Dat heb ik niet zelf bedacht hoor, dat is uitgebreid onderzocht door “voorlichtingsorganisatie” Milieu Centraal. In opdracht van het Nederlands Dagblad hebben de hippies van Milieu Centraal onderzocht hoe ‘groen’ een hybride eigenlijk is bij ‘normaal’ gebruik in vergelijking met een diesel. En volgens mensen die het blijkbaar kunnen weten is een diesel zuiniger groener. Hoe dat precies zit?
Voor dit onderzoek is er nou een keertje niet gekeken naar het verbruik van een hybride op papier, maar naar het daadwerkelijke verbruik. Het onderzoek stelt dat de meeste mensen die in een hybride rijden dit zakelijk doen en als een gevolg daarvan het grootste deel van hun tijd (83%) op de snelweg doorbrengen. En waar is zo’n hybride nou niet zuinig? Juist op de snelweg! Leaserijders zouden dus veel beter in een dieselauto kunnen rijden, iets wat onze overheid ernstig probeert tegen te werken.
Dit doen ze niet alleen door hybride auto’s enorme belastingvoordelen te geven, maar ook nog eens door dieselauto’s zwaarder te belasten. Helemaal nieuw is dit inzicht natuurlijk niet, in 2008 werd al eens aangetoond dat een BMW 520d zuiniger kan zijn/is dan een Toyota Prius. Maar het lijkt mij wel aardig om deze discussie weer eens aan te zwengelen.
Heeft iemand trouwens een idee hoeveel procent van de verkochte hybrides (Prius/Insight) in Nederland naar zakelijke rijders gaat? Mijn gevoel zegt meer dan 75% en dat zou betekenen dat al die mensen inderdaad beter diesel kunnen gaan rijden als ze echt groen willen zijn. (via: nd.nl)
Jochempie zegt
Als een smart diesel 2 km aflegt met een top van 40 km/u stoot deze minder CO2 uit dan een fietser.
Ik dacht wel dat enkel AdBlue compatibel dieselmotoren effectief de NOx uitstoot konden uitbannen?
super zegt
@Jochempie:
onzin; de CO2 die een mens uitstoot is onderdeel van een gesloten kring. De CO2 die door brandstof verbranding in de smart in de atmosfeer komt is dat niet, het is _extra_ CO2 die in de atmosfeer komt.
Waxweazel zegt
Haha, zijn ze daar nu eindelijk ook achter gekomen ? De ogen zijn eindelijk open gegaan blijkbaar.
Ik mag met mijn 1.5 dCi doorduwen en (te) hard rijden, mijn verbruik is nog steeds een pak lager dan gelijk welke hybride wagen.
Hybride-benzine is gewoon een hoax, slechts een tussenstap naar volledig electrisch. Hybride-diesel zou tenminste nog beetje zin hebben aangezien je op de autosnelweg dan een nog lager verbruik hebt en in de stad op het hybride systeem kan rijden.
Gaan ze be de regeringen nu ook eens dit allemaal inzien ?
DjiM zegt
Je vergeet even voor het gemak de uitstoot van fijn stof en andere rommel door een dieselmotor.
Dat diesel zuiniger is, klopt ook maar enkel als je per liter rekent.
Als je per kilo rekent, zie je dat het verschil kleiner wordt en dat ineens benzine zuiniger wordt (een liter diesel is 18% zwaarder dan benzine maar bevat wel 10% meer energie).
Dus, heren “journalisten”, een beetje research zou gepast zijn vóór jullie deze ongeïnformeerde zooi zomaar op het net gooien.
robbie zegt
@DjiM: ik weet niet of je op mij doelt als je het hebt over “journalisten”, maar dan moet ik je helaas corrigeren. Ik ben een blogger en zeker GEEN journalist, verder hou ik in mijn blog de nodige slagen om de arm mbt dit onderzoek. Ik presenteer jullie deze informatie, overgoten met mijn mening. Aan jou de taak om daarmee te doen wat jij wil.
super zegt
@DjiM:
klopt van energiewaarde van de brandstof maar het dieselproces is wel inherent efficienter. Dieselmotoren hebben een hogere carnot rendement dan benzinemotoren, heeft te maken met hogere top-drukken/temperaturen.
Sorcerer zegt
Nog even wachten op de dieselhybride dus…
Maar ik sluit me aan bij Djim: hier wordt weer alleen gekeken naar CO2-uitstoot terwijl m.i. de fijnstof veel relevanter is aangezien je daarvan gewoon 100% bewezen longkanker krijgt (ik blijf erbij dat de zon een veel grotere invloed heeft op ons klimaat dan onze eigen CO2-uitstoot; en die verhoudingen zijn dus níet bewezen).
Jochempie zegt
@DjiM: goed, dus een dieselauto heeft een gietijzeren motor (zeg 70 kg zwaarder dan een benzinemotor) en bij een volle tank van 50 kilo benzine zou een volle dieseltank 9 kilo zwaarder zijn…
Wat JIJ vergeet, is dat benzineauto’s in de praktijk voor korte ritjes gebruikt worden. Dus… veel optrekken (brandstof) en remmen (remstof, rubber), de motor wordt niet goed warm (meer weerstand door koude smeerolie) etc. etc.
Goed bezig, “blogger”
Laue zegt
@Jochempie:
Het probleem is juist dat de lease-km-vreters gewoon keihard 120 jaagt met hun hybride en dus weinig nut heeft.vreemd ook dat hybride zo belachelijk gesubsidieerd terwijl in de praktijk diesel schoner is.
DjiM zegt
@Jochempie: Ik begrijp niet welk punt je nu wil maken…
Wat ik wil zeggen is dat één liter diesel sowieso meer energie bevat dan één liter benzine. Dus is het niet meer dan normaal dat je daar verder mee geraakt.
Als je echter één kilogram diesel met één kilogram benzine vergelijkt (diesel heeft een grotere dichtheid dan benzine), is het verhaal net andersom.
Conclusie: ze zouden diesel en benzine niet per liter of kilogram moeten verkopen, maar per aan dezelfde vaste prijs per energie-eenheid (joule/calorie).
Dat een smart op 2km afstand minder CO2 uitstoot dan een fietser is ook compleet van de pot gerukt. Wat is jouw bron? Autoblog.nl? :-p
BJ zegt
@DjiM:
Ik snap eerlijk gezegd jouw punt niet. Het hogere doel moet uiteindelijk zijn dat het niet gaat om het verbruik maar om de hoeveelheid schadelijke stoffen. Daarbij stoot over een bepaalde afgelegde afstand diesel minder CO2 uit en benzine minder fijnstof. Het verbruik (per kilo of per liter) is alleen een eerste indicatie voor de uitstoot. Met een goede uitlaat/filters is uitstoot van diesels bijvoorbeeld sterk te verminderen.
Het maakt voor het punt van bovenstaand artikel echt niet uit of het verbruik van een hybride vs diesel nou een kilometer meer of minder is per liter, per kilo of per whatever. Het belangrijkste punt om uit bovenstaand artikel te halen is volgens mij dat er onterecht heel veel geld in hybrides gestopt wordt aangezien ze niet het gewenste extra milieu resultaat bieden waar al die maatregelen voor bedoeld zijn.
