Wintertijd is tijd voor winterbanden. Maar dik 500 duizend Nederlanders hoeven geen banden te wisselen…
De wintertijd gaat dit weekeinde in en dat betekent dat we weer dood worden gegooid met spotjes op de radio voor de banden wisselweken. Voor 520 duizend Nederlandse automobilisten is dat tegen dovemansoren gezegd. Die geven geen f*ck en rijden lekker door op wat er al onder hun auto zit.
Vierseizoenenbanden
Dan hebben we het niet over vierseizoenenbanden. Volgens de Kwikfit Bandenmonitor najaar 2024, rijdt namelijk 25,6 procent van de Nederlandse automobilisten op banden die voor elk seizoen geschikt zijn. Een marktaandeel wat flink gegroeid is sinds 2018 toen nog slechts 8,8 procent op zo’n vierseizoenenband reed.
Nee we hebben het over de mensen die gewoon de hele zomer doorgereden hebben op hun winterbanden. Het betreft hier 5,5 procent van de in ons rond rijdende automobilisten die dachten dat het toch nooit zomer zou worden in ons land. Dat is omgerekend dus 520 duizend auto’s met rubber dat niet geschikt is voor het jaargetijde.
Niet slim, want je winterbanden slijten veel harder in de zomer en ook de veiligheid en het milieu is niet gebaat bij verkeerd gebruik van je banden.
Verschil zakelijk en privé
Dat de groei er bij de vierseizoenenband een beetje uit lijkt te gaan de laatste jaren (de afgelopen drie jaar stabiliseert het aandeel) heeft wellicht te maken met de keuzes die particuliere consumenten maken.
Het blijkt dat de zakelijke markt veelal kiest voor een winter en een zomerset. De particulier kijkt naar de milde winters van de afgelopen jaren en kiest voor het compromis van de vierseizoenenband als het rubber aan vervanging toe is.
Meest verkochte merken
Even omdat het kan en het leuk is. De top drie meest verkochte merken vierseizoenenbanden is Vredestein met een marktaandeel van 35,6 procent, Continental met een marktaandeel van 10,9 procent en op nummer 3 Michelin met een marktaandeel van 10,8 procent.
Qua zomerbanden staat Continental op nummer 1 met 20,2 procent marktaandeel, Michelin op nummer 2 met 18 procent marktaandeel en Bridgestone op 3 met 8,3 procent.
Dit weekeinde gaat de wintertijd weer in, dus zorg voor het juiste rubber om je wielen en maak je op voor drukke spitsen en laagstaande zon.
Foto’s via Autoblog Spots. Spotter: @dutchstylez
harrie zegt
Kijkt naar buiten….
Winterbanden?
HZW zegt
Ja, en veel aanrijdingen in de spits, omdat mensen stom blijven door rijden op hun zomerbanden in de winter, omdat ze niet begrijpen dat een winterband met koude temperaturen te maken heeft en niet met sneeuw.
Tevens hartelijk dank aan iedereen die doorrijd met hun zomerbanden in de winter.
Onze autoverzekering wordt steeds duurder door deze brokken piloten op zomerbanden in de winter.
Roadster1976 zegt
Dat zal allemaal wel meevallen. Elkaar geen ruimte geven, op mobiel kijken, opgefokt zijn zie ik meer als ik een in de paar maand in de spits zit.
heckblende zegt
nog nooit op NL op winterbanden gereden, nog nooit iets gebeurd. dit anekdotische bewijs is natuurlijk geen garantie dat jij met je n00b-skills geen ongeluk gaat veroorzaken *disclaimer
maar die winterbanden in NL, het is toch een beetje als zijwieltjes hè.
