Dikke Bertha, vette Franz, corpulente Claus, forse Fritzl, opgezwollen zwijn, logge Ludwig, gezette Greta, holle bolle Heinrich. Echt alles heeft deze German Chubby over zich heen gehad sinds 20 jaar geleden de eerste foto’s aan het volk werden getoond. Al leek het meer op een zwangere walvis dan op een verse borreling.
Helaas voor Mercedes vond het publiek dit ook. Het model verkocht aanzienlijk slechter dan z’n voorganger. Te dik, te duur, te veel van het goede. Wat de Duitsers bewoog om zo’n ontzettende mammoettanker op de openbare weg los te laten is niet helemaal duidelijk. Wellicht stonden de cad-cam-proggie’s per ongeluk nog op 120% toen het spul werd doorgeseind naar de productionsführer. Misschien herleefde (heel even) de megalomane grootheidswaanzin. Of maakte men gebruik van een afgekeurd ontwerp van de LKW-abteilung. Geen idee, maar slim was het niet. Wel de eerste auto met analoge parkeersensoren: bij het inschakelen van de achteruit schoven er twee pinnetjes uit de uiterste hoeken van de koets, zodat de bestuurder kon zien waar het schier-oneindige slagschip ophield. Dit alles exact 20 jaar terug dus. Nou, vooruit, één keer dan: hiep hiep hiep…
martinusgerhardus zegt
Heerlijke youngtimer.
Groot statig en comfortabel.
besaram zegt
DIT is de dikste mercedes OOIT!
Stino zegt
@besaram:
indeed :D
dubbel glas, zoals hier al verteld wordt, de parksensoren, dual climat control, etc.
was echt wel vooruit op zijn zijn tijd.
en ik vind m mooi als je er de juiste wielen onder zet!
donzobar zegt
De Helmut Kohl onder de mb’s
Dirt McGurt zegt
@donzobar: haha, mooie observatie
SimonMc zegt
Lijkt me wel best dat er bijgezet wordt over welk model dit gaat.Niet iedereen gaat doorhebben dat dit over een S-klasse gaat…
Esprit_de_Flandre zegt
@SimonMc: Staat nochtans op de nummerplaat. En anders kunnen ze de tag W140 eens googelen.
mercedesfan zegt
@Esprit_de_Flandre: Die S staat voor Stuttgart. Niet voor S-klasse.
En de W140 was een zalige auto. De laatste echte Mercedes. In tegenstelling tot de ronde, “onmercedesachtige”, van mindere kwaliteit zijnde wagens die later gemaakt werden (hoewel vele mooi zijn en de kwaliteit eind jaren 2000 terug kwam).
Esprit_de_Flandre zegt
@mercedesfan: S voor Stuttgart? Oeps! Tja, iemand met de naam mercedesfan zal ik maar gewoon geloven zeker als het over MB gaat ;)
Broodje_aap zegt
Prachtige auto. Silverster Stallone had de V12.
HDM zegt
@Broodje_aap: Arnold Schwarzenegger ook, en die van hem staat nu in het Mercedes Museum.
dw zegt
Ze worden nog steeds veel gebruikt in Afrika enzo om hooggeplaatsten figuren in te vervoeren. Het vorige model ook overigens.
floryn zegt
@dw: Je bedoelt dat de gepantserde exemplaren nog rondrijden?
Het is inderdaad een walvis van een auto, maar wel een mooie. Een echte Mercedes Benz met een hoop jaren negentig zakelijkheid. En de S600 was natuurlijk ook behoorlijk gaaf in 1990 om de 750i(L) van repliek te dienen. Audi had volgens mij enkel een luxe V8 in de aanbieding.
lincoln zegt
@autodelta .. gefeliciteerd boef .. leuk/grappig geschreven ..
