De dieselprijs is torenhoog, maar het einde is nog lang niet in zicht.
Het was ooit de brandstof voor mensen die geld wilden besparen: diesel. Je kon met diesel van twee dingen op aan. Het was zuiniger dan een gelijkwaardige benzineversie én je betaalde per liter minder aan de pomp. Natuurlijk, je moest wat extra betalen voor de wegenbelasting, maar na een weekje (of twee) was je al goedkoper uit als je voldoende kilometers maakte.
Die tijden zijn zo goed als voorbij. Natuurlijk, een diesel is nog altijd zuiniger dan het benzine-equivalent, alhoewel dat verschil kleiner wordt. Maar de prijs aan de pomp is nu de grote achilleshiel. Diesel was altijd goedkoper, maar dat is al een paar weken niet meer zo. Sterker nog, diesel is nu zelfs duurder dan benzine.
Dieselprijs zal alleen maar stijgen
Dat verschil wordt alleen maar groter, zo meldt De Telegraaf. Waar de benzineprijs (licht) aan het dalen is, blijft diesel maar stijgen en het einde is nog lang niet in zicht. Het ligt werkelijk aan alles, zo lijkt het. De stakingen bij Franse olieraffinaderijen van de afgelopen tijd hebben ook effect op de Nederlandse dieselprijs.
De olieprijs speelt uiteraard ook hoge parten. Deze wordt in dollars afgerekend, terwijl de euro relatief zwak staat ten opzichte van de dollar. Maar eerlijk is eerlijk, dit geldt natuurlijk ook voor benzineprijzen.
Rusland
Het grootste probleem is de winning van diesel. Normaal gesproken gebruikte men de Russische olie voor het maken van diesel. Het type olie uit Rusland is namelijk uitstekend geschikt om diesel van te maken. Nu er nauwelijks meer olie uit Rusland meer komt, moet men diesel maken van Amerikaanse olie. Dat is ook mogelijk, maar het is wel bewerkelijker. Men heeft meer Amerikaanse olie nodig voor een liter diesel, dan met Russische diesel het geval is. Dat kost meer geld en drie keer raden waar die prijs dan zichtbaar is.
De OPEC gaat voorlopig ook niet helpen. Die hebben al aangegeven vanaf november dit jaar 2 miljoen vaten per dag minder te gaan oppompen. Als nagel in de kist is daar ook nog President Biden. Die wil de kiezer tevreden stellen nu de ‘mid-terms’ eraan komen. Dat betekent dat ze aanzienlijk minder gaan exporteren en meer voor eigen gebruik gaan produceren. Dit is gunstig voor de Amerikaanse automobilist, maar niet voor die in Europa.
Via: De Telegraaf.
Dutchdriftking zegt
Het zou natuurlijk fijn zijn als de particulier nu gecompenseerd gaat worden door een verlaging in de wegenbelasting. Maar ik heb zo’n vermoeden…. Binnenkort dondert de economie in elkaar, en daarmee waarschijnlijk ook de olieprijs en de dollar. Nu hopen dat de Euro iets stabieler is.
En wat Rusland betreft, natuurlijk is het voor ons vervelend, maar als het ons enkel geld kost mogen we natuurlijk helemaal niet klagen. Maar ik hoop voor iedereen dat binnenkort er eindelijk een westers land het lef heeft om die dictator af te zetten. Dan kunnen beiden landen snel weer opgebouwd worden met geld wat ze verdienen met verkoop van olie en gas.
Richmond zegt
Het probleem met RUsland is dat het vooral symbolisch is. Economische sancties hebben nooit een significante invloed gehad op oorlogsvoering. Het IMF had begin dit jaar berekend dat door de sancties de Russische economie 8% zou krimpen, nu hebben ze het al bijgesteld naar 3% ondanks dat er steeds meer en strengere sancties worden opgelegd. Uiteindelijk zijn we onszelf in de voet in aan het schieten. Rusland heeft genoeg andere manieren, dat is duidelijk, om aan inkomen te komen. En wij betalen zelf nu de prijs door de hogere brandstof en energieprijzen. Dus er wordt nu al gezegd dat economisch gezien is Rusland de oorlog aan het winnen.