alcantara zegt
Een A-merk zomerband presteert bij de kou (geen sneeuw of ijs) nog steeds beter dan een flutzomerband in de zomer of een flutwinterband in de winter. Dat verschil in C- of A-merk banden is echt vele malen groter dan of je nou bij 4 graden met een zomerband of winterband rijdt. Al helemaal als het ook nog nat is. Zelf ervaren door ooit achterstevoren te eindigen in een bocht op andere wielen met Viking banden achter, terwijl ik voorheen met dezelfde snelheid altijd zonder problemen door die bocht kon. Daarvoor dacht ik ook dat het verschil tussen A en B wel mee zou vallen. Goede les geweest.
jaso013 zegt
Ik heb nog nooit problemen gehad met zomerbanden in de winter. Gewoon normaal doen, afstand houden, rustig rijden en vooruit kijken. Dat 90% van de bestuurdeds dat niet kan dat is niet mijn pakkie an.
Rokende Wielen zegt
Dat jij gewoon normaal doet, afstand houdt, rustig rijdt en vooruit kijkt is helemaal top. Dat 90% van de bestuurders dat niet kan is inderdaad niet jouw pakkie an zolang het (net) goed gaat. Maar als het mis gaat, dan ben je wel de Sjaak. In zo’n geval kan ik dat soort lui wel door het portier naar buiten sleuren…
beetec zegt
O nee, niet die discussie weer.
Ik blijf erbij dat pak em beet, de afgelopen 5 jaar in NL winterbanden dikke onzin was.
Robert zegt
@hzw:
Ho ho ho, veel mensen met winterbanden blijven stom met die banden doorrijden in de zomer, en als het dan winter is, blijken ze er geen f#ck meer aan te hebben, want met minder dan 4mm profieldiepte doet zo’n winterband onder winterse omstandigheden net zo veel (of net zo weinig) als een zomerband.
En dan heb je ook nog de categorie automobilisten met winterbanden, die bij winterse omstandigheden rijden alsof ze onkwetsbaar zijn. En daarmee toch nog weer relatief vaker bij ongevallen betrokken raken.
De sleutel voor toepassing van winterbanden ligt hem in twee variabelen: 1: ‘koude temperaturen’. Voor winterbanden is dat 7°C of lager. En guess what: de afgelopen winters hebben we daar, nou… hooguit drie, vier weken mee te maken gehad. Nummer 2: sneeuw en ijsafzetting op de weg. Neerslag in de vorm van ijzel, hagel of sneeuw, de relatief hoge temperaturen van de afgelopen jaren maken dat tot een zeldzaam verschijnsel; hooguit een paar dagen per winter.
Waar we wel in toenemende mate te maken krijgen: kletsnatte winters. En laten onder die natte omstandigheden de zomerbanden gemiddeld genomen beter presteren, dan snap je dat ik het fenomeen bandenwissel inmiddels weer heb afgeschaft, en lekker blijf doorrijden op mijn zomerbanden, voorzien van voldoende ruim profiel ( > 3 mm), maak ik me weinig zorgen. En als er dan een keer zware ijzel of sneeuwomstandigheden zijn, werk ik wel vanuit huis.
Rokende Wielen zegt
Ik had ooit een winter- en een zomerset. Onlangs een andere auto gekocht, opnieuw een achterwielaandrijver. Opnieuw A-merk zomerbanden en voor de winterset A-merk vierseizoenenbanden met 3PMSF symbool want ik tank in Duitsland.
Diesel Rocks zegt
Als het rubber van een gewone band onder de 7 graden komt dan is dat harder dan normaal en zou het kunnen dat je inderdaad minder grip hebt. Maar banden worden in ons land nooit zo koud, kijk maar eens naar de temperatuur van je band als je een tijdje hebt gereden.
Zomerbanden bestaan niet, dat zijn gewoon banden die voor alle seizoenen goedgekeurd zijn. Het is een marketing term dat sinds de jaren 90 erg populair is en bedoeld om mensen een extra setje overbodige banden aan te smeren. Winterbanden zijn sneeuwbanden, zo werden ze vroeger genoemd. 4-season banden is ook een marketing truc, dat zijn banden die sneller slijten. ‘Zomerbanden’ zijn ook vierseizoenen banden, want daarvoor goedgekeurd in ons land.