Barryyy zegt
@lincoln:
Hij mist er nogal wat:
Rubberen robbie, Soepele Simon, Krakende Casper.
tristan zegt
prachtig
alleen die achteruitkijkspiegel is zo lelijk
G. de Groot zegt
Ah, de laatste S-klasse die nog de toppunt-uitstraling had die de Maybach nadien overgenomen heeft. Geen mooie wagen, maar wel erg staats. Het was ook de eerste auto met navigatiesysteem als ik me niet vergis!
the-budel-guy zegt
pracht ding okal vind ik het model hierna mooier
KoenMB zegt
Dikste Mercedes ooit! Moest deze met CDI-motoren geleverd zijn op het einde van zijn bestaan, zou ik zeer hard overwegen om mij zo’n occasie aan te schaffen. Ook prachtig wat je met enkele aanpassingen kan bereiken: http://www.youtube.com/watch?v=qDQAiXGqpqQ
G. de Groot zegt
Klassiek stukje Top Gear: http://www.youtube.com/watch?v=dbaDSgR7o3A
Citrofiel zegt
@G. de Groot: Wat een lekkere afro had die vent toen zeg. ;) Je ziet wel hoe hij door de jaren in zijn vak gegroeid is, af en toe komt hij nog over alsof hij het opleest. Dat gevoel heb ik tegenwoordig echt niet meer.
martinusgerhardus zegt
@G. de Groot: Met de presentatie vaardigheden zijn ook de kilootjes erbij gekomen.
Gerard zegt
W140 Rules!
Robin zegt
Staat bekend als de Mercedes met de slechtste diesel ooit.
Na 100000km waren ze lam gereden.
Esprit_de_Flandre zegt
Begrijp wel dat mensen dit te dik vonden. De W126, die hem voorafgaat, was veel slanker en eleganter.
Voor zij die niet goed weten waarover het hier gaat: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W140
En wat ik bedoel: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W126
Esprit_de_Flandre zegt
@autodelta: Wat extra foto’s hadden wel gemogen…
autoblogger zegt
@Esprit_de_Flandre: ze staan er inmiddels bij!
Pro-normaal zegt
@autodelta;
Bedoel je “boreling”, i.p.v. “borreling”… ;)
Verder is je artikel idd. leuk geschreven…
Atenza zegt
Als je over een auto schrijft is het wel zo normaal om de naam eens te roepen. Verder boeit het me niet veel. Geen mooie auto en elke auto wordt wel eens 10/20/30 jaar..
Alpinaa zegt
Ik ken betere auto’s die 20 zijn geworden. En hij zal wel vreselijk rijden. Een 750li rijdt beter, oogt beter en is waarschijnlijk ook nog iets zuiniger. Hij is alleen iets minder comfortabel, daar bedoel ik mee dat hij wat minder deint.
Turbo zegt
De ‘Kathedraal’. Staat nog steeds op mijn lijstje. Helaas geen CDI motoren. De 3.5 turbodiesel was wat pech gevoelig (designfout van erbij geplakte cylinder?).
Gerard zegt
@Alpinaa… Hij zal wel vreselijk rijden, dit betekent dat je er nog nooit mee gereden hebt, hoe kun je dan de conclusie trekken dat de Beemer beter is?? Zeg gewoon dat je persoonlijke voorkeur bij BMW ligt….
marruk zegt
…hoera?
AMG Powerrr zegt
Een Amerikaanse uitvoering (dus met kleine platen), verlaging, all black.. Als S600! Echt dik spul dus.
Megakix zegt
Der Helmut ! Nice…en belachelijk lelijk, óók in die tijd !….enige grappige was die achteruit-rijd antenne’s uit de kofferbaakklep…
m5 zegt
dit was een auto waar je toen der tijd echt ontzag voor had, toen keek je nog tegen een mercedes rijder op ;)
audicoupe84 zegt
Deze auto was zo goed, dat in het magazijn geen onderdelen waren. De beste ooit! (Ja ja ik werkte in een MB magazijn)
captain zegt
@audicoupe84:
dat is dom, als je een aanrijding had moest je wachten tot je onderdelen gemaakt werden ofzo?
