Yay! Maar waarom?
Alle radiozenders in Nederland kun je in je auto nog ontvangen via AM/FM. Zoals dat vroeger ging, met de zender. Irritaties over ruis en eindeloos met het wieltje scrollen tot je toch eindelijk iets hebt gevonden: je kent het wel. Omdat auto’s steeds meer hightech en ‘connected’ zijn, is er al een tijdje een nieuwe oplossing. DAB+ is radio via internet en in steeds meer auto’s kun je deze nieuwe dienst gebruiken. Een handige feature, maar het is meer een luxeproduct dan een nuttige optie.
Dus waarom moet DAB+ verplicht worden? Luisteren naar een aftandse radio is toch een eigen keuze? Klopt, maar omdat er momenteel een groot deel van de auto’s een DAB+ ontvanger heeft, maar ook nog een groot deel auto’s voorzien moet worden van AM/FM signaal, is het dubbel voor radiozenders. Het is voor hen veel handiger om de spoeling te verdunnen naar één dienst. Er is gekozen voor DAB+, omdat de geluidskwaliteit en de mogelijkheden beter zijn. Volgens Europees beleid, genaamd de EECC (Europese Elektronische Communicatie Code), geïntroduceerd in december 2018, moeten we binnen twee jaar geen één nieuwe auto meer kunnen kopen die geen DAB+ aan boord heeft. Op de Autosalon van Brussel zal vanavond de aftrap zijn van de EECC, met de nieuwe DAB+-regels erin.
Vooral die geluidskwaliteit zit wat in. Of je nou een nummer door aftandse jaren ’80 speakers of een Burmester-systeem blaast: via de radio klinkt het veelal belabberd. Persoonlijk zie ik voordelen in DAB+ sinds de auto waarin ik reed (Hyundai i20) in Duitsland automatisch overschakelde naar een landelijk bericht omdat er een spookrijder werd gesignaleerd. Dan breekt een nieuwslezeres even in een radioprogramma en weet je sneller van gevaarlijke situaties: zonder een halfuur te wachten op de volgende verkeersinfo. Of er zo’n dienst in Nederland bijkomt, is niet bekend. Naar het schijnt zijn dagelijkse DAB+ gebruikers, die in de reacties van Tweakers zitten, soms minder tevreden over met name het bereik van de DAB+ zender. Op sommige plekken in Nederland moet daar werk van gemaakt worden.
kevin1400 zegt
Geef mij maar gewoon fm overal bereik..
bartteeuwen zegt
@kevin1400: Dat dacht ik eerst ook altijd. Maar met een behoorlijke geluidsinstallatie hoor je toch wel dat de gekuidskwaliteit zelfs t.o.v. mp3 behoorlijk tegenvalt.
frederik zegt
@bartteeuwen: FM heeft op zich prima geluid, maar radiozenders gebruiken sterke compressie en versterken vooral de lage tonen zodat ze “eruit” springen bij het scannen tussen zenders. Met een goede installatie klinkt dat echter beroerd, maar dat licht niet aan het medium. Radio 4 (klassiek) klinkt namelijk wel gewoon prima.
frederik zegt
@frederik: licht=ligt
peug206 zegt
@bartteeuwen: luister jij nog mp3 in de auto? Ik luister voorname .flac. althans, voor de bands die het uitbrengen (wat vroeger gelukkig normaal was en nu ook steeds meer weer gebeurt…)
jochempie zegt
@kevin1400: haha, rijd eens tussen wat bergen en je zult janken. Geen enkele zender kraakvrij!
mikje90 zegt
Dab werkt naar mijn mening niet zo lekker als een gewone antenne.
blo3to3t zegt
@mikje90: inderdaad, en ipv ruis valt t signaal gewoon compleet weg.
Jochen zegt
@blo3to3t: bij mijn Insignia uit 2017 (vorige wagen) schakelde de radio ‘continu’ tussen DAB+ en FM, de radio leek standaard voor de beste kwaliteit te kiezen. Meest beluisterde station destijds was 538 en verrassend genoeg vaak via de FM.
