Het allerpremiumste groenmerk, dat is BMW toch al sinds jaar en dag? Klopt, maar de concullega’s van Mercedes willen de autobouwer uit Beieren zeer binnenkort van deze groengeverfde troon stoten. Daimler-CEO Dieter Zetsche heeft aangegeven dat hij van Mercedes de “most fuel-efficient premium carmaker” wil maken.
De algemene tendens in Autoland is dat heel veel CO2tjes uitstoten maatschappelijk en marketingtechnisch niet erg verantwoord meer is. De pk-strijd is definitief voorbij, het gaat nu om de uitstootcijfertjes. Hybride’s, elektrowagentjes, waterstofmotoren, zomaar wat voorbeelden van alternatieven voor de benzineslurpende 4-takt ottomoter. En niet te vergeten: brandstofbesparende gadgets als start/stop-systemen en het opslaan van remenergie. Voor het eerst in de 60-jarige geschiedenis van de S-Klasse zal deze ook met een viercilinder op de markt komen. Dat wordt de 2,2-liter common-rail diesel, een blokje met 204 pk en 500 Nm aan koppel. Daarover zegt Dieter het volgende: “Some might call this sacrilege, we call it progress. We want to be efficiency world champions … and we will be.”
De opmerking aan het adres van BMW is duidelijk. Mercedes aast op de titel “groene premium milieurakker” en zal het krijgen ook, volgens Dieter. En Hoe zit het met eigenlijk met die derde premium autobouwer uit Duitsland? Die zijn daar vrij duidelijk in: “Wij zijn geen groen merk”. (bron: autonews)
Laue zegt
Een nobel streven. Ik ken genoeg ondernemers die gewoon de luxe en comfort van A8,S klasse, 7 serie willen en er gewoon een economische motor in willen.
Petsmaster zegt
Als je je bedenkt dat de meeste Merc’s +20 jaar meegaan dan kan je eigenlijk wel stellen dat ze al jaren de groenste autobouwer zijn. Lada buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
primramessar zegt
Concurrentie voor honda
Prisma zegt
Spijtig dat Mercedes 10jaar achter zit op de Lexus.
Vroegwakker zegt
@Prisma:
Hoe kom je bij 10 jaar?
Op dit moment liggen ze al 13 jaar achter op Lexus/Toyota.
Maar waarom spijtig?
Beter laat dan nooit.
Pordon zegt
@Vroegwakker: Haha oja want iedereen weet natuurlijk dat hybride techniek de aandrijving van de toekomst is… NOT.
Mercedes heeft denk ik voornamelijk op waterstoftechniek een hele grote voorsprong op Lexus en ik zie liever motoren als de 250 CDI verschijnen dan een hybride. Bovendien heeft Mercedes wel degelijk een hybride, namelijk de S400 Hybrid die lithium-ion techniek heeft ipv nikkelaccu’s van lexus/toyota, een stuk zuiniger is en ook nog eens 20% schoner is in uitstoot. Bovendien heeft mercedes het wel voor elkaar gekregen om niks in te leveren in de kofferbak terwijl de lexus daar de accu’s heeft gestopt en zo behoorlijk wat liters is kwijtgeraakt. Ergens als eerste mee zijn betekent niet dat je ook altijd beter bent. Mercedes loopt gewoon voor op lexus wat betreft nieuwe technieken.
Atenza zegt
@Pordon: ze zijn niet helemaal eerlijk te vergelijken natuurlijk. 5.0 V8 met 394pk en 3.5 V6 met 279pk. Nogal wiedus dat de S400 Hybrid zuiniger en schoner is
Pordon zegt
@Atenza: Oftewel gewoon stomme zet van Lexus om een auto met uiteindelijk hetzelfde doel zo’n onzuinige motor mee te geven, Heeft Mercedes het toch beter voor elkaar. Zeker aangezien ik er van overtuigd ben dat binnen 10 jaar het o zo magische woord ‘Hybride’ volledig vergeten zal worden en dat er we eigenlijk schamend terugkijken op deze ‘hybride periode’.
Atenza zegt
@Pordon: een grote luxe auto met een V8 en 6,3 sec van 0 tot 100 en en gemiddeld verbruik van 1:10,8 is anders best netjes..
