Merken als Ford, Toyota, BMW, Volkswagen, Skoda, Seat en Audi geven praktisch nieuwe auto’s weg als je bij hen een dieseltje komt inruilen. Het voordeel kan oplopen tot tienduizend Euro.
Voorlopig kan je de kortingen alleen opstrijken in Duitsland, maar er is goed nieuws! Navraag bij de grootste stunter (Volkswagen) leerde ons dat binnenkort soortgelijke acties ook voor landen buiten Duitsland beschikbaar komen.
Het is duidelijk dat de autofabrikanten bij onze oosterburen er veel aan gelegen is om het imago van stinkdiesels op te schonen. In Duitsland rijden er zo’n 50 miljoen auto’s rond, waarvan ongeveer de helft met zelfontbrander onder de kap. Ter vergelijking: in Nederland rijden er zo’n acht miljoen auto’s rond, waarvan maar ongeveer twintig procent op diesel.
De fabrikanten hopen dat diesel niet in de ban gedaan wordt in Duitsland. Er vond daarom al een symposium plaats waar de grote spelers beloofden een fix door te voeren op oudere diesels teneinde die schoner te maken. De kosten daarvan worden geschat enkele miljarden.
Maar daar blijft het dus niet bij, want er wordt ook gestrooid met keiharde Ekkermannen. Als je je oude dieseltje inruilt op een nieuwe (schone) auto legt dat je geen Fipronil-eieren. Binnen Volkswagen’s Umwelt- und Zukunftsprogramm bedraagt de beloning maximaal 10.000 Euro. Enfin, laten we eens een overzicht maken van hoeveel cash on the hood er voor het oprapen ligt, zoals ze dat in ‘Murica zeggen.
Ford: 2.000 tot 8.000 Euro, plus een witte fiets
Bij Ford kan je, afhankelijk van welke nieuwe auto je koopt, minimaal 2.000 en maximaal 8.000 Euro korting krijgen bij de aankoop van een nieuwe Ford. Je moet daarvoor wel nog dit jaar een nieuwe auto kopen én een diesel inruilen van vóór 2007. Of die voldoet aan de Euro-1, 2 of 3 norm maakt daarbij niet uit. Let wel, het gaat hierbij om een Abwrackprämie, dus je oude gebakje wordt gesloopt
Naast de premie krijgen ook nog 100.000 klanten een gratis eenjarig abo op de service Call a Bike, waarmee je een fiets kan roggelen als je te hard bent gegaan tijdens Oktoberfest.
Toyota: 2.000 Euro plus 2.000 Euro = 4.000 Euro bonus
Bij Toyota ligt een bonus klaar voor iedereen die zijn diesel inruilt op een hybride Toyota. De voorwaarde is dat de diesel in kwestie al minimaal een half jaar op naam staat van de klant. De maximale premie bestaat uit een inruilbonus van 2.000 Euro plus een extra hybride-bonus van 2.000 Euro. Dat wordt dus extra voordelig de CVT van een Yaris Hybrid, Auris Hybrid, Auris Touring Sports Hybrid (rijtest), RAV4 Hybrid, C-HR Hybrid, Prius of Prius+ laten loeien.
BMW: Max 2.000 Euro korting op een laffe BMW
BMW doet mee met de gekte, maar meer voor de vorm, zo lijkt het. Als je een diesel die voldoet aan de Euro-4 norm of slechter inruilt op een nieuwe BMW of MINI kan je tot 2.000 Euro korting krijgen. De korting gaat echter alleen op voor de BMW i3 en BMW’s/MINI’s met een maximale uitstoot van 130 gram CO2 per kilometer. Dat zijn dus geen echte BMW’s.
Volkswagen: Umweltprämie tot 10.000 Euro, plus maximaal 2.380 Euro Zukunftsprämie in je klauwen
Diesels die voldoen aan de Euro-5 of Euro-6 norm mogen van Volkswagen een software-update verwachten. Oudere diesels mogen echter de shredder in wat het merk betreft. Gelukkig staan daar voor klanten flinke goedmakers tegenover als ze een nieuwe Volkswagen die voldoet aan de Euro-6 norm kopen. De hoogte van de Umweltprämie is afhankelijk van welke nieuwe Volkswagen je koopt.
- Up!: 2.000 Euro
- Polo: 3.000 Euro
- Golf, Golf Sportsvan, Golf Variant, Tiguan, Tiguan Allspace, Beetle Cabrio: 5.000 Euro
- Touran: 6.000 Euro
- Passat, Passat Variant, Arteon, Sharan: 8.000 Euro
- Touareg: 10.000 Euro
Dan is er nog de Zukunftsprämie, die afhangt van welke brandstof je in je nieuwe auto moet gooien/stekkeren.
- Aardgas: 1.000 Euro
- Hybride: 1.785 Euro
- EV: 2.380 Euro
VAG-dochters Audi, Seat en Skoda: respectievelijk maximaal 10.000, 8.000 en 5.000 Euro premie, plus bonussen.