In mijn huidige auto zit een SAT radio, dat schijnt in Amerika gebruikt te worden om vooral overal ontvangst te hebben. Werkt dat in Europa ook ?
tvklarenbosch zegt
Laat ze ‘t eerst eens werkend krijgen. In beide auto’s die ik heb gehad werkte het niet of nauwelijks.
jpoers zegt
@tvklarenbosch: Ja precies, heb dab gehad maar de verbinding stopte er steeds mee. Werk in Goes en rijd je praktisch de zendmast binnen daar heel veel problemen met omschakelen. Dus de module eraf gehaald en lekker fm. En anders gewoon een internetstream.
tvklarenbosch zegt
@jpoers: mijn ervaring is dat het niks uitmaakt waar je bent. Complete willekeur waar het wel of niet werkte. Sterker, bij mijn vorige auto ging de radio op een soort repeat als DAB niet werkte, en in mijn huidige auto heb ik gewoon helemaal geen geluid meer dan.
mk2tim zegt
DAB+ word nog steeds via de ether verzonden, op de frequentieband die vroeger werd gebruikt om analoge TV door de lucht te sturen. Maar in plaats van een standaard AM/FM uitzending word er een MPEG-4/AAC+ gecodeerde stream door de lucht geschoten ;)
mercs zegt
Wat een schitterend dashboard en radio op de header. Welke auto is dat?
autoblogger zegt
@mercs: check https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-fabrikant-laat-je-voor-1-300-euro-je-auto-ruineren-114403
RAW zegt
Dat van die geluidskwaliteit verbetering is vooral marketing. Technische gezien is het dat namelijk niet, en in vergelijking met een goede fm tuner hoor je dat ook. Maar qua gebruiksgemak en mogelijkheden is het wel een vooruitgang, gebruik al jaren een mobiele DAB + radio van Pure in de auto via de Aux ingang in mijn Mazda omdat de fm tuner nogal matig is.
bk4life zegt
@raw68: Precies wag je zegt. Ik snap niet hoe ze steeds wegkomen met zeggen dat de geluidskwaliteit beter is, terwijl het slechter is dan het geluid bij een goede etherverbinding. Als iedereen onbepert internet heeft, luistert niemand meer naar DAB dus misschien moeten we ons daar meer op richten.
laptom zegt
@raw68: Dit. Technisch gezien is de kwaliteit gewoon slechter. Vergelijk het maar met een platenspeler en een mp3 speler.
BaRa zegt
@laptom: een platenspeler produceert per definitie ruis. Je mag dat “warme klank” noemen, maar het is domweg ruis. De “kwaliteit” is daardoor simpelweg lager, zelfs al heb je dan een analoog signaal. Dat probleem heb je bij een MP3 niet. Wat je wel hebt bij MP3’s, is te sterke compressie waardoor er definitie verdwijnt, en bijna altijd een productie in functie van “oortjes”. ’t Gevolg van dat laatste is te veel nadruk op de lage tonen, zodat je de tracks nauwelijks nog kan gebruiken in reguliere geluidsinstallaties. Maar dat ligt niet aan MP3 als formaat an sich, wel aan de manier waarop het gebruikt wordt. Er is niets mis met digitaal.
peug206 zegt
@BaRa: lossless audio is ook nog een dingetje… alleen niet iedereen zit te wachten op een nummer van 3 minuten wat 20mb tot 30 mb nodig heeft…
toempf zegt
En wat is er precies mis met een Bluetoothverbinding en een appje waar je letterlijk elk radiostation ter wereld mee kunt vinden?
RAW zegt
@toempf: niet veel, behalve dat de meeste Bluetooth receivers in auto’s ook matig van kwaliteit zijn. Vergelijk het maar eens met koppelen via aux ingang met een kabel. In ieder geval bij mij klinkt dat veel beter.
welkom101 zegt
@toempf: je mag je telefoon niet bedienen terwijl je rijdt en je radio wel
basbasbas zegt
@welkom101: dat mag wel hoor. Alleen niet vasthouden
daniel1975 zegt
@toempf: eh, dat het van je databundel afgaat… En DAB+ niet!
