Automobilisten die op diesel rijden worden steeds meer het mikpunt van de overheden. Na Frankrijk (en Parijs in ’t bijzonder) schijnt nu ook Nederland zijn dieselrijder liever kwijt dan rijk te zijn, omdat er puur geconcentreerd kwaad uit zijn uitlaatpijp komt.
Fabriekstesten die vervuiling meten zouden niet deugen, en wat doe je dan? Dan pak je dit probleem aa…oh nee, dan ga je de randvoorwaarden wijzigen in plaats van de kern aan te pakken. Althans, dit beweert de Telegraaf, die meent te weten dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Files en Treinen) met haar ambtsgenoot Wiebes (Financiën) gaat proberen de jaarlijkse dieselverkoop af te remmen. Dit zou blijken uit een (nog niet openbare) brief aan de Tweede Kamer.
Het wordt dan ook hoog tijd dat iemand de rem zet op de florerende auto- en brandstofverkoop in Nederland.
Ongeveer een kwart van alle nieuwverkopen in Nederland betreft een diesel, volgens cijfers van de Bovag. Bij diesels ligt de CO2-uitstoot wat lager, maar de NOx-uitstoot hoger. Of dit ook hetgene is dat onze kortgeknipte stas dwars zit wordt niet geheel duidelijk, maar ze heeft geen trek om te wachten tot de dieselmotor over 30 jaar uitgestorven is.
Lastenverzwaring
De vervolgvraag is: hoe rem je verkoop van iets af? Welnu, door het duurder te maken natuurlijk. Dat is precies het doemscenario dat de Chocolettergraaf schetst. Of de soep ook zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend is de vraag, wel was Kamerlid Visser (VVD) bereid een boze reactie te droppen: “Dit is een oorlogsverklaring aan de schoonste dieselrijders.” En zo is het maar net. Voor je het weet zijn de dieselrijders de verworpenen der aarde. Oh wacht, verkeerde partij.
Foto credit: BMW X6 M50d, wolfssjrd, autojunk.nl
toniominestrone zegt
Wanneer zijn er verkiezingen? Nog nooit zo’n incompetent zooitje meegemaakt!
gtwillem zegt
@toniominestrone: ik houd er in het algemeen zelf niet zo van om zo over de politici te praten. Over het algemeen zijn het zeer intelligente en capabale mensen. Daarnaast is het heel erg makkelijk om alles af te kraken van achter je computer.
Maar qua verkeer en belastingen en combinatie tussen deze twee weten ze uitstekend de plank mis te slaan….
w0o0dy zegt
@gtwillem: sorry hoor maar noem één onderwerp waar dit kabinet een gedegen en effectieve wijziging heeft doorgevoerd in het beleid? Succes!
gtwillem zegt
@w0o0dy: het kabinet is een formatie van twee partijen die behoorlijk tegenover elkaar staan. Er werd massal gestemd op óf PvdA of VVD. Dan krijg je altijd keuzes en beslissingen die met beide niet te rijmen zijn. En in plaats van te zeuren en moeilijk te doen, hebben beide partijen best veel ingeleverd om elkaar tegemoet te komen.
Daarnaast zitten ze er nog, afgelopen vier kabinnetten hebben de vier jaar niet gehaald ;-)
w0o0dy zegt
@gtwillem: dat is allemaal zo maar noem eens iets dat ze boven verwachting goed hebben gedaan?
gregorius zegt
@w0o0dy: niet nog veel meer extra schulden creeren en blaten dat ze dat zo goed doen en de bezuinigingen doorschuiven naar voren; zoals toen Harry Potter met zijn partij gebasseerd op fabeltjes deed toen ze aan de macht waren?
