We gaan op zoek naar een dikke auto met bescheiden motor. Voor een behoorlijk onbescheiden bedrag!
Als je een auto gaat kopen, moet je altijd concessies doen. In Nederland al helemaal, daar auto’s en het gebruik van auto’s erg veel geld kosten. Je moet dan ergens een compromis sluiten. Maar wat als je dat niet wil? Dan ben je veel centjes kwijt en is dat het compromis. Misschien moet je dan weer beknibbelen op de studiekansen van je kinderen. Zo moet je constant de afweging maken tussen leeftijd, kilometers, uitrusting, motor, merk en klasse.
Voor David wordt het ook te gek. Op dit moment rijdt hij een BMW 535i van de F10-generatie. Daarvoor had hij een 545i van de E60-generatie. Geweldige auto’s, naar zijn bescheiden mening. Maar omdat de 535i nu over de twee ton gaat, is hij op zoek naar een vervanger. Hij heeft alles op een rijtje gezet en kwam tot de schokkende conclusie: hij zoekt nu een dikke auto, maar met bescheiden motor.
Qua uitrusting, uitstraling, leeftijd en kilometers wil David géén concessies doen. En op zich heeft een kleinere motor ook wel wat voordelen: lagere motorrijtuigenbelasting, lagere verzekeringskosten en aan de pomp ben je minder kwijt. Kortom, de volgende auto moet jonger zijn en veel minder kilometers gelopen hebben, 80.000 is de max, maar (veel) minder is erg welkom. Zolang het maar een grote luxe auto is, met een sportieve uitstraling, zoals bijvoorbeeld een M- of AMG sportpakket.
Enfin, de wensen en eisen van David voor een dikke auto met bescheiden motor kun je hieronder lezen:
Huidige auto’s / vorige auto’s | BMW 535i M Sport F10, 545i M Sport, diverse Golfjes |
Koop / lease | Koop |
Privé / zakelijk | Beide |
Budget | 35.000 tot 40.000 euro |
Jaarkilometrage | 35.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur | Ondanks de kms een benzine |
Reden aanschaf andere auto | 535i heeft er nu al twee op zitten, wordt oud |
Gezinssamenstelling | We zijn met zijn drieën |
Voorkeursmodellen | Dik en Duits, maar hoeft niet per se. Zuinig, automaat, coupé mag eventueel. Sowieso met sportpakket en vol in de opties. |
no-go modellen | Italiaans, veel km’s, oude auto’s. Stationwagons en SUV’s zijn te burgerlijk. |
BMW 520i M Sport High Executive (G30)
€ 37.800
2018
70.000 km
De auto waar je aanvankelijk zelf al aan dacht. Deze staat op het moment ook gewoon nog in de showrooms (zij het in gefacelifte vorm). Het is een beetje de Nederlandse uitvoering: een luxe uitrusting, sportieve uitstraling en een eenvoudige motor. Is het echt zo erg? Welnee joh. De 2.0 viercilinder met turbo heeft voldoende vermogen en sowieso meer dan voldoende koppel. In combinatie met de achttraps automaat en achterwielaandrijving rijdt het uit de kunst.
Pluspuntje is het interieur van deze generatie BMW 5 Serie, dat is meer dan keurig. Kortom, een strakke Duitse sportief getinte limousine met bescheiden dorst. Het is niet een heel originele keuze, je ziet ze echt overal. En met die M Sport uitvoeringen en uitlaten ziet de auto er veel sneller uit dan dat ‘ie is. Maar ja, je zocht dan ook naar een dikke auto met bescheiden motor. Een 530i heeft in basis dezelfde motor, maar af fabriek voorzien van iets meer pk’s. Deze is nauwelijks minder zuinig en rijdt aanzienlijk prettiger. Ze zijn wel weer ietsje duurder, uiteraard.
Mercedes-Benz E200 Coupé AMG (C238)
€ 39.995 (universele garage)
2017
75.000 km
We vonden er zegge en schrijve eentje!!! Een Mercedes E-Klasse coupé. Deze auto is een raszuivere E-segment auto, geen D-segmenter zoals vorige E-Klasse coupé’s. Dus je hebt bijna alle ruimte voorin, met name in de breedte is het een beduidend ruimere auto dan de C-Klasse Coupé. Die C lijkt er enorm veel op, maar zet ze naast elkaar en je ziet dat de E-Klasse coupé veel kloeker is. Een AMG-pakket op een E200 is een beetje misplaatst, eigenlijk.