Voor uitstoot van benzine vs diesel:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/30/benzine_nauwelijks_milieuvrien
Ik weet dat je autoblog misschien geen goede bron vind, maar dan kun je onderaan doorklikken naar het origineel…
HyperTeHK zegt
@t iedereen hierboven.
Whatever maar feit blijft dat de hybrides over gesubsideerd zijn en van cradle to grave echt niet zo schoon. Diesel als schoner zien, heb ik enige moeite mee gezien overige uitstoot maar een zuinige niet hybride benzine auto is zowieso beter voor het milieu als je de hele levenscyclus mee rekent.
Maar ja Den Haag spoort hier helaas niet, net zo’n onzin als electro 0% bijtelling geven, stoten de kolencentrales die ze opladen niets uit dan? (Zelfde geld voor de belachelijke rekentheorien betreft plugin hybrides met range extender.
1:60 (ja de eerste 62 kilometer ja daarna 1:13)
Vroegwakker zegt
@HyperTeHK:
Wat betreft:
“dat de hybrides over gesubsideerd zijn”heb je misschien wel gelijk.
“cradle to grave echt niet zo schoon.” Slaat nergens op. Ja op een belachelijk onderzoek in USA, waar bv de schuld van een nikkelmijn die al in 1890 actief is en sinds WO op vol vermogen draait. Waar Toyota nu ca 1 % van de jaar productie van afneemt, voor al zijn modellen. En waar de totale vervuiling in dat “onderzoek” aan de Prius wordt toegeschreven.
“1:60 (ja de eerste 62 kilometer ja daarna 1:13)
Slaat ook nergens op, die 1:13 bedoel ik.
Je kunt idd, vast wel., 1:13 rijden met een hybride. Maar dan meot je wel op een circuit, iedere maal van niets naar top accelereren,dan stil gaan staan en dat opnieuw doen. Ik denk dat je dan zelfs lager uit kunt komen dan 1:13. In het dagelijks leven op de Nederlandse weg zul je moeite hebben om slechter uit te komen dan 1:16.
En 1:20 of beter is haalbaar, in de zomer zelfs nog veel beter.
Hans Lurvink zegt
Ik neem aan dat 100% van de hybrides door zakelijke rijders gereden worden? Mensen (die auto’s weinig kan boeien) rijden die hybrides alleen vanwege de bijtelling en het neme het feit dat ze voor l*l rijden voor lief.
Zoepie zegt
Ik heb er zo’n hekel aan om zo’n strijkijzer op het linkervak tegen 150 te zien knallen. Meneer wil groen zijn maar is het wel totaal niet.
Laurens zegt
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets :-)
OT: 200 miljoen kosten, geen opbrengst. Duidelijk.
En dat fijnstof verhaal is in het “lijstje van oorzaken van korter leven” helemaal niet te vinden. Overgewicht wel. Ga toch fietsen…
Timmie zegt
Het aandeel hybride leasewagens stijgt gewoon omdat hybride de huidige trend is. Het is algemeen geweten dat het bedrijfsleven erg trendgevoelig is (hun omzet hangt ervan af).
elcaminokid zegt
@Jochempie: diesels ook trouwens. in België heeft meer dan de helft van de diesel rijders geen ‘diesel profiel’, dus ook daar dezelfde nadelen, enkel dat zij de mensheid ook nog naar de kl*ten helpen. maar da’s toch wat de ‘milieutaliban’ wil: minder mensen op deze aardkloot…
alfa156 zegt
Datgene wat mss ook eens dringend moet onderzocht worden (in hoeverre het al niet gedaan is) is naar de productievervuiling. Ik dacht ergens gelezen of gehoord te hebben, dat het maken een Prius ontzettend vervuilend is. De stof nodig vr de batterijen wordt ergens in USA uit de grond genomen (vervuilde grond), dan per vliegtuig nr Japan, enz….
Dan denk ik dat we beter deze wagens belasten en de dieseltjes met rust laten.
DAT zegt
Maar het gaat toch niet om de feiten of om het milieu? Het gaat alleen om het imago.
En het imago van een hybride is beter dan die van een diesel. Klaar.
Laue zegt
@DAT:
Het imago dat een hybride zuiniger en schoner is moeten we juist tegen gaan. wat dat is een hyrbride helemaal niet. dit is de zoveels test/uitslag die dat bewijst.
alleen onze falende regering blijft hybride subsidies uitgeven en de dieselrijder word alleen maar extra belast en dat word met de dag erger!
En dat zeg ik niet omdat ik een diesl rijd.
Acid zegt
Sorry maar dat verhaal van gietijzeren blokken gaat ook steeds minder op. Meer en meer autofabrikanten werken juist aan de zwaardere blokken van diesels.
Zo levert BMW tegenwoordig gewoon magnesium/aluminium legering diesel blokken die amper meer wegen dan de benzine varianten.
Bovendien kun je de uitstoot van fijnstof van diesels totaal niet meer vergelijken met vroeger. Diesel technologie heeft de laatste jaren juist de grootste evolutie doorgemaakt.
De combinatie van extreme efficientie, lage co2 uitstoot en behoorlijke reductie van fijnstof maken diesels juist een milieubewuste optie. Alleen jammer dat de overheid nog steeds 55 euro per maand toeslag vraagt op auto’s met een dieselmotor. De enige reden die ik kan bedenken is de lagere opbrengst de ze halen uit brandstof accijns bij diesel motoren. Aangezien ze weinig verbruiken (meer km’s op zelfde hoeveelheid brandstof dus minder tanken) en de prijs ook nog eens lager ligt dan benzine verdienen ze hier minder op dan gewenst.
Als de overheid echt zo bezig was met het stimuleren van milieubewust vervoer zouden ze deze extra heffing op dieselmotoren echt eens op de schop moeten gooien.
roadronner zegt
Anders maak je er even een technische discussie van ;-)
Blogger4Ever zegt
Hebben jullie ook weleens gehoord van de afbraak van die batterijen enzo?! Dat is pas slecht voor het milieu. Iedereen die meer dan 40.000 km per jaar rijdt –> diesel en iedereen die minder dan 40.000 km per jaar rijdt –> benzine.
Hier komt NOOIT een hybride voor de deur!
Gizzer zegt
Even over die swift game. Er staat in de voorwaarden van de game dat er geen prijzen gewonnen kunnen worden, terwijl dat op autoblog wel wordt gepretendeerd hoe zit dat eingelijk.
ontopic. Helaas zijn beide soorten auto’s (allebei zuinig, dus niet de snelle diesels) relatief saai om te rijden. Maar wel mooi om te zien dat de hybride zeepbel steeds meer op knappen staat.
911GT2 zegt
@ alfa156: De grondstof voor de accu’s wordt vervaardigt in nikkel fabriek Sudbury, Canada. De omgeving is daar echt, maar dan ook echt naar de knoppen. De invloed die de prius daarop heeft wordt in geen enkele berekening meegenomen. (Natuurlijk produceerd die fabriek niet alleen nikkel voor de Prius, maar ze zijn wel groot afnemer).
Daarna wordt deze grondstof inderdaar de halve wereld over verscheept om vervolgens in accu’s verwerkt te worden.