Vroegwakker zegt
@Pordon:
Ik ben het met je eens dat uiteindelijk de hybride techniek vergeten zal worden.
Tien jaar lijkt me te kort.
Maar op dit moment, eind 2010, is er niets beters dan full-hybrid.
Wat heb ik er op dit moment aan, dat hybride over 20 of 30 jaar verouderd is, omdat dan alles helemaal elektrisch is.
Pordon zegt
@Vroegwakker: vergelijking dus met de LS600h en de hybridetechniek van Lexus
Hupke zegt
Ik heb altijd een beetje een zwak voor Mercedes gehad, maar als ze zo beginnen. Nuja het verkoopt beter, maar aan welk soort mensen?
Bluelabel zegt
@Prisma Mercedes 10 jaar achter Lexus, hahahahahahaha Wat heeft Lexus laatst nog toegevoegd aan de markt? Ik denk dat dat lijstje vele malen korter en minder imposant is dan het lijstje van de Mercedes.Mecedes heeft bewezen te weten wat de consument wil, dus zie dit zeker met vertrouwen tegemoed.
Atenza zegt
@Bluelabel: Lexus kwam als in 2005 met de GS 450h en RX 400h, in 2006 met de LS 600h en straks als eerste met een hybride hatchback in het luxe C-segment of ik moet wat over het oog hebben gezien..
rene zegt
Opslaan van remenergie is al zo oud als de Prius (10jaar), was dan toch niet zo dom.
Anders gezegd Europa copieert Japan.
Vroegwakker zegt
@rene:
De eerste Prius komt uit 1997, dat is dus 13 jaar.
AudiQuatro zegt
Helaas houd Audi zich niet aan die wijsheid:S
rene zegt
AudiQuatro, bij gebrek aan, nog niet.
floryn zegt
Heerlijke snor! Zet m op. Zorg dat AMG nog wat lekkere motoren kan maken en ik vind het allemaal prima.
rene zegt
floryn, op een circuit mij geen probleem, kost je wel AMG plus het circuit.
rene zegt
Bluelabel, nieuwe technieken van Mercedes, noem me er(maar)een.
Bluelabel zegt
@rene, denk niet dat ik mijn standpunt (naar jou toe) hoef te verdedigen. Behoudens een wankelmotor is er niet iets uit dat continent gekomen wat mij heeft kunnen raken.
Ik denk dat ook deze discussie meer weg heeft van persoonlijke (merk)voorkeur. Mijns inziens is het zijn de Japanners voor de kwantiteit van de markt en de Duitsers voor de kwaliteit.Dat betekend niet dat het ene beter is als het ander maar het spreekt een andere markt aan, dus om in een artikel van Mercedes een vergelijking met Japanner te maken is totaal zinloos en slaat de plank volledig mis.
Of moet ik daadwerkelijk achterover vallen van opwinding over het feit dat Lexus een (full)hybride heeft welke de magische cijfers van 9,3 liter op 100 km ten tonele brengt?
lincoln zegt
@Bluelabel: noem er eens 1 dan ??
VQ35HRTT zegt
GREEN = BORING
mercedesbenzamg zegt
‘wij zijn geen groen merk’ dat zou mercedes-benz moeten zeggen zoals ik het van hen verwacht maar ene dieter zetsche wil het verneuken
rene zegt
Bluelabel,een full hybride van 2 ton.
rene zegt
Bluelabe,, heb jij echt verstand van techniek?
rene zegt
Bluelabel, indien verstand van techniek discussie open nu.
Texter zegt
Ingenieurs van Mercedes zeggen toch altijd van alle nieuwtjes van anderen dat ze die zelf twintig jaar geleden al hebben uitgetest… Ik kijk eigenlijk vooral uit naar MBC. Dat het verbruik daalt geloof ik wel…heel nuttig.
rene zegt
Bluelabel ,las je laatste uitleg nog even na, man heeft niks te maken met kwan-of kwaliteit alleen met know-how ivm hybride.
Sukkelaar informeer je eerst een beetje en lul dan.
rene zegt
Texter, hebben we zelf wel kunnen zien in hun pre crasch systeem, misshien maar 19 jaar over nagedacht.
rene zegt
Bluelabel,”is er niet iets uit dat continent gekomen wat mij heeft kunnen raken”.
