” aspect wel moeten, maar in een AMG hoort gewoon een dik blok met een vet geluid en geen scheetkanon.
e34art zegt
Geef mij maar de m340i g21😉