Ze stelen vooral motorkappen van Peugeot in de regio Rotterdam
Als je in de omgeving van Rotterdam woont en jij rijdt een Peugeot, wees dan gewaarschuwd. De een na de andere motorkap van dit Franse merk wordt gestolen. De politie vindt het nog te vroeg om van een trend te spreken, maar opmerkelijk is het zeker.
Vooral de motorkap van de 5008 is in trek
Van dat model van Peugeot worden de meeste kappen gestolen, zeggen autoschadebedrijven in de regio. Waarom de dieven ze specifiek van dat model willen hebben, is volstrekt onduidelijk. Overigens worden de motorkappen ook van van andere modellen gegapt, zoals te zien is op bovenstaande foto.
Ook is het niet duidelijk wat de dieven ermee moeten. Een tijdje terug werden er veel koplampen van Porsches gestolen, maar daar was wel een duidelijk doel voor. De lampen konden gebruikt worden in hennepplantages. Maar met zo’n motorkap kun je niet zoveel.
Makkelijk te stelen
Nu weet ik persoonlijk niet veel van de vergrendeling van de motorkap van een Peugeot, maar ze schijnen heel makkelijk te jatten te zijn. Als je de kap opent, kun je hem er vrij simpel helemaal afhalen. Ongetwijfeld als handigheidje voor de monteurs, die dan beter bij de motorruimte kunnen komen. Maar ook handig voor kwaadwillenden.
Flinke schadepost
Ondanks dat niet bekend is wat de boefjes nou met het gestolen stuk metaal moeten, weten we wel dat het vervelend is voor de eigenaar van de auto. Zo’n motorkap is namelijk flink prijzig. Volgens de woordvoerder van een Rotterdams autoschadeherstelbedrijf kost 1 motorkap tussen de 3000 en 4000 euro.
Ik vind het nogal duur, maar zij zullen het wel weten.
Oppassen geblazen dus
Dus, woon jij in Rotterdam en omgeving, rij je een Peugeot en hecht je nogal waarde aan je motorkap? Pas dan op en zet als het even kan je trouwe vierwieler ’s nachts binnen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Fotocredit, Politie Midden Schieland op Instagram
rogerzz zegt
Mooi advies dat ‘zet hem even binnen’ – dat lukt lekker in de binnenstad van Rotterdam. Als je dat zou kunnen had je denk ik geen Peugeot.
Zullen wel naar het Oostblok gaan waar veel schade-auto’s heen gaan en arbeid goedkoop is, maar dit mag ik van GroenLinks vast niet zeggen. Het is potverdorie niet normaal wat er gejat wordt; koplampen, roetfilters, navi, tesla-spiegels, laadkabels voor elektrische auto’s, sportstuurtjes/airbags.. man man wat mooi die EU en laffe straffen.
vaakbenjetebang zegt
@rogerzz: Toen ik nog een klein etterbakje was, was er nog geen sprake van open grenzen in de EU. En toch werd er toen al van alles uit en van auto’s gejat. Heroïne was namelijk ook niet gratis, of zo. Toen kon je nog een volwassen man met een complete autoradio door de stad zien wandelen; die had hij dan uit de anti-diefstalslede gehaald. Wat een treurnis.
thjvanvlerken zegt
@rogerzz: heeft weinig met de EU te maken. Criminaliteit is niet alleen voor buitenlanders. Het is gewoon vraag en aanbod.. 😄
z4coupe30si zegt
@rogerzz: het is allemaal de schuld van de Rabobank
anthwan zegt
@rogerzz: je vergeet uitlaat en katalysator nog
mashell zegt
@rogerzz: houdt toch eens op met die onzin. Hoge straffen schrikken helemaal niet af maar zorgen er wel voor dat 10 kilometer te snel je net zo veel kost als een keertje uit eten gaan. Mensen zetten apparaten van duizenden euro’s gewoon s’nachts op straat. Er gebeurt eigenlijk opvallend weinig mee en als er een keer wel wat gebeurt dan moeten de grenzen dicht? Tamelijk kortzichtig.
lekkaah zegt
Jawel, lage pakkans compenseren met hogere straffen is al vaak genoeg effectief gebleken. Sowieso moeten ze hier eens gaan denken aan een “3 strikes you’re out” regel, en het opsommen van aanklachten. Het aantal recidivisten hier, die binnen no time weer buiten staan zijn niet te tellen.
alfapeter zegt
Dat past toch niet bij Tesla spiegels en Porsche koplampen.
wimof zegt
3à4000 euro dat gedetailleerd bestek zou ik wel es willen zien. Ok er zit veel op en aan een motorkap, ofwel is Peugeot duur ofwel zijn het de werkuren en schilderwerken.
S zegt
@wimof: Autoblog het zijn geen motorkappen van metaal maar gemaakt van aluminium en daarom zijn deze motorkappen duurder dan metaal en aantrekkelijker om te stelen.
