Als het in het huidige rappe tempo doorgaat is er straks geen verschil meer in de prijs van diesel en de prijs van benzine. In minder dan een jaar tijd is het prijsverschil tussen diesel en benzine gehalveerd.
In de zomer vorig jaar was benzine per liter nog 44 eurocent duurder dan diesel, maar inmiddels is dat nu nog maar 23 eurocent. Met de 3 cent accijnsverhoging voor diesel die aankomende juli zal worden ingevoerd, is dat verschil nog maar 20 cent.
De diesel staat momenteel op de hoogste prijs ooit 1,36 euro per liter (1,357). Een gehele verklaring voor het dalende prijsverschil is dat niet. Ook de benzineprijs staat hoog. Met ruim 1,59 euro per liter kan elk moment de nog nooit bereikte grens van 1,60 euro per liter te doorbroken worden. Feit is dat de dieselprijs de laatste tijd enorm is gestegen, meer dan benzine. Steeds vaker blijkt dat beperkingen in raffinagecappaciteit de dieselprijs harder raken dan benzine. De vraag naar diesel blijkt sterker dan die van benzine.
Vanaf begin jaren tachtig wint diesel snel aan populariteit. In 2000 was het aandeel (in liters) van diesel al meer dan 50 procent van alle afgezette motorbrandstoffen in Nederland. De reden voor de toenemende vraag naar diesel is de voortdurende groei van de transportsector en de toename van het aantal personenauto’s dat op diesel rijdt. Diesel is/was vooralsnog een goedkopere brandstof dan benzine.
(bron: unitedconsumers)
Willy zegt
Nog 1 jaar en we betalen 2 euro voor benzine, en 1.80 voor diesel. Ik vind dat we allemaal toch maar dringend moeten omschakelen naar onze fiets.
Tom zegt
vpower haha wat een onzin
paul zegt
misschien moet heel nederland eens een weekje stoppen met auto rijden! moet je kijken wat er gebeurt met de economie en de brandstof prijzen! we worden gewoon bestolen op dit moment!
Armada zegt
@ Tom
Ja. Lach maar. Zelfs in mijn oude Charade 1.3 uit ’92 merk je verschil tussen Vpower en reguliere Euro95.
robin zegt
Kassa voor olie sjeiks en overheid.
looneytune zegt
@paul , haha lolbroek ! als me tank leeg is moet ik toch tanken…en als ik het uitstel moet ik een week later alsnog tanken dus dat maakt weinig uit…
@ Armada
Ik heb wel is Vpower in een 320Ci uit 2002 getankt 6cil met 170 pk maar merkte weinig van het zuiniger en beter rijden…
geld voor de R32 die we nu hebben ook…
We hadden hiervoor een E220Cdi 150PK die ongeveer 1 op 14 op diesel reed…terwijl die golf 1 op 10 op benzine rijd maar als je alles doorberekent qua wegenbelasting is het verschil niet erg hoog
denk bijvoorbeeld dat als je de nieuwe 1.4 122PK golf neemt dat je bijna net zoveel kwijt bent aan brandstof + belasting als een 105PK sterke tdi….
Thijs zegt
@Willy,
Motorfiets bedoel je toch ;)
Al is het ook weer zo dat ik niet autorijd omdat ik te lui ben om te fietsen (dat komt ook wel voor soms) maar over het algemeen rijd ik auto omdat de te overbruggen afstanden niet op de fiets haalbaar zijn (oke 100 km fietsen moet haalbaar zijn, maar het is qua tijd niet efficient).
Wally zegt
Vraag en aanbod, volgens mij gaat dat zich nu beginnen stabiliseren. Dat diesel meer gaat kosten dan benzine.. hmm daar twijfel ik aan.
C30CDIAMG zegt
In amerika is de dieselprijs al hoger dan patrol…
xaray zegt
Vanaf begin jaren tachtig wint diesel snel aan popUlariteit. (niet verkeerd verstaan als dikke nekken die alleen maar verbeteren en ik weet het van -edit)
bruistablet zegt
zolang het gepeupel dit allemaal slikt zal de brandstof in prijs blijven stijgen….verbaal geweld werkt niet gepeupel …..daaden,daar gaat het om.
C30CDIAMG zegt
@bruistablet,
volgens mij heb jij ook een tablet nodig. Wie is dat gepeupel volgens jou en over welke daden heb jij het? Wat voor daden wil jij nou ondernemen om de invloed te krijgen op de prijsen? Denk je nou echt dat een autoloze zonder de prijzen van brandstof met tientallen centen zal veranderen??? Of Ministers gaan bedreigen??? Heeft allemaal geen zin voor de prijs…
Dus wat had jij nou in gedachten dan?
Armada zegt
@ looneytune
Misschien dat het verschil groter is bij een wat oudere wagen waarvan de motor wat meer vervuild is, waardoor deze ook relatief schoner wordt.
lincoln zegt
@bruistablet .. belasting betalers gepeupel verklaren .. en daden menen te stellen ..
ik voorspel een politieke loopbaan ..
veel plezier aan de pomp morgen ..
slk zegt
Goed voor de transportsector,maar niet heus.Gevolg producten worden weer duurder.
Koen zegt
geen goed nieuws dus:(
bruistablet zegt
@RRv8,…met jou reactie bewijs jij dus dat je bij het gepeupel hoort….leer eerst eens lezen.
@lincoln,idem dito….de boel afzeiken en er vervolgens je handen ervan aftrekken is typisch nederlands….toon je kloten als je het ergens niet mee eens bent.
B?rt zegt
Nog ff en de benzine zit aan de 2 euro..