3246cm252kw zegt
@gtwillem: er zitten ook geen mensen die verstand hebben uit de praktijk helaas. In een boekje is toch alles anders dan in de werkelijkheid….
fiestafeest zegt
@gtwillem: ik hoop dat je dit sarcastisch bedoeld?
bartsmit zegt
@toniominestrone:
Ach – de VVD is de grootste bedrieger en ze hebben er in de peiling weer een zetel bij. De PvdA praat ik niet eens meer over. Mensen zijn kort van memorie. Let maar op, Rutte start straks weer een charme-offensief en hij krijgt er in no time weer 10 zetels bij.
dracae zegt
@toniominestrone:
Dit is wat mij betreft inderdaad het slechtste kabinet van de laatste decennia. Het slechtste van de PVDA en de VVD bij elkaar in plaats van andersom.
Jammer genoeg is dit ook het eerste kabinet dat structureel aan ‘onbehoorlijk bestuur’ doet, of in andere woorden onbetrouwbaar is.
Wij als burgers, maar ook bedrijven horen er op te kunnen vertrouwen dat juist met de overheid ‘afspraak ook afspraak is’. Zelfs als die afspraken gemaakt zijn door een eerder kabinet. Zo hoort dat in een normaal land. Ook hoort een overheid wetten zorgvuldig uit te werken en pas in te voeren als alles klaar is. Van het ontzien van bestaande gevallen, zoals gebruikelijk was heeft dit kabinet ook al niet gehoord.
Puinhoop!
Arnoud zegt
NOx en SOx uitstoot is prima terug te dringen met technologie. SOx wordt al heel goed bestreden door commonrail inspuiting. NOx is goed te bestrijden met AdBlue. Dus ik begrijp deze aanpak niet zo. Ze kunnen beter een Euro7 norm opstellen waarin het terugdringen van NOx en SOx uitstoot verder gestimuleerd wordt.
e1000bmw zegt
@Original_Arnoud: stimuleren kost geld, prijsverhoging door accijns is goedkoper en levert wat op (denken ze).
stamp zegt
Veelrijders in een phev stoppen. Nee dat is slim
Zorg er voor dat Veelrijders gunstiger op schone brandstof kunnen rijden. Cng niet zwaarder belasten alsof het lpg is! Iedereen aan de G-tron!
norge zegt
Hier rijdt iedereen diesel…
e1000bmw zegt
@norge: huh? In de koude gebieden toch juist niet op diesel maar op benzine ivm het bevriezingspunt en vlokken in de diesel?
Arnoud zegt
@e1000bmw523i:
Echt nog nooit van winterdiesel gehoord? Hier in Nederland wordt van half november tot eind februari diesel met additieven verkocht om het vlokpunt te verlagen. In Arctische gebieden zelfs tot -50°C.
Vroeger deed je gewoon een klein beetje benzine bij mengen.
e1000bmw zegt
@Original_Arnoud: Nope. Dacht dat het altijd hetzelfde was. Maar er is nog een optie: aceton. :P
norge zegt
@e1000bmw523i: Zelfs met winterdiesel willen de motoren nog wel eens hikken bij 16 minus…
stfu zegt
@norge: in Noorwegen? Daar rijdt 1 op de 3 een Tesla.
norge zegt
@stfu: Hehe, begint er wel op te lijken ja…Maar ze rijden veel SUV hier..
fj272 zegt
Wat een onzin allemaal.. Dat ze eerst eens zorgen dat ze kijken naar de gehele cyclus van een autoleven.. Het is niet alleen wat er uit de pijp komt..
Van de 100 wegwerp benzinemotoren vandaag de dag redden het zeker de helft niet om de 400.000km te halen zonder problemen..
Smokey zegt
@fj272: Ik ken meerdere Ford’s van klanten met de ecoboost die al over de 220.000km draaien.. Dus gaat die vergelijking nog op? Gevalletje uitstoot is met de diesel toch minder prettig dan benzine..
drugsrunner zegt
@smokey: 220 is geen 400. Ken jij gevallen van die koekblikken die de 400 halen?
fj272 zegt
@Smokey: Trek de motoren van de huidige benzineauto’s maar een open…dan zie je wat voor wegwerptroep het is.. En dan heb jij geluk..want de meeste benzinemotoren beginnen bij het reguliere onderhoud vandaag de dag met veel te lange intervallen, na 200tkm behoorlijk aan hun grenzen te komen.. Daarentegen worden de meeste diesels toch nog gemaakt voor lange afstandsrijders en op een redelijke levensduur… Dat toevallig enige landjes op deze wereld het wiel opnieuw proberen uit te vinden…daar zou ik me niet zoveel van aan trekken..