audicoupe84 zegt
@captain: Niet dom, een magazijn voorraad is gebaseerd op verkoop/omzet. Bij MB worden in Duitsland bestelde onderdelen de volgende dag geleverd. Maar de MB dealers zijn ook niet rijk geworden van de onderdelen van deze auto’s. Zoals gezegd gaat er weinig defect van dit type.
captain zegt
@audicoupe84:
Ahja als het inderdaad zo vlotjes geregeld werd dan is het wel goed gezien :) aan een te grote stock heeft niemand iets, kost enkel geld en ruimte.
audicoupe84 zegt
@captain: Xenon is pas in de opvolger (w220) gekomen.
Sergey zegt
@audicoupe84: Werden ze trouwens met xenon geleverd? Pas in 1996 toch?
the-budel-guy zegt
http://www.youtube.com/watch?v=1zyt7hk2_VQ
Bisazza zegt
Wat een F A N T A S T I C S H E (excuus) auto is dit toch.
Alpinaa zegt
@Gerard: M’n voorkeur ligt bij een auto die fatsoenlijk rijdt. Het klopt idd dat ik niet weet hoe de Merc rijdt, maar gezien het uiterlijk van de S kan ik dat wel raden.
Pro-normaal zegt
@Alpinaa:
Knap dat jij aan het uiterlijk van een auto kunt zien, dat deze niet zo fijn rijdt?!? :roll:
robbie zegt
Geil ding!
Hupke zegt
@robbie:
Ubergeil, deze is toch van de Paus niet?
Zijn nooit standaard (of in grote oplage) gemaakt ofwel?
robbie zegt
@Hupke: volgens mij ook. Zal er idd maar 1tje van gemaakt zijn.
JamesBond007 zegt
@robbie:
Ja wilde net gaan zeggen dat het me best saai lijkt, zo achterin op 1 stoeltje.
Misschien inderdaad voor de paus, en aan de zijkant wat kindertjes ofzo. *grapje*
antihoofthooft zegt
Een s600 koop je tegenwoordig voor nog geen 6000 euro. Dat moet een droom zijn, (totdat je de lasten op de bord krijgen uiteraard)
Het was trouwens ook de bedoeling dat deze mercedes minder goed zou verkopen dan de voorganger (w126) volgens mercedes was de w126 te goedkoop voor een S-klasse, en ze verkochten er eigenlijk te veel voor een S-klasse. deze w140 is dus express duurder gemaakt zodat hij minder zou verkopen. En dan krijg je dus de (naar verhouding) duurste S klasse ooit.
Sergey zegt
@antihoofthooft: Je hebt inderdaad S600 voor 6k, maar die zijn vaak niet goed onderhouden. Voor een goed exemplaar betaal je zo 13k.
Vanquish zegt
Eerlijk is eerlijk, Mercedes gaat hard vooruit.
Want die dingen zijn écht niet om aan te zien.
racethesun88 zegt
Mijn broer had zo een 600SEL.
Wat een boot, hij heeft het er nu nog altijd over.
Normaal zeg ik dit niet, maar het dikke meisje mag er in dit geval wel zijn ;)
autoblogger -niet dus- zegt
een geliefd auto bij afrikaanse, arabische en zuid amerikaanse diplomaten, dictators, en gangsters.
zeker een dikke waggie
-edit: verzin eens een eigen naam ofzo-
Hupke zegt
Ik weet niet meer precies welke oud-oom van me het was maar eentje had er zo een toen ik nog een (heel klein) kind was. En dat was toch dag en nacht verschil met de Ford Sierra’s, rovers en saabs waarin ik dagelijks vervoerd werd.
Rob USA zegt
Iedereen vind ze zooo mooi , waarom zie ik ze dan haast nooit meer rondrijden ??
Volgens mij rijden niet alleen hooggeplaatste afrikanen erin maar de rest ook.
lincoln zegt
@Rob USA:
yep .. net als Lancia ..
zijn autobloggers ook zo mee begaan ..