OT:
Al die leaserijders zouden met hun prius niet harder mogen dan 120… puur omdat het 1.5 motortje gewoon onderpowered is voor de auto waardoor het dus veel toeren en veel brandstoef moet gebruiken om 150 te scheuren op de rechterbaan.
Mijn diesel maakt bij 150 ongeveer 3500 toeren, ik denk dat de prius daar flink boven zit!
CJJ zegt
Leaserijders die een hybride rijden, rijden die echt niet omdat ze zonodig groen willen zijn. Het is meer dat je zo 100 euro per maand kunt besparen door in zo’n ding rond te karren ipv benzine/diesel.
Sorcerer zegt
@Hans Lurvink: nee, ook privé wordt de Prius redelijk veel gereden denk ik. Onder andere het feit dat je vanaf volgend jaar (bijna?) geen wegenbelasting meer betaalt voor een A-label-auto is daar een oorzaak van.
@Blogger4Ever: de accu’s die worden gebruikt kunnen voor een aanzienlijk deel gerecycled worden. Straks met Li-ion-accu’s kan bijna de hele accu gerecycled worden zelfs. Dit is echt geen argument tegen! Beter nog: er is helemaal geen technisch argument tegen. Maar pas als we echt plug-in hybride gaan rijden met grotere accu’s heeft het zin: elektrisch rijden (qua kosten gelijk aan 1 op 100 rijden ofzo) + op benzine/diesel kunnen rijden als je accu leeg is. Dát is de toekomst!
Daarna (verder in de toekomst) zullen benzine/diesel worden vervangen door waterstof (dat CO2-neutraal kan worden geproduceerd dmv duurzame energiewinning); een waterstofaggregaat zorgt dan voor de stroom van de elektromotoren in de auto.
Niet alleen is dit 100% CO2-neutraal en efficient, ook zal zo’n auto ongelofelijk snel kunnen zijn (op termijn dus hè) + enorm goede grip hebben als er 4 elektromotoren worden gebruikt in een XWD-achtig systeem (1 motor per wiel).
Enige grote nadeel voor de autoliefhebber is het verdwijnen van het motorgeluid. Maargoed, bij de gemiddelde Nederlandse auto is dat toch al niet boeiend en des te meer olie is er over voor liefhebbersauto’s (die zullen altijd blijven denk ik :))
jzaero zegt
@Sorcerer, naar mijn mening ontwikkelen ze te weinig waterstofauto’s. Dat is nog veel schoner dan diesel of hybride..
Ton zegt
Prive rijd ik in een Prius, zakelijk een BMW 520D. Het comfort en wegligging van de BMW is duidelijk beter, de comfortstoelen (3500 euro extra) zitten ook beter, materiaalkeuze is beter. de BMW voelt degelijker aan. Nu het gebruik: als ik mij aan de snelheidslimiten houdt gebruikt de PRIUS in de stad 1 op 20, op de buitenweg 1 op 17. Gemiddeld in de zomer 1 op 19 in de winter 1 op 17. De BMW is inderdaad op de buitenweg zuinig 1 op 18. In de stad 1 op 12. Gemiddeld rijdt de BMW 1 op 15,4. Onderhoudsbeurten zijn bij de BMW(dealer) een stuk duurder. De aanschafprijs meer dan 2x zo duur. De BMW heeft ondanks de roetfilter nog steeds roetuitstoot, wat ik zelf gecontroleerd heb door een wit papieren zakdoekje voor de uitlaat te houden. Bij de prius wordt die wat smoezelig en vochtig. Bij de BWM gewoon ZWART. Dat komt dus allemaal in het lucht die we in ademen. Zelf heb ik daar weinig last van (nog). Maar mensen met astma wel degelijk.
Laurens zegt
@Ton: je geeft heel duidelijk het failliet van de subsidie aan: voor de kilometers een comfortabele diesel met bijtelling nul dankzij kilometeradministratie, voor het beetje privé de Prius, omdat het ding relatief groot voor weinig is, en een soort van uitstraling heeft. Maar waar is het milieuvoordeel, waar de regeling toch voor bedoeld is?
OT: afschaffen deze 17.000 Euro voor 50 Euro. Maakt ieder toekomstig milieubeleid een groot lachertje, als dit het voorbeeld is.
Vroegwakker zegt
quote[En waar is zo’n hybride nou niet zuinig? Juist op de snelweg!]unquote.
Wat een onzin.
Ook op de snelweg is een hybride veel zuiniger dan een gewone benzinewagen!
Maakt het hele artikel ongeloofwaardig.
Jochempie zegt
@ Super: Klopt, zei het met jarenlange vertraging in die kring.
@DjiM: mijn punt is dat je Robbie beschuldigt van onvolledigheid in zijn stukje terwijl je zelf ook van alles vergeet in je tegenargument.
@Alfa156: bij mijn weten kunnen de auto’s beter met de hand gemaakt worden. Maar van alle massafabrikanten is BMW volgens mij de ‘schoonste’
M3_lover zegt
Haha! Super daar gaan we weer!!! Precies de http://www.priusblog.nl hier… Ik ben er zeker van dat een diesel zuiniger/groener is dan een hybride. Ik denk als je kijkt naar het volledige plaatje van het hele productieproces van de batterijen/auto ed tot de afbraak dat de hybride helemaal negatief wordt… Dan vergeten we toch het belangrijkste van het “verbruik” in het algemeen en dat is gewoon je rijstijl!
Gertjan zegt
Maar een hybride is toch ook zuiniger dan een diesel in europese rijcyclus. Aleen in het scenario dat 75% van de hybride lease rijders alleen veel snelweg kilometers rijden is een diesel zuiniger. Zo zijn er ook weer scenario’s dat de hybride zuiniger rijdt dan een diesel. Dus dit zal een eindeloze dicussie worden en blijven.
Het feit dat de stoffen voor een accu uit Amerika worden overgevlogen naar Japan om daar een accu in elkaar te zetten, is niet veel anders dan alle andere onderdelen van de auto en ja ook diesel wordt overgevlogen vanuit andere landen. En nog een bijkomstigheid is dat wanneer er van olie benzine en diesel wordt gemaakt er meer benzine is dan diesel. Tegenwoordig is dit proces wel te regelen, alleen wordt diesel dan fors duurder en zolang het nog genoeg te verkrijgen is uit andere landen gaan ze dit niet doe in NL.
Maar de hybride is een opstap naar elektrisch rijden en aangezien olie uiteindelijk opraakt, ook al duurt dat misschien nog wel 100 jaar. Is het nooit slecht om te beginnen aan nieuwe ontwikkelingen die ervoor zorgen dat we ook in de toekomst als olie op is gewoon kunnen blijven rijden.
Dus misschien is het rijden van een hybride nu wel slecht voor het milieu. Het gaat er alleen maar om dat we in de toekomst ook kunnen blijven rijden. of het nou slecht voor het milieu is of niet. We moeten ons toch kunnen verplaatsen, ook als de olie op is. Dat groene gedoe is alleen een dekmantel om elektrisch rijden te promoten. Want uiteindelijk is ook een elektrische auto indirect niet zoveel beter voor het milieu als overal wordt geschetst en beweert.
