Je zou maar geen linkervoet hebben. Of gewoon niet graag schakelen, dat kan natuurlijk ook. Bijtelling betalen doen we allemaal niet graag, dus gingen we opzoek naar lekker dikke automaten met minimaal 150 pk en met 20 procent bijtelling.
De filedruk mag de afgelopen jaren dan flink zijn afgenomen, als Randstedelijk forens is er bijna niet aan filerijden te ontkomen. Een automaat, zeker in combinatie met adaptieve cruisecontrol, is dan een zegen. De sportieve rijders onder ons mogen ze dan verfoeien, met de huidige generatie automaten is bijzonder weinig mis. Dat ze vaak zuiniger en sneller zijn dan een vergelijkbare auto met handbak is veelzeggend. We zetten een aantal voor de leaserijder interessante modellen op een rijtje. Minder bijtellen hoeft écht niet vervelend te zijn.
Audi A6 2.0 TDI ultra 190pk
Je kunt bij Audi zowel voor een A1, A3, A4 of A6 met automaat en 20 procent bijtelling terecht kunt, al moet je op levering van de A4 nog heel even wachten. Dan de A6 TDI Ultra maar, die er zowel met 150 pk als 190 pk-sterke versie van de tweeliter diesel leverbaar is. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt.
BMW 420d Gran Coupé
Bij BMW kun je vrijwel alle *18d en *20d’s rijden met twintig procent bijtelling en automaat, van 1 Serie tot 5 Serie. Onze keuze is de 420d Gran Coupe, een schitterende vierdeurs coupé die met 190 pk-sterke zelfontbrander en automaat een ideale Autobahn-cruiser is.
Citroën DS5 BlueHDi 180
Eigenzinnig, luxe en opvallend, de (Citroën) DS5 in drie woorden. En sinds de facelift is de BlueHDi met 180 pk niet langer gekopeld aan een robotische handbak, maar een echte zestraps automaat. Très bon!
Ford Mondeo HEV
Onder de kap van de Mondeo van de weinige benzinemotoren in dit overzicht. Geholpen door hybridetechniek is deze tweeliter met automaat zuinig genoeg voor 20 procent bijtelling. Het gecombineerde vermogen bedraagt 187 pk, al valt de topsnelheid met 187 km/u wat tegen. Alles voor de CO2-uitstoot…
Jaguar XE 2.0D 180pk
Look at it, it’s a Jaaaaag! Niet alleen is de XE onmiskenbaar een Jaguar, met zijn gelikte lijnenspel en Britse luxe is het ook een gewaagde concurrent voor de grote Drie uit Duitsland. De tweeliter Iridium-diesel is zowel met 163 pk als 180 pk en automaat goed voor 20 procent bijtelling.
Lexus GS 300h
Qua aandrijflijn lijkt de Lexus veel op de Ford Mondeo HEV; Een 2.5 benzine, gekoppeld aan (niet plug-in) hybridetechniek. Het gecombineerde vermogen bedraagt liefst 223 pk, maar ook hier vallen de prestaties ietwat tegen: een top van 190 km/u en 0-100 in 9.2 seconde. Behalve de GS heeft ook de IS 300h deze hybride-aandrijflijn, door het lichtere gewicht is de IS iets sneller.
Mercedes-Benz GLA 220 d
Mercedes heeft een aardige keuze aan gunstige bijtellers met automaat, zij het met kanttekeningen. Zo kun je de C-Klasse als C300h krijgen, maar deze dieselhybride krijgt vanuit eigen huis natuurlijk flinke concurrentie van de C350e, een plug-in benzine met slechts 7 procent bijtelling. Ook de E-Klasse is onder de gestelde voorwaarden in meerdere uitvoeringen leverbaar met 20 procent bijtelling, maar dit model loopt op zijn laatste benen. Daarom brengen we de GLA met 177-pk sterke diesel onder de aandacht. Ook de onlangs gefacelifte A-Klasse is met deze combinatie van blok en transmissie te krijgen, eveneens met 20 procent bijtelling.
MINI Cooper SD
De kleinste auto van het stel, maar met 170 pk ook een van de snelste. In 7,2 seconde zit je op de honderd, de top bedraagt 225 km/u. Duur is de MINI ook, zeker als je de prijs per centimeter gaat uitrekenen.
Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180
Franse auto’s, dieselmotoren en een automaat, een soort heilige drie-eenheid. Deze dikke stationwagen van Peugeot is goed voor 180 pk. Verwacht geen uiterst sportief weggedrag, deze 508 SW is vooral een comfortabele en vlotte kilometervreter.
baske zegt
Leuk artikel!
agera zegt
XE voor mij!
Look at it! Its a Jaaaaag!
