Tip van je vrienden van Autoblog voor alle dieselrijders. Er gaat iets belangrijks veranderen…
Het is bijna 1 januari en dat betekent dat er weer de nodige dingen gaan veranderen in het leven van de argeloze burger. Zo moet bijvoorbeeld de snorfietser vanaf die datum in het hele land een helm dragen en moeten producenten mee gaan betalen aan het opruimen van zwerfafval.
Maar ook voor de automobilist gaat er iets belangrijks veranderen. Of meer specifiek; de dieselrijders onder ons moeten zich voorbereiden op een gewijzigde wet op 1 januari. Er gaat namelijk iets veranderen betreffende de APK voor zelfontbranders.
Dieselrijders moeten even opletten
Er komt een nieuwe APK-test voor dieselauto’s. En in die nieuwe test gaat het dan specifiek om de roetfilters van die wagens. Die worden namelijk strenger getest. Of om in de woorden van de RDW te spreken:
Vanaf 1 januari 2023 moet er een deeltjesteller gebruikt worden bij de periodieke keuringen van dieselvoertuigen met een roetfilter. Met deze test stelt een keurmeester vast of aan de nieuwe permanente eisen met betrekking tot deeltjesaantallen wordt voldaan. Deze methode is betrouwbaarder dan de huidige manier van controleren.
Deze nieuwe meetmethode moet ervoor zorgen dat dieselrijders een hoop minder rotzooi uit gaan stoten. En dan praten we niet over een beetje minder, maar over echt een hele hoop. Deze nieuwe manier van testen en handhaving moet op jaarbasis 121 duizend kg minder fijnstof per jaar de atmosfeer inspuwen.
Wat gaat er voor jou veranderen?
Jij wil natuurlijk weten wat dit voor jou als dieselrijder gaat betekenen. Wat gaat er voor jou veranderen? Nou, in principe niet zo heel veel, mits je auto al is voorzien van een goed werkend roetfilter. Als dat het geval is, komt je auto gewoon door de APK en heb je nergens last van.
Heb je ooit besloten je roetfilter te verwijderen, of is jouw auto ooit geleverd zonder? Dan kun je er vanuit gaan dat je niet door de APK komt met je diesel. Tenzij je aan de voorwaarden voldoet, maar dat weet je dan waarschijnlijk zelf wel.
Dus, voor alle dieselrijders die na 1 januari een nieuwe APK voor hun auto willen krijgen; zorg dat dat roetfilter in orde is. Scheelt je een hoop gedoe!
Dus ben jij nog (terecht) nog niet geschrokken van deze informatie? De auto op de afbeelding staat gewoon te koop!
schuimbekje3 zegt
Het zou wel handig zijn als je kon opzoeken of je een roetfilter hebt en zo ja wat dan de waardes zouden moeten zijn. Want als ik nu een diesel heb ze zou ik niet weten of de uitstoot nu onder de limiet is en zo nee wat daar aan veranderd zou moeten worden aan een originele auto.
En of dat niet de nieuwe cholesterol wordt. Waarbij elk jaar de limiet verlaagd wordt totdat niemand er aan kan voldoen. En einde diesel.
rwdftw zegt
Als je de link volgt die Nicolas in het artikel heeft gezet kan je zien of je een roetfilter hebt, en zo ja, wat het aantal deeltjes uitstoot je mag verwachten. Of je daar boven of onder zit kan je alleen zien bij de keuring.
Als ik even verder zoek naar problemen met dat ding dan moet je niet te laag in toeren blijven rijden en niet alleen korte stukjes afleggen. Het hebben van chiptuning zal ook niet het gewenste resultaat opleveren.
Je zou bijna een korte vakantie naar de andere kant van Duitsland adviseren. Even die diesel (legaal) op zijn staart trappen om de handel goed door te blazen en op te warmen.
axietaxie zegt
Als het goed is kun je op ovi.rdw.nl zien of je roetfilter hebt (die geregistreerd is). Als de auto “gezond” is zou ie gewoon door de meting moeten komen. Anders wordt het: nieuwe roetfilter, nieuwe injectoren, inlaat reiniging, kop/blok revisie en nog wel een hele lijst die te bedenken is…
Dutchdriftking zegt
Zit er in en werkt. Ook iedere 1.000km regeneren, dan stoten we de bende dan alsnog uit.🙈
maotje zegt
Wanneer gaat die regeneren?
schuimbekje3 zegt
Ik heb nu gekeken in ovi en daar staat 0,5m-1 voor mijn diesel maar ik heb nul mogelijkheden om te weten als eigenaar of bestuurder of die dat haalt en om daar bij de apk pas achter te komen lijkt me vrij onhandig.
faalhaas zegt
Je hebt 2 maanden de tijd voor de APK verloopt, dat mensen het in de laatste 2 dagen doen moeten ze lekker zelf weten.
Richmond zegt
Je kan een autobedrijf vragen om het te testen voor je zonder de hele keuring te doen.. meten is weten
e38ossie zegt
Kun je tot nu toe toch ook niet? Of heb je een roetmeter thuis staan. Ook mensen met een benzineauto kunnen alleen meten met een vier-gastester. Dus de vraag is niet relevant.
lexis zegt
In Belgie is dit al een maand of 6 in voege. En leidt momenteel tot masale afkeur, oa op autos met verwijderd dpf of gesjoemel aan he egr circuit. De dealers zitten met de handen in het haar, eenvoudige of goedkope oplossingen zijn er niet. In Belgie zijn wel enkel de euro 5 en euro 6 onderworpen aan deze strengere controle methode anders was het slagveld nog groter geweest.
mpc007 zegt
Ik heb hier dus geen medelijden mee. Niks zo ergerlijk als van die smerige Transporter TDi’s uit het jaar kruik waarbij bij iedere dot gas een zwarte pluim van jewelste tevoorschijn komt. Wat mij betreft weren ze die dingen volledig, het verpest het voor de rest van de mensen die gewoon een goed onderhouden benzineauto heeft en wel netjes aan allerlei eisen voldoet.
boomhauwer zegt
Dat is het grappige, ze testen enkel vanaf euro 5. Auto’s uit het jaar kruik worden niet getest.