De meeste mensen die lange afstanden rijden…en ook nog hun wagen zelf hebben aangeschaft…dus geen leaseketel…en alle kosten uit hun eigen pocket moeten betalen, zullen zeker geen benzinemotor verkiezen..
tupperware zegt
@Smokey:
Net weer achter zo’n walmend pauperhok gestaan, dan is roken nog gezonder..
Ik zeg op naar de 3 euro met dat satanssap, om over dat takken geluid nog maar te zwijgen..
viezefreddyw zegt
Het blijft maar gekker worden. Ik, als schone Citroën DS3 rijder, voel me gediscrimineerd..
cvierc zegt
@viezefreddyw: En dan tik je als ‘schone’ rijder ook al 1200 Euro af per jaar voor notabene een ‘kleine’ dieselauto, een auto die zelfs belastingvrij was in het begin en vanaf de ene op de andere dag 1200 Euro duurder werd. Dieselrijders worden belast als waren het misdadigers.
gregorius zegt
@cvierc: nee, die auto’s hebben altijd wat gekost, maar tijdelijk belsastingvrij gemaakt. Je kan op je water aanvoelen dat alles waar op een bepaald punt minder belasting over hoeft betaalt te worden, in de toekomst weer gewoon wordt belast.
Ook zuinige auto’s, ook hybrides, ook plug-in hybrides en ook muesli-diesel.
loopjes zegt
Zo zie je maar weer dat mensen in de politiek het probleem zien maar totaal niet weten hoe het allemaal in elkaar steekt. Het overgrote deel dat (schone) diesels rijdt is de zakelijke rijder vanwege de hogere kilometrage of de lage bijtelling. De kleine groep vervuilense diesels is als een druppel op een gloeiende plaat. Ohja,wie trok de bpm regeling met brandstof gelijk? Juist de overheid….. Geen touw aanvast te knopen. Ga eens om tafel met de grote branche verenigingen voordat je met plannen komt.
mick09 zegt
Nu weten we allemaal dat de verbruikstesten niet deugen maar alle verbruikstesten deugen niet. Tenzij je je ampera of plug-in alleen elektrisch rijdt.
Het probleem is dat de auto branche wéér getroffen wordt met een onverwachte lastenverhoging. Er wordt gesproken over ‘een lastenverhoging’, hoe of wat is onduidelijk maar de angst zit er gelijk goed in bij de leaserijder. Ieder jaar treft de overheid 1 of meerdere regelingen die het rijden duurder moeten maken. Ik kan me voorstellen dat de auto Branche hier helemaal wild van wordt en door regeling op regeling ook niet meer weet wat het moet doen. Hetzelfde geld voor de consument. Er verandert te veel in korte tijd en niemand weet meer hoe de vork in de steel zit.
slickrick zegt
Alle verbruikstesten kloppen niet, diesel, benzine en elektrisch. Ze worden uigevoerd op speciale banden, op speciaal asfalt, en als het waait dan slaan ze een dagje over…..niks nieuws.
Maar wel 2 miljard subsidie geven aan een steenkolen centrale op de maasvlakte…
…..dit incompetente kabinet begint mij steeds meer te irriteren.
disco3hse zegt
@slickrick: De verbruikstesten worden in een gecontroleerde omgeving (binnen, constante temperatuur en luchtvochtigheid) en op een rollenbank met een voor iedere fabrikant gelijke cyclus uitgevoerd. Dat ze ver van de praktijk afstaan is een andere verhaal…
rossi46audi zegt
Als ze de benzine prijzen gelijk of lager maken als dat van diesel vind ik het geen probleem..