C30CDIAMG zegt
@ bruistablet,
Als jij kloten zou hebben dan had je sterk en duidelijk antwoord gegeven op mijn vraag. Dat heb je niet gedaan, dus die klote van je zullen ook niet aanwezig zijn…
bruistablet zegt
en dan nog wat,…ik heb er geen probleemen mee want ik rij op lpg.
sebastian zegt
ik ga denk ik ruwe vatten aardolie bestellen en mijn eigen benzine raffineren…
bruistablet zegt
@RRv1,..nogmaals,..leer lezen.
Bxl zegt
Ik vraag me af of er nu echt niets is wat we hieraan kunnen doen?
Kunnen we op geen enkele manier ervoor zorgen dat accijnzen op benzine en diesel naar beneden gaan?
Zo kan dit toch niet verder blijven gaan!
Mazda specialist zegt
nou Als iedereen 2keer in in maand op een zondag helemaal de auto niet gebruikt;) maybe helpt dat wel :P
MLTB zegt
Zal wel te maken hebben met de olie-schaarste..
Maarja opzich kan je nog wel een diesel rijden voor het vebruik natuurlijk.
David38 zegt
Over een alsmaar hebzuchtiger overheid gesproken: ik woon in Zuid-Holland en vorige week kreeg ik de kwartaalrekening voor de wegenbelasting binnen……..die bleek zomaar van 171 naar 200 euro te zijn verhoogd.
Oftewel bijna 17% erbij.
Gewoon, omdat het kan. Dank u provincie Zuid-Holland.
En dan moet ik geloven dat het officiele inflatiecijfer iets van 3% is?
Maar ja, zolang mensen blijven stemmen op politieke partijen die niets presteren behalve eindeloos de belastingdruk opvoeren blijft dit soort ellende doorgaan vrees ik.
Condoleances aan alle dieselrijders trouwens.
MC zegt
@ bruistablet
Het is logisch dat mensen niet in opstand komen. Er is namelijk geen alternatief om je snel van A naar B te verplaatsen. Als die mogelijkheid er wel was zouden mensen er gebruik van maken. OV kan die rol niet vervullen omdat veel plaatsen niet bereikt kunnen worden.
Dus al zouden mensen wel ander mobiliteitsgedrag willen, ze kunnen niet anders, omdat er geen goede vervangende vervoersmodaliteiten zijn.
Als ik jou was zou ik eerst eens nadenken voordat je over ‘gepeupel’ en ‘daaden’ begint.
bruistablet zegt
@MC,…kijk,het zit zo…..jij vind dat jij teveel betaald voor de eerste levensbehoefte zoals brandstof ….begin dan eerst eens bij de eerstvolgende verkiezingen de programma”s van de politieke partijen zorgvuldig door te lezen en laat je geen worst voorhouden door de geijkte partijen zoals pvda,cda en de rest van die meuk….stem op een nieuwe partij en jij krijgt een beter leven…..de wereld veranderd in snel tempo en nederland laat zich leiden[lijden] door politici die ooit nog eens naar woodstock willen om de apollo te zien landen.
MC zegt
@bruistablet
heb je ooit een partij gezien die zegt dat brandstofprijzen gaan dalen? Nee, want de overheid vindt het een handige melkkoe. En bovendien, er wordt door de overheid niet geïnvesteerd in andere vervoersmiddelen. Dat gaat je namelijk niet lukken door de bureaucratie in 4 jaar. Daar heb je minimaal 10 jaar voor nodig (kijk maar naar HSL en Betuwelijn)
De overheid denkt anders: als de brandstofprijzen stijgen, zullen mensen ‘vanzelf’ zuinigere auto’s gaan rijden. Daardoor zal Nederland minder CO2 uitstoten. Dat zal wel moeten, want dat is europees afgesproken dat europese landen minder uit moeten stoten. Het is een soort beprijzijng van CO2
vitamine c zegt
Bruistablet
Denk je nu echt dat door op die nieuwe partij te stemmen de accijnzen op brandstoffen enorm gaan dalen en het file probleem in no time opgelost ! zal zijn. Tuurlijk niet tenzij ze een absolute meerderheid zouden halen en dan nog. De reden voor de stijging van de brandstoffen is speculatie van HEDGE FUNDS en toenemende vraag van voornamelijk de BRIC landen.
topg zegt
Benzine als eerste levensbehoefte… Lol, ik heb hier al vaak imbeciele dingen gelezen maar deze kan toch bijna bovenaan het lijstje.
Je kiest er zelf voor om te tanken en welke wagen je rijdt. (en hoe je rijdt)
Prima ontwikkeling trouwens. Het zal eens tijd worden dat die brol een stuk duurder wordt. Als ik hier eens buiten kijk rijdt 80% van de auto’s op diesel, zo lijkt het wel.
Beide produceren CO2, en dat is niet mijn eerste zorg (dat effect merken we pas veel later). In eerste instantie produceren de diesels vooral fijn stof (superdeluxe filter of niet) en dat is wel op korte termijn schadelijk voor de volksgezondheid.
En DAT vind ik hypocriet. Iedereen mag wel longkanker krijgen (vooral in de grote steden) maar we knijpen toch maar stilletjes een oogje dicht en hopen dat niemand het erover heeft zodat we allen vrij zijn om zoveel mogelijk rond te dieselen.
Dat diesel ooit goedkoop was door de transportindustrie, en dat auto’s daar een graantje van wilden meepikken, is een grote fout geweest die nu terug wordt rechtgezet.
En het mooie is dat het volledig vanzelf gebeurt door vraag en aanbod. Door de overmatige stimulatie van diesel is er nu gewoon te weinig raffinagecapaciteit :) . De minderheid die benzine rijdt heeft nergens last van :)
Diesel minstens even duur als benzine is logisch én eerlijk. We zijn er dus bijna.