SimonMc zegt
Sinds wanneer is aluminium geen metaal?
wimof zegt
En lichter om mee gaan te lopen.
The Stig NL zegt
@wimof: Ja inderdaad, ik kan me moeilijk voorstellen dat 10% van mijn buurvrouw d’r auto’s aanschafprijs motorkap is…
tourannetje zegt
Ik zie een verdienmodel
mrporter zegt
Wat een geld voor een motorkap. Kan niet kloppen toch?
bischero zegt
@mrporter: bruto-bruto onderdeelprijs, bruto-bruto uurtarief .. reken maar dat een Leasemij of verzekeringsmij geen euro meer dan €1000 voor deze schade aan de hersteller betaalt zoals @hassebas als zegt 👇
S zegt
@bischero: het zijn kappen van Aluminium deze zijn duurder dan metalen kappen.
bischero zegt
@serg: Dan nog betaalt een maatschappij niet meer dan dit bedrag.
S zegt
@bischero: ik bedoel een motorkap stelen is snel geld als deze een vermogen kost. Zo kan je goedkoop een schadeauto opknappen.
bischero zegt
@serg: daar heb je zeker een punt. Als je dit zelf moet bekostigen door bijv een schade auto op te lappen, dan is dit gewenst.
Geldt trouwens ook voor menig koplamp van A en B segmenteren tegenwoordig. Ik wil niet weten hoeveel van deze auto’s van 6 jaar oud economisch total loss worden verklaard nadat deze ontdaan zijn van twee units. Krijg je Sjaan of Bep echt niet meer uitgelegd.
hassebas zegt
3 a 4K haha. zijn ze van goud en carbon? blank zonder lak, 5/600 gespoten in welke kleur ook €1000
wimof zegt
Zelf heb ik in mijn bijdrage bij de hoge prijs vraagtekens geplaast, maar nu wil ik toch even advocaat van de duivel spelen. hier gaan we: we nemen 1 motorkap, isolatie binnenzijde, sproeiers, bouten, slot, ontgrendeling, vanghaak, afdichtstrips voorzijde, klemmetjes, mat zetten, ontvetten, grondverf, schuren (enfin als men het goed wil doen) aflakken, anti-roest aanbrengen, monteren van motorkap, uitbouwen bumper en koplampen en toebehoren, mat zetten vleugels links en rechts, uitspuiten, blanke lak, eventueel stofjes uitschuren, wassen, controleren, huur spuitcabine, verwarming cabine, uurloon spuiter, kostprijs lak, lakken, blanke lak, anti-roest product, vebruiksgoederen, prijs informex, receptieonist betalen. Er komt wel wat bij kijken, maar toch aan de hoge kant daar ik o.a.het reguliere uurloonprijs van Nederland niet ken.
dailydriver zegt
@wimof: peugeot uurloon is 100 euro.
escort77 zegt
@wimof: en dan vergeet je nog de kosten van het ingeslagen zijruitje.
wimof zegt
Ik was van het idee vertrokken dat er een truc bestond die toeliet om de motorkap van buitenaf te openen.
Variomatic zegt
@wimof: ja, 1000,- euro max
LaLancia zegt
Een of andere onverlaat heeft een maand of twee mijn motorkap flink beschadigd terwijl deze voor de deur geparkeerd stond. Mijne zal dus niet interessant zijn.
alcantara zegt
Of gewoon je auto op slot doen. Dan kunnen ze niet bij het motorkaphendeltje om hem te openen.
En ja natuurlijk kost een motorkap 4k bij een schadehersteller. Die lui tellen altijd het vierdubbele aan kosten! Omdat verzekeringsmaatschappijen goede klanten zijn die toch niet zo snel over kosten gaan zeuren als een particuliere klant.
bischero zegt
@alcantara: haha heerlijk sarcasme 🙌
wimof zegt
Ik, als ex Audi dealer, kan je verzekeren dat lease maatschappijen de allermoeilijkste klanten zijn, overal moeten ze het laatste centje hebben. Van een verdienmodel kan je niet meer spreken. Tenzij je deed zoals mijn ex collega’s (lees andere dealers binnen het net) en niets aan de wagen veranderde doch wel het tarief opstreek. Anderzijds zijn ze hun eigen verzekeraar en ook daar geen cent teveel.
christian85 zegt
@wimof: ik snap wel dat lease maatschappijen onderste uit de kan halen, hebben de dealers/schadeherstellers zelf voor gezorgd.
wimof zegt
Als ik mij goed herinner was het ’83 dat Lease Plan vroeg opdat ze een wagen mochten bestellen, en bovendien gebeurde dat nog tegen een aanvaardbare korting. Anderzijds vraag ik me af hoe je er rijk kan van worden, ik heb de truc nooit gevonden, als men het eerlijk wil spelen. Onderhoud volgens de contructeurs voorschriften en niets meer, altijd een akkoord aanvragen, steeds korting en werken volgens het puntensysteem. Maar ja, je draait volume, nieuwe wagens kopen ze ondertussen slechts nog op een plaatsen in België.