Je raadt het al, ik rij altijd door op gewone banden, door jou zomerbanden genoemd. Ik ben niet zo gevoelig voor marketing trucjes.
mashell zegt
“omdat ze niet begrijpen dat een winterband met koude temperaturen te maken heeft en niet met sneeuw.”
Je kon er niet verder naast zitten. De bandenbranche schreeuwt in de reclame 7 graad, dat zou de temperatuur zijn waarop het rubber van de zomerband verhard en je grip verliest. Dat was zo in de jaren 80 van de vorige eeuw, inmiddels ligt die temperatuur ver onder 0. Maar winterbanden zijn maar in één ding goed en dat is rijden op sneeuw. Want winterbanden zijn gemaakt om een laagje sneeuw vast te grijpen, want alleen sneeuw heeft grip op sneeuw, het sneeuwbal effect. Op ijs rijden helpen alleen spikes. Als je eens een winterbandentest van AutoBild ziet, die testen winterbanden en nemen altijd 1 zomerband mee, dan wint de zomerband alle onderdelen behalve het rijden op sneeuw. Zomerbanden konden beter banden heten en winterbanden beter sneeuwbanden.
racerx zegt
Dit is exact mijn ervaring, voor die ene week sneeuw (hooguit) ga ik geen winterset aanschaffen. Dan maar even niet ver rijden en werken vanuit huis evt. Wintersport doe ik daarnaast toch al niet aan, ik zoek liever de zon op in de winter.
degrotemuis zegt
En de hoofdoorzaak van de ongevallen afgelopen zomerseizoen lag zeker bij ‘die brokkenpiloten’ die in de zomer doorreden op hun winterbanden? Ruim boven de marketing temperatuur van 7 graden hoor! Marketing, want 20 jaar geleden lag dat omslagpunt op 7 graden, maar na jarenlange ontwikkeling op bandengebied waarbij de rubbersamenstelling ook minder temperatuurgevoelig is geworden is die grens nog steeds 7 graden, ook voor rubber bedoeld onder daily drivers? Dat geloof ik niet. Ik zeg niet dat winterbanden niet nuttig kunnen zijn, dat zeker wel! Afgelopen vakantie had ik wel een paar keer winterbanden willen hebben, toen we onderweg in de bergen verrast werden door sneeuwbuien, maar niet voor de bandentemperatuur. Die bleef namelijk ook bij -5 een eindje boven die magische 7 graden waarbij zomerbanden opeens keihard en spiegelglad schijnen te worden. En zeg niet dat het niet om bandentemperatuur maar om buitentemperatuur gaat, want dan zou je er de eerste paar km als je wegrijdt in de ochtend bij bijvoorbeeld 10 graden ook flink last van moeten hebben. Het rubber zal vast harder worden bij koude temperaturen en ik twijfel er niet aan dat dit impact kan hebben op de performance van de banden, maar dat als hoofdoorzaak van een toename in ongevallen in najaar en winter, nee. Dat lijkt mij dan eerder liggen in de extra neerslag, laagstaande zon, vroeger donker en de gebruikelijke afgeleide bestuurders die een olievlek van 500 meter nog zouden missen en dus zeker niet hun snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Met winters zoals de afgelopen jaren zie ik in Nederland geen noodzaak voor winterbanden, helemaal niet als je de auto kan laten staan op dagen met winterse neerslag.
werf76 zegt
Jij gelooft nog in sprookjes? Een winterband heet eigenlijk niet zo. Het is een sneeuwband. Zo’n band doet het alleen beter wanneer er….sneeuw ligt.
Ook dat verhaal onder de 7 graden bla bla. allang achterhaald. Zelf met 4 graden op een droog wegdek of met regen doet de zomerband het beter dan een winterband.