cavin zegt
kunnen ze niet beter zorgen dat DAB+ ook echt onderbrekingvrij is zoals ze zeggen…
Bij mij valt nog regelmatig de ontvangst compleet weg
RAW zegt
@cavin: inderdaad is dekking zeker niet perfect. Vooral langs de kust en in de duinen vaak geen of slecht bereik.
cavin zegt
@raw68: viaducten over de snelweg zijn ook drama
2wheeler zegt
@cavin: eens, in mijn Cactus wisselde hij vaak tussen DAB en FM, erg irritant. Dat gezegd hebbende is het ontvangst in mijn oude auto met antenne al slecht als ik langs een paar bomen rij. Ik zie dus wel wat in DAB , maar dan beter geoptimaliseerd.
cavin zegt
@2wheeler: dat zou ik misschien nog prettiger vinden dan dat het ineens compleet stil in de auto is (schakelt niet over in mijn Passat) zoals bij mij het geval is
JanJansen zegt
Precies, over een tijdje heeft iedereen unlimited data en 5g. Daarmee kan je gewoon ongecomprimeerd je muziek binnenhalen.
Maar ja dan ga je dus niet meer kiezen uit een beperkte hoeveelheid zenders die de overheid je aanbiedt. Met DAB+ hebben ze daar nog wel grip op.
ff40 zegt
DAB waardeloze ontvangst!
eirmakk zegt
Waarom willen ze alles afpakken wat ons lief is. Dikke 12 cilinder motoren, die heerlijke 6 cilinder diesels en noodgedwongen overstappen op milieu vriendelijke auto’s. Technologie is zeker goed maar sommige dingen hebben een emotionele waarde net zoals fm/am radio en ik wil daar niks anders inplaats van.
roesplace zegt
Heb nu geen DAB want in mijn omgeving is de ontvangst waardeloos. Nu luister ik via TuneIn écht naar alle zenders die ik maar wil.
potver7 zegt
Prachtige argumenten in dit artikel over de voordelen van DAB , die natuurlijk regelrecht uit de folders van de belanghebbenden komen. Onderbreking van het radiosignaal voor noodmeldingen en fileberichten bestaat op FM al zeker 30 jaar, en geluidskwaliteit is alleen een voordeel als die radiozenders de muziek niet al te veel verkloten voordat ze het de ether in slingeren – en als je auto niet al te veel herrie maakt en de fabrikant niet heeft beknibbeld op versterker, bedrading en speakers. Te vroeg uit de lucht halen van FM zorgt er alleen maar voor dat mensen allerlei omwegen gaan maken om wel radio/muziek in de auto te hebben zonder meteen een nieuwe radio te hoeven kopen, en volgens mij is dat niet noodzakelijk goed nieuws voor de verkeersveiligheid…
lekkerlinksrijden zegt
@potver7: app op je Telefoon en via aux afspelen, gewoon prima kwaliteit
seicilindri zegt
@potver7: precies , en wat te denken van de authentieke autoradio’s van klassiekers en youngtimers. Er zijn alleen al 300.000 klassiekers waar je geen dab in wil of kan hebben. Ik heb een schitterende AM radio buizenradio in een van mijn klassiekers waar ik niks meer aan heb omdat er geen muziekzenders meer op zijn. Gaan we met FM ook lekker die kant op ? Nee dank je.
mgmgb zegt
@seicilindri:
Gelukkig zijn er voor klassiekers wel goede oplossingen, zoals een (weliswaar formeel illegaal) klein FM of AM zendertje waar je een losse ontvanger/telefoon/ipod aan hangt als muziekbron. Dan stem je met de originele radio op dat zendertje af en heb je alsnog muziek uit de originele installatie, zonder enige modificatie daaraan te doen.
Robert zegt
Met dank aan de goede dekkingsgraad van de 4G frequenties luister ik eigenlijk alleen nog maar naar een van de vele webradio stations.
joostie zegt
8-Track for the win!