Sergey zegt
Dit is zonder twijfel mijn lievelings Merc. Graag de Amerikaanse S600, helemaal standaard in het zwart. In Rusland zag je mega veel van deze Sjes. Als je het toen gemaakt had, kocht je een S. Mijn oom had in 1997 een Mercedes S500 in het goud, ook US-uitvering. Geweldig!
Pier zegt
Ik heb dit altijd wel een fraaie Benz gevonden, wel groot maar toch ook wel weer ingetogen qua design. Het enige wat ik nooit echt fraai heb gevonden is de positie van de middelste ventilatieroosters tov de middenconsole. Verder geen aanmerkingen. Die antennetjes voor parkeren zijn natuurlijk uberhip :D
Shenkie zegt
Blijft indrukwekkend! Mijn oom had deze in 1995, ik mocht als 5-jarig jochie meerijden. Heeft destijds echt enorme indruk op me gemaakt! Niet mooi, wel cool!
Testpiloot zegt
De W140 is een van de beste auto’s in de geschiedenis van de Automobiel. Zijn bouwkwaliteit, zijn prestaties en het gevoel wat deze auto je geeft is geweldig.
Een aanblik van deze auto in het echt, doet je denken aan een imposant intimiderend slagschip. Bij het dichtslaan van de deur voel je je alsof je in een kluis bent gestapt.
Deze auto is fenomenaal en zal dat altijd blijven. Voor erbij zou ik graag een S600 L willen, in uni-lack zwart, van 1997, met de standaard gepolijste velgen.
GE-FUCKIN-WELDIG deze auto!
m-v-a zegt
Mooiste, beste, fijnste, en comfortabelste auto die ik ooit heb gezien en mogen rijden. Fantastisch. !
doba95 zegt
Wat een geweldige auto was dit.
Sergey zegt
Dit is trouwens een Youtube kanaal van een handelaar die voornamelijk in W140 handelt, maar ook ander leuk spul heeft. Auto’s zijn vaak van 1 of 2 eigenaren geweest.
http://www.youtube.com/user/CerealMarshmallows
hubert zegt
Gaaf detail was ook dat je de armleuning in de deur iets naar binnen kon schuiven. Want je zat zo ver van de deur af dat, als je iets kleiner was, je met je arm niet bij de leuning kon komen.
Weet niet of dit standaard was of dat het een optie was.
Vincent van Bruchem zegt
Vooral de parkdistancecontrol van de Kathedraal is onovertroffen. En het greepje voor de achterklep die er zo uitplopt als je ‘m nodig hebt.
Pallas zegt
Kwamen dat achteruitrijd antennetje niet pas na de facelift/lichte afslankkuur?
Fanboys help!
22cm zegt
Toen ie uitkwam vond ik het echt een vette bak. But doesn’t age well. Hoe zeg je dat in NL?
Robin zegt
Lelijke auto maar een onderstel die het comfort benaderd van een Citroën. De auto had een hulpchassis en was mede daardoor loodzwaar.
Henk zegt
Beste auto ter wereld, maar dat is uiteindelijk vrijwel elke Mercedes in zijn klasse. Zo moet een luxe auto zijn en niet wat BMW maakt, want dat is niet echt sportief en ook niet super comfortabel, dat zit er maar wat tussenin te bengelen en dat geeft gewoon niet de voldoening.
Maarten zegt
@ Pallas:
Nee, die was direct beschikbaar. PDC kwam in 1995, waardoor de antennes vervielen.
De sluitbekrachting op de deuren en kofferklep is ook geweldig, evenals het dubbel glas en al het elektrische spul, inclusief de binnenspiegel (ivm geheugen).
@ Alpinaa: Je zou voor de grap eens met de W140 moeten gaan rijden. Een rotonde hoek je harder dan een gemiddelde GTI.
Henk zegt
Alpinaa is van 1993 en dan heb je nog een lange weg te gaan om nu eenmaal alles te weten over auto’s:-).
Tom244GLE zegt
Er is maar 1 dikke bertha en dat is mijn Volvo ja!