Contrasteert mooi met rode diesel pompeblêden.
Friesland gaat op de milieuvriendelijke toer. Brandstofleverancier Future Fuels is in de deelrepubliek van Nederland begonnen met het leveren van ‘blauwe diesel’. Dit duivelsap wordt gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Daarom is het biologisch afbreekbaar, emissiearm en volgens de makers CO2-neutraal. De naam ‘blauwe diesel’ heeft het goedje te danken aan haar kleur: die is namelijk letterlijk blauw.
Aanvankelijk gaan acht benzinepompen in Fryslân het spul verkopen. Dit heeft ook te maken met de ‘Elfwegentocht‘, waarmee Friesland aan de rest van Nederland wil laten zien dat je in Friesland fossielvrij kan reizen. Je snap ‘m al: de Elfwegentocht is ook een stil protest/PR exercitie van de Friezen tegen de opwarming van de aarde, waardoor er al ruim 20 jaar geen Elfstedentocht meer geweest is.
Toch zitten er wel wat haken en ogen aan het initiatief. Ten eerste is de blauwe diesel 18 cent duurder per liter dan reguliere diesel. De verkopers claimen dat er in Finland ook een dergelijk verschil geldt en dat Finnen toch voor de milieuvriendelijkere variant gaan. Mocht dat al waar zijn, betwijfelen we echter dat de door accijns murw geslagen Nederlanders ook zo begaan zijn met de natuur.
Ten tweede is de milieuvriendelijkheid van deze ‘biodiesel‘ niet onomstreden. Als er bijvoorbeeld grondstoffen voor het goedje geïmporteerd worden of regenwouden gekapt worden om gewassen te planten, levert dat ook weer extra CO2-uitstoot op. Onze inschatting is zodoende dat dit vooral een leuk initiatief is voor paarse broeken en lokale politici.
seabase90 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
peug206 zegt
Het is heel simpel bij Nederlanders. Kijk wat het goedkoopste is en dat gooi ik erin. Ook al moet ik daarvoor eerst 20km omrijden. Zolang het maar goedkoper is.
jzaero zegt
@peug206: in de randstad totaal onnodig. Maar als de buren 20 cent per liter goedkoper zijn, en je 60 liter moet tanken, scheelt het toch algauw 12 euro. Zeg dat iemand gemiddeld 10km retour moet omrijden aan de grens, dat scheelt dat je toch al gauw 11 euro op een tank
2wheeler zegt
Zou toch mooi zijn als de overheid dit mooie initiatief steunt en die 18cent verschil d.m.v. minder accijnzen verrekenen. Toch?
desjonnies zegt
@2wheeler:
HaHaHaHa, onze overheid komt ons tegemoet door ons steeds harder te pakjen.
2wheeler zegt
@desjonnies: gelijk heb je… als ze nou wat minder belasting heffen op de vaseline, maar ho maar…
koekwaus zegt
@2wheeler: echt hè?! Ik loop financieel helemaal leeg aan de tax op vaseline alleen al.
tjongejongejonge zegt
Alle vieze diesels de wereld uit! te beginnen in Nederland
moveyourmind zegt
@tjongejongejonge: Gaat ook gebeuren, heel langzaam aan…
Maar onze afgedankte Diesels gaan eerst nog een jaar of twintig, dertig rondrijden in Derde Wereld. Gelukkig heeft dat weinig impact voor de gezondheid van de mensen daar, want we laten ze toch al onze afgedankte schepen slopen, dumpen er afval van electronica en we laten ze toch al wonen in de buurt van vervuilende fabrieken die voor ons goedkope medicijnen maken.
Maar als het straks in ons landje maar schoon is.
realhustler zegt
Heel interessant. Prijs is belangrijk, maar het liefste tank ik GTL, want dat vormt geen roet en dus gaat het roetfilter langer mee, en ook maakt de EGR mijn motor niet kapot dan.
Hoe zit dat met die blauwe diesel? Is het neutraal of is het ook schoner?