BaRa zegt
@joostie: de rek van de magneetband nemen we er graag bij ;-)
shibby zegt
Ik heb ook DAB in de auto en op de meeste plekken prima bereik. Geluidskwaliteit is vele malen beter. Maarehh, @720s DAB gaat gewoon over de ether en niet via Internet.
ghost zegt
Sowieso vreemd dat dit altijd een optie is, het stelt niet zoveel voor om erin te bouwen maar mijn inziens is het gewoon de zoveelste melkkoe.
kniesoor zegt
@ghost: ben zeer tevreden over de geluidskwaliteit van DAB+ , maar mij idd ook niet duidelijk waarom die af fabriek DAB tuners zo achterlijk duur moeten zijn.
maxidyne zegt
DAB in al mijn vrachtwagens. Bijna niemand die het gebruikt. Signaal Valt vaak weg
remco86 zegt
Maar verdwijnt FM dan volledig? Heb thuis nog meerdere radio’s staan waar absoluut geen DAB+ in zit, ook in onze tweede auto zit geen DAB+ (is sinds enige tijd wel een optie, dus ook achteraf wel te realiseren met originele onderdelen), maar je gaat mij toch niet wijs maken dat in iedere auto een andere radio ‘moet’ komen. Dat gaan de oldtimer liefhebbers niet leuk vinden. Ook is in niet iedere auto een aftermarket-radio even eenvoudig te monteren.
audirs3 zegt
@remco86: in Zwitserland gaan ze volledig stoppen met FM, zie ik hier in de verre toekomst ook gebeuren
mgmgb zegt
@remco86:
Dat waren ze wel van plan, in Noorwegen en Zwitserland doen ze dat inderdaad al omdat DAB+ daar wél aangeslagen is. Hier wil het maar niet lukken, ondanks alle irritante en peperdure reclamecampagnes voor DAB stappen mensen niet uit eigen beweging over om DAB te krijgen, hooguit toevallig door de aanschaf van een nieuwe auto of radio. Het afschakelmoment van FM had in de oorspronkelijke plannen dit jaar al moeten zijn, als het aandeel DAB hoog genoeg zou zijn. Maar het aandeel DAB komt daar in de verste verte nog niet in de buurt, waardoor het afschakelen van FM inmiddels al een flink aantal jaren uitgesteld is.
406_v6 zegt
@720s: álle radiozenders?? Alleen al Radio 5 is niet meer via de FM te ontvangen.
Luister dagelijks via DAB in m’n Lexus, FM gebruik ik zéér zelden.
Heb eigenlijk nooit last van onderbrekingen, met uitzondering van de tunnels, maar ik heb begrepen dat dat probleem binnen afzienbare tijd opgelost is.
Tja, luister via de app en Bluetooth kan ook ja, maar véél meer gecomprimeerd (en beroerder) kan muziek bijna niet klinken. Voordeel van DAB is volledige frequentiebereik, en niet tot zo’n 14.000 Hz zoals bij FM.
slowland zegt
Ik lees allemaal negatieve dingen over DAB+
In mijn laatste lease auto (Renault Megane 2017) zat ook DAB+. Ik reed toen ongeveer 110.000 per jaar en heb nagenoeg nooit problemen gehad. Luisterde ik vooral naar NPO, misschien dat iets uitmaakte…
sjonniedeluxe zegt
@slowland: same here met een golf uit 2015. Ik vind het ideaal.
madmarky zegt
@slowland: de NPO ontvangst is veel beter dan van de kleinere en commerciële omroepen. Net als bij FM zendt de NPO uit vanaf enkele krachtige dure zendmasten. Andere zenders kiezen voor goedkopere oplossingen met meerdere kleine zendmasten die dan ergens op een industrieterrein staan.
chrism zegt
Dit kun je auto(radio)fabrikanten niet verplichten. Op grond van wat? Als FM frequenties verboden worden, dan pas begrijp ik het. Straks verplichten ze nog dat er een internetverbinding in moet.
mashell zegt
@chrism: natuurlijk kun je dat fabrikanten wel verplichten, bij tunnels staat een radio frequentie aangegeven. Als we ooit het slecht klinkende en energie vretende FM willen afschaffen dan moet je wel de opvolger gaan verplichten.
audirs3 zegt
@chrism: FM zullen ze nooit verbieden. Ze kunnen wel, zoals in Zwitserland, de frequenties uitschakelen. Daar gaat vanaf 2020 alles over op DAB
madmarky zegt
Al zeker 15 jaar schepen autofabrikanten ons af met een FM radio en een CD/MP3 speler als basis. Wil je bluetooth of DAB? Prima, dat wordt dan het Premium Audio pakket dat nu slechts €500 kost. Kost de fabrikant zelf misschien twee tientjes. Hoog tijd dat DAB een keer standaard wordt.
tstile zegt
@madmarky: CD?? Is BMW afgestapt van cassettebandjes??