Laue zegt
@Gertjan:
Je hebt het over scenario’s en het klopt dat een hybride zuiniger kan zijn op bv korte afstanden en diesel op de lange. Het scenario is dat de prius massaal in de lease gebruikt word door KM-vreters en dan is hij dus NIET zuiniger. Voor prive gebruik en de boodschappen vind ik het dus wel prima. het grootste punt vind ik dat de prius zo overgesubsidieerd word, het is gewoon niet eerlijk tegenover de diesel rijder.
Laus zegt
heerlijk hier die angst voor iets nieuws. Blijft lachen. Ik geloof best dat diesel op dit moment voor snelweggebruik zuiniger/sneller is dan hybride. Maar diesel is hopeloos uitontwikkeld terwijl elektro/hybride in de kinderschoenen staat.
Ik rijd met mijn HCH 1 op 16,5 en mn woonwerkverkeer is 170km. om dat te halen hoef je echt je best niet te doen. Volgens een rekenblad kom ik dan onder de 140gram CO2. Gezien het maandelijkse boetebudget ben ik geen vrachtwagen – aanhanger.
Niet extreem zuinig, maar zeker zuiniger dan gemiddeld. En 185 km/h is snel genoeg. Verbruik is dan 1 op 10 ofzo.
Auto’s zijn een grote hobby van me. Als je een tijdje in zo’n hybride hebt gereden snap je de voordelen en is al het andere ouderwets. De efficientie is ongekend.
Kwa prestaties en afwerking komt het niet in de buurt van een VAG-auto, maar dat zal vast nog wel komen.
Vroegwakker zegt
@Laus: Valt me dan tegen van je Honda.
Mijn Prius 1 haalt met honderden km’s Autobaan en steeds 150-160 echt km’s (160-170 op de teller) nog bijna 1 op 17.
Laurens zegt
@Vroegwakker: je ding haalt in werkelijkheid niet eens 160 op de snelweg. Liefde maakt blind, klinkt vriendelijker dan het meer terechte leugenaar…
Vroegwakker zegt
@Laurens:
Jou neem ik al lang niet meer serieus.
Veel suck6 met je Don Quichote gevecht tegen de 14 %.
Laurens zegt
@Vroegwakker: ik dacht een moment, zou het kunnen, 150-160 rijden, honderden kilometers lang, tot ik de topsnelheid van Prius I vond: ook 160 km. Vandaar mijn conclusie: je liegt, zoals gewoonlijk. Maar je hebt mijn sympathie met je achterspoiler, vandaar: liefde maakt blind :-)
Ik ben overigens niet tegen 14%, maar helemaal voor: sterker nog, alles minder dan 110 gram/km mag weggeven worden. Waarom ook niet, ’t gaat toch naar jouw milieu, die moeten ook al langer doorwerken…
Vroegwakker zegt
@Laurens:
Ik begrijp je conclusie wel, een wagen kan niet honderden kilometer lang bijna op zijn top rijden. Dan gaat ie stuk, tenminste wanneer het bv een Lada/Fiat/Alfa is.
Maar ik heb nieuws voor je, wagens van betere kwaliteit kunnen het wel.
elcaminokid zegt
@911GT2: b*s* verhaal over die mijn in Canada! Het is daar helemaal niet naar de knoppen door de Prius – get your facts straight:
“In fact any damage occurred more than thirty years ago, long before the Prius was made. Since then, Inco has reduced sulphur dioxide emissions by more than 90 per cent and has helped to plant more than 11 million trees.
The company has won praise from the Ontario Ministry of Environment and environmental groups. Sudbury has won several conservation awards and is a centre for eco-tourism.”
Henk zegt
Boeit het mij nou dat diesel zuiniger is….. ik rij (prive) heerlijk Prius, zuinig en goedkoop! Daarnaast geen MRB vanaf 2010….. kan geen diesel tegenop…. ik bespaar meer dan duizend euro p/j op de vaste kosten. En oh ja: het milieu boeit me geen moer! Ik hou van Nederland, en vooral de belastingregeltjes hahahaha!!!
jzaero zegt
@Vroegwakker: jij bent te vroeg wakker, het is in vergelijking met diesels en niet met benzines :roll:
Vroegwakker zegt
@jzaero:
Nee, in het artikel wordt gesteld dat een hybride op de snelweg niet zuinig is en dat klopt niet.
Jochempie zegt
@Henk: je bedoelt dat je heel goedkoop de auto stil laat staan. Als je eenmaal gaat rijden kost het je nogal wat!
Jochempie zegt
@ Elcaminokid: weet je van hoeveel auto’s je de jaarlijkse CO2-uitstoot opvangt met 11 miljoen bomen? 5500. Inderdaad, de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van een auto in Nederland kan pas met 2000 bomen opgevangen worden. En dan hebben we het over het gebruik van de auto, niet de productie.
http://www.energy-aware.org/jouw-mobiliteit/hoeveel-bomen-zijn-nodig-om-CO2-uitstoot-auto-te-compenseren-2.html
Dus helaas, 11 miljoen bomen wegen niet op tegen de 1.4 miljoen Priussen die Toyota tot september 2009 heeft gebouwd.
de sjonnies zegt
Och, misschien is de Prius wel de nieuwe variant van ‘geef het volk brood enspelen’ uitgevonden door ene Julius
Ceasar
De mensen die Prius rijden, doen dat uit eigenbelang, minder bijtelling voor de fiscus.
De staat der Nederlanden houdt de schone schijn op
en iedereen is gelukkig.
Vertel mensen keer op keer het zelfde verhaal en ze gaan je niet allen geloven, sterker nog, ze gaan je napraten
massa psychologie.
Wil je werkelijk iets doen aan het milieu? Da’s onmogelijk in deze consumptiemaatschappij.
http://www.youtube.com/watch?v=eScDfYzMEEw
super zegt
@de sjonnies:
“Wil je werkelijk iets doen aan het milieu? Da’s onmogelijk in deze consumptiemaatschappij.”
Helaas is dat waar. Sommige mensen denken dat ze “groen” zijn maar het is allemaal net zoiets als met de ene hand een glas water op een brandend huis gooien terwijl je er met de andere hand een emmer brandstof op gooit.
wb'er zegt
We zien wel wat er gebeurd…. eerst nog lekker genieten van benzine toch? elektrisch pfff voor mietjes
Jochempie zegt
@De Sjonnies: mensen doen bijna alles voor geld dus als milieuvoordeel inhoudt dat het geld oplevert zonder dat je leefcomfort er op achteruit gaat doet de NL’er het. Helaas is bij de Prius het milieuvoordeel nog een groot issue.
Jochempie zegt
@ wb’er: waarom is elektrisch voor mietjes?
wb'er zegt
kijk maar naar die topgear aflevering met de tesla… na uurtje stonden die dingen zonder batterij….
Relief zegt
Hebben niet alle diesels tegenwoordig een roetfilter? Dan gaat dat verhaal van fijnstof niet op voor dieselmotoren ;)
Jochempie zegt
@ Relief: was het maar waar.
Jochempie zegt
@ wb’er: een mietje is volgens mij iemand die iets niet durft. Ik vind het behoorlijk gewaagd om elektrisch te gaan rijden.