2wheeler zegt
@realhustler: ja
gasskaas zegt
@2wheeler: wat is dat nou voor antwoord. Twee opties en je zegt ja. Mafk.
rufctr01 zegt
Ik ga niet 18ct per liter meer betalen. Als je dit tot een succes wilt brengen moet je prijs gelijk maken met gewone diesel.
mashell zegt
@rufctr01: als je het tot een succes wilt brengen moet de prijs gewoon de laagste zijn. Maar dan heb je ook gewoon een doorslaand succes.
Dit is een land waar men massaal een 14% bijtelling Peugeot 308 rijdt, een auto met zulke slechte stoelen dat het bijtellingsvoordeel wordt doorgeschoven naar de fysiotherapeut.
desjonnies zegt
De meest schone brandstof is LPG en als je op die milieu vriendelijke brandstof rijdt, wordt je op bijzondere wijze door onze overheid ‘beloond’ .
Al jarenlang!
ronnys zegt
@desjonnies: Hier is benzine 143,9 en LPG 47,9.
Dus ik begrijp je punt niet helemaal.
desjonnies zegt
@ronnys:
MRB
skinnybmw zegt
Fryslân, niet Frieslân?
dedokter zegt
@skinnybmw: en dat mei een mooie foto fan it doarp grou!
deora zegt
Voel toch een soort van trots als ik het woord: deelrepubliek lees.
db87 zegt
Grou, wat een prachtig dorp!
normalantrieb zegt
Beste Jaapiyo, hier moet ik je toch even corrigeren en je een beetje kennis bijbrengen. In Finland is dit inderdaad gewoon te koop bij de pomp, Neste is marktleider in Finland en tevens s’werelds grootste producent van biodiesel.
Het klopt ook dat het op relatief grote schaal verkocht wordt al kiest natuurlijk de grote meerderheid nog voor fossiele diesel vanwege het prijsverschil. Ook in Zweden en Californië wordt dit volop verkocht, dus twijfelen aan de commerciële haalbaarheid zelfs bij een fors prijsverschil is niet terecht.
Dit geldt specifiek voor HVO ( op moleculair niveau hetzelfde als fossiele diesel en dus gewoon puur te tanken in iedere oude en moderne dieselauto) FAME wordt daarnaast ook volop verkocht en beide worden letterlijk overal in de westerse wereld bijgemengd. Afhankelijk van het land in de EU of de staat in USA net als met benzine, dus ja ook jouw dieseltje loopt voor een aantal procent op dit spul. Het grote voordeel van HVO is dat het veel schoner verbrand https://youtu.be/P4ACk53nyyw zie link. Dit wordt steeds belangrijker vanwege de parijs akkoorden en is daarnaast een mega kans voor de heropleving van dieselauto’s.
Voor wat betreft de productie is er idd enige discussie over voornamelijk plantaardige oliën met name palmolie, het totale gebruik hiervan is slechts een kwart terwijl het overgrote gedeelte geproduceerd wordt dmv afvalstoffen en bijproducten zoals dierlijk vet van slachterijen en gebruikt frituurvet. Het grootste gebruik van palmolie vindt plaats in de levensmiddelen industrie en de cosmetische industrie daarnaast wordt er voor brandstofproductie gebruik gemaakt van gecertificeerde palmolie waarbij de aangehaalde argumenten dus voorkomen/opgevangen worden.
Dus hier worden zaken gesteld die op zijn best een halve waarheid zijn. Op de vraag of het financieel succesvol kan zijn verwijs ik je overigens ook naar de aandeelhouders van Neste:)
Verder groooooot fan van autoblog en petrolhead in hart en nieren, hoop dat ik je wat heb bij kunnen brengen!
autoblogger zegt
@normalantrieb: dank voor je reactie, goed om te lezen! Wat betreft het gebruik van palmolie, dit percentage (kwart?) zou toch enorm gaan stijgen als heel Nederland, of de hele wereld hier gebruik van zou maken?
normalantrieb zegt
@autoblogger: Gebruik van Palmolie wordt actief teruggedrongen daarnaast volledig gecertificeerd. Ofterwijl je hebt volledige traceerbaarheid van iedere levering naar iedere plantage. Daar komt nog bij dat je als palmolie leverancier je volledige productie en afzet moet kunnen verantwoorden zodat er geen nieuw land gebruikt wordt en daarmee dus ontbossing wordt voorkomen en garanties voor herbeplanting van bestaande palmolie planten op de aangewezen plantages.