Edge zegt
Dat onderbreken van een radioprogramma bij een gevaarlijke verkeerssituatie wordt nu ook al gedaan op de gewone FM band. Ik luister meestal 3FM in de auto, en daar wordt met regelmaat een programma onderbroken door een mannetje of vrouwtje van de verkeersdienst die dan vertelt dat er een spookrijder gesignaleerd is op snelweg X ter hoogte van Y. Of werkt dat bij DAB+ anders?
Rob zegt
Ik wil graag mijn FM antennetje houden. Want de lokale ether piraat snapt natuurlijk helemaal niks van DAB plus of Europese Elektronische Communicatie Code.
En naar giechelende radio deejays weiger ik te luisteren.
alfapeter zegt
Mijn DAB-radio is nog niet één keer uitgevallen. Dat zal wel te maken hebben met de zenderkeuze en de dekking in Vlaanderen. Een voordeel dat niet vermeld werd is het feit dat veel meer zenders op de beperkte bandbreedte kunnen.
live4life zegt
Heb ik nu nog geen enkeling gehoord die gewoon zijn eigen muziek draait?
nautique206 zegt
@live4life: Ja ik heb nog een ouderwetse cd wisselaar
gandini zegt
“Persoonlijk zie ik voordelen in DAB+ sinds de auto waarin ik reed (Hyundai i20) in Duitsland automatisch overschakelde naar een landelijk bericht omdat er een spookrijder werd gesignaleerd. Dan breekt een nieuwslezeres even in een radioprogramma en weet je sneller van gevaarlijke situaties: zonder een halfuur te wachten op de volgende verkeersinfo.”
Zo’n knopje zit ook gewoon op mijn FM radio, Traffic Assist heet dat geloof ik. Deze schiet ook a la minuut over naar een andere zender zodra er iets belangrijks te melden is.
Ik ben bang dat DAB+ net zo’n flop gaat worden als bijvoorbeeld de Minidisc van Sony. De tijd heeft ze ingehaald, ze zijn te laat. Online streamen met een onbeperkte databundel is echt kinderlijk eenvoudig tegenwoordig en het geeft je ook nog eens meer keuzevrijheid in wat je wilt luisteren.
Tonnie zegt
@gandini: dit dacht ik dus ook. Hadden m’n ouders op de v50 uit 2005 en aygo 2006 ook. Niks bijzonders, wel handig. Als ergens verkeersberichten op waren dan sprong de radio automatisch over naar het nieuwsbericht en daarna weer terug. Dus dat is zeker niet een voordeel of feature van dab .
Loek zegt
@gandini: ja, TA is oud. Maar die schakelt alleen over naar de halfuurse verkeersinfo, als je naar een zender aan het luisteren bent die uurse info heeft of je bent CD/Aux aan het luisteren. In Duitsland braken ze gewoon midden in een nummer (om 1:13 ‘s nachts, buiten de verkeersinfo om) om te melden dat er een ‘falschfahrer’ over de snelweg reed. Vond ik wel een geinige oplossing.
gandini zegt
@720s: Ik vraag me af of dat wel de DAB was eerlijk gezegd. Ik woon en werk nu in Beieren en ik merk dat ze voor een Falschfahrer altijd direct het radioprogramma onderbreken. Ze wachten nooit tot het volgende verkeersbericht.
frank2b zegt
@gandini: Gebeurt in NL ook. Wordt meteen gemeld.
coenwelsum zegt
“Dab+ is radio via internet” leg even uit dan? ;-)
audirs3 zegt
“DAB is radio over internet”… Ehhh nee, het is gewoon via de ether, normale radio golven. Alleen is het een digitaal signaal, net zoals digitene digitale TV over de ether al jaren gemeengoed is.