De meeste lease maatschappijen zijn banken en dan weet je het wel hè.
bischero zegt
@wimof: of eigendom van de constructeur (Daimler, BMW).
wimof zegt
Of zoals het in België gaat d’Ietren lease (en ondanks hun groot fortuin gestorven aan Covid, absoluut zonder leedvermaak welteverstaan) de grootste etters voor hun eigen dealers, een ware schande. en heiliger dan de paus, zoals altijd staat de religie boven alles, maar niet bij mij, bende suckers. En toen bonjourden ze me buiten, te stoute tong en niet voldoende geld en zo hadden ze een gemakkelijke prooi.
petroldrinker zegt
Dan word een carbon motorkap gewoon een goedkoop alternatief lijkt wel…
V8Vantage zegt
Misschien heeft iemand van het dievengilde een grapje gemaakt over motorkappen en schaarste. Beetje zoals vorig jaar met de toiletrollen….
W115 zegt
Als de verzekeraar het betaalt zou ik als schadehersteller minimaal 10k vragen, inflatie enzo.
moveyourmind zegt
Bij Peugot is het toch normaal dat heel vaak de motoren kappen?
Kan het dievengilde ook niks aan doen.
moveyourmind zegt
Bij Peugeot is het toch normaal dat heel vaak de motoren kappen?
Kan het dievengilde ook niks aan doen.
Variomatic zegt
3 tot 4K voor een motorkap van zo’n drollenbak, wahaaa! Wat hierboven gezegd wordt, voor mak 1000,- euro ben je klaar, maar de verzekeraars laten zich kennelijk graag een oor aannaaien door Möller autoschade..
airditude zegt
Verdienmodel zit dus bij de schadeherstelbedrijven. Als zij 3000/4000 rekenen voor een nieuwe. Dan wil ik wel eens weten wat de marge is, vast genoeg om ze te laten stelen dan 😂
lekkerlinksrijden zegt
3 a 4K voor een motorkap, nu begrijp ik waarom mijn verzekeringspremie zo hoog is
Johanneke zegt
Extra handig als je 1.6 THP weer eens kuren heeft!
bischero zegt
@Johanneke: inderdaad, dus doe de F20 1-serie ook maar meteen. Zelfde drama blok.
Loek zegt
@Johanneke: dit hadden ze inderdaad als optie moeten aanbieden bij de 308 SW van de vorige generatie, scheelt weer werk op de vluchtstrook.
lightisride zegt
zo creeer je je eigen handel. Net als met die junken fietsen. Eerst flink veel jatten, daarna komt er vanzelf markt voor tweedehandse motorkappen.
mpgc zegt
Ik denk dat ze alle franse bestelbusjes in de omgeving van Rotterdam maar eens extra moeten controleren 😄. Kennelijk zijn die motorkappen als los onderdeel heel duur om te bestellen. Zal dus wel een interessant crimineel businessmodel zijn om die dingen hier te stelen en bijvoorbeeld Frankrijk te verkopen 😄
RiKe zegt
Prima op te lossen hoor, maar goed erg vriendelijk voor de dieven is het niet. Verdienen een lieve behandeling naar mijn idee ook niet, maar dat is weer wat anders.
grandmasterb zegt
En wie heeft die motorkappen nodig?
Zoveel ongelukken, waarbij de motorkap vervangen moet worden, zijn er volgens mij niet.
Waarschijnlijk dus alleen degenen waarvan de motorkap gestolen is, die zal dan door de reparateur op de markt voor een prikkie van de dieven of hun opkoper gekocht worden.
406_v6 zegt
@grandmasterb: aluminium… prijzen voor aluminium en andere metalen gaan door het dak (edelmetaal inclusief). Aluminium alleen ging in 5 maanden van €1,40 kg naar boven de €2,00 kg.
tim12321 zegt
EDIT- Zulke dingen roep je maar lekker thuis, maar niet hier.
cloverleaf zegt
@tim12321: doe ff normaal joh idioot
RiKe zegt
@tim12321: ah, weer zo’n bevooroordeelde amoebe
drrossi zegt
Hoe werkt dat dan?
Je zet een “gevraagd” op marktplaats en er duiken direct 6 boefjes op of wat?
ericd zegt
Vervelende is dat je (in principe) er ook niet meer de weg mee op kan, omdat de kap ook als bescherming is bedoeld voor eventueel aangereden personen, lopend dan wel op de fiets.
dree16v zegt
Als die motorkappen idd van aluminium zijn dan is schade herstel bij een deuk lastig en wordt sneller uitgeweken naar een nieuwe. Dat verklaard misschien de vraag? Nog een reden om geen Peugeot te kopen :-p
saxoke zegt
De wereld is nog net niet naar de klote……….. En dan lees je dit. Waar gaat het naartoe, waar gaat t naar toe….
JamesBond007 zegt
Je geeft het antwoord al zelf!!!