Los van dit alles en meer concreet antwoord op je vraag voor wat betreft de groei. Die vindt plaats in de eerder genoemde afvalstoffen en bijproducten, vergeet niet dat dit nog zeer jonge sector is vergeleken met fossiele industrie dus er is nog meer dan voldoende groei. Daarnaast zegt ook niemand dat het volledige vervanging van fossiele diesel gaat zijn, maar het is wel een uitermate goede transitiebrandstof en om alle soorten uitstoot terug te dringen in vergelijking met fossiele diesel. Of je het nu eens bent met klimaatverandering of niet, een beetje gezondere uitstoot van dieselmotoren voor de mens en minder afhankelijkheid van dubieuze zandbakregimes lijkt me sowieso een goede zaak. Zoals gezegd je kunt het gewoon tanken, geen aanpassingen nodig en als je je zorgen maakt over je EGR en roetfilter zou je juist gebruik moeten maken van biodiesel want het verbrand veel schoner. Daar zou je een deel van het prijsverschil al terug kunnen verdienen op onderhoud aan deze zaken maar dat terzijde.
Ook de vermeende extra uitstoot van het vervoer van grondstoffen is geen argument ten eerste zie ik niet waar extra uitstoot ontstaat in vergelijking met vervoer van ruwe olie dus dat is geen argument. Ten tweede kun je ook het vrachtvervoer gebruik laten maken van deze brandstof dus daadwerkelijk terugdringen.
Denk ook aan gebruik in zware industrie en vliegtuigen waar de transitie naar EV’s en/of waterstof nog een stuk verder weg is en waar natuurlijk nog vele grotere stappen te maken zijn qua uitstoot dan in je Polo Bluemotion.
Heb gisteravond ook naar tips@autoblog berichtje gestuurd, zou jullie graag wat bijbrengen over deze sector en jullie kennis wat bijspijkeren want dat is hard nodig :) Biodiesel is DE kans om nog jaren van moddervette diesels te kunnen genieten.
normalantrieb zegt
Oh ja, nog vergeten 1vd grootste biodiesel raffinaderijen ter wereld staat in Rotterdam, ook van Neste! Allemaal dankzij de logistieke en raffinage kennis en kunde die NL rijk is:)
v6ti zegt
Dus de opwarming van de aarde was er pas de laatste 20 jaar. Waarom zou er dan tussen 63 en 85 geen tocht zijn geweest? De aarde warmt al op sinds t einde van de ijstijd en die was er al voordat de mens wist wat NoX en diesel was.
Visje66 zegt
Als operationeel medewerker van Neste Rotterdam kan ik alleen maar beamen wat hierboven gezegd wordt. Neste is niet voor niets de 2e!!!! op de wereldranglijst van Sustainable company’s. En dat voor zo’n relatief klein Fins bedrijfje.
Er is nog wel een weg te gaan om de palmolie geheel uit de productie te krijgen, maar we zijn goed op weg. 7 jaar geleden is de fabriek gestart op 100% palmolie, nu is dat nog maar een kwart, waarvan de rest afvalstoffen. Dat kwart is allemaal gecertificeerde Palmolie, dus geen lousy business.
Het is de ,,schoonste” diesel die er bestaat, dat is geen verkooppraat maar een feit. Feit is ook dat het veelste duur is om 1 op 1 aan de pomp te verkopen, daarom wordt het nog steeds bijgeblend door onze afnemers.
Sinds dit jaar is tevens onze Bio-LPG fabriek operationeel, ook een worlds first in ons landje door dat kleine Finse bedrijf.
De toekomst is rooskleurig, en ik ben heel benieuwd wat Neste nog meer in petto heeft de aankomende jaren. We lopen in ieder geval mijlen ver voor op de (hele) grote spelers in deze industrie. ;)
basr32 zegt
Die Friezen zijn gewoon niet zo slim. Ze zouden moeten weten dat de mens klimaatverandering niet kan stoppen of überhaupt beïnvloeden.