mashell zegt
Thuis klinkt DAB+ echt fantastisch, heel veel beter dan FM. Maar in de auto heb ik het niet want het blijft radio, vooral veel pratende hoofden met oninteressante woorden of flauwe grappen. Het is voor mij tot nu gewoon de meerprijs niet waard. Mijn muziek komt van de USB en de verkeersinformatie komt van online.
basbasbas zegt
@mashell: wacht. In de auto vind je het irritant maar thuis is het prima?
mashell zegt
@basbasbas: yep. Thuis laat ik me s’morgens even bijpraten door radio 1 en omdat die een cyclus van pakweg een half uur hebben is het vrij snel klaar met de radio. Overigens vind ik het heerlijk als radio 1 s’ochtends muziek draait, dan is er niks ernstigs of interessants gebeurd.
willeme zegt
Vind het allebei maar niets in de auto. FM stoort veel te vaak, vaak ook enorme compressie waardoor het zelfs op een goede stereo slecht klinkt.
DAB heeft als nadeel dat als er eventjes geen signaal is, alles wegvalt. Dat is nog veel te vaak. Ook niet lekker dus.
En al je bereik hebt, ben je afhankelijk van wat de radiozenders luisteren. De meeste zenders kan ik echt niet naar luisteren. Eerste slechte muziek, dan reclame en dan twee mislukte cabaretiers die telefoongrapjes uit halen.
Dus tip voor iedereen: gewoon lekker een paar afspeellijstjes maken op iTunes (of andere muziekdienst), deze downloaden op je telefoon, aansluiten op Apple Car Play / Android Auto en tata: je heb ALTIJD precies de goede muziek en uitstekende kwaliteit, geen reclame erdoorheen en geen onzin.
seicilindri zegt
@willeme: nee dank je, io wordt graag verrast met muziek in plaats van alles vooraf tijdrovend te moeten instellen . Dan hoor je ook nog eens wat anders dan je eigen keuze en smaak en dat is wel zo verfrissend.
willeme zegt
@seicilindri: Mwah, zo verrassend vind ik de meeste zenders niet, eigenlijk. Sterker nog: op 90% hoor je exact de zelfde muziek, dag in dag uit. Als je zorgt dat je collectie groot genoeg is en ‘m geregeld aanvult, kun je ook nog eens verrast worden. Eerlijk is eerlijk: het moet dan wel je hobby zijn (wat in mijn geval zo is ;-)). Dus uit 2.000 albums kun je zo 50 zeer gevarieerde playlists maken.
Om toch nieuwe dingen te horen: zowel Spotify en Apple Music hebben uitstekende lijstjes en ‘zenders’. Per artiest of genre kun je dan weer andere lijstjes kiezen (en op je harde schijf downloaden). Dan heb je het beste van twee werelden!
desjonnies zegt
Atmospherics after dark
Noise and voices from the past
Across the dial from Moscow to Cologne
Interferance in the night
Thousend miles on either side
Stations fading into the unknown
‘Tom Robinson Listen to the radio’, allemaal op weg naar een perfecte wereld, nooit meer de lol om ,na een tijd weg te zijn geweest de sport te hebben om ergens in het buitenland zacht krakend een Nederlands radio station te ontvangen.
Radio, het had altijd zo iets mysterieus, met een wijzer die je over een schaal draaide hoorde je alle talen, door één simpele handbeweging de wereld aan je voeten.
In Oost Duitsland ’s winters onder het rijden naar Amerikaanse zenders luisteren, als de VoPo’s je pakten was je de sjaak.
De saaiheid van perfectie.
seicilindri zegt
@desjonnies: precies dat !
BaRa zegt
@desjonnies: ik hoorde dat nummer voor het eerst toen ik in een Belgische DC10 boven de wolken vloog, bij zonsondergang. Met avant-la-lettre-oortjes in mijn oorschelpen gepropt – plastic buisjes die je in de armleuning moest pluggen, en in die armleuning zat dan de luidspreker. Ik herinner me het tienerkippenvel tot op vandaag.
tstile zegt
Hoe zit het eigenlijk in andere landen met DAB+?