Een prius is ineens niet zo onzinnig meer. Geen enkele benzine wagen van hetzelfde formaat en klasse, verbruikt MAXIMUM 5 liter/100 km. (want dat is het verschil, met hel voorzichtig te rijden haal je in een polo misschien wel vijf liter benzine/100 km, maar in de prius kan je stampen wat je wilt, meer als zes zal je bijna onmogelijk halen).
Als alleen het interieur nu eens niet zo saai en lelijk was :(
C30CDIAMG zegt
Bruistablet,
Wel echt een discussie van niveau met jou…
Precies wat MC schrijft, het is niet zo dat een kleine partij gaat zeggen dat er 10, wellicht 20 cent van de brandstof prijzen afgaat. Ze kunnen wel de accijns laten bevriezen, dat die iig niet meer zullen stijgen voorlopig.
We zullen wel zien Viagrapil, uuuhh bruistablet, we blijven natuurlijk wel op niveau discusseren he…
bruistablet zegt
@MC,..ik begrijp wat jij bedoeld…ze proberen iedereen in een hoek te drukken en murw te draaien …..en vervolgens leeg te melken….vergeet niet,er zijn manieren om dat soort praktijken tot het verleden te laten behoren…in 2011 weten we of het nederlandse volk iets geleerd heeft van het verleden.
*gaat königstag vieren*
wilco zegt
Ja klopt. De overheid zal het heus niet veranderen. Best wel dom geredeneerd dat je het eventjes kan oplossen, bruistablet.
En ik denk dat het alleen zou helpen als heel NL Den Haag zou omsingelen met auto s en dan desnoods 2 weken daar blijft. Auto laten staan gaat niet werken, OV ook niet. Denk dat je er meer aan hebt als heel Den Haag geisoleerd raakt als de hoge heren net in de stad zijn. En dan niet te snel tevreden zijn, 20 ct van de benzine en dieselprijs af bedingen.
Bxl zegt
dat is idd wel waar, er zal nooit een politieke partij afkomen met lagere brandstofprijzen als doelstelling…
Maar wat ik zo raar vind is dat we met zoveel zijn dat het erover eens zijn, dat de prijzen stilaan onbetaalbaar worden, en toch blijven we het maar slikken…
Ik heb niet bepaald een of ander actieplan klaarliggen, maar er moet toch een of andere manier zijn om druk uit te oefenen op de overheid?
Mr. J zegt
@Bxl
misschien is het een idee om een groep mensen bij elkaar te brengen en dan met zn alle tankstations laten verstoppen door telkens 1 liter te tanken en dan af te rekenen en dan weer 1 liter tanken. zodat het tankstation helemaal verstopt raakt en dan bijvoorbeeld alle tankstations tussen eindhoven en utrecht langs de a2 tegelijk laten verstoppen:P
Mariette zegt
Ach, in de meeste landen is er nauwelijks een verschil in prijs tussen diesel en benzine. In Zwitserland is de diesel vaak zelfs duurder…
MC zegt
@ topg
het is niet raar om brandstoffen of energie als eerste levenbehoefte te zien. ga maar eens na hoeveel brandstof je (indirect) verbruikt. Je zult verbaasd zijn van de hoeveelheid. Elk product wat je consumeert is meerdere malen vervoerd, dus als het vervoer duurder wordt, wordt alles duurder.
daarnaast is het vreemd dat de laatste tijd veel ophef is omtrent luchtkwaliteit, want de laatste 100 jaar is de lucht nog nooit zo schoon geweest.
En de prius is helemaal niet zo zuinig als je het vergelijkt met een diesel auto. De prius is alleen zuinig in de stad omdat daar veel langzaam verkeer plaatsvind en er veel geremd moet worden. Maar op snelwegen is de prius niet veel zuiniger dan een gemiddelde kleine benzine auto.
Bovendien zorgen de accu’s van de prius bij productie en recycling voor veel meer mileubelasting. Daar merken we hier niet veel van, maar in derdewereldlanden waar de recycling plaatsvind wél.
Ik denk dat er oplossingen liggen in het veel licter en aerodynamischer maken van auto’s. Daarnaast is er een veel hogere efficientie te halen met brandstof cellen. Dat is wel jammer, want er gaat niks boven het geluid van een brullende v8 ;)
lincoln zegt
@Bruistablet ..
nederland is verzadigd met “brood en spelen” ..
er is geen noodzaak om op de barricades te staan ..
nederlanders zijn laf van nature ..
we hebben een leasebakken cultuur met een pasje van de baas ..
maar ik heb al dikwijls geopperd om bij de kassa van een tankstation ALLEEN de basis prijs te betalen .. in cash (ja .. dat bestaat nog)
dan hoeft de pomphouder GEEN afdragt te doen en heeft hij zijn onkosten binnen ..
ik ga er bij deze werk van maken ..
Oom Agent zegt
Die prijzen… Hoe kan het dat in een concurrerende branche de tarieven vrijwel exact gelijk zijn? Stuur Neelie op de olieboeren af! Hier is geen sprake van marktwerking maar van prijsafspraken.
Enne, het wordt tijd dat de overheid de accijnzen af gaat bouwen. Dat is niet meer van deze tijd. Er is geen enkele koppeling tussen de inkomsten en uitgaven.
Bovendien vind ik de prijsopbouw asociaal. Je betaalt 19% BTW over de accijnzen!
Greg zegt
Check it out.. we klagen wel, maar de olie die we tanken is feitelijk helemaal niet duur, en ik verwacht dat de prijzen van gasoline en diesel rap richting de € 2,- gaan.