Bovendien werd de lege batterij door Top Gear in scene gezet, Tesla was er zelf ook boos over:
http://www.guardian.co.uk/media/2008/dec/24/jeremy-clarkson-top-gear-tesla-electric-car
De auto was helemaal niet leeg. Maar da’s offtopic.
TDIfreak zegt
hoogste tijd voor een verlaging van accijns op diesel, verlaging van BTW op dieselauto’s en verlaging van houderschapsbelasting die 3x zo hoog is als van benzineauto’s. Sow
Jochempie zegt
TDIfreak: gaat niet gebeuren, zelfs al doe je het milieu niets aan, dan zal de regering een leefbelasting invoeren, puur om geld binnen te slepen. Nu heeft de stok om mee te slaan nog een naam.. Maar goed, toch fijn dat we specialisten, onderzoekers, wetenschappers en ingenieurs kunnen opleiden dankzij het belastingssysteem, of niet?
VolvoXCseries zegt
Zonder al die milieuvoordeeltjes kocht niemand een hybride maar gingen ze voor een echte auto
Relief zegt
@Jochempie
Nederland probeert al een tijd roetfilters verplicht te stellen. Helaas zit de EU de hele tijd dwars.
Wel beweert BOVAG dat alle nieuwe diesels al roetfilters hebben?
Wat is dus waar? Kan autoblog hier misschien wat meer over vertellen?
Relief zegt
@Jochempie
Nou zolang diesels onder de 95gram norm gaan, kunnen we eindelijk bmpvrije en wegenbelastingvrije diesels rijden ;). De Polo Bluemotion is al een goede start :)
TDIfreak zegt
Jochempie, eens, maar zou wel leuk zijn toch? houden we misschien een keer wat centjes over om de economie te steunen.
Jochempie zegt
Nieuwe diesels? Ik denk dat je bedoelt dieselauto’s die je op dit moment nieuw kunt kopen? Nee, daar hebben helaas niet alle modellen een roetfilter van.
Eventjes zoeken.. Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D (volkswagen motor) heeft geen roetfilter, Dacia diesels hebben geen roetfilter, Smart diesel (!) heeft geen roetfilter, Seats Leon en Altea hebben pas sinds kort een roetfilter, Chrysler PT cruiser heeft geen roetfilter.. genoeg gezocht ;)
Laurens zegt
@Jochempie: de gemiddelde hybride rijder werkt of bij een bedrijf dat A/B labels verplicht stelt, of is milieubewust, of gaat voor het geld. In alle gevallen zal bij de keuze voor een diesel, het ding een roetfilter hebben. Je probleem opgelost, de auto’s die je noemt worden namelijk niet of nauwelijks verkocht, maar dat vertel je er niet bij…
Laue zegt
@Jochempie:
wat is je bron? autoweek’s carbase? (klopt vaak niet) maar bij mijn weten hebben de nieuwere modellen van chrysler/dodge/jeep roetfilters.
Jochempie zegt
@ super: je kunt ook nog de wereld groener maken zonder dat je het als consument doorhebt. De omgekeerder wereld dus. Productontwikkeling heet dat.
super zegt
@Jochempie:
ik durf te stellen dat er vrijwel geen mensen in de westerse wereld zijn die de wereld groener maken. Er is wel een groep mensen die ietsje minder vervuilen dan de rest en die noemen dat “groen”.
DAT zegt
@Laue
Dat van mij was cynisch bedoeld. De hele milieu-discussie gaat over belangen, politiek en geld. Dus of het goed is het milieu doet niet ter zake.
@Henk is tenminste eerlijk. Hybride is door de belastingen gewoon goedkoper, het milieu kan hem geen klap schelen.
Jochempie zegt
@Laue: inderdaad, maar vaak heeft geen waarde. Chrysler laat niet zien dat de PT Cruiser nog leverbaar is, maar er staan nog genoeg nieuwe modellen op voorraad.
Erik zegt
Land Rover komt binnen één jaar met de DIESEL-HYBRIDE!! Dus binnen de bebouwde kom (tot 60 km/h)op electriciteit en daarboven een zeer milieuvriendelijke en weinig dieselverbruikende dieselmotor.
This is the future!!
Laue zegt
@Erik:
Nee, een dikke SUV die 1:10 is niet de future.
T-Spark zegt
prop zegt
oww man .. zo logisch en zo voor de hand liggend
bmw zegt
Kom kom, sinds Euro5 (deze maand) moeten de meeste modellen een roetfilter hebben, hoor. En de EUcommissie lag niet dwars omdat ze de roetfilter wilde tegenhouden, wel omdat NL al veel eerder dan de officiële invoering van Euro5 mensen afstrafte die geen roetfilter als optie kochten. Dàt is het hele verhaal!
bmw zegt
@Vroegwakker: er wordt gesteld dat de hybride niet zuiniger is dan een aantal zuinige dieselauto’s op de snelweg. En dat klopt wel, misschien niet in jouw werkelijkheid, maar objectief is het waterdicht.
Vroegwakker zegt
@bmw: Nee bwm lees maar wat er staat:
En waar is zo’n hybride nou niet zuinig? Juist op de snelweg!
En dat is onzin, ook objectief.
T-Spark zegt
http://www.youtube.com/watch?v=6TqqWJugXzs
Volgens mij heeft deze film al eens een keer zijn opwachting gemaakt hier op Autoblog, maar alsnog. Natuurlijk is het enigzins overdreven tegenovergesteld maar er zit weldegelijk een punt in. Don’t believe everything you’re told. Extreme milieu lobby’s zorgen ook voor extreme tegen reacties, zelfs vandaag lukt het ons niet om de gulden middenweg te vinden, is dat nou echt zo moeilijk? Hybrides zijn slechts neppe heilige graaltjes die worden gebruikt door de politiek, autofabrikanten e.d. als imagobooster omdat genoeg mensen zijn die daadwerkelijk geloven dat ze ‘greoener’ zijn.Als je ook maar een heeeeel klein beetje doordenkt, waar komt +/- 90% van elektriciteit vandaan? Dan is dat toch al niet groen of wel soms? Nogmaals is de middenweg nou zo moeilijk te vinden? Diesels zijn tegenwoordig ook niet meer als vroeger en in mijn ogen een betere oplossing als je kijkt naar het hele stadium van grondstof tot eindproduct tot sloop. Of ben ik nou allemaal onzin aan het uitkramen?
super zegt
@T-Spark:
je post toch niet die global warming swindle? Dat is pulp van de bovenste plank, twijfelachtige wetenschap op basis van zwaar achterhaalde data.
http://www.skepticalscience.com/
Serge zegt
Als de auto’s nou zvoeel zouden wegen als de Eend hadden we niks te zeuren gehad. Er moet meer focus gaan liggen op ultra lichtgewicht (800kg max), ruime (a la Golf), kosteffectieve elektrische auto’s voor stadsverkeer en voor lichtgewicht lease/snelweg-verkeer super-condensator diesel hybride met cvt. Condensator voor de acceleratie en diesel voor cruising (wat je veel doet op de snelweg). Dan zul je de verwarmde stoelen wel moeten inleveren, de huidige luxe in auto’s is mijns inziens zwaar overdreven.
Serge zegt
Excuses voor 2 posts.