Daarbij ziet de tweedeurs Mercedes-Benz er zonder een stukje chiquer uit. Anno 2022 moet je wel echt zoeken naar een versie zonder AMG-pakket, overigens. Qua rijden: de prestaties zijn eigenlijk dik in orde, maar echt snel voelt ‘ie niet aan. Maar ja, dat is bekend. Qua prijs zit je wel aan de bovenkant van het spectrum en versies met echt lage kilometerstanden vallen niet in het budget. Maar, dan rijd je dus wel een E.
Audi A7 Sportback 1.8 TFSI S Line Edition (4G8)
€ 42.790 (dealer, all in, garantie)
2018
55.000 km
In het kader van een dikke auto met bescheiden motor is er deze Audi. En weet je, je kunt het veel slechter treffen. De 1.8 is alsnog goed voor 190 pk en de S Tronic bak doet vlot zijn werk. Ondanks dat de nieuwe Audi A7 een fraaie auto is: is deze oudere generatie stiekem niet mooier? Net eventjes wat strakker en tijdlozer, wat ons betreft. In het budget moet je goed zoeken, want heel veel staan er niet. De 2.0 TFSI met 252 pk is qua motor op zich een stuk fijner en ook te vinden in het budget.
De meeste 1.8’s waren echter opmerkelijk genoeg vrij compleet afgeleverd met een paar pakketten, waardoor je wel dat luxe gevoel ervaart. De 252 pk-versies waren gek genoeg wat kaler. Misschien is dat een moment opname. Om te rijden zijn deze voorwielaangedreven A7’s absoluut niet verkeerd. Met name op de snelweg zijn ze onverstoorbaar en solide.
Jaguar XF 2.0T R-Sport Aut. (X260)
€ 33.450 (specialist)
2018
40.000 km
Maar je kan het ook over een andere boeg gooien in de zoektocht naar een dikke auto met bescheiden motor. Waarom niet een echte Jaguar? De Jaguar XF van de tweede generatie is een puike en schromelijk onderschatte auto. De 2.0T-motor in dit geval is goed voor 200 pk, dus zeker niet te gek. Het kan zijn dat mensen in de buurt denken ‘oh, het zal ‘m wel voor de wind gaan!’, maar het grappige is dat ze minder kosten dan een gelijkwaardige Duitser.
Natuurlijk, qua infotainment is het niet een Audi A7, maar het is zeker niet slecht. Qua rijden doet het denken aan de 5-Serie, zij het ietsje minder lichtvoetig. Wel is de Jaguar magistraal gedempt en bijzonder stabiel op een bochtige binnenweg. Alleen voelt de 5-Serie ietsje vlotter aan. Het is in elk geval een waardig alternatief als je zoekt naar een dikke auto met kleine motor.
Infiniti Q60 2.0t Premium Tech (CV37)
€ 34.990
2018
35.000
Voor de verandering: doe eens iets interessants en origineels! Een superdikke Infiniti! Het luxemerk van Nissan probeerde jarenlang voet aan de grond te krijgen in Europa. Dat mislukte een beetje. Voornamelijk omdat wij Europeanen wel erg traditioneel zijn qua autokeuze. Qua uitrusting zit je meer dan goed, alles zit er wel op.
De motor is een vrij bescheiden Mercedes-Benz-viercilinder, dus geen atmosferische V6 met stratosferisch verbruik. Qua formaat is ietsje ruimer dan een BMW 4-Serie. Het mooie is dat je echt veel waar voor je geld krijgt. Dit exemplaar staat voor 35 mille te koop en heeft er slechts 35.000 km op zitten. En is amper vier jaar oud. Hier kun je nog jaren mee vooruit.
Volvo S90 T4 R-Design
€ 36.995
2018
40.000 km
Eigenlijk is de Volvo de beste keuze als je zoekt naar een dikke auto met kleine motor. Ook hier krijg je enorm veel waar voor redelijk wat geld. De S90 is namelijk een enorme auto, met gemak de ruimste auto in dit overzicht. Ondanks de ‘R-Design’-uitdossing, is het absoluut geen sportieve auto en dat is erg verfrissend. Alles is juist afgestemd op een zo comfortabel mogelijke rit.