Tonnie zegt
@agera: voor mij ook! Gelukkig bouwen ze er meer dan één. Al lijkt dat soms niet zo.
mastemaker zegt
Idd leuk artikel maar er zit wel wat prijsverschil tussen de auto’s wellicht ook een handig vergelijk. Anders kan je ook een 25% auto kiezen die een stuk goedkoper is!
ralkil12 zegt
@mastemaker: de audi a6 is 25 procent als je avant neemt
berlinetta zegt
Ik zou me voor geen enkele auto schamen als die op mijn oprit zou staan. Stuk voor stuk zijn het dijken van auto’s. De DS5 vind ik nog de leukste van het stel. Vooral dat interieur met die stoelen met horlogebekleding. Rij je ook nog eens iets origineels.
jeppie zegt
XE of een Peugeot voor mij
gtwillem zegt
Voor mij graag de Lexus. Ik zag er vandaag eentje rijden en het is gewoon een heel erg mooi kar. Dat ie niet zo snel is boeit me niet zo, zolang je maar lekker ontspannen kan cruisen.
Nummer twee is de Jaguar. Goed design, leuk interieur en het is geen Duitser. Daarbij is dit echt een bijzondere auto, iets wat ik bij de X-Type niet had.
Nummer drie de A6. Het liefst als Avant pakezel. Ideale familieauto. Kwalitatief misschien een van de betere, alleen denk ik dat de V6 diesel veel beter bij het karakter past van de A6 dan die nagelende vierpitter.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: De 190pk TDI zal waarschijnlijk snel zat zijn, maar je wilt inderdaad zo`n heerlijke 6 pitter.
ralkil12 zegt
@gtwillem: haha die audi word wel 25 procent dan
toyotafortuner zegt
Uit het lijstje zou ik kiezen:
Lexus GS300h: Weliswaar ietwat tegenvallende prestaties, maar wel een zeer fijn uiterlijk.
Jaguar XE in 180pk-trim: Een zoveel leukere/mooiere concurrent voor de gevestigde, Duitse orde.
DS5 en 508 SW: beiden beeldschone Franse wagens.
knipperlichtje zegt
Voor mij de 420d, verschilt op de foto’s maar heel weinig van de 3 serie, maar in het echt ziet hij er veel beter uit. En zo’n hatchback maakt een estate vrijwel overbodig. Op plaats 2 komt de A6, ik vind het een prachtige auto, zeker na de facelift, maar een A6 zonder quattro vind ik niet kloppen. Dat is een totaal irrationeel gevoel, maar gevoel moet soms ook tellen.
quadruple zegt
Mooie 4 serie, kom maar op! De XE is ook erg tof
prop zegt
Eeuh wel de Audi A4 ook hoor. Zelfs als Avant met 20 punten bijtelling en diesel automaat 150pk
Dizono zegt
@prop: Check, je hebt gelijk! Nu ja, bijna dan, want de 150 pk-versie is er niet met automaat. De 190 pk wel en ook die doet 20 procent!
prop zegt
@dizono:
Owja idd. Nog niet dan. Maar de 150pk komt wel. Einde van het jaar. Vooruit doet ie 21% .. of was t nou 22%
Niet elke auto uit dit rijtje kan dit jaar meer geleverd worden
moveyourmind zegt
Leuk, maar als echte autoliefhebber laat je je niet afschrikken door een beetje meer bijtelling… Dan maar een iets minder luxe vakantie en sim only ipv een abonnement met de nieuwste telefoon. Want iets meer bijtelling en de écht leuke varianten komen in het vizier.
purepet9000 zegt
@moveyourmind: Leuk, ga maar weer fietsen.
gtwillem zegt
@moveyourmind: dit overzicht geeft aan dat je zelfs enkele leuke auto’s kan krijgen. Anders moet je naar duurdere auto’s moet kijken waar je óók nog eens meer bijtelling over moet betalen. Je kan best een liefhebber zijn zonder je het schompes aan alles te betalen.
knipperlichtje zegt
@moveyourmind: je kunt je wel scheel betalen aan meer en meer auto, maar ‘do you need anything more than a 320d?’ Chris Harris ziet niet zo’n noodzaak. http://youtu.be/zKrXFTL_6pw
gerjanm zegt
Allemaal knappe bakken, alleen van de GLA ben ik echt geef fan van. Heb laatst eens een 4serie gran coupe goed bekeken. Echt een knappe bak! Misschien wel een beetje niches vullen, maar wel goed gelukt.
De Jaguar heeft wel mijn voorkeur, maar ik ben ook benieuwd hoe die Lexus rijdt, ziet er in ieder geval netjes uit.
dirkiii zegt
Mijn vorige auto was een 508 echt een hele fijne auto om mee te rijden. Eerst vond ik de stoel niet ideaal zitten maar toen ik dat aangaf bij de dealer hebben ze het zit gedeelte iets gekanteld zodat de benen ook lekker ondersteund werden. Echt een aanrader voor mensen die deze auto hebben.
dawwg zegt
En hoe zit het met te lange eindoverbrengingen (a la V40 D4), haalt alle lol er vanaf. En zeker bij de Lexus, zwaar, CVT en traahaag ….