Een liter gasoline kost hier in NL aan de pomp nog niet een €0,60 cent!!! Een liter SPA water is zelfs nog duurder dan een liter olie, terwijl de olie door de raffinage moet.. Daarna moet worden verscheept, gedistrubueerd en verkocht. Olie is echt niet duur…
Probleem is de prijsopbouw van olie aan de pomp. 48% van de literprijs brandstof is accijns en daarboven op wordt er nog extra belasting berekend. Als je dit optelt bij de prijs van de brandstof, dan val je achterover van je stoel. Maar de olie zelf is echt niet duur. Olie is over 60-70 jaren op als we zo doorgaan met consumeren. Voor een schaars product moet automatisch meer worden betaald.
Oplossing van het probleem, de overheid moet anders gaan heffen! Zal dat gaan gebeuren… Not in our wildest dreams.
bruistablet zegt
@lincoln,.geklets,….zwart geld bestaat niet meer,…onmogelijk tenzij je vaste klant bent bij holland casino en daar op advies van de overheid je zwart geld uit het verleden moet witwassen.
topg zegt
@MC…
Daar gaan we weer… *geeuw*
1. Basisbehoefte: ja, voor de logistiek misschien, en om andere basisbehoeften onder de mensen te brengen. Voor de particulier geldt dat al veel minder, en net over die personen gaat het hier. Energie is geen eenvoudige evidentie meer, en hoe sneller dat doordringt, hoe beter. Autorijden (een luxe) was, is en zal nooit een absolute basisbehoefte worden.
Het prijsbeleid zal er trouwens automatisch voor zorgen dat er minder verbruikt wordt en dat consumenten gesensibiliseerd worden.
2. “daarnaast is het vreemd dat de laatste tijd veel ophef is omtrent luchtkwaliteit, want de laatste 100 jaar is de lucht nog nooit zo schoon geweest.” Dude, seriously… Ik vraag me af met wie ik hier eigenlijk discussieer? Kleutertjes? Mag ik dan meteen ook bronnen waar je dit vandaan haalt? En dan graag keiharde academische artikels en publicaties, en geen ‘laten-we-alles-even-goedpraten-onderbuik-shit’. Ga dit maar eens zeggen aan bewoners die in een drukke stad leven. (Brussel, Amsterdam, London) die dagelijks vergast worden door stinkdiesels (bussen, je kan in die steden vaak niet eens normaal fietsen) en die continu blootgesteld worden aan verhoogde concentraties van verontreiniging. Daarom ook dat alle gebouwen 1 keer per 10 jaar moeten gereinigd worden zeker? En dan kan ik er ook nog geluidspollutie bijslepen, waar diesels (de meerderheid zijn oude diesels) ook niet bijzonder goed scoren.
Heel misschien heb je een punt als je het globaal beschouwt (wat ik ook ten zeerste betwijfel) maar dan nog heb je daar plaatselijk niets aan, zoals in grote steden.
3. EEN PRIUS HOOR JE DAN OOK NIET TE VERGELIJKEN MET EEN DIESEL AUTO. Steeds weer diezelfde onzin de anti-prius hype te ‘onderbouwen’ en te versterken. Let wel, ik zou er zelf ook geen kopen, maar los van alle gevoelsmatige argumenten moet je gewoon een prius niet vergelijken met een diesel. Diesel heeft sowieso een grotere energie-inhoud dus dat schaaft ook al iets van het voordeel weg.
Een prius koop je dus niet om ZUINIG te zijn, een prius is nuttig voor wat betreft pollutie. (en dan koop je die ook uit die overtuiging). Een diesel met fijn stof mag dan misschien net evenveel verbruiken (veel minder zal het niet zijn), de prius is gewoon een heel stuk cleaner in gebruik. En dan nog mag jij mij eens een auto uit hetzelfde segment aanwijzen (dus vierdeurs sedan) die 5-5.5l / 100 km verbruikt, ongeacht de rijstijl. Dus vergeleken met andere benzinewagens is de prius sowieso zuiniger. Natuurlijk, als je het vergelijkt met een polo diesel weer niet natuurlijk.
Snelwegen, goed punt, maar waar wordt de meeste overlast bezorgd (en waar moeten de mensen ook altijd naar toe): precies, de steden. Dus de geringe geluidsproductie en laag verbruik in de stad betalen dividend.
4. “Bovendien zorgen de accu’s van de prius bij productie en recycling voor veel meer mileubelasting.” Dat is al erg genuanceerd. Daarbij, qualificeer ‘veel meer’… Cijfers, rapporten… Geen loos geschreeuw in het ledige. Zo kan ik ook vanalles beweren vanuit mijn autoriteit, lekker gemakkelijk. Vooral met vage kwalitatieve en nietszeggende termen die op gevoel gebruikt worden… ‘veel meer’… Beetje napraterij omdat het gemakkelijk overkomt.
5. Alsof jij (of wie dan ook van de autoblogposters die graag discussieert over M3’s versus RS4 die ze nooit van hun leven kunnen betalen) ooit een V8 in uw eigen wagen zal horen.
En wat betreft die recycling, dan moet de VN en de EU maar meer toezien op de correcte verwerking van grondstoffen, desnoods gevolgd door embargo’s en sancties. En geen oogje dichtknijpen wegens ‘ver van m’n bed’ en commerciele belangen.
Nogmaals, ik zou zelf geen prius kopen, maar anderzijds zit ik hier ook niet kinderachtig prius’en te trashen… :X
In z’n algemeenheid: benzine en energie zal alleen maar duurder worden. Get used to it, daar kan je niets aan veranderen. Dus werk harder of kijk uit naar alternatieven.