PeugeotGTI zegt
Ja want 100 euro wegenbelasting per maand voor een Alfa 156 is natuurlijk veel te goedkoop. En een verbruik van 1 op 17 totaal onacceptabel. Alleen kolen gestookte überhybrides en golfkarretjes met lithium uit Afghanistan kunnen de mensheid redden!
Dutchdriftking zegt
Natuurlijk, weer de autobranche aanpakken, waarom niet?! Een voordeel, als er niemand meer op diesel wil rijden kunnen we weer ouderwetse diesel treinen inzetten. Dan hebben we tenminste geen last meer van kapotte bovenleidingen.
sleepyj zegt
Wat een boefjes, Mansveld en Wiebes. Handjeswrijvend de automobilist pesten. Lijkt wel of er altijd wat moet veranderen.
w0o0dy zegt
Je zou wellicht eens naar andere bronnen van uitstoot kunnen kijken ipv een machine met een hoog rendement en relatief weinig uitstoot weg te pesten. Schepen, treinen, oude dieselvoertuigen aggregaten, graafmachines, etc. Daarnaast idd kolencentrales toestaan en geld wegpissen aan windmolens… Hoe moeilijk is het om rekensommen te maken en effectief beleid te gaan voeren? Kunnen die ambtenaren en politici dan niets?
drugsrunner zegt
@w0o0dy:
Burgers stimuleren om auto te laten staan en met bv. OV te reizen, onderhand wel reizen met OV duurder maken en het fietsplan afschaffen.
Burgers stimuleren om zuinige koekblikken te gaan rijden, maar na een paar jaar alles terugdraaien en gewoon BPM heffen.
Burgers stimuleren om hybrides te rijden, maar niet controleren op het gebruik van fossiele brandstoffen. Op een gegeven moment worden al die hybrides als gewone auto’s volgetankt iedere keer.
Van de burgers verlangen om verder te studeren om zo veel mogelijk kennis op te doen, ondertussen stufi verlagen naar 4 jaar om er vervolgens een lening van te maken.
Breek me de bek niet open over de zorg en wat voor achterlijke plannetjes daarmee gepaard gaan.
Ja, we hebben een stel kneuzen bij elkaar die er alles aan doen om het kabinet staande te houden, ook elkaars domste plannen steunen. Het lijkt net een spel te worden joh, hoe bont kunnen we het maken voor de burgers eens wakker worden.
Jouw visie over de regerende partijen staat me wel aan. Soortgelijke dingen heb ik wel vaker geroepen. Wij moeten een keer koffie drinken en filosoferen over wat wel goed zou zijn.
disco3hse zegt
Het gaat echt niet om het milieu, er zitten namelijk meer eurocenten accijns in een liter benzine van 1,45 dan in een liter diesel van 1,15….Alle “milieu” maatregelen moeten namelijk cash opbrengen die ze dan vervolgens weer naar Griekenland overboeken….
e1000bmw zegt
@disco3hse: je post was goed…totdat je Griekenland erbij haalde…
disco3hse zegt
@e1000bmw523i: half bedankt dan. Maar wellicht weet jij dan waar de 3.000 euro blijft die ik jaarlijks aan wegenbelasting aan den Haag overmaak? En de accijns, BTW, loonhefffing etc..
stfu zegt
@disco3hse: heb je de NLse wegen wel eens goed bekeken? Zo’n beetje de beste van heel de wereld.
rossi46audi zegt
@stfu: dan is de rest van de wereld wel uber slecht. Voorbeeld de A6 tussen lelijkstad(Lelystad) en Emmeloord is toch echt een schrikbarend slechte weg. Mega veel aqua planning giga sporen en drempels in de snelweg, dit is al jaren zo dus niet van een wintertje. Als daar mijn 90 euro niet onderandere heen hoort te gaan weet ik het niet meer.