In Nederland zijn ze voldoende te vinden in het budget. Sterker nog, je hoeft niet eens alles uit te geven aan een fris exemplaar. Omdat de auto niet sportief is, maakt de bescheiden motor ook niet veel uit. Het komt prima vooruit en je kan met gemak een boete pakken. Deze Volvo is namelijk nog niet afgeregeld op 180 km/u. Qua betrouwbaarheid zijn er wel een paar kleine dingetjes (kijk daarvoor even naar de video van de V90, die grotendeels identiek is…hoewel de S90 in China wordt gemaakt en de V90 niet).
YOLO: Ford Mustang Fastback Ecoboost (S-550)
€ 36.950
2017
55.000 km
Waarom wil je een sportpakket hebben? Dat is helemaal niet hip of cool. Wat dacht je van een auto die er daadwerkelijk sportief uitziet? Inderdaad, de Ford Mustang! Dankzij de 2.3 viercilinder in deze EcoBoost heb je meer dan voldoende vermogen (317 pk). Er zijn ook enkele gekietelde exemplaren in het aanbod te vinden waren.
Qua verfijning staat de Mustang op een lager niveau dan de Europese en Japanse concurrentie. Maar is dat erg? Het interieur ziet er wel origineel uit en dat is ook wat waard. Om te rijden is het zeker geen straf. Het is niet het niveau van een Mercedes, maar dat pretendeert de auto ook niet te zijn. Het is de leukste dikke auto met bescheiden motor die wij ons kunnen voorstellen. En oh ja, als je een klein beetje doorspaart is zon V8 ook gewoon mogelijk. Dan heb je stiekem echter wel weer een pittig verbruik te pakken…
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
flutterby zegt
De A7 blijft toch een pareltje als je het mij vraagt.
De Jaguar XF zou ik links laten liggen gezien de eerste van deze generatie volgend jaar 15 worden en daarmee opeens interessant als youngtimer. Die speciale auto kan dan opeens best gewoontjes worden en ook erg verouderd gezien de XF in 2007 ook al geen moderne auto was met een obv een oud platform.
sr20det zegt
De XF is wel degelijk vernieuwd in 2015.
mjpamsterdam zegt
Klein beetje “ off subject “ ; mijn Volvo-dealer haalt voor een bescheiden bedrag de begrenzer van je auto. Garantie komt volgens hen niet in gevaar.
neymar zegt
BMW 5 Serie 😍
Robert zegt
A7 vanwege de looks, absoluut. En met de derde generatie TFSI motor onder de kap schijnen alle grappen over de kwaliteit ook tot het verleden te behoren. Enige nadeel kan zijn dat je je zoekveld ook over de oostgrens moet uitbreiden.
Die yolo is trouwens óók een erg toffe suggestie. Zo’n Mustang is helemaal niet zo verkeerd om te rijden, enkel dat ik de vorige generatie eigenlijk fraaier vind, maar goed, die is naar de zoekcriteria al te oud en niet met een echt bescheiden motor uitgerust.
Rudy zegt
520i kopen en chippen (naar iets boven 530i vermogen) lijkt me een prima deal. Een originele 520i is een prima auto maar zal qua vermogen echt flink tegenvallen als je van een 535i afkomt.
PunicaOase zegt
Die Mustang is wel erg gaaf.. maar je moet er wel tegenkunnen dat alle autoliefhebbers het een beetje ‘nep’ vinden met zo’n viercilinder erin. De Benz en BMW vind ik het chiqst en zijn denk ik ook het meest waardevast.
PunicaOase zegt
Overigens vind ik dit een van de leukste blogs op Autoblog.. kijk er elke zaterdag weer naar uit!
Heb zelf ook twee keer een aanvraag gedaan, maar nooit iets van gehoord.. Zou me ook niet verbazen als men heeeel veel aanvragen krijgt en moet kiezen.. Maar ga zo door met deze blog!
dedokter zegt
Mee eens.
willeme zegt
@PunicaOase:
Allereerst: bedankt! Het is ook erg leuk om te doen!
Qua aanvragen: we krijgen heel erg veel binnen. Veel meer dan dat we ooit kunnen publiceren. Daarbij moeten we er ook een beetje rekening mee houden dat het leuk is voor de lezers. Dus we moeten ook een beetje afwisseling hebben qua onderwerp. Iedereen zoekt een superbetrouwbare snelle premium Duitse station met 200 pk voor 10K ;-). Maar mocht je nog een afwijkend advies nodig hebben, kun je het altijd nog proberen (stuur desnoods even een PM, dan kijk ik of ik ‘m er tussen kan drukken ;-))
fanboy zegt
Opzich prima wagens en de Mustang eigenlijk het leukst. Maar ik zou nooit zoveel geld stoppen in iets dat krohard afschrijft maar je niet meer de glimlach geeft van een 535i en nog steeds duur is om te rijden.