Wat ook mogelijk is om de stadsverkeer auto uit te rusten met koppeling die evt. batterijenpakketen kan switchen voor de zeer kleine diesel met cvt als module. De supercondensatoren zitten standaard in de elektrische auto om als buffer te werken voor de batterij.
Jochempie zegt
@ super: het milieu is heel goed in zichzelf herstellen. Groen doen is het milieu die kans geven.
super zegt
@Jochempie:
denk je werkelijk dat we het milieu een kans geven met elk jaar een nieuwe computer/ipod/mobiel/digitale camera/ikea interieur, elk half jaar een vliegreis naar de zon, 4x per jaar kleren volgens de laatste mode, goedkope voeding die alleen kan bestaan door kunstmest die weer met fossiele brandstoffen gemaakt is, fabriekstrawlers die onze zeeen leegvissen en ga zo maar door.
Ik durf te stellen dat iedereen die dit blogt gebruikt een netto vervuiler is, ikzelf incluis. Groen is helaas nog een relatief begrip.
de sjonnies zegt
@super:
He He jij begrijpt het, consumeren en het milieu gaan gewoon niet samen
super zegt
@de sjonnies:
in onze “eeuwige groei” maatschappij die gebaseerd is op goedkope energie en grondstoffen gaat het idd niet samen.
Peter zegt
Oud nieuws, wisten ze in de US of A al in 2006:
http://blogs.cars.com/kickingtires/2006/11/hybrids_not_as_.html
Conclusie is dat zelfs een Hummer H3 milieuvriendelijker is.
T-Spark zegt
@ super: Je moet wel lezen wat ik eronder schrijf, niet alleen ff de video bekijken. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat we niet allemaal klakkeloos achter het groene treintje aan moeten lopen. Er is op dit gebied veel te weinig discussie, hierdoor krijg o.a. de scheve voorkeur voor hybrides van de politiek terwijl dat lang niet altijd terecht is. Men is tegenwoordig heel snel te overtuigen door ‘groene’ docu’s, nou moet je ook zeker niet alles wat in geloven ’the global warming swindle’ wordt gezegd. Als je een klein beetje onderzoek doet hebben beide kampen veel theoretische gaten die ze niet kunnen vullen, maar extremen werken goed, voor beide kanten van de schaal. Wil niet zeggen dat een van de twee gelijk heeft. De huidige wetenschap m.b.t. de opwarming van de aarde kan nog wel een lesje leren van Karl Popper, falsificatie is weledegelijk een goed principe dat moet worden toegepast op wetenschappelijke theoriën, alleen in combinatie met Empirische Inductie. Wanneer dit niet gebeurd krijg je de radicale theoríën die door beide kampen heen en weer geslingert worden, het wordt er dan allemaal niet wetenschappelijker op. Ik probeer dan ook duidelijk te maken dat wat er nu gebeurd inspeelt op gevoelens niet op het rationele, vandaar ook dat diesels al ‘kwaad’worden gezien en hybrides ‘heilig’. Een rationele discussie op enig politiek niveau onbreekt of is in ieder geval zeer beperkt.
super zegt
@T-Spark:
uiteraard ben ik voor een rationele discussie op basis van wetenschappelijke feiten (voor zover die voorhanden zijn). (Zie de link die ik postte.) Echter, wetenschappelijk gezien is de global warming swindle echt bagger van een zeer laag niveau.
Mairsil zegt
@Vroegwakker
Iedereen met enig benul van techniek kan bedenken dat een Hybride op de snelweg geen enkele winst oplevert (buiten de files).
Als je met een constante snelheid van 120 rijdt, is een Prius gewoon een 1.8 benzine. Wel eentje met een hele lage CW en low-resistance banden, dus wel een zuinige 1.8, maar zonder de electromotor zou hij bij 120 net zo zuinig zijn.
De grote winst van een Hybride systeem zit hem in het terugwinnen van rem-energie, en dat je bij onregelmatig optrekken en afremmen de motor (als de stroom op is) constant op een optimaal toerental kan laten draaien. Maar bij een constante snelheid op de snelweg voor een wat langere tijd voegt het Hybride systeem niets toe.
De reden dat dit niet naar voren komt in de standaard europese testcyclus, is dat deze cyclus minder dan een minuut op 100/120 rijdt. Tijdens zo’n kort stuk kan de accu nog een zinvolle bijdrage leveren. Maar als je twee uur continu 120 rijdt, is het verbruik exact hetzelfde als een zuinige 1.8 zonder Hybride aandrijving.
Vroegwakker zegt
@Mairsil:
quote[Iedereen met enig benul van techniek kan bedenken dat een Hybride op de snelweg geen enkele winst oplevert (buiten de files).]unquote
Ja, iedereen kan dat wel bedenken, maar het is niet waar.
Een hybride krijgt het voor elkaar om ook dan een stuk zuiniger te zijn. Een hybride is meer dan alleen de rem-energie terugwinnen. Dat een prius ook dan zuinig is, weet ik ook uit eigen ervaring
Laurens zegt
@Mairsil: sterker nog, het hybride systeem, zoals Toyota het toepast, kost in condities van constante snelheid juist extra energie. De Prius heeft namelijk geen vaste (mechanische) verbinding tussen motor en wielen. Een en ander werkt, doordat verbrandingsmotor en twee electromotoren, elkaar onderling afremmen/aandrijven, maar hiervoor wordt constant stroom opgewekt en weer gebruikt, met een omzettingsrendement veel minder dan 100%.
Niet voor niets blijkt uit praktijk cijfers dat de dingen vrijwel nooit onder de 6 liter/100 km komen. En dat is precies de conclusie van het onderzoek.
@vroegwakker: begrijp niet goed wat Toyota “kwaliteit” met de discussie te maken heeft. Bijvoorbeeld: de Aygo scoort in het laatste Autoweek onderzoek opeens slechter als de identieke C1/107.
Lijkt erop dat die “kwaliteit” derhalve vooral tussen je oren zit (of niet)…
Vroegwakker zegt
@Laurens:
Wanneer het niets met kwaliteit te maken heeft, begrijp ik je vreemde conclusie niet.
Sterke reactie trouwens van jou, lijkt me goed dat je die kennis mbt de Prius doorgeeft aan de Toyota ingenieurs. Dat weten zij blijkbaar ook niet dat een Prius op constante snelheid juist meer verbruikt.
Is misschien goed dat je het eerst uitwerkt en er dan octrooi op aanvraagt.
Laurens zegt
@Vroegwakker: heb je behalve LTS nog iets van een vervolgcursus gedaan? Begrijpend lezen kan ik je aanraden.
Misschien kan een psychiater je van je kinderlijke Toyota fetish afhelpen. Denk er eens over na. Denk überhaupt eens na :-)
Vroegwakker zegt
@Laurens:
Jouw onzin “begrijpend lezen”, kan iemand dat dan?