En dan nog over de weersomstandigheden in het vlakke NL. Als je je rijgedrag niet aan past, heb je helemaal niks aan de soort banden.
ecknine zegt
Vierseizoensbanden zijn geen seizoensbanden zeggen wij hier in de garage. Presteren niet zo goed als een echte zomerband in de zomer, idem dito ten opzichte van een winterband in de winter. Bijkomende is een echte winterband pas nuttig bij temperaturen vanaf 2° (neen, die 7° die de marketing propaganda machine van de bandenindustrie aanhaalt is bullshit). Bijkomende, als je iets of wat gezond verstand hebt (wat wel redelijk zeldzaam is), kan je met ‘onze winters’ perfect op de zomerband doorrijden, zelfs met achtertractie.
hondafiel zegt
Voor die paar dagen dat het misschien sneeuwt. Op de motor heb ik geen winterbanden. Nergens last van en als het echt sneeuwt dan wel ijzelt blijft het brommertje binnen. Vorige winter nog geen handvol aan dagen.
lekkerlinksrijden zegt
Is er sneeuw gevallen afgelopen winter? Niks van gemerkt
hondafiel zegt
Eind november is er iig sneeuw gevallen vorig jaar.
Gele Koplamp zegt
Tja, het is steeds minder noodzakelijk, maar die twee dagen dat je ze echt nodig hebt…
Bovendien kom ik geregeld in Dld en daar zijn ze na Oktoberfest ook wel fan van die dingen.
Dutchdriftking zegt
Oja, ik moet mijn winterset nog steeds laten opknappen. Binnenkort maar eens doen dan. Het voordeel van twee sets is dat je zomerbanden wat sportiever kunnen. Ik zoek bij winterbanden vooral naar een set die het goed doet in de regen, dat past goed bij onze winters.
Zomers op de Prodrive wielen, `s winters op de TI wielen, afwisseling is toch fijn. Nu nog een wijziging in de Duitse wet om de nieuwe type sneeuwkettingen van Michelin goed te keuren (geen wheelgap dus geen ruimte voor kettingen) en we kunnen zelfs op wintersport!
Polo Fun zegt
Een dikke mercedes 500 diesel zul je bedoelen
307-2.0-chipped zegt
Anticiperen. Ook met winterbanden in de winter.
Pas verdulleme gewoon je rijgedrag aan. Is dat nou zo moeilijk?
rutger97 zegt
Auto gekocht met winterset eronder. Eerst oprijden en dan kijk ik daarna wel wat eronder komt.
Diesel Rocks zegt
Winterbanden (sneeuwbanden) zijn op zodra het profiel lager is dan 6mm. Vanaf dan kan je beter gewone banden (marketing: zomerbanden) eronder zetten want het is gewoon gevaarlijk om met winterbanden lang door te rijden. Gewone ‘zomer’ banden zijn officieel goedgekeurd voor alle seizoenen in ons land.
spidermann zegt
Net deze week de Continental winterbanden laten opleggen, von O(ktober) bis O(stern) niet waar.
Ik ga dan ook gemiddeld iedere 2e week naar Duitsland, en met carnaval op winter met de (8 meter lange en 1800 kg zware) caravan. De caravan heeft desjalve 4 seizoenen banden.
pier zegt
Allseasons werken prima op niet al te zware auto’s, maar vanaf een kilo of 1500 kan je beter twee setjes hebben aangezien het compromis dan groter wordt. Dat gezegd hebbende, mijn ouders hebben vandaag een Explorer EV besteld met allseasons en die weegt dik 2000kg, maar die rijden nog geen 10k per jaar. Benieuwd hoe dat rijdt.
kareljansen zegt
Schuldig.. had eigenlijk het idee om de huidige auto begin dit jaar te verkopen en hem daarom maar op de winterbanden laten staan aangezien mijn zomerset helemaal op was.. volgens jaar maar weer eens verder zien.