gregorius zegt
@rossi46audi: Ja, maar waarom investeren in Flevoland? Je weet toch dat de politiek wacht totdat er genoeg mensen wonen in Flevoland en daarna bombarderen ze alle bruggen. Wie gaat er nou voor zn lol in Flevoland wonen?
rossi46audi zegt
@gregorius: klopt blij dat ik er ook niet woon
lekbak zegt
@rossi46audi: moet je nagaan hoe verwend je bent als je dat al slecht noemt…
Het enige wat slecht is dat zijn de hobbels op het viaduct vlak na knooppunt Emmeloord ri lelystad. Daar moet je ff rustig aan doen met 4 man in de auto maar voor de rest valt het reuze mee. Die borden met 90kmh bij nat wegdek zijn zwaar overdreven. Ik rij er al jaren met veel verschillende auto’s maar nog nooit een spoortje aquaplaning gehad.
Het hoeft niet altijd een biljardlaken te zijn. Die centen mogen ze best ergens anders in steken. Bovendien is het voor de meeste mensen wel eens goed dat ze voelen dat ze aan het autorijden zijn, letten ze misschien eens op.
rossi46audi zegt
@lekbak: vanaf lelystad is het nu werkelijk een ramp. Vanaf knp emmeloord is het alleen wat hoogteverschil niks ernstigs aan. Verder zijn wegen in het algemeen van een goede staat maar beste van de wereld? Nee vind ik niet
christian85 zegt
Dit is gewoon lekker makkelijk in het wilde weg schieten! Het is weer een hele makkelijke manier om de staatskas te spekken. Ik hoop dat er wat tegengas gegeven gaat worden aan dit onnozel idee zonder juiste onderbouwing. Ook de stinkende dieselrijders onderhouden de economie in Nederland, straf de personen die geen toegevoegde waarde leveren.
mrrallycross zegt
Ik word zo moe van die pannekoeken in den haag
Smokey zegt
De vraag is eerder, hoe lang rijden wij nog met conventionele motoren? Als Tesla al een auto neer kan zetten met een range van 600km.. De accutechnieken worden steeds efficiënter, vooral qua levensduur. De productie en recycling is het grootste punt van verbetering. Duurt niet lang meer!
christian85 zegt
@Smokey: Toch ben ik nog steeds niet overtuigd van elektrisch rijden. Ik heb nog steeds het idee dat waterstof de toekomst is maar dan zal bijvoorbeeld een Shell ook mee moeten werken. Het kan natuurlijk ook zijn dat ik een enorme dikke plank voor m’n kop heb :)
Daarnaast hoor ik gewoon liever een dikke roffel voorbij rijden i.p.v. een opgeblazen Rc auto.
w0o0dy zegt
@christian85: je moet eens je raam opendoen in de file en je na een paar minuten voorstellen dat al die stationair dampende herrie er niet is… Of een terrasje in dromenland stad zonder lawaai van verkeer.. Veel leuker toch? Die doodenkele leuke auto is wel grappig maar de ellende van continue lawaai is in mijn ogen zo naar dat ik die enkele Ferrari in de stad wel kan missen.
En ja ik ben er ook zo eentje die graag een versnelling terug schakelt bij een tunnel en ff doorgaat tot de toerenlimiet… I know …
Elektrisch is geen totaal oplossing maar wel een snelle stap in de goede richting tegen acceptabele kosten. Nog 10%minder uitstoot ga je nooit halen bij een moderne diesel/benzine motor… En waterstof is link spul en duur on te maken/opslaan/vervoeren.
Smokey zegt
@christian85: tja, blijft lastig te voorspellen. De oliemaatschappijen hebben een sterke financiële en invloedrijke positie, maar of waterstof de toekomst is?
Ik wil ook een fijne luchtgekoelde roffel horen, maar de beleving in een Tesla is ook wel iets aparts!
gregorius zegt
@christian85: Waterstof gaat prima samen met elektrisch rijden;
De toekomst zit m in het gebruik van ‘schone’ energie. Of je nou eerst zelf je batterij oplaadt, of dat je met je schone energie waterstof maakt, die vervolgens in je auto weer tot elektriciteit wordt omgezet: t is niet veel anders.
marinepower zegt
@smokey: dan nu nog eentje op de markt brengen voor de gewone man, zo’n Tesla is voor Jan met de pet ook niet te betalen. Ja, zesde hands misschien met de accu capaciteit terug gelopen naar het niveau van drie AA batterijen.
the-thing zegt
Iedere direct ingespoten benzine motor is bij verkeerd gebruik, bijvoorbeeld het nieuwe rijden, op lange termijn stukken meer giftige stoffen uitstoten dan een moderne diesel. Laat de Minister aub een paar colleges volgen aan een HTS of TU dan zal ze misschien zelf eens na gaan denken.
scorer zegt
Ik ben anderhalf jaar geleden overgestapt van diesel op benzine en heb er nog geen seconde spijt van.
De 6 cilinders van mijn Volvo T6 verbruiken heerlijk ruikende super 98 benzine, dat was bij mijn diesel wel iets anders…
TDI-goeroe zegt
@scorer: ik heb er geen moment spijt van gehad, dat ik 15 jaar geleden overstapte van benzine op diesel, heerlijk laag in toeren toeren en trekkracht vanaf stationair en 1000km op een tankvulling, verbruik rond de 1 op 18.
scottishcarspotter2000 zegt
Dat wordt nog een probleem dan, het verkopen van onze V70 2.4D uit 2005…
pomoek zegt
Sorry dieselrijders, ik kan jullie echt niet zielig vinden. Er zijn denk ik in Nederland mensen met meer en belangrijkere zorgen, succes en liefde!
eddythedriver zegt
Sapperdeflap!, voor het eerst moet ik toegeven dat ik het eens ben met een minister uit de stal van PVDA, diesels stinken!
eddythedriver zegt
Oeps, staatssecretaris, geen minister, ach, er deugt toch al weinig van.
Tonnie zegt
Op de een of andere manier krijg ik altijd het idee dat er bepaalde politici zijn die altijd ergens over moeten zeiken en een deel van de bevolking graag weer eens het leven een stukje kutter willen maken.
utregcity zegt
En die stinkdiesels in bv bussen vrachtauto’s dan?
sydney zegt
Autorijden moet en zal kapot.Nu weer nieuwe diesels,straks nieuwe benzineauto’s,daarna de mileugebakjes van nu en vervolgens de Hybrides en EV’s Totdat we allemaal in een Google zitten.1984.
spylegion zegt
De overheid bepaalt, u betaalt
4244cc zegt
Weer hetzelfde riedeltje. Tegenwoordig zijn diesels een stuk schoner dan vroeger, dus met deze actie zijn ze een beetje te laat.
Esprit_de_Flandre zegt
http://www.diesel.com/bike
VeniVidiVici zegt
Wiebes heeft het idee van van Mansveld al de prullenbak gewezen! Dus doorlopen maar weer mensen…
jumpman zegt
Nee de PHEV’s hebben juiste verbruikscijfers. Wat een gekut, als je niet weet wat de oorzaak is do not try to “fix” it!!!!
azuli zegt
Het zal een keer tijd worden.
Dieselrijders zijn veel rijders anders ga je geen dieselrijden!
Go Mansveld
730ld zegt
Mansveld -> exit please. Waarom ALWEER de autorijder? Zoek toch een andere melkkoe dan de autorijder. Er zijn genoeg mensen die de auto hard nodig hebben en die voor een schamele € 0,19 per kilometer rijden. Het wordt gvd tijd om dat eens te verhogen dan maar liggen zeiken op de veelrijders. Ga wat anders doen of hou je mond. Maar prima hoor, een leaseauto die ik alleen zakelij ga rijden en een dikke BMW 750li voor prive. Is dat wat je wilt? Dat gaat wel gebeuren.