Daarbij herhaal ik nogmaals wat hier al gezegd is, in veel landen is diesel EVEN DUUR (zwitserland) of zelfs DUURDER (usa) dan gewone benzine. Big deal… :O
Swift zegt
@ Tom
Voor 50 euro heb je 31.46 liter 95 of 30.5 liter v power
Dus als je 450km rijd met die 31.46 liter is 1: 14.3
Met v power moet je dan rijden voordat het goedkoper is 1: 14.75 dus ongeveer 500 meter per liter dat je meer moet rijden. Ik rijd 2 km meer per liter dan op 95 dus V power is goedkoper dan 95
C30CDIAMG zegt
Precies. Uiteindelijk gaat het om de vraag-en-aanbod situatie. De vraag naar brandstof stijgt alleen maar terwijl de de capaciteit van de productie altijd onzeker is en gestaag stijgt of soms zelfs daalt!
MC zegt
@ topg
idd geeuw, weer iemand die hard schreeuwt en er weinig van weet.
Dat de brandstofprijs stijgt wordt veroorzaakt door de stijgende olieprijs. Dat brandstoffen duur zijn komt vooral door accijnzen, maar de prijsstijgingen wordt veroorzaakt door de stijgende olieprijs. Ik geloof niet dat je door hebt wat de gevolgen hiervan zijn. Want jouw (en mijne ook) westerse levenstijl is gebaseerd op olie. Bij alles wat je doet of gebruikt is er aardolie gebruikt. Plastic, verf, voedsel, vervoer, bij bijna alles wordt ergens in de productieketen aardolie gebruikt. Als aardolie duurder wordt, wordt alles véél duurder. We merken daar nu relatief weinig van omdat de dollar niets waard is. Zodra de dollar/euro koers gaat dalen zul je merken dat alles nog duurder wordt.
Dan heb je het nog over luchtkwaliteit: De luchtkwaliteit is over het algemeen in nederland sterk verbeterd. In een aantal drukke straten in steden klopt het dat er veel fijnstof is. Je ziet ook dat steeds meer stadsbussen op gas rijden. Dit moet ervoor zorgen dat ook die straten schoner worden.
De andere luchtvervuiling, zoals SO2, NOx, VOS zijn al drastisch verminderd door de invoering van katalysatoren. Serieus, de lucht is de afgelopen honderd jaar nog nooit zo schoon geweest in Nederland als geheel. Als je niet gelooft dat de uitstoot drastisch is gedaald kijk dan hier maar eens:
http://www.lne.be/themas/milieu-en-mobiliteit/milieuvriendelijke-voertuigen/ecoscore-en-euronormen/euronormen-voor-voertuigen
Het is een belgische site, maar de euronormen gelden hier in nederland ook ;)
Een prius is geen goede keuze als het op milieudruk neer komt. Het klopt dat een prius wel wat zuiniger is dan een benzine auto, maar niet extreem veel zuiniger. Een prius is zelfs niet eens zuiniger dan een diesel auto, dus waarom zou je dan geen diesel rijden met fijnstoffilter? Ik weet van mijn zus dat haar standaard renault megane diesel 1:22 rijdt, daar kan geen prius tegen op! Bovendien als je een LCA uitvoert (een life-cylce-analysis, voor als je niet weet wat dat is) zul je zien dat een prius erg veel energie kost om te produceren en te recylcen. het is daarom vreemd dat een energie vretende auto (bij productie) wordt gesubsidieerd door de overheid en een zuinigere diesel auto extra wegenbelasting moet betalen.
Het is logisch dat energie en andere grondstoffen duurder worden door een toenemende vraag, maar het is niet normaal dat de overheid het nog duurder maakt door accijnzen.
Bovendien is autorijden voor veel mensen een noodzakelijkheid. Als je werk aan de rand van de stad ligt of in een industrieterrein kun je er niet anders komen dan met de auto. Als mensen geen keuze hebben is het niet eerlijk om ze meer te laten betalen voor mobiliteit.
En je noemt dat de EU strenger moet worden qua emissies. Dat is totaal zinloos, want energievretende bedrijven zullen hun fabrieken verplaatsen naar landen waar minder strenge emissie eisen zijn zoals china en India.
En ja ik rijd wel eens een V8, ik rijd zelf namelijk chevrolet (geen daewoo chevrolet:D). Dus ik weet wat een roffelende v8 is…
Cosworth Driver zegt
Als we nu met een grootte groep mensen een raffinaderij kopen en zelf benzine gaan maken en deze voor kostprijs leveren aan alle deelnemers hoefen we er ook geen heffingen te betalen omdat we geen winstmaken.
Klinkt heel simpel maar zo moet het toch kunnen??
Tango zegt
Wil je met een groot smile willlen afrekenen bij je benzine-station, neem dan toch gewoon een lpg-g3 installatie :)…..
En is nog milieu-vriendelijker ook!
Nick zegt
@looneytune: Ja, maar bij die auto’s zit je ook niet zo hoog in het toerenbereik aangezien de motoren groter zijn.
Bij een klein autootje met een klein motortje waarbij je makkelijk tegen de 4000 toeren of er over als je probeert mee te komen met het verkeer zit merk je het weldegelijk.
Bij V-Power Diesel merk je het nog meer, maar het is ook een compleet ander raffinaat met minder losse koolstofpartikels die de diesel verzadigen en ook minder paraffine meen ik.
lincoln zegt
@Cosworth Driver .. goed idee ..
noemen we het een goed doel of een religie ..
net zoals een voedselbank/greenpeace/moskee/kerk subsidie vangen ..
witter kan niemand het wassen ..
classic red zegt
De basisprijs van een liter diesel is altijd hoger geweest dan die van benzine. Benzine wordt kunstmatig duurder gemaakt dan diesel door de accijnzen. Dus dat de prijzen dichter bij elkaar komen is terecht. Maar feit blijft dat beide veel te duur zijn.
Bert zegt
Mooi zo, hoe minder stinkdiesel hoe beter :)
bruistablet zegt
@MC,…misschien moet je eens een boek gaan schrijven…..talent heb je zeker.