T-Spark zegt
@ super: Ik heb ook nooit wat gezegd over het wetenschappelijk niveau, maar andersom wordt er ook vaak genoeg van alles geroepen zonder goede wetenschappelijke basis. Het klopt inderdaad wat je zegt (voor zover die voorhanden zijn, het milieu is zeer complex, dat ben je vast wel met me eens. Ook kunnen wij nog maar een zeer klein deel ervan begrijpen dus is het ‘groene’ argument niet altijd zo gegrond als er wordt doen lijken. Ik denk dat wij het uiteindelijk eens zijn dat hoe er nu wordt omgegaan met dit onderwerp on-rationeel en populistisch is. Dit is een onderwerp dat gezien de impact het vandaag heeft een veel betere discussie verdient.
super zegt
@T-Spark:
Ja, ik ben het deels met je eens, het onderwerp is politiek zwaar beladen en daar lijdt de wetenschap achter het hele verhaal erg om, echter de wetenschap achter klimaatverandering is een stuk harder dan je suggereert.
Dit vind ik overigens een erg goede site die veel van de aanvallen op klimaattheorie van repliek dient:
http://www.skepticalscience.com/
Bratis zegt
Dieselmotoren zijn door de technische basis per definitie het minst groen van alle autoaandrijvingen. En ook al zou het niet zo zijn, ik vind het wel. : )
T-Spark zegt
@ Vroegwakker: Bespeur ik vooroordelen hier en daar?
Vroegwakker zegt
@T-Spark:
Nee, eigen ervaring (Fiat) en wat ik gezien heb bij collega’s/kennissen/familie.
Voor mij voorlopig geen Italiaanse “kwaliteit”.
Citrofiel zegt
Onderzoek hier
Onderzoek daar
Onderzoek overal
We zullen er nooit uit komen
We zijn nu eenmaal stug
èèèèn….
…
Jip zegt
@ Mairsil
Een normale 1.8 benzine zal wel iets zuiniger zijn op de snelweg want die hoeft niet het gewicht van die elektromotor(en) mee te zuilen.
T-Spark zegt
Ooit gehoord van S.H.I.T.? Self healing Italian Technology. Ik ben de eerste die toegeeft dat alles niet altijd even goed werkt, maar het is niet zo erg als sommige je willen doen geloven. Het is wel zuur als je een slecht exemplaar te pakken hebt inderdaad, die komen ook bij andere merken vaker voor als je zou denken (lees BMW, Kia en VW). Als je slechte ervaringen met een merk hebt geef ik je groot gelijk dat je daar toch ‘vanaf blijft’.
bmw zegt
@Vroegwakker: je komt er echt niet door de genuanceerde technische argumentaties van bv Laurens te beantwoorden met “uit eigen ervaring weet ik dat hij zelfs op de snelweg nog zuiniger is”. Sorry, zo voer je geen debat.
“een wagen kan niet honderden kilometer lang bijna op zijn top rijden. Dan gaat ie stuk, tenminste wanneer het bv een Lada/Fiat/Alfa is.” Wat is dit nu voor onzin? Dat wagens niet gemaakt zijn om constant op max snelheid te rijden, daarover zijn we het eens. Maar dat geldt voor alle wagens. Wat hebben Alfa of Fiat daar nu weer mee te maken?
pizzakoerier zegt
@de sjonnies
Kijk jij ziet hoe de vork in de steel zit…de huidige consumptiemaatschappij kan gewoon niet door 1 deur met milieubewustzijn. Mijns insziens zou een resource based economy een stuk beter zijn, voor degenen die meer willen weten: typ zeitgeist addendum in youtube
de sjonnies zegt
@pizzakoerier:
Goeie docu’s altijd, Zeitgeist !
Bert zegt
Da’s een vergelijking die enkel opgaat voor Co2.
Ter info : reportage vergelijking diesel/benzine. Metingen van uitstoot Fiesta Econetic vs. S350 (staat de reportage niet op die bladzijde, dan terugbladeren tot de uitzending van 15/9/2009)
http://terzake.canvas.be/category/video/page/6/
Cantago zegt
Haha, geweldig stuk weer dit, benadrukt weer de onzin van al die extra belasting op diesels!
Brokkenpiloot zegt
Ik kijk eens op het eind van de dag op AB, staan er meer dan 100 reacties op mijn favoriete onderwerp!
Rob USA zegt
Behalve als je achter een diesel rijd, wat komt er nog steeds veel smerige zooi uit!
super zegt
@Rob USA:
ja, vooral als ze op de snelweg invoegen en veel toeren gaan maken zie je vaak een hele roetwolk.
toyota prius zegt
Ahhhhhhhhhhhhhh……………….. Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee……….
Wat moet ik nu??????? Toch maar een Toyota Aygo diesel…..
toyota prius zegt
Of een MB GL 420 CDI Whoehahaha… :D Dat is het echte werk…
bmw zegt
@super: tja, een benzine stoot bij het accelereren niets uit, want dat zie je niet… *zucht*
DenE zegt
Sorry, weer been paar dagen weg geweest en, tot nu toe, niet de kans gezien om deel te nemen aan deze heerlijke hybride discussie… :(
OT: EINDELIJK !!! We moeten méér van dit soort onderzoeken hebben door ‘groene organisaties’ dit soort conclusies zal, uit eindelijk, politiek Den Haag ook doen realiseren dat de enorme subsidies (of kortingen, net hoe jullie het wíllen noemen) compleet belachelijk zijn.
Het ENIGE wat die in de hand werken is een oneerlijke concurentie met alle merken (zowel Europees als andere) mbt de verkopen. Zoals ik hier al eerder stelde, de gemiddelde hybridepiloot heeft de auto alleen aangeschaft vanwege ‘oud-Hollandse-knaken-poetserij’ niets meer, niets minder. Gelukkig willen de tree-huggers het weer relativeren…. lukt niet dit keer. Het is een mooie techniek dat hybride, maar zwaar overschat. En in tegenstelling tot hierboven gesteld, ben ik van menig dat de conventionele brandstof motor helemaal niet uit-ontwikkeld is. Ook die techniek gaat door. Kijk maar naar het berich dat Fiat bezig is om nog bruikbare brandstof-dampen terug te winnen uit de uitlaatgassen. Natuurlijk zal het nog wel even duren voordat dit standaard op je Punto zit, maar zo zijn er nog ontelbare dingen die nog mogelijk zijn met de cconventionele brandstof auto’s.
Daarnaast dienen er zich nog legio andere alternatieven aan die zeker zo interessant zouden kunnen zijn mbt zuiniger rijden en het milieu minder belasten. De toekomst zal het leren. Maar dat is précies waarom ik niet lyrisch kán zijn over hybride auto’s, de subsidies begrijp if kán waarderen, en het hosanna-geroep van de knakenpoetsers en tree-huggers kan begrijpen. Kijk eens wat verder als je eigen achtertuin.
Realist zegt
Inderdaad. Weg met die diesel-subsidie! Waarom betalen zij 24% minder voor hun liters terwijl er 13% meer energie in zit.
Dieselrijders zijn blijkbaar jaloers dat anderen een korting krijgen terwijl ze zelf niet beseffen dat ze met een zwaardere, viezere en lawaaierige motor rondrijden omdat diesel zo lekker goedkoop is. Er is de laatste jaren erg veel verbeterd aan diesel, waardoor ze -bijna- net zo lekker rijden als even krachtige benzinemotoren, maar zonder de diesel-subsidie was dat nooit gebeurd.