Daarom een EV, dat rijd beter dan een 4 cilinder, lekker vermogen en toch betaalbaar rijden.
Misschien nog iets verder sparen om wat meer keuze te hebben.
dutchneon zegt
Eeuuuuh de mustang schrijft een stuk minder hard af dan de bmw….,
sportabgasanlage zegt
Een EV met oude accu’s schrijft harder af dan een pak melk met een 35% korting-sticker bij de Appie. Dus eigenaar 2 is meestal de klos.
fanboy zegt
@spprtabgasanlage: Mijn EV is 5 jaar oud en range is nog als nieuw. En hij is 2 jaar later nog steeds hetzelfde waard.l, zo niet meer!
Johanneke zegt
Gelukkig is er geen duitse auto zonder ‘sport’ pakketje meer te koop, dus dat moet geen enkel probleem zijn.
vopo zegt
Lekker voor de Volvo S90 gaan in een dikke uitvoering. Heb zelf een tijd probleemloos in een V90 T4 gereden.
Richmond zegt
De 5 serie of de infinity
net10 zegt
Er zijn al goede suggesties gedaan.
Voor dit geld koop je ook een super de luxe, bijna nieuwe, Renault Talisman met zuinige met Mercedes ontwikkelde motor. Of kijk naar een Kia Proceed, in testen won de auto het van een Mercedes.
PunicaOase zegt
Euh, wat hebben die met ‘dikke auto’ en sportieve uitstraling? Volgens mij niets ;-)
redbeams zegt
Dan heb jij duidelijk de kia proceed nog niet gezien.
redbeams zegt
Dan heb jij duidelijk de kia proceed nog niet gezien.
live4life zegt
Die Proceed is idd een geweldig ding om te zien.
sportabgasanlage zegt
Je gaat toch niet vrijwillig in een Talisman rijden met dit budget? Kwaliteitsbeleving komt niet eens in de buurt van BMW, Mercedes, Audi of zelfs Volvo. Toegegeven, het is beter toeven dan in een Mégane, maar ook maar net.
net10 zegt
Je weet denk ik duidelijk niet waarover je praat.
Een Renault Talisman Initiale Paris uitvoering doet absoluut niet onder voor premium merken, sterker nog de Talisman is juist super de luxe uitgevoerd. Veel luxer dan veel premium merken. Bij de Talisman krijg je een zeer hoogwaardige kwaliteit leer, mooie materialen, en strakke afwerking.
De Kia Proceed won testen van Mercedes Benz. Dat had je vroeger ook niet voor mogelijk gehouden. En is toch wel een flink onderschatte auto.
kniesoor zegt
Ik zou in ieder geval ook even met zo’n XF gaan proefrijden. M’n onderbuik (zeer betrouwbaar waar het op oto’s aankomt !) zegt, dat dit een hele fijne oto is.
Bijkomend voordeel : je houdt een flinke prak geld op zak.
stekkerkoning zegt
Een BMW i3 S (of eentje zonder de S maar met sportonderstel). Die is sportief, vrij vlot, ligt strak op de baan én de gebruikskosten zijn aangenaam laag. Bij alledaags gebruik ruim zat, alleen met drie op vakantie is een beetje een uitdaging.
kniesoor zegt
Struikelblokje : je kan dat met de beste wil van de wereld geen ‘dikke’ oto noemen.
stekkerkoning zegt
Als de aanvrager liefhebber is van de producten van de Bayerische Motoren Werke, dan zou het best wel eens kunnen werken. In vergelijking met de gewone i3 ligt de S lager, is de spoorbreedte groter, is de afstelling van het onderstel strakker. Ook ligt het vermogen liefst 14 pk hoger, te weten 184 pk. De topsnelheid komt uit op een begrensde 160 km/u, een plus van tien in vergelijking met de normale, maar nog altijd tien minder dan efficiëntiewonder Hyundai Ioniq Electric.
Die i3 S is in een sinistere uitvoering te krijgen. Alles zwart. Dat heeft wel wat en toont minder iel dan een gewone. Mocht het nodig gevonden worden, dan is @willeme vast bereid om tuningadvies op maat te bieden (BBS’jes?).