*gaat boek lezen*
Greg zegt
@Cosworth Driver en lincoln
Een slecht idee.. Dat zou een miljarden investering betekenen, die na een heeeeeeele lange tijd pas terugverdiend is. Bovendien gaat de fiscus je opjagen tot je een ons weegt.
Kerken/moskeeen krijgen geen subsities hier in NL. Daar zorgt de scheiding van kerk en staat voor.
RenesisHP zegt
@topg.
“(of wie dan ook van de autoblogposters die graag discussieert over M3’s versus RS4 die ze nooit van hun leven kunnen betalen)”.
Jij bent wel heel goed. :shock:
Jij kan dus vanachter jouw schermpje zien wat wij op onze bankrekening hebben?
Dream on. We hebben nu twee auto’s en kwa financien kan daar ook nog wel een derde bij.
Eerlijk gezegd vind ik momenteel twee auto’s al belachelijk en daarom gaat de mx5 ook weg, maar de kosten zijn het probleem niet. Of denk jij dat dit goedkoop is?
Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dus simpel. Strijk niet iedereen over een kam. Er bloggen hier mensen die wel tien van die M3/RS4-tjes kunnen betalen, uit hun kontzak welteverstaan. ;)
Rick dos zegt
Ja, het is toch wat met die benzine- en dieselprijzen, hè? Potverdorrie zeg. Tsjonge jonge. Nou nou.
TweetyV6 zegt
@Topg
Een aantal jaren geleden stond in het duitse Auto, Motor und Sport een zgn. life cycle assesment (iets wat tegenwoordig iedere automobiel fabrikant voor elk model [moet] doen) van de Toyota Prius. Deze kost Prius zoveel meer energie om te ontwikkelen, produceren en recyclen dat dit, t.o.v. een verglijkbaar concurrerend model, niet meer door zijn lagere verbruik gecompenseerd wordt.
M.a.w.: Energie technisch is de Prius een dikke vette HOAX
Een Prius is symptoombestrijding (een snelle plaatselijke ‘oplossing’) en heeft niks te maken met de grondoorzaak van de zgn. ‘vervuiling’ (mensen die reizen van A naar B)
ff een nadenkertje… waarom zijn er zoveel andere hybriden ? (NOT)
En nog een relativerende bijdrage betreffende ‘fijnstof’
Vroeger gingen mensen dood.
Nu gaan mensen dood aan…… (vul enige bekende leven-verkortende oorzaak in, b.v. fijnstof)
Dood gaan we ooit. En ook maar denken dat de aanpak van het ‘fijnstof probleem’ hier iets aan veranderd is wel érg naïef.
Het is het eeuwenoude principe Fear Rules.
Als je ergens bang voor bent (laat maken) ben je eerder bereid hier offers voor te brengen om het onheil af te wenden.
Je bent pas een kluns als je je bang laat maken.
Emmanuel zegt
De huidige prijzen ex-raffinaderij zijn:
S95: 0.48€/liter
S98: 0.49€/liter
Diesel: 0.61€/liter
Diesel kost dus al 12 cent per liter meer dan benzine, en dat is de afgelopen 10 jaar alleen maar in stijgende lijn gegaan. Nog even een het verschil is zelfs groot genoeg om het gigantische (en onlogische) accijnsverschil aan de pomp te compenseren.
Het gaat trouwens nog een pák erger worden als ze in de VS op Diesel beginnen rijden. Nu worden immers alle Europese benzine-overschotten naar de VS verscheept, maar als ze daar meer op diesel gaan rijden is dat niet meer nodig, en keldert de Europese benzineprijs helemaal.
dekster zegt
Wat doet het er trouwens toe hoe laag/hoog de benzine prijs staat, de regering heeft dat geld dat je erop betaald toch nodig. Als ze het niet via benzine uit je zakken slaan, zullen ze wel een andere manier vinden…
bruistablet zegt
@dekster ,..jij wilt je geld weggeven aan de politiek….sterker nog,jij vind dat jou geld naar de politici moet….word toch eens wakker.
Racer X zegt
Met de huidige olieprijzen wordt het eens tijd dat er een accijnsverláging plaats gaat vinden in plaats van een verhoging. Het kwartje van Kok mag er trouwens ook wel af.
joa zegt
heeft iemand hier die het over fijnstof heeft wel eens gelezen over “global dimming”?
das een heel mooi verhaal over dat de co2 voor opwarming zorgt. en dat stofdeeltjes dit effect remmen. (samen met wolken reflecteerd dit het zonlicht)
als je stofdeeltjes betstrijdt, maar het co2 laat groeien dan gaat de temperatuur nog sneller stijgen=poolkappen stijgen=oceaanstromen omdraaien=ijstijd.
van milieu wetenschappers wordt je ook niet veel wijzer. maar dat er iets veranderd is iedereen wel over eens, denk ik,
nog een mooi verhaal:
meer dan honderd jaar geleden was er een wetenschapper die probeerde succesvol de hele wereld van gratis energie te voorzien. dat werd hem destijds niet in dank afgenomen door zijn eigen “energie-verkoop-vriendjes” en is naar de verdom hoek geplaatst. (deze uitvinder, dhr Tesla. is vandaag de dag nog steeds aanwezig in al uw electrische gebruiksvoorwerpen)
en dan als laatste
als 60-70% van de benzine prijs bepaald wordt door de overheid, bij wie moeten we dan zijn om de bel te vinden van de klachtbalie?
ik bedoel, Wij zijn toch de overheid, en niet “die hoge heren in den haag”?
de burgers (het gepeupel, plebs,makke schapen, enz) kunnen ook staken!
laten we voor het experiment eens proberen massaal geen belasting te betalen. zoals ze in amerika doen omdat hun flat tax al meer dan 80 jaar zonder de juiste wetgeving illegaal geheven wordt.