De VAG-dochters (los van de exoten) volgen het voorbeeld van Volkswagen. Bij Skoda is het te behalen voordeel het kleinst: 1.750 Euro voor de Citigo en maximaal 5.000 Euro voor de Octavia en Superb. Daarnaast krijg je 1.000 Euro extra als je een Octavia of Citigo op aardgas koopt. Bij Seat geldt min of meer hetzelfde als bij Skoda, alleen hebben de Spanjaarden ook nog de Alhambra in het gamma waarbij de premie 8.000 Euro bedraagt. Raar genoeg krijgen de modellen op aardgas bij Seat niet 1.000, maar 2.000 Euro korting.
Bij Audi zijn de prijzen wat hoger, dus kan ook de premie omhoog. Bij de boksbeugel krijg je minimaal 3.000 Euro en maximaal 10.000 Euro. Voor e-tron modellen geldt daarbij een extra bonus van 1.000 Euro. Interessant is verder dat er bij Audi ook bonussen te halen zijn op jong gebruikte exemplaren, hoewel daar verder niet in detail op wordt ingegaan.
Met dank aan Frank voor de tip!
janfrans zegt
Vraagje: moet je dan bij Ford respectievelijk een oude Ford diesel inleveren, bij Volkswagen een oude diesel Volkswagen,…enz., of ben ik naief te denken dat je bij de deelnemende merken ook met een oude Japanse dieselknar kan komen aanzetten?
jaapiyo zegt
@janfrans: oud dieseltje van elk merk voldoet, alleen bij Toyo moet je ‘m wel een half jaar op naam hebben staan.
lekbak zegt
@jaapiyo: dus haal voor 300 euro een oude diesel met een maandje apk/tuv die nog net de dealer haalt en bespaar jezelf enkele duizenden euro’s… Ik kan bijna niet geloven dat ze daar geen spelregels voor hebben bedacht.
jaapiyo zegt
@lekbak: Bij Toyo is er dus een caveat dat je de auto minimaal een half jaar op naam moet hebben staan. Wellicht is die er bij de andere merken ook, ergens diep verborgen in de kleine lettertjes. Maar je hoeft niet per se een Veedub te hebben om voor korting in aanmerking te komen bij Veedub und so weiter. Daarbij komt het er -in mijn ogen- min of meer op neer dat de merken gewoon een bak geld opofferen in de hoop de goden (de overheid) gunstig te stemmen. Waar dat geld precies terecht komt is dan niet zo belangrijk.
acizane80 zegt
@lekbak: in belgie kan je allang een overname premie vanaf 500 euro krijgen bij de meeste merken onder voorwaarde dat je auto minstens x aantal maanden op je naam ingeschreven is.
Dutchdriftking zegt
Als dat zorgt voor veel goedkope diesels op de Duitse tweedehands markt komen welke wij kunnen importeren dan ben ik voor!
fanboy zegt
@dutchdriftking: Het is een slooppremie staat er, dus in theorie zorgt dat er niet voor.
janfrans zegt
@jaapiyo @lekbak: er zal wel ergens een catch22 zitten…
Robert zegt
Ik blijf lekker met m’n ‘antieke’ pompverstuiver diesel rondrijden. Zonder al te veel moeite haal ik de fabrieksopgave qua brandstofverbruik.
Edit: goed punt!
janfrans zegt
Toch ruik ik een zaakje als je privé aan een nieuwe kar toe bent! Ook de lease-sector gaat hier z’n voordeel mee doen!
desjonnies zegt
fipronil-eieren bij sjoemel Diesels, meesterlijk ! Gna
gregorius zegt
… en de prijs van de oude afgeschreven stinkdiesels die te koop stonden bij de verschillende Duitse kampbewoner-autohandelaren gingen opeens omhoog.
De grap zal waarschijnlijk wel zo zijn dat als je gebruikt maakt van deze inruilkorting dat je andere acties kan vergeten. Ik kan me goed voorstellen dat er op verschillende manieren al een hoop korting te regelen is op de verschillende modellen bij de VAG merken.
karhengst zegt
Een 330d blijft nog onder de 130g als ik me niet vergis. Laf is anders. Niet geheel de politiek correct gewenste keuze maar soit, Euro6
MrHyde zegt
Mmmm, een E-Golf voor minder dan 30.000,- Ekkermannen. Dat klinkt wel interessant. Misschien toch nog maar eens uitrekenen wanneer ik wil gaan overstappen op EV.
lincoln zegt
Whahaha ..
Subsidie “sloop” premies ..
Afrika massaal aan de diesel dus ..
por100 zegt
@lincoln: idd, en als de sloper dat slim aanpakt doet ie het nog onder het mom van een hoed doel en krijgt hij er nog meer zuipsidie bij
rulefollower zegt
@lincoln: exact. En wat hier niet gemeld wordt is dat dit voornamelijk ingegeven wordt om de voorraden wat terug te brengen (channel stuffing). Er wordt gewoon niet genoeg gekocht door de burger. Zie het maar als een verkapte prijsverlaging.
tge1 zegt
Lekker duurzaam en milieuvriendelijk. Functionerende auto’s de shredder in gooien.
perry_snijders zegt
@jaapiyo BMW doet misschien mee voor de vorm, maar is vooralsnog wel de enige die zulke inruilpremies ook in Nederland biedt.
https://www.press.bmwgroup.com/netherlands/article/detail/T0273433NL/bmw-group-bepaalt-de-koers-voor-toekomstige-mobiliteit
wijsneus zegt
Je kan toch nog mooi €2.000 besparen op de BMW 530d Touring.