Robbert01 zegt
@dawwg: De V40 D4 die je nu kan bestellen heeft andere verhoudingen dan de D4 die eind vorig jaar geleverd werd met 14% bijtelling. En er zit geen begrenzer meer op :)
dawwg zegt
@Robbert01: En fatsoenlijke velgen inderdaad. Maar de vraag blijft staan; andere verhoudingen wil niet automagisch zeggen ‘lekker vlot in z’n 6′ :)
sportstand zegt
De nieuwe A4 is er zelfs met een 3.0 TDI met 20%!
sportstand zegt
@sportstand: Ik hoorde dit van de dealer, maar ik kan het nu nergens meer vinden
c350cdi zegt
Kan een A3 e-tron ook?
Gisteren nog een potje snelwegsprintjes met een A3 gedaan.
Ding trekt akelig hard van 100-180.
en dat voor maar 7%.
Tot batterijtje leeg is, dan is het over en uit met de A3 ;-)
purepet9000 zegt
En nu tot de 40.000.
Rob zegt
@purepet9000:
Euh, twee Citroen Cactussen?
volvokaj zegt
Volvo V60/V40 D4?? 190PK, 400NM met een automaat??
888natan zegt
Mijn voorkeur gaat uit naar een 5 serie touring, een grote logge (keine ahnung hoe je het schrijft) auto maar wel degelijk. De A6 is ook niet mis, een kennis heeft een de motor van een s4 erin gezet.
(Vergeet die laatste zin, onnodig!)
basta zegt
@888natan: Helaas vallen Alle BMW 5 Touring en A6 Avant modellen in de 25% bijtelling. Om deze reden rijd ik sinds augustus de V60 D6 R-design voor 7%. Anders hadden zowel de BMW 5 Touring en A6 Avant een goede kans gemaakt met 20%.
Sir_Vmax zegt
Xe of 4 serie
thoisss zegt
De A6 van de begeleidende foto bij het artikel is grappig genoeg een 25% bijteller. Alleen de sedan is met 20% te verkrijgen!
2wheeler zegt
Wat is die GLA toch een misbaksel
smoothoperator zegt
Voor mij de lexus! Daarna de jaguar en de fransman! Die Duitse meuk zou ik niet eens willen al hadden deze 0% bijtelling.
kennone zegt
Die Peugeot en Citroën mogen geschrapt worden. Dat mag je geen automaat noemen wat daar onderhangt.
LaLancia zegt
@kennone:
Want? Hij heeft maar liefst een versnellinkje minder dan een Mercedes?
Ik zou voor de A6 sedan of de 508 berline gaan. Vind ik bijzonder geslaagde creaties. De GLA daarentegen krijg ik braakneigingen van. Daarnaast heeft die een versnelling minder dan de BMW, dus dat mag je geen automaat noemen.
kennone zegt
@lalancia: semi automaat. Dus gewoon een gerobotiseerde versnellingsbak en knetter traag.
Rob zegt
@kennone:
Het stukje tekst onder de Citroen:
“En sinds de facelift is de BlueHDi met 180 pk niet langer gekoppeld aan een robotische handbak, maar een echte zestraps automaat. Très bon!”
@dizono schrijft niet voor niks dit soort stukjes tekst. Neem dan alsjeblieft ook even de moeite om het te lezen…..
LaLancia zegt
@kennone: het is inderdaad gewoon een ‘Wandler’ volautomaat van ik meen Aisin. Met zes verzetten.
Overigens klopt het niet helemaal wat er staat in het artikel. De DS 5 heeft alleen in combinatie met de 1.6 HDi een halfautomaat (EGS) gehad. De 2.0 HDi is altijd al een zestraps volautomaat geweest, alleen is die bij de facelift vernieuwd.
spoiler zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
basta zegt
Voor de volledigheid goed om te vermelden dat geen enkele 5 serie Touring of A6 Avant 20% bijtelling heeft! Anders had 1 van deze 2 auto’s met grote waarschijnlijkheid op mijn oprit gestaan.
Ik heb een station nodig om met 3 kids op vakantie te gaan, maar 25% op de cataloguswaarde bijtellen van een A6 Avant of 5 Touring werd mij echt te gek tov de 7% bijtelling op mijn V60 D6 R-design die gechipt is naar 346 PK en 738 NM door Rica :-)
sanderm3 zegt
Bij het lexus stukje hebben ze het ook over de “IS”. Gaan ze nu deze type aanduiding ook verbieden in de toekomst?