grt joachim
autoblogger zegt
@joa: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/01/global-dimming-is-onze-redding ;)
Maarten zegt
bruistablet, goed lezen. Dekster zegt helemaal niet dat hij vindt dat dat geld naar de overheid moet, maar de overheid geeft dat geld wel uit en dat geld wat ze uitgeven wordt middels belastingen opgehaald. Dus als ze het niet via accijns binnen krijgen, dan wordt er wel weer een andere belasting opgelegd die je zult moeten betalen. Of je het nou leuk vindt of niet…
Maarten zegt
joa, de burgers gaan toch niet staken. Laatst was er ergens een onderzoek waaruit bleek dat als de benzineprijs 2 euro was, dat men nog de auto zou nemen. Hoe je het ook wend of keert, er is voor veel mensen gewoon weinig alternatief wanneer het tot woon-werk verkeer komt. Maar goed, zie het als een soort verslaving, de overheid heeft jarenlang (en nog steeds!) de accijns op tabak verhoogd. Ik weet nog dat m’n vader ooit riep dat hij zou stoppen als het 5 gulden zou worden. Uiteindelijk was er kanker voor nodig…
Zo zal het ook met autorijden gaan, wat iedereen ook klaagt en zeurt. Er zal iets schokkends moeten gebeuren wil je Nederland uit de auto krijgen
Mo3h zegt
Voor alle ‘melkkoeien’ in Europa…..
Eerst een beetje geschiedenis.
In het jaar 2000 na Christus, dus acht jaar geleden…. ;-),
kregen we 1 US Dollar voor 1,2 Euro en 1 vat ruwe olie koste toen 60 Dollar.
dus 1 vat koste 72 Euro.
aan de pomp betaalden we 0,82 Euro voor 1 liter Diesel.
In het jaar 2008 na Christus ,ergens midden Maart, nu dus….,
krijgen we 1 US Dollar voor 0,65 Euro en 1 vat ruwe olie kost nu 110 Dollar.
Dus 1 vat kost 70,1 Euro (Oeps ??!!…)
aan de pomp betalen we 1,25 Euro voor 1 liter Diesel…….
En nu, mijn beste melkkoeien stel ik me de volgende vraag :
Als een 1 vat ruwe olie nu goedkoper is (in Euro) als in 2000,
waarom betalen wij dan 50% meer voor 1 liter Diesel ?????!!!!
Iemand moet hier serieus zijn zakken aan het vullen zijn ,dat kan niet anders !
Dus mijn beste ‘melkkoeien’ blijf braaf verder werken en hou jullie ogen
gesloten, maar de dag komt dat de Dollar terug omhoog gaat en hier wil ik
zelfs niet over spreken wat de gevolgen zullen zijn …..
Stuur dit door aan zoveel mogelijk personen
iedereen moet dit weten en begrijpen.
We zijn mischien ‘melkkoeien’ maar we zijn niet stom !!!!
Mo3h zegt
Ik bedoel Mei natuurlijk
Dimocash zegt
@m03h
toevallig hoorde ik laatst op BNR radio een stukje daarover.
Het onderwerp was toen al afgerond maar het bleek dus te gaan om precies wat jij aangaf.
hoe het kan dat in euro’s de olieprijs helemaal niet is gestegen en wij TOCH fors meer betalen.
kan iemand het hier uitleggen die er wat meer van weet????
Trevor zegt
Waar in de meeste andere landen stakingen ontstaan over het minste of geringste accepteren wij alles hier maar wat de regering doet. Niemand durft massale protesten of stakingen te organiseren.. Wij Nederlanders zijn eigenlijk maar een nietszeggend slap aftreksel van onze regering want wij hebben tenslotte dit “zooitje” gekozen! Ja met dit zooitje bedoel ik de balkenendes, bossen, rouwvoetjes enz… Er zit op dit moment gewoon 100% shit in de regering en wij hebben daarvoor gezorgd!!! Op wie we dan wel handen moeten stemmen??? Misschien een VVD / D66 oid.. partijen die ervoor gezorgd hebben dat wij onze welvaart zoals vandaag de dag kennen en die nu weer om zeep wordt geholpen door dat wij op allerlei ……rozenwater gestemd hebben!!! Ik kan hier nog veel meer over op door gaan maar ik hoop binnen 1 max 2 jaar vertrokken te zijn uit dit door de overheid verziekte land.. Nog een paar jaar en het is hier bijna “communistisch”.. Alles wordt gecontroleerd, bepaald door de overheid enz enz…
RenesisHP zegt
@Trevor.
Ik ben het met je eens om weg te gaan uit dit land. Ik heb als vertrekmarge 5 jaar genomen. Nu mijn serieuze vraag aan jou, welke landen behoren tot een serieus goed alternatief? Na mijn eigen research kwam ik er achter dat niet alleen Nederland gek is, maar heel de wereld. Ik wil dus emigreren, maar ik ben nog niet zeker waarheen. Graag wat tips met argumenten. Bij voorbaat dank. ;)
Greg zegt
@Mo3h
2000 met 2008 vergelijken is niet correct. In 2000 hadden we nog gewoon guldens in onze portemonees. Valuta’s stonden heel anders tegenover elkaar toen.
Als je 2000 met 2008 wil vergelijken moet je inflatiecorrecties toepassen en rekening houden met de sterkte van de $ in die tijd. Olie was voor ons toen eigenlijk te duur, omdat we toen tegen een hoge dollarkoers aan de olie moesten komen. Vergeet ook niet dat doordat de € nu zo sterk is t.o.v. de $, we uiteindelijk nog profijt hebben bij de huidige prijs per vat. Als de $ weer sterker wordt, zal de ellende hier alleen maar toenemen. Olie is eigenlijk nog te goedkoop en zal al gauw richting de € 2,- per vat gaan.