Ik twijfel tussen het repareren van m’n brakke FM antenne en het kopen van een DAB+ radio. Maar ik hoor weleens dat Frankrijk amper dekking heft met DAB+?
marinepower zegt
Weet iemand nog een goed adres voor nieuwe cassettebandjes? Ik kon bij Bol.com niets vinden.
sabrerator zegt
@marinepower:
http://Www.debandjesfabriek.nl
lompey zegt
Dab is maar tijdelijk. 4G en straks 5G zal het overnemen. Kan je ook zelf aanbod van muziek bepalen. Onbeperkt 4G kan al vanaf 2 tientjes.
mgmgb zegt
Nee, gewoon nee. Veel te lage bitrate (alsof je naar een MP3 speler uit 2001 luistert), in mijn ervaring vaak slechtere ontvangst en slechter geluid dan FM. Dan kunnen we beter inzetten op streaming via 4/5G. En in het kader van het publiek belang op zijn minst radio 1 nog lang op FM behouden.
sabrerator zegt
Bij mij is er niks mis met FM, mijn auto is nog van ver voor de DAB+.
Ook een aux of Bluetooth voor radio zit er niet in. Ik luister alleen naar Radio 1 in de auto, dus kwaliteit is goed genoeg.
Thuis is mijn enige geluidsbron een gerestaureerde buizenradio uit de jaren ‘60.
Het zal nog wel even duren voor ik daarin modern wil worden.
Ik hou van ouwe meuk. Eigenlijk zou ik ook in een veel oudere auto willen rijden dan uit 2006. Maar ja, het moet ook nog een keer comfortabel en goed genoeg zijn voor 45.000km per jaar.
technofreak zegt
“Persoonlijk zie ik voordelen in DAB+ sinds de auto waarin ik reed (Hyundai i20) in Duitsland automatisch overschakelde naar een landelijk bericht omdat er een spookrijder werd gesignaleerd. Dan breekt een nieuwslezeres even in een radioprogramma en weet je sneller van gevaarlijke situaties: zonder een halfuur te wachten op de volgende verkeersinfo. ”
Dit argument klopt niet. Bij een spookrijder wordt altijd de uitzending onderbroken voor extra verkeersinfo, al jaren, in NL en DLD. Ook op FM.
frank2b zegt
Gewoon Spotify streamen. Ik zie het hele punt niet.
Wat nou DAB? Plus wát eigenlijk?
carspotter058nl zegt
Wij hebben nu een Jeep Renegade uit 2018 met de vernieuwde navigatie en DAB. Alleen ik weet niet of het nou DAB is of DAB+. Want er staat alleen maar DAB.
utregcity zegt
Luister echt nooit radio (wel muziek) in de auto. Dat stomme geouwehoer de hele tijd, achterlijke spelletjes, de Top2000 (braak) of van die DJ’s die denken dat ze grappig zijn. Nee dank u.
hgwells zegt
Wel, ik heb een wagen besteld met DAB+, en volgens een kennis die al een tijdje hiermee rond rijdt is het een geweldig product qua kwaliteit en ontvangst. FM is er al jaren en ik heb al ontelbaar veel radio’s gehad sinds de jaren 80 en ik moet zeggen RDS was een mooie toevoeging voor in de auto. Dan heb je nog dubbele FM-tuner en multi-antenne systemen die voor een naadloze ontvangst zouden moeten zorgen. In mijn huidige Audi Q3 is het FM ontvangst perfect, hopelijk evenaart DAB+ dat. Het enige waar ik nog persoonlijke problemen mee heb, is dat als je Vlaanderen buiten rijdt richting Wallonië het helemaal gedaan is met nederlandstalige zenders…. Hopelijk kan je nu in heel België en ver daarbuiten ook een zender zoals Nostalgie of Joe-FM blijven ontvangen, en moet je niet noodgedwongen in Oostenrijk naar lederhosen-muziek luisteren. Internetradio is ook goed, maar daar moet je continu op het net voor zitten, en dat kost altijd geld. DAB is gratis on air. Da’s dan weer een voordeel. Hopelijk integreren ze ook verkeersinformatie via DAB+ in je navigatiesysteem, zodat deze zich dan aanpast bij files etc… In November komt de nieuwe auto met DAB+ er aan…