En wij als westen kunnen niet zomaar een andere leider afzetten en ook al proberen we dat (zoals met Hussain) dan zijn we er niet om het land te helpen op te groeien. En uiteindelijk wil niemand dat Rusland ook nog het westen gaat aanvallen met raketten of wat dan ook. Dat risico durven ze niet te nemen.
cossiekiller zegt
Dit ga ik niet kunnen blijven betalen. Ik verkoop m’n dieseltje en ga eindelijk op zoek naar die ene Quattroporte sport gts die ik al lang wil…
Richmond zegt
maar dan ben je toch nog duurder uit?
pier zegt
No shit Sherlock
Donstil zegt
Nah ja misschien reed hij een Q7 V12 TDI
Robert zegt
Uit de berichtgeving op Radio 1 begreep ik dat Biden vooral de strategische voorraad wil aanspreken, om de prijs van ruwe olie te drukken. En ja, dat is puur om stemmen te trekken voor de tussentijdse verkiezingen van november.
Ik merk trouwens nog weinig van een licht dalende benzineprijs; integendeel, deze kruipt elke week nog weer een paar cent per liter omhoog. Dan spreek ik wel over de situatie in Nederland, want in Duitsland is de E10 inmiddels al weer 10-15 cent per liter goedkoper dan bij ons. Mind you: toen in september de accijnskorting in Duitsland weer verdween, lagen de prijzen daar nog zo’n 5-10 cent hoger. Hoe dan…???
schuimbekje3 zegt
Hoe dan? Simpel. Je wordt genaaid door de brandstoftoko’s…
Graaien wat er te graaien valt…
Zij hebben straks weer een feestje om de 18 MILJARD winst (winst, geen omzet dus) te vieren van afgelopen jaar.
En dat is er nog maar 1 van 7 grote jongens in Nederland.
Tis niet dat je ineens met het OV kunt reizen ofzo.
Ik ben 25% duurder uit met het OV dan met de auto (en dat is nog een goede slurper).
pier zegt
Diesel rijden is als particulier tegenwoordig alleen nog voorbehouden voor de echte liefhebbers. Wie had dat ooit gedacht.
rulefollower zegt
In de VS hebben ze ook problemen met de diesel (Biden, I did that). Minder raffineercapacitieit, golf van Mexico exploratievergunningen worden afgeschaald en distributie problemen. Voor meer details hier:
https://www.zerohedge.com/markets/forget-oil-real-crisis-diesel-inventories-us-has-just-25-days-left
Overigens is het uitstekend dat jullie wijzen op de raffineerverhoudingen uit het kraken van diverse soorten aardolie, dat is voor de gevestigde pers al heel ingewikkeld.
Diesel gaat een heel groot probleem worden, want de prijs is niet relevant als het product er gewoon niet is.
bermtoerist zegt
Op zich is dit wel een goed moment om een dikke zes cilinder diesel te kopen. .. als je denkt dat de prijzen over bijvoorbeeld een jaar genormaliseerd zijn.
st220 zegt
Prijzen van diesel normaliseren nooit meer. Helaas.
Donstil zegt
Ppff ik kom net terug van een road-trip door Europa in een X5 op diesel, helemaal failliet gegaan ;).
In Spanje betaalde ik €1,55 de liter en in Zwitserland zelfs €2,65 (omgerekend), Frankrijk, Italië en Duitsland liggen allemaal rond de €2,-
sabrerator zegt
En plantaardige HVO helpt ook al niet. De zonnebloemolie uit frietbakkerijen waar dat uit wordt gemaakt is ook niet te betalen. Laatst voor 2,63 per liter staan te tanken, dat was al beter als die 2,78… toen heb ik V-Power getankt. Werd me toch iets te gek.
sanderkomnogeensergens zegt
Ik heb me ooit laten vertellen dat diesel vroeger een afvalproduct was. Dat ontstond bij de fabricage van benzine. Zit daar iets van waarheid in?