Ik ben en blijf fan en raad aan om dit de black horse te maken en vooral te gaan proefrijden.
willeme zegt
@stekkerkoning:
Hahaha, leuke twist. Maar van 535i naar een i3S is een wel heel erg grote stap. Andere doelgroep ook. Setje BBS-wielen heeft nog nooit slecht voor een auto uitgepakt ;-)
dutchneon zegt
Eeeeeeeh, heb je weleens op de snelweg gereden met zo’n I3…. man man het rechtuit rijgedrag is dat van een paardekoets met houten wielen
stekkerkoning zegt
Jahoor en zelfs niet omgewaaid toen het code rood was. Een beetje tegensturen om recht te blijven gaan is wel onvermijdelijk in barre weersomstandigheden.
raoufff zegt
Waarom zoekt een gezin met 3 dikke Duitsers een dikke auto met een bescheiden motor??? Abonnement op de sportschool lijkt me een betere keus.
Benny_Weisz zegt
Ik zou voor een 530i gaan…..zowel de vaste kosten (onderhoud, verzekering en belasting) als de variabele kosten (brandstof en evt. banden) liggen tov de 520i marginaal hoger…..maar de rijbeleving is vele malen hoger!
sportabgasanlage zegt
Of een 520i chippen. Kan ’t blok makkelijk aan.
willeme zegt
@sportabgasanlage: Behalve dat de zuigers het niet leuk vinden. Die heeft BMW extra crappy gemaakt voor de 520i. Je kan ze makkelijk chippen, maar je moet echt wel uitkijken met die blokken. Ook de ‘echte’ tuners weten dat ze moeten oppassen.
Diesel Rocks zegt
Waarom geen diesel? Zeker gezien de kilometrage interessant. Ik krijg de indruk dat de persoon in kwestie nooit een fijne diesel heeft gereden. BMW 6-in lijn diesels zijn minstens zo verfijnd als de benzine varianten. De ZF automaat sluit beter aan bij een diesel motor dan bij een benzine motor, is mijn ervaring. Daarnaast zijn ze bloed-snel, uiterst betrouwbaar en nog belachelijk zuinig ook. Je doet je huidige auto weg omdat deze 2 ton heeft gelopen, als het een diesel was dan was dit ongeveer het moment dat de motor goed was ingereden. En nog een voordeel, als je nu een diesel koopt kan je heel goed afdingen.
Voor 40.000 euro zou je een BMW 6-in lijn diesel kunnen kopen van +/- 2 jaar oud, met nog geen 50.000 km op de teller en een nieuwaarde van 70-75 duizend euro. Via de officiële BMW dealer en met twee jaar BMW premium garantie.
stekkerkoning zegt
Slinkend of zelfs negatief prijsverschil aan de pomp vergeleken met benzine, hogere vaste lasten, een niet wezenlijk lager verbruik en oprukkende milieuzones. De tijden veranderen, waardoor het al lang niet meer zo is dat de veelrijder als vanzelfsprekend voor diesel kiest. Tenzij het tweedehands op een koopje kan, dan kan het best een beetje interessant zijn, zolang het maar Euro 6 is om nog eens ergens binnen te geraken over een paar jaar.
Dit gezegd hebbende ben ik natuurlijk zwaar voor elektrische aandrijving.
sportabgasanlage zegt
Diesel is duurder en je hebt hogere MRB. Ga je niet compenseren met een lager verbruik. Ohja, je schrijft ook nog af als een malle.
tmenges zegt
Kia Stinger 2.0 tgdi!
willeme zegt
@tmenges: En dit is de reden waarom de commentsectie er is. Ik weet eigenlijk niet of ze in het budget te verkrijgen zijn, maar die Stinger is echt een topper!
racerx zegt
Uit dit lijstje de 520i of de E200 Coupé, in beide gevallen zou ik deze stage 1 laten tunen.
Audi ziet er leuk uit maar FWD vind ik voor een dergelijke auto een hele dikke no-go. Ik zou zelf wellicht ook nog even kijken naar een mooie CLS.
RobTWo zegt
Waarom niet een S90 T8. Is zuiniger dan een T4 en vaak net iets meer aangekleed. En uiteindelijk zit er ook maar een 2 liter 4 cilinder in.
cossiekiller zegt
De Jaguar XF of een laat exemplaar van de CLS 2e generatie (2018 – 2019)