Gas is om op te koken. Diesel is voor schepen en vrachtwagens. Voor personenauto’s is benzine veel fijner. Hybride voegt daar nog een truukje aan toe om het geheel 25-30% zuiniger te laten rijden. So what? Mooi toch?
Voor de sceptici heb ik even gekeken op spritmonitor.de. Vergeleken heb ik auto’s vanaf 2006 die minstens 15.000 kilometer hebben gereden. 246 Golfjes Diesel reden 8.632.494 km met 520.201 liter gemiddeld 1 op 16.59. 348 Toyota’s Prius reden 13.218.076 km met 683.214 liter gemiddeld 1 op 19.35 !
Rovvel zegt
Misschien dat autoblog.nl volgende keer naar het voorbeeld van amt.nl zoeken naar de nuance achter de brute stelling van een krantenartikel? Blijkt dat er welgeteld één (1) diesel een lagere CO2-uitstoot had in het leaseregime dan de vergelijkbare hybride:
http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/Tonen-Nieuws-Algemeen/Is-leasediesel-echt-schoner-dan-hybride2.htm
Laurens zegt
@Rovvel: en laat dat nou net de Golf zijn. Die ook BPM vrij en in het 14% tarief, is je conclusie? Dat de Prius in de praktijk 126 gram/km blijkt uit te stoten, vergeet je ook maar voor het gemak?
Ik denk dat Autoblog de nuance aardig weergegeven heeft. Diesels zijn idd schoner dan hybride, zeker als je bedenkt dat daar per auto geen 17.000 Euro milieu subsidie tegenaan gesmeten wordt.
Carl zegt
Prius verkopen = 50% zakelijk. Valt mee toch?!
Vroegwakker zegt
Milieu Centraal spreekt berichten tegen over milieu-onvriendelijke hybrides
Hybride auto’s, zoals de Toyota Prius, is volgens Milieu Centraal wel schoon en zuinig. Milieu Centraal reageert daarmee op berichten in het Nederlands Dagblad (ND). Het dagblad vroeg zich af of de belastingvoordelen voor de door leaserijders veelgebruikte hybride wel terecht was ten opzichte van zeer zuinige dieselauto’s.
Milieu Centraal berekende op verzoek van het ND wat het verschil is in CO2 uitstoot tussen de zuinigste hybride en de zuinigste dieselauto wanneer deze auto als lease auto wordt gebruikt. Oftewel: de Toyota Prius en de Volkswagen Golf Blue Motion. De Golf blijkt iets minder CO2 per kilometer uit te stoten dan de Prius als de auto als lease auto wordt gebruikt. Leaserijders maken gewoonweg veel snelwegkilometers: 83% van het totaal. En daar werkt de elektromotor doorgaans minder, eigenlijk alleen in een zware file.
Voor de overige situaties moet de hybride het op de snelweg hebben van zijn zuinige benzinemotor en aërodynamische vormgeving. Bij meer gemiddeld gebruik, waarbij pakweg 45% van de kilometers op de snelweg worden gereden, pakt de Prius wel veel zuiniger uit. Kortom, voor een meerderheid van de Nederlandse autogebruikers is de Prius zuiniger dan alle andere dieselauto’s in zijn segment.
Bij autogebruik spelen CO2 uitstoot en luchtverontreiniging door onder andere fijnstof en stikstofdioxiden een rol. Met name in steden en langs drukke wegen levert deze luchtverontreining gezondheidsproblemen op voor mensen. Belastingvoordelen richten zich vooral op zuinige auto’s die minder CO2 uitstoten. De berekening van Milieu Centraal neemt de luchtverontreiniging door gezondheidsschadelijke uitlaatgassen daarom niet mee. De hybride auto scoort ook hier echter beter dan de allerschoonste diesel in zijn klassement. Moderne dieselauto’s filteren weliswaar zeer effectief hun fijnstof, maar produceren nog steeds meer stikstofdioxide dan hybride auto’s. Zij zijn dus zeker niet schoner te noemen dan de hybride auto.
Bron: MilieuCentraal
Link:
http://www.energiegids.nl/nieuws/details.tiles?doc=/content/energie/nieuws/2009/10/22/EB-hybrides.xml&block-search-submit.x=0&simple_search=prius&block-search-submit=Zoeken&block-search-submit.y=0&searchwords=all
Laurens zegt
@Vroegwakker: “De Golf blijkt iets minder CO2 per kilometer uit te stoten dan de Prius als de auto als lease auto wordt gebruikt.”
Mooi. Maar dat wisten we toch al lang.
17.000 Euro per lease Prius, voor een zeer discutabel en in ieder geval marginaal milieu effect.
Moet de AOW leeftijd dan maar naar 70, @Vroegwakker? Is dat wat men solidariteit noemt :lol:
Vroegwakker zegt
@Laurens:
“De Golf blijkt iets minder CO2 per kilometer uit te stoten dan de Prius als de auto als lease auto wordt gebruikt.”
Prima hoor, zorg er maar voor dat die Golf ook 14 % bijtelling krijgt. Mag van mij hoor. Ondanks dat die Golf vwb andere vervuilingen (stikstofdioxide en fijnstof) wel meer vervuilt.
Doe je best.
Rovvel zegt
@Laurens: nee, dat was mijn conclusie niet. Ik stel enkel vast dat het bovenstaande artikel een heel andere stelling poneert (‘Diesels zijn schoner dan benzines’) dan wat het rapport van Milieu Centraal besluit (‘Er is één diesel die minder CO2 uitstoot dan een Prius bij voornamelijk snelweggebruik’). Over desinformatie gesproken.
Hoe je dan kan vinden dat Autoblog de nuance aardig heeft weergegeven, ontgaat me volledig.
Overigens: een Golf Bluemotion stoot 124.5 g/km uit in leaseregime volgens Milieu Centraal, terwijl Volkswagen 99 g/km belooft.
Vroegwakker zegt
@Rovvel:
Rovvel, Laurens grijpt alles aan om te “Prius bashen”.
Het maakt hem niet uit of iets op waarheid, leugens, verkeerde conclusies of geruchten gebaseerd is.
Laurens zegt
@Rovvel: kun je rekenen?
Prius 92 gram, in de praktijk 126, Golf 99/124 => “diesels zijn schoner dan hybrides”.
Rovvel zegt
@Laurens: sterke conclusie. Dit niveau kan ik niet meer aan. De discussie houdt er wat mij betreft bij deze mee op.
Laurens zegt
@Rovvel: had niet anders verwacht…
Je kunt altijd solliciteren bij VROM bij afdeling met doelstelling “hoe kosteneffectief broeikasgas reduceren”, of kamerlid worden ;-)
roadburner zegt
Alle diesel 5 motoren in vrachtwagens hebben fijnstof en roetfilters,bovendien gebruiken die adbleu en mengsel van water en amoniak daardoor word zo’n diesel heel schoon.Het is gewoon duidelijk dat de hybride ons net als de euro door de strot word geduwt terwijl helemaal nog niet bekend is over hoe en wat.
Ik kan me voorstellen dat een hybride die met 150 over de snelweg scheurt niet groen is sterker hij is hardstikke zwart want op de snelweg rijd hij op brandstof en niet op stroom.dus dezelfde uitstoot van een gewone benzine auto.
een kleuter kan begrijpen dat dat alles behalve groen is.