Lees jij soms wat,voel je iets voor wat er gerbeurd in deze wereld of ben jij een voetballiefhebber.
Texter zegt
@Rene. Pre-crash systemen zijn niks anders dan implementaties van de cognitieve algoritmes voor autonome voertuigen. In de jaren ’80 zaten ze bij Mercedes al te klooien met robot auto’s.
Dawg zegt
Er is een groot verschil tussen ‘getest in een lab 20 jaar geleden’ en ‘produktierijp’ … Ik heb ook wel eens de stuurknuppel in een vliegtuig mogen vasthouden, maar dat maakt me nog geen geschikte 747-gezagsvoerder !
Texter zegt
Dat boeit toch helemaal niet…als die Mercedes ingenieurs dat vinden, dan is dat natuurlijk zo en blijven we allemaal ja-knikken totdat ze weg zijn.
toyotaprius zegt
Ik kwam net een interessante uitspraak over energie besparing tegen: “There are many different ways one can save energy. I normally use the couch.” getekend Peter Griffin.
mb man zegt
Lexus loopt al jarenachter op uitstraling en materiaa lgebruik.Lelijke hokken zijn het.
Atenza zegt
@mb man: uitstraling? dat is wat een mens heeft. Heb je nog meer nutteloze oneliners?
mashell zegt
@Atenza: inderdaad, een auto heeft uitstoot en daar geldt hoe minder hoe beter. Daar loopt Lexus nog voor op de concurrentie. Ik geef mb man wel gelijk, op interieur afwerking is Lexus nog lang niet op Mercedes of Audi niveau. Neem hun laatste model, de ct200. De middenconsole bestaat uit zoveel verschillende stukjes plastic dat is echt niet premium.
Atenza zegt
@mashell: sommige (Toyota-)knopjes (vooral links van het stuur) kunnen echt niet meer, net als dat ene klokje wat ze vaak gebruiken. Dat van de CT zie ik dan weer niet. Overigens sla ik ook niet steil achterover van knopjes in BMW’s ofzo
rene zegt
Texter, klooien, juiste woord.
Bluelabel zegt
@rene ik heb geen technische opleiding gevolgd, daarom zal ik niet in gaan op jouw uitnodiging tot het openen van een discussie.(een ieder heeft z’n leerschool)
Mijn reactie was niet offensief bedoelt, maar mij was de betrekking van Lexus in een reactie op een bekendmaking van Mercedes toch niet helemaal duidelijk.
Als consument bekijk ik de fora op het internet zo ook deze, het heeft mijn aandacht en heb daar uiteraard een mening over. Deze mening is gevormd door het op het internet beschikbaar gestelde informatie.
Voor mij persoonlijk leeft (misschien ten onrechte) bij mij het gevoel dat ik een betere degelijkheid van nieuwigheden krijg bij een Duitse fabrikant, als dat ik van een Japanner krijg.
Let wel dit is mijn beleving en als consument benader ik dit ook puur op beleving.
laat mij in die waan :P
rene zegt
Bluelabel, vind het tof dat je de dingen zo benadert, mag en kan.
Sta mij dan toe sommige dingen vanuit de praktijk kritisch te weerleggen.
Bluelabel zegt
@rene: Altijd :D
Laurens zegt
http://green.autoblog.com/2010/10/09/sales-of-clean-diesel-models-skyrocket-in-september-hybrids-dip/
tja, clean diesel, mogen ook in de strengste Amerikaanse staten gewoon de weg op. Zal dat anti-diesel geneuzel wel meer een anti-alles-auto dingetje zijn… stop de wegenbelasting idd maar in de brandstofprijs (hoeft daarvoor niet eens omhoog, want accijnzen dekken al ruim alle kosten, inclusief milieu).
rene zegt
Laurens, laat die rotzooi die toevallig de eerste 100k aan de eisen voldoet gewoon van de weg.
Cantago zegt
Ik wil helemaal geen groen merk! Maar als BMW de M3 als groen ziet dan kom maar op! En anders een Audi he;)
duckje zegt
ga ervoor mercedes!