Het vermogen en koppel zijn meer dan indrukwekkend, naar de NOx-uitstoot durven we niet eens te vragen…
Momenteel is de Amarok het stoerste jongetje in de VW-showroom, maar met maximaal 180 pk uit een tweeliter diesel gaat het te ver om de Amarok één brok mannelijkheid te noemen. Nee, daarvoor moeten we toch echt naar de overkant van de Grote Plas. Of eigenlijk, moesten, want we kunnen nu ook bij MTM terecht voor een écht gave Europese pickup. Met V8-powerrrr.
Met het heengaan van de Phaeton en het enkel nog leveren van zespitters in de Touareg, is het niet meer mogelijk om een V8 bij Volkswagen te krijgen. Daarvoor moet geshopt worden bij Audi, die in de A8 nog de 4.2 TDI met 385 pk en 850Nm levert (rijtest). MTM schafte zichzelf zo’n blok aan en lepelde het in het vooronder van de Amarok. Dat deden ze al eens eerder, maar het eindresultaat zag er destijds simpelweg niet uit. Dankzij een flink luxueus interieur en een mat laklaagje ziet deze Amarok er simpelweg erg lekker uit.
Plaatjes van de motorruimte stuurt de tuner helaas niet mee met het persbericht, maar ik kan mij zo voorstellen dat er weinig loze ruimte meer te bespeuren valt onder de kap. Aangezien MTM in de eerste instantie een tuner is, schroeven ze voor de gelegenheid het vermogen van deze fijne diesel op tot 410 pk. Het koppel nam toe tot 930 Nm. Yummie!
Dat alles maakt van de Amarok niet alleen een fijne offroader, ook op het asfalt weet de Duitse Pickup wel raad met al dat vermogen en koppel. Naar de 100 brullen in zes ronde seconden bijvoorbeeld, of de wetten van de aërodynamica tarten met een top van 222 km/h. Ter vergelijking, de krachtigste standaard Amarok komt niet verder dan 184 km/u. Dit okergele snoepje is te bewonderen op de MTM-stand in Genève.
groggys zegt
Ik ben nooit fan geweest van Amarok’s, maar met zo een motor
KOPEN
fmgarcia zegt
Op de suffe kleur op het dashboard na een mega lekker snoepje!
berlinetta zegt
En toch kunnen ze het niet laten om nog even wat carbon in het interieur te plakken 9of is het een sticker?). Het blijven toch tuners he.
Hoe dan ook, dat blok in deze auto lijkt me wel lekker. De 4.2 is sowieso een erg lekker blok. Standaard al 850 Nm! Maar in de wereld der pick-ups is er voor mij maar één nummer 1 en die heet Ford F-150 Raptor.
dutchcorvette zegt
Als het niet Amerikaans is heb ik er niks mee.. Qua pick ups dan
remcott zegt
Prestaties vallen wel tegen vergeleken met wat dit blok in een A8/Q7 weet te bereiken.
baap zegt
@remcott: Het blok zal wel een net ander karakter hebben in de Amarok. Daarnaast zal een open laadbak ook niet helpen bij topsnelheid/hoge snelheid.
lincoln zegt
Prachtige pick-up ..
Misschien wel de chiqueste op de huidige markt ..
Maar met 930 Nm draai je de hele standaard drivetrain in 10 seconden aan gort ..
baasbas zegt
@lincoln: ..en je punt is?
lincoln zegt
@baasbas:
Dat er buiten een motor ook nog 5 assen 3 diffs en een gearbox vervangen zijn ..
boomhauwer zegt
@lincoln: zouden ze daar niet aan gedacht hebben…. Ik neem aan dat ze niet dezelfde versnellingsbak erin hebben gelepeld als de 2.0tdi…
cossiekiller zegt
De GMC Syclone deed de 0-100 in 1991 in standaardtrim in 4,6 sec. Met een V6 en een geluid…
ocda zegt
@cossiekiller: Speciaal voor jou enjoy https://www.youtube.com/watch?v=hL6SsL9EyTA
cossiekiller zegt
@ocda: Had ik al gezien. Blijft wel grappig om Clarkson op een, volgens hem, duivelsding te zien rijden in het begin van het filmpje
robert110 zegt
Hebben, maar met standaard interieur graag want bij deze krijg je de stront en modder er van zijn lang zal ze leven niet meer uit.
olliequattro zegt
EINDELIJK!!! :)
ahs1979 zegt
Mooi om te zien dat het reservewiel nog is van voor de plaatsing van de 4 nieuwe banden met velg…….
ghost zegt
Hebben! Quanto Costa?
4244cc zegt
@ghost: kuantu esaki ta kosta?
gtwillem zegt
Ik vind het eigenlijk best een geslaagde creatie. Alhoewel ik weet dat @cossiekiller daar heel anders over denkt ;-)
cossiekiller zegt
@gtwillem: Dit is en blijft natuurlijk wel een werkpaard van opzet. Moet waanzinnig fijn rijden, daar niet van. Vind het ook wel leuk gedaan, zoals bijna alle projecten van pick ups en camionetjes die voorzien worden van een dikke motor en voor de rest echte sleepers zijn.
Dutchdriftking zegt
Alcantara op het dash van een werkpaard…….
lextacy zegt
@dutchdriftking: idd slaat nergens op
ghost zegt
@dutchdriftking: net als het stuurtje in mijn polo R WRC :P
kaeser zegt
Lekkere dikke sloffen zeg, die doen het hem wel.
toyotafortuner zegt
Nee dank. Als je een dikke diesel-pickup wilt shoppen om bergen te verzetten, dan kan je gewoon beter bij de Amerikanen terecht.
lompey zegt
Het zal nooit een Raptor worden
Hupke zegt
222 in zo’n ding is sneller dan 400 in een veyron denk ik. Ik hoop dat mtm het onderstel dan toch op z’n minst aanpakt.
jaap_veldman zegt
Hehe eindelijk, zo’n blok hoort in deze auto!!!
Ipv van al dat andere spul wat ze normaal in het vooronder lepelen.