Zelfs auto’s met een werkende dpf worden regelmatig afgekeurd.
Variomatic zegt
Mooi, dat gaat flink opruimen, al die diesels met verwijderd roetfilter gaan dan in de export..
e38ossie zegt
Ook een belangrijke wijziging voor dieselrijders is dat de prijs van de APK omhoog zal gaan door deze test. De APK keuringsbedrijven zijn gedwongen om weer een duur apparaat te kopen voor een marktaandeel auto’s die door de regering steeds kleiner wordt. Die deeltjesteller zal terugverdiend moeten worden.
goodvibrations zegt
Heb medelijden met de personen die hierdoor ineens veel kosten moeten maken.. maar wel fijn om van de “stink diesels” af te komen die diesel zo’n slecht imago geven… en natuurlijk de “sabotage diesels…”
maotje zegt
waarom?
je moet gewoon zorgen dat je auto in een prima staat verkeerd.
Ding heeft ooit typegoedkeuring gehad o de weg op te mogen, daarin zit een stukje “toelaatbare”uitstoot.
Als jij het filter verwijder of er mee knoei of het ding is oud en versleten en verliest zn functie overschrijd je deze “toelaatbare”uitstoot.
Als ik met mijn benzine auto de kat eronder uithaal of een oude versleten kat hebt die zn functie verloren heeft krijg ik hem ook niet gekeurd. ook dat heeft weer met typegoedkeruing en toelaatbare uitstoot te maken, is toch exact het zelfde verhaal?
Dr.Dre zegt
Paar weken voor de keuring GTL diesel (gas to liquid) tanken en met deze brandstof in de tank naar de APK. Alles lekker schoon gebrand qua motor en roetfilter en dit spul stoot een fractie roet uit bij verbranding. Kan geen toevoeging aan de brandstof tegenop.
Paar dubbeltjes per liter duurder maar nog altijd voordeliger dan een nieuw DPF.
https://www.shell.nl/klanten/commercialfuels/gtl/products.html
V8Vantage zegt
Klopt volgens mij is dat hetzelfde als HVO. dDarmee heb ik 80.000 km meer uit mijn roetfilter kunnen halen. Kosten zijn weg te strepen tov een nieuw roetfilter. Maar regenereren bij een goed bedrijf is dan toch wel weer veeel minder duur. Daarbij is het effect van gtl in vermindering van roet uitstoot bij euro 5 of 6 minimaal. Bij oudere diesels kan het zomaar 30% of meer zijn dat je met HVO minder roet uitstoot.
jippie zegt
M.a.w. een niet (goed) werkend roetfilter gaat je serieus veel geld kosten om dat te fixen.
William zegt
Een goede stap. Maar het zou ook goed zijn om al die kneuzen aan te pakken die hun katalysator er uit slopen om 2 pk extra uit hun petjes auto te persen. Die stank ruik je honderden meters ver. Idem voor zwaarvervuilende motorfietsen zonder kat.
melv zegt
Correctie: Als jouw auto ooit is geleverd zonder roetfilter, en er in het raadpleegscherm dus ook staat dat er geen roetfilter onder hoeft te zitten, hoef je de deeltjesmeting niet te doen en hoef je je dus nergens zorgen over te maken.
Overigens ligt de limiet voor APK in Nederland op 1 miljoen deeltjes, dat is al fors hoger dan in België waardoor je er hier in principe niet bang voor hoeft te zijn als je roetfilter gewoon goed werkt.
Wat wel fijn is aan deze meting is dat hij gewoon stationair word uitgevoerd. Er hoeft dus niet meer op zo’n idiote manier gas gegeven te worden als bij een roetmeting.
Ik heb het afgelopen jaar al diverse diesels steekproefsgewijs getest met de deeltjesmeting en geen enkele auto die er niet doorheen kwam.
Maar het zullen idd degene zijn met een verwijderd roetfilter of die aan de EGR hebben lopen rommelen die nu een probleem hebben. Dat is het risico van het vak als je dit gaat doen, toch?
Aon zegt
Deeltjesteller.
eunosroadster zegt
Hypocrisie ten top weer bij de RDW… en ondanks de vele rechtzaken van belangenorganisaties wil men bij de RDW niet aan de retrofit-roetfilters, hoewel dat dit in Duitsland wél gewoon kan met TÜV-certificaten en alles. Dus wil je je oude Diesel naar EURO6-norm krijgen roept de RDW halstarig “nee” terwijl onze Oosterburen daar met de juiste keuring/documenten niet moeilijk over doen, en dan introduceer je wél deze ongein… dan maak je mij niet wijs dat “milieu” je achterliggende reden tot het invoeren hiervan is. /rant
AudiRS zegt
Met de egr dicht zal deze alleen maar minder roeten.
Je motor/turbo versmeert bijna niet meer.
Uitlaatgassen worden niet nogmaals gebruikt. Gevolg is een schonere verbranding.
Alleen tijdens de koude start iets meer nox. Dat dan weer wel.
techniekmeneer zegt
Pas de tekst even aan Autoblog.
Niet álle diesels met fabrieksaf roetfilter komen in aanmerking voor deze test. Alléén de diesels waarbij deze verplicht is. Dit is te controleren bij het RDW.