————————————————————————-
Verder word er weer enorm veel geklaagd! Er is voedseltekort in een hoop landen, in Amerika is er een financiele crisis. De overheid deelt in de USA cheques uit tot wel $1200 per gezin, plus $300 per kind extra om de economie aldaar te stimuleren. Zo erg is men er daar al aan toe. Laten we blij zijn met alle structuur die wij hier hebben en minder klagen!
Greg zegt
En de prijsontwikkelingen (2000 ==>2008) per liter diesel t.o.v. de prijsontwikkelingen per liter gasoline hebben meer met de toegenomen vraag naar diesel en de belastingdruk op dieselolie te maken dan met iets anders…
Het aantal auto’s dat op diesel rijdt is nu vele malen groter dan in 2000. Hogere vraag leidt tot hogere prijs, dus ook de prijs per liter diesel nu vergelijken met 8 jaren terug is niet zo eenvoudig als in jouw vergelijking.
Birger zegt
Er bestaan allang auto’s die niet op benzine of diesel rijden, maar op iets anders. Bij mij in de straat staat een wagen (een Wang-shu, geloof ik, maar weet niet zeker) die op afgewerkt kattegrit rijdt. De bezitter van die auto komt eens in de week bij me langs om te vragen of ik nog kattegrit heb, wat ik dan voor hem heb, want ik heb een kat en die zit op de kattebak, en dat gooit hij in zijn auto. Ok, de prestaties zijn niet optimaal en ook is het lstig tanken, maar het kan wel.
Hij is overigens op de vlucht voor de regering, omdat ze zijn geheim kennen.
Tifs zegt
Verlaag je snelheid eens met 10-20 km/h het scheelt aanzienlijk in verbruik.
Nu hebben we het over de brandstof, maar dat is niet het enige wat dacht je van ozb, huurwaardeforfait etc. Dit is gewoon krankjorum en pure diefstal.
Trouwens met mijn Diesel rijdt ik bij 120 1 op 19,5 en als ik verlaag naar 100 wordt dit 1 op 22,5! Probeer het eens. De overheid wil ons allemaal in een daihatsu Cuore hebben. Maar heb je al eens een minister uit een zgn. compacte auto zien komen?
Als alles maar binnen onze gekoesterde co2-norm ligt want de zure regen en het fijn stof dat is ineens opgelost, hoor je niemand meer over.
Sowieso tank ik al nooit langs de snelweg en al helemaal niet bij marktleider Shell.
We kunnen echt wel wat doen namelijk begin bij jezelf, laat de auto eens iedere zondag, iedere dinsdag, 5x per jaar, voor mijn part elke dertiende van de maand staan.
Om te zeggen dat je er toch niets tegen de prijzen aan de pomp kunt doen vind ik iets te kortzichtig. Succes!
jan willem zegt
Worden we niet opgelicht door onze witteborden in den haag?
Ieder land betaald de zelfde inkoopsprijs voor een vat olie maar waarom is het dan bijna overal goedkoper beetje veel belasting mischien lekker profiteren omdat er minder rokers zijn en het geld moet toch ergens vandaan komen om de bodemloze put te dempen bij de heren.
En als je kijkt naar de verhouding van de dollar tenopzichte van de euro en het vergelijkt met het begin van de euro betalen we per vat minder inkoop dus waarom verkoopsprijs hoger?
Jeroen zegt
Ik word een beetje moe van al deze ToN en PVV meninkjes.
“Ze moeten dit”
“ze zijn zakkenvullers”
etc etc.
De prijzen op de oliemarkt zijn vooral te wijten aan China.
en het wordt alleen maar erger.
en voor de rest zullen we het er mee moeten doen.
Ivo zegt
Ik ben toch blij dat ik net de investering van bijna 2000 euro voor een LPG G3 instalatie heb gedaan.
Ook al is LPG naar een record hoogte gestegen blijft het vooralsnog redelijk betaalbaar.
ikkuh[NL] zegt
Gebruikt die sjeik daar in Dubai nu opeens olie voor al zijn auto’s ofzo…/
Wim vd Vrande zegt
Diesel is een waardevoller product dan benzine, omdat diesel gemiddeld een 14% hogere calorische waarde heeft, waardoor bij gelijke omstandigheden het verbruik lager is.
Alleen in de jaren 50 en 60 zat de olie-industrie met een overschot aan ‘middel destillaten’ en heeft de overheid toen een lager accijnsniveau doorgevoerd, dit wel in ruil voor 3 x zoveel wegenbelasting als voor benzine. Dus als de accijnsen en de belastingen op autobrandstoffen geharmoniseerd zijn, zal diesel dus duurder zijn als benzine, zoals in Zwitserland hier en daar al het geval is. Wij zitten dan nog wel met een veel te hoge wegenbelasting voor diesel auto’s!
Eddy zegt
Als benzine en diesel prijs zo dicht tegen elkaar komen te liggen, zullen ze dan ook de wegenbelasting dichter bij elkaar brengen?
Wat zal er gebeuren met de dagwaarde van een dieselauto. Vrees dat deze dus minder populair zal worden, en dan ook flink in waarde zal zakken. Kijk maar naar voorheen grijskenteken auto’s. Zullen de dieselrijders gecompenseerd gaan worden met dit verlies?
Als er al een grote meerderheid diesel rijd, dan zullen we toch wel heel veel tegenstemmers krijgen om de dieselprijs nog meer te laten stijgen?
dokterklavan zegt
@ Eddy
Natuurlijk wordt de motorrijtuigen belasting aangepast…..
De tarieven voor benzine auto’s worden gewoon verhoogd tot het prijs niveau
van diesel auto’s
Maar dat komt straks allemaal goed ….met de kilometer heffing
Wat zal het worden